Titel
10
|
Podcasts - Dér, hvor jeg kommer fra
I dette forløb har vi arbejdet med podcastanalyse med særlig fokus på storytelling-podcasten som genre.
Eleverne har fået viden om dramaturgisk analyse, herunder begreberne seriedramaturgi, episodedramaturgi, fremdriftskomponenter, vidensfald, berettermodellen, bølgemodellen, aktantmodellen og dobbeltdramaturgi.
Desuden har eleverne lært at analysere podcastens lydlige virkemidler, herunder brugen af stemmer, musik, andre lyde og redigering. Desuden har vi arbejdet med podcastens fortælleforhold, herunder fortæller, synsvinkel og fortælleelementer.
Det tematiske omdrejningspunkt for analyserne har været "Dér, hvor man kommer fra", idet de analyserede podcasts alle har handlet om en søgen efter et ophav, en baggrund, en hjemstavn. På den baggrund har eleverne også lavet deres egne podcasts under fællestitlen "Der, hvor vi kommer fra", og disse har på forskellig vis tematiseret elevernes egen søgen efter deres egen baggrund. Eleverne har som benspænd i disse podcasts skullet forholde sig til et kort uddrag af forskellige litterære tekster, der tematiserer forfatternes ophav og baggrund, og i podcastene har uddrag/citater fra disse tekster fungeret som en art ledemotiv.
KERNESTOF:
Litteratur:
"Podcast" (Mimi Olsen m.fl., Dansklærerforeningens Forlag, 2020)
Korte uddrag af:
"Stedernes sted", essay (Martin A. Hansem, 1945)
"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (Glenn Bech, Gyldendal, 2022)
"Boyfrind" (Christina Hagen, Basilisk, 2018)
"Den der blinker er bange for døden" (Knud Romer, Lindhardt og Ringhof, 2006)
"Markløs" (Malte Tellerup, Lindhardt og Ringhof, 2017)
Podcasts:
"Mors afskedsbrev", episode 1 (Adrian Hughes, DR Lyd, 2021)
"Familie før alt" episode 1 (Babak Vakili og Olcay Senoglu, DR Lyd, 2022)
"Farfars to liv" (Third Ear, 2018)
"I en forstad til mørket" (Third Ear, 2018)
|