Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Peter Bamberg Rosenkjær
|
Hold
|
2022 SP/SP2 (1g SP 2, 2g SP 2, 3g SP 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderspansk
Eleverne introduceres til spansk via lette tekster og en sideløbende gennemgang af basisgrammatikken.
Vi arbejder primært med bogen, Caminando, men supplerer med andet materiale, herunder sangtekster til at træne den ekstensive forståelse.
Gennemgået grammatik:
udtale
artikler og adjektivers bøjning
regelmæssige og uregelmæssige verber i præsens
refleksive verber
dativstyrender verber - især verbet GUSTAR
personlige og refleksive pronomener
interrogative pronomener
nær fremtid, udvidet nutid
Basis gloselære:
klokken, dato og tal
præsentation og karakteristik af person
familierelationer
tøj, farver
mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La buena vida
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
El día de los muertos
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Las series televisivas
Med udgangspunkt i afsnit 1 og 2 af La Casa de Papel, fokuserer forløbet om spansktalende tv-serier.
I den forbindelse er der fokus på personbeskrivelse - både indre og ydre karakteristik og genfortælling af indhold (handlingsreferat).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
El mariachi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Narco corridos y la música
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Frida Kahlo y Diego Rivera EKSAMEN
Forløb der fokuserer på kunstnerparret Frida Kahlo og Diego Rivera.
Historisk er der fokus på forandringen, Mexico går gennem kulturelt og socialt i perioden efter den mexicanske revolution og den interesse der opstår for skabelsen af en egentlig mexicansk kultur baseret på landets oprindelige indianske rødder.
I forbindelse med Frida Kahlo og Diego Riveras liv er der fokus på hvorledes deres samliv, politik og Mexicos oprindelige historie påvirker deres kunst.
Desuden er der fokus på Frida Kahlo som en stærk kvindefigur.
Forløbet kan perspektiveres til andre forløb som La inmigración og forskelle mellem USA og Mexico og på en portrættering af kvinderne i Almodóvars film og Frida Kahlo.
Materiale:
Tekst fra delprøve 1 om Frida Kahlo.
La vida de Frida Kahlo, tekst i biografiopgave.
Baggrundstekster:
Frida Kahlo y Diego Rivera, Marianne Hansteen, Gyldendal, 2002.
Introduktion på dansk (s. 7 - 28)
Frida Kahlo (s. 37 - 40)
Un matrimonio difícil (s. 40 - 43).
Film:
Frida Kahlo, BBC-dokumentarserie i 3 afsnit om kunstneren Frida Kahlos liv, 2023.
Fra dr.dk
https://www.dr.dk/drtv/serie/frida-kahlo_419749
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
La inmigración EKSAMEN
Forløbet fokuserer på årsagerne for immigration fra Latinamerika (primært fra Centralamerika) og til USA.
Med udgangspunkt i tekstuddrag af novellen "El escaparate de los sueños" (Eduardo Antonio Parra, 1999, fra Al otro lado, Helene Balslev Clausen og Line Flintholm, 2004) samt artikelserien "Testimonios de inmigrantes" fra univision.com fokuseres der på virkeligheden immigranterne kommer fra primært i Mexico og på rejsen som immigranterne oplever mod USA.
Yderligere diskuteres også immigranternes skæbne, når livet "på den anden side" (i USA) endelig nås, og om den amerikanske drøm bliver opfyldt. Dette er i fokus i Ken Loachs film "Bread and Roses".
Emnet kan også perspektiveres til både Frida Kahlo hendes syn på USA og Mexico, samt det kan perspektiveres til Cuba og levevilkårene for cubanerne.
Materiale:
Testimonios de inmigrantes, María Sánchez Díez y Jessica Weiss, 2017,
https://www.univision.com/noticias/inmigracion/sientes-que-te-entierran-vivo-historias-terror-latinos-llegaron-camion-eeuu-sobrevivieron
El escaparate de los sueños, Eduardo Antonio Parra, tekster fra Al otro lado - el sueño americano, 2004, Flintholm og Clausen.
Film:
Bread and Roses, 2000, Ken Loach
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vivir en España EKSAMEN
Forløb, der fokusere på Spanien, spansk identitet og spansk hverdagsliv.
Forløbet er forberende i forhold til holdets sprogrejse til Spanien, Cáceres i februar.
Materiale:
Entrevista con Luna Christofi
Comer en España - tekster fra Mucho gusto.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pedro Almodóvar EKSAMEN
Forløb der bygger ovenpå forløbet "Vivir en España", da det fokuserer på livet i Spanien, men også på den spanske filmskaber Pedro Almodóvars skildring af livet i Spanien.
I denne forbindelse er der særlig fokus på Almodóvars skildring af kvinder og mænd, tradition og modernitet eller fornyelse, samt et fokus på familien og forholdet mellem mødre og døtre.
Tematisk er der fokus på forholdet mellem kvinder og mænd, mødre og døtre, tradition og fornyelse, familien og den dysfunktionelle familie, solidaritet og venskab, storby og landsby, forandring, kønsroller, og Spanien som samfund.
I emnets skildring af stærke kvinder kan der også perspektiveres til Frida Kahlo.
Materiale:
Biografisk materiale om Pedro Almodóvar:
https://www.circulobellasartes.com/biografia/pedro-almodovar/
https://www.todoele.net/sites/default/files/actividades/carmenherrero_volver.pdf
Uddrag fra Tacones lejanos, uddrag scene 22, Lisbeth Thorup, 1995, Systime.
Uddrag fra Volver, scene 14 - 35, Hanne Petersen, 2008, L&R uddannelse
Film:
Volver, 2006, Pedro Almodóvar.
Tacones lejanos, 1991, Pedro Almodóvar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Cuba EKSAMEN
Kort forløb om Cuba, cubansk historie, samfund, politik og identitet.
Forløbet fokuserer på Cuba og på de positive og negative aspekter, der er ved livet på Cuba, som de præsenteres gennem Alberto og Joel fra teksterne "Alberto el cochero" og "En las huellas del Che".
Der er fokus på kontrasten mellem idealismen og nødvendigheden af at skaffe dollars eller anden vestlig valuta, for at kunne skaffe sig dagligdags fornødenheder.
Betydningen af turisme diskuteres også og der perspektiveres til immigrationstema, da mange cubanere også ser flugt fra Cuba som en måde at overleve på.
Materiale:
Alberto el cochero.
En las huellas del Che
Begge tekster fra Retratos cubanos, Ole Loumann, Once historias de Cuba, Gyldendal, 2001.
Miguel el cubano, tekst fra opgavesæt Typeopgave 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
Repetitionsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52691055139",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52691055139",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52691055139"
}