Holdet 2022 SP/SP1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Mette Bohn Christiansen
Hold 2022 SP/SP1 (1g SP 1, 2g SP 1, 3g SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basisgrammatisk grundforløb
Titel 2 Latinoamérica - Jóvenes y Cultura
Titel 3 EKSAMEN: Frida Kahlo y su arte
Titel 4 El sexo en proceso
Titel 5 EKSAMEN: Almodóvar Delforløb 1
Titel 6 EKSAMEN: Almodóvar Delforløb 2
Titel 7 EKSAMEN: Migración
Titel 8 EKSAMEN: Pandillas
Titel 9 Sprogrejse til Spanien
Titel 10 Machuca
Titel 11 EKSAMEN: Tilladte Digitale Hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basisgrammatisk grundforløb

Caminando Begyndersystem suppleret med opgaver fra andre systemer, og derudover musikvideoer (Me gustas tú, A mi burro) og film: El Laberinto del Fauno, El Orfanato, Diarios de Motocicleta
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Latinoamérica - Jóvenes y Cultura

Vi arbejder med tekster og videoer om latinamerikansk kultur primært set udfra unge latinamerikaneres synspunkt og inddrager desuden aspekter såsom musikkultur (Nueva Canción) og turisme.

Materiale:
Identidad Contrastada
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EKSAMEN: Frida Kahlo y su arte

Formålet er at præsentere en vigtig kulturpersonlighed fra et spansktalende land og give eleverne indsigt i hendes liv og kunst. Der arbejdes med både mundtlig (arbejdsspørgsmål og samtale) og skriftlig kommunikation (resumé og skriftlig aflevering) og udvalgte grammatiske emner og endvidere trænes der i billedanalyse.

Pensum (kernestof): Frida Kahlo y Diego Rivera (Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink; Gyldendal 2002):
s.7-8
s.19-31 (indtil "Diego Rivera. De pequeño...")
s.37-43 (fra "Frida Kahlo" til "El éxito y la muerte")
s.66-67 (Frida Kahlo: Mis abuelos, mis padres y yo, 1936)
s.72-73 (Frida Kahlo: El abrazo de amor de El universo, la tierra (México), Yo, Diego y el señor Xólotl, 1949)

Film: Frida (inst. Julie Taymor, 2002)
Film: Frida (dokumentar, inst. Julia Gutiérrez, 2024)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN: Almodóvar Delforløb 1

Introduktion til Pedro Almodóvars film. Vi har set filmen 'Hable con ella' og læst udvalgte scener fra drejebogen. Her fokuseres på Almodóvars persongalleri samt temaer som kærlighed, venskab og familierelationer, herunder dysfunktionelle familier.

Materialer:
Forløbet er baseret på filmen 'Hable con ella' samt drejebogen til filmen:
Hanne Petersen: Hable con ella. Aschehoug. 2003.

Pensum (kernestof) (Hable con ella, drejebog v. H.Petersen):
s.12-14 (sekvens 5)
s.26-28 (sekvens 22-23)
s.32-33 (sekvens 27)
s.47-49 (sekvens 43)
s.58-59 (sekvens 53-54)

Film:
Almodóvar, Pedro: Hable con ella, 2002
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN: Almodóvar Delforløb 2

Almodóvars film.
Vi har set filmen 'Todo sobre mi madre' og læst udvalgte scener fra drejebogen. Her er der igen fokus på Almodóvars persongalleri samt temaer som moderskab, kærlighed, venskab og familierelationer, herunder dysfunktionelle familier.

Materialer:
Forløbet er baseret på filmen 'Todo sobre mi madre' samt drejebogen til filmen:
Petersen, Hanne: Todo sobre mi madre. L&R Uddannelse. 2008.

Pensum (kernestof):
(Todo sobre mi madre; drejebog v. H.Petersen):
s.9-13 (sekvens 0-5)
s.16-18 (sekvens 13-18)
s.27-30 (sekvens 43-46)
s.38-39 (sekvens 65-67)

(Volver; drejebog, afsnittet: "Emner i Almodóvars film"):
s.98-99 (Familia)
s.101-102 (Hable con ella, Todo sobre mi madre)
s.104 (afsnit der starter med: "Som ovenstående.." nederst i 1. spalte + 2. spalte)

Film:
Almodóvar, Pedro: Todo sobre mi madre, 1999
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN: Migración

Vi har fokuseret på illegal indvandring til USA fra Mexico og andre mellemamerikanske lande, herunder på indvandrernes leve- og arbejdsvilkår i både Mellemamerika og USA, og derudover hvilke risici, indvandrerne udsættes for, når de illegalt forsøger at krydse grænsen til USA.

Pensum (kernestof):
s.10-11 (Retratos latinos en California)
Uddrag af s. 93-96 ("Guadalupe - un mojado mexicano" fra Santitos ved H.B.Clausen og L.Flintholm, Kaleidoscope, 2001)

Film: Sin Nombre (inst. Cary Fukunaga, 2009).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EKSAMEN: Pandillas

Et indblik i bandemiljøer (fx Mara Salvatrucha) i Mellemamerika og USA.
Der fokuseres bl.a. på de sociale og politiske årsager til bandernes opståen, på hvad der motiverer unge til at gå ind i en bande, samt hvilke problemer, det kan frembyde for bandemedlemmerne, hvis de ønsker at forlade bandemiljøet.

Pensum (kernestof):

Retratos latinos en California:
s.76 ("La guerra...", "Borgerkrig i El Salvador" indtil s.77)
s.78 ("Las Maras Salvatruchas", "MS13 og M-18")
s.80 ("Deportación")
s.115-117: ("Bander og deportation", "El Sur Centro.." indtil "Homeboy Industries")
s.120-121(indtil "La identidad y el futuro")

La violencia tiene muchas raíces

Entras si quieres, sales si puedes (video med danske undertekster)

Film: Sin Nombre (inst. Cary Fukunaga, 2009).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sprogrejse til Spanien

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EKSAMEN: Tilladte Digitale Hjælpemidler

Alt der kan downloades, skal downloades, og må således ikke tilgås online.

Tilladte digitale hjælpemidler, se vedhæftede dokument:
"PR Om den skriftlige eksamen i spansk A 2023.docx"

Tilladte on-line hjælpemidler:
Online-ordbog: ordbogen.com
Minlaering.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer