Holdet 2022 DA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kirstine Ersbøll Meyhoff
Hold 2022 DA/i (2i DA, 3i DA, 4i DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den skandinaviske krimi
Titel 2 Dokumentar- og kampagnefilmsforløb
Titel 3 Fra Edda til Romantikken
Titel 4 FF4 - Køn og lighed i musikbrancen
Titel 5 DHO: Hekse og hekseprocesser
Titel 6 Journalistikkens genrer og formater
Titel 7 Retorik og argumentation
Titel 8 "Det Moderne Gennembrud"
Titel 9 Modernismer
Titel 10 Podcasts - Dér, hvor jeg kommer fra
Titel 11 Essayet som genre
Titel 12 Litterær metode og sangtekster
Titel 13 Kampen om jorden
Titel 14 Diskursanalyse - Udkant og centrum
Titel 15 Digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den skandinaviske krimi

I dette forløb har vi arbejdet med den skandinaviske krimi som genre. Eleverne har fået kendskab til typiske genretræk ved den skandinaviske krimi, ligesom de har fået et indblik i genrens udvikling fra Sjöwall og Wahlöös velfærdssamfundskritiske tibindsværk "Roman om en forbrydelse" (1965-75) til masseproduceret "Scandi Noir" på streamingtjenesterne i dag.
Vi har således især set på genrens måde at forholde sig til det omkringliggende samfund på, og hvordan det kan bruges til at beskrive genrens udvikling.

KERNESTOF:

Læste krimier:

Sjöwall og Wahlöö: "Manden på balkonen", kap. 1 og 21.
Sjöwall og Wahlöö: "Polis, polis, potatismos", sidste kapitel (læst på svensk)
Sjöwall og Wahlöö: "Terroristerne", kap. 14
Arne Dahl: "Mistirioso", kap. 30
Liza Marklund: "Nedtælling", kap. "22.december"
Trailere til hhv. den danske og den internationale udgave af "Broen"/"The Bridge": https://www.youtube.com/watch?v=7ZVK0iJngvs
https://www.youtube.com/watch?v=fwc5XLFmYtA
Udvalgte klip fra filmatiseringen af Stig Larssons "Mænd der hader kvinder"

Baggrundslæsning:

Karsten Wind Meyhoff: "Forbrydelsens Elementer" (Informations Forlag, 2009), s. 296-336
Jesper Stein Larsen: "Pippi som biseksuel autistisk hævner" (Jyllands-Posten, 8/8-2012)
Introduktion til historien om det svenske velfærdssamfund (svensk læringsportal): https://www.so-rummet.se/content/valfardssamhallet-och-folkhemmet-under-1900-talet
Asle Toje: "Et politisk mord" (Weekendavisen, 28/7-2017)
Penguin Random House: "Nordic Noir: Best Books to Get to Know the Genre" (forlagshjemmeside)
  

Supplerende stof (ikke alle har studeret det samme):

Selvvalgt nordisk krimiroman læst i grupper. Præsentationer og analyser i plenum.

Trailere til krimifilm- og -serier i forskellige nordiske lande:
FINLAND: Piece of my heart ("Pala sydämestä"): https://www.youtube.com/watch?v=py0d5wJv5jU
ISLAND: Valhalla Murders ("Brot"): https://www.youtube.com/watch?v=pQyy7DJtwEI
NORGE: Borderliner ("Grenseland"): https://www.youtube.com/watch?v=r-yLvwCgEjM
DANMARK: Follow the Money ("Bedrag"): https://www.youtube.com/watch?v=UIgVsliR7AA
SVERIGE: Wallander: https://www.youtube.com/watch?v=V99NfEwrV9A
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentar- og kampagnefilmsforløb

I dette forløb har vi haft fokus på dokumentarfilmen- og -programmets særlige genrekarakteristika, og vi har gennemgået dokumentariske stilarter, fortælleformer og temaer, samt de 8 parametre for virkelighedsfremstilling.

Eleverne har afslutningsvist lavet små dokumentarfilm om deres egen hverdag, hvori de har skullet integrere deres analytiske viden og faglige begrebsapparat.

KERNESTOF:

Mikala Krogh: "Scandinavian Star", episode 1 og 5 (DR TV, 2020) DOKUMENTARVÆRK

Baggrundsmateriale (alle fra Litteraturportalen, Gyldendal)
"Dokumentarfilmens virkeligheder"
"Dokumentarfilmens stilarter"
"Dokumentarfilmens fortælleformer"
"Dokumentarfilmens temaer"

Supplerende stof (ikke alle titler er set af alle elever, men gennemgået i matrixgrupper):
"Fremtidsvej"
"Nye scener fra Amerika"
"Rejsen på ophavet"
"Skyggen af en helt"
"Family"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fra Edda til Romantikken

I dette litteraturhistoriske forløb har vi læst tekster fra den tidligere middelalder til Romantikken. Der har været fokus på de lange litteraturhistoriske linjer, karakteristiske periodetræk og grundlæggende tekstanalyse.

KERNESTOF:

Vølvens spådom (tekst)
Maria Mac Dalland: Vølvens spådom (animeret kortfilm)

Hr. Ebbes døtre
Germand Gladensvend

Ludvig Holberg: "Den stundesløse", akt 1 og 2 (VÆRK)
Filmatisering af "Den stundesløse" (DR, 1963)
Teaterforestilling på Odense Teater: "Den stundesløse"

Johs. Ewald: "Rungsteds lyksaligheder"
Oehlenschlæger: "Den frembrydende vår"
Oehlenschlæger: "Violsamleren"
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen"
St. St. Blicher: "Hosekræmmeren"
H. C. Andersen: "Snedronningen" (VÆRK)

Baggrundsstof:
Lærerpræsentation om Vølvens spådom
Lærernoter og præsentation om folkeviser
Lærerpræsentation om Holberg og Den Stundesløse  
Mischa Sloth Carlsen og Maja Bøtdker: "Med tiden" (afsnit om komedien og komedieteori)
Lærerpræsentation om Romantikken
Lærerpræsentation om biedermeier, poetisk realisme og romantisme
Litteraturens veje s. 160-171
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FF4 - Køn og lighed i musikbrancen

I dette innovationsforløb med musik har vi arbejdet med ulighed i musikbranchen, og eleverne har skullet formulere konkrete problematikker med kønsubalance i den danske musikbranche og fremlægge løsningsforslag hertil.

Danskfagligt har vi arbejdet med segmentanalyser (modtageranalyse) og kampagnefilmen som medium til at adressere samfundsproblemer. Eleverne har selv produceret en kort kampagnefilm, der specifikt har addresseret den kønsproblematik, deres gruppe havde identificeret i musikbranchen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO: Hekse og hekseprocesser

I DHO har vi arbejdet med hekseprocesserne i Danmark i 1600-tallet og den skønlitteratur, der har berettet om disse voldsomme begivenheder.

De læste tekster i dansk har været:

Ludvig Holberg: uddrag af komedien "Hekseri eller blind alarm"
Carit Etlar: "Heksen fra Solbjerg"
Søren Marquardt Frederiksen: "Kongens sidste heks"

Metodisk har eleverne arbejdet med socialhistorisk læsning.

Andet:
Den musikdramatiske forestilling HEX på Det Kgl. Teater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Journalistikkens genrer og formater

I dette forløb har vi haft fokus på journalistikkens rolle i samfundet før og nu, og eleverne har fået en grundlæggende indføring i avisen som nyhedsmedium - i en tid, hvor færre og færre læser avis. Vi har set på layout og genrer, nyhedskriterier og nyhedsformidlingen i en ny æra. Eleverne har analyseret avisartikler og er også blevet introduceret til den fortællende journalistik, herunder gonzojournalistik. De har på deres studierejse til Leipzig desuden skullet skrive en journalistisk fortælling.  

Kernestof:

Lærerpræsentation om journalistikkens genrer, stilarter, udvikling samt nøglebegreber til analyse af journalistiske tekster, herunder fortællende journalistik.

Håndbog til dansk: Litteratur, sprog og medier, s. 198-203 (om avistyper og Habermas' offentlighedsmodel)

Analysemodel til fortællende journalistik (læreroplæg)

Søren Boy Skjold: "Virkemidler i den journalistiske fortælling" (Den journalistiske fortælling, 2015)

Entertain the Elk: "How to Write Like Hunter S. Thompson"

Eksempler på fortællende journalistik:

"Når kirurgen mister modet" (uddrag)
"Skyggen - historien om en ulykke" (uddrag)
Morten Sabroe: "Undskyld, kan De sige mig, hvor udgangen er?"
Morten Sabroe: "Æresrunden"
Herman Bang: "Branden"

Supplerende stof (ikke alle artikler er læst af alle - de har præsenteret for hinanden):
Udvalgte artikler fra landsdækkende aviser på samme dato; 14/8-2023

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Retorik og argumentation

I dette forløb har vi arbejdet med den klassiske retoriske analyse samt analyse af argumentation. Forløbet har samtidig været en introduktion til den debatterende artikel.

KERNESTOF:

Baggrundslæsning:
Lærerpræsentation om argumentationsanalyse
Christian Koch: Den gode argumentations anatomi
Lærerpræsentation om appelformer
Lærerpræsentation om stilfigurer
Lærerpræsentation om de tre talegenrer
Solveig Bennike m.fl.: "Faglige forbindelser i dansk" Metode til retorisk analyse
Argumenttyper (liste over lødige og mindre lødige argumenttyper)

Analyserede tekster:
Emil Smith: "Bagud i fritiden" (Weekendavisen, 15/9-2022)
Anna K. Skyggebjerg: "Læsningens køn" (Weekendavisen, 23/6-2022)
Statsminister Mette Frederiksens tale til Godhavnsdrengene
Debatten: Israel og Hamas i krig (DR, 2023)
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 "Det Moderne Gennembrud"

Forløbet har præsenteret eleverne for centrale aspekter af "Det Moderne Gennembrud" som indledning til et længere forløb om "modernismer".

Kernestof:
Uddrag af Georg Brandes: "Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur"
J.P. Jacobsen: "Saa standsed .."
J.P. Jacobsen: "Niels Lyhne", sidste kapitel
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Herman Bang: "Irene Holm"
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" VÆRK
TV-filmatisering af "Et dukkehjem" (DR)

Baggrundslæsning:

Læreroplæg om Det Moderne Gennembrud og naturalismen
"Fantasien og Livet" - om J.P. Jacobsens Niels Lyhne (Greve Biblioteker)
Litteraturens Veje s. 219-225 (om impressionismen og Bang)
Lex: Henrik Ibsen
Litteraturhistorien på langs og på tværs: Dramaet i det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Modernismer

I dette forløb har vi arbejdet med modernismen - eller rettere, modernismerne - i dansk litteratur. I forløbet har vi i forbindelse med den tidlige modernisme læst tekster, der dyrker galskaben, vanviddet, det sære og visionerne om andre virkeligheder, virkelighedsopfattelser og perspektiver, idet denne bevidsthedsudvidelse ses som en central del af modernismen.

KERNESTOF:

Litterære tekster:

Sigbjørn Obstfelder: "En præsts dagbog" (uddrag)
Helga Johansen: "Hinsides. En psykologisk redegjørelse" (uddrag)
Johs. V. Jensen: "Kondignogen"
Franz Kafka: "Forvandlingen" (uddrag)
Marinetti: Futuristisk manifest
Emil Bønnelycke: "Automobilet"
Tom Kristensen: "Landet Atlantis"
Ingeborg Johansen: "Tanker"
Hulda Lütken: "Angst"
Karin Michaëlis: Hjertets Vagabond
Karen Blixen: "Ehrengard" VÆRK
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
Peter Seeberg: "Hullet"
Klaus Rifbjerg: "Film" og "Terminologi"
Kirsten Thorup: "Baby" (uddrag)
Vita Andersen: "Jeg bliver inviteret ud" og "Hun ser godt ud"
Michael Strunge: programerklæring i "Sidegaden" + "Nat i Electricity" + "Plasticsolen" + "Natmaskinen"
Søren Ulrik Thomsen: "Angsten"

Baggrundsstof:
Karen Klitgaard Povlsen og Kirstine Ersbøll Meyhoff: "Gale modernismer" (Dansklærerforeningens Forlag, 2024)
Lærerpræsentation om forvandlingsmotivet i litteraturhistorien
Lærernoter om ekspressionismen som stilart
Læreroplæg om Karen Blixen
Wikipediaopslag om brevromanen som genre
Lærernoter om modernisme i efterkrigstiden

Andet:
Besøg Karen Blixen Museet Rungstedlund samt rundvisning i udstillingen om "Ehrengard". Vandretur i fuglereservatet og kreativ opgave ved Ewalds Høj.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Podcasts - Dér, hvor jeg kommer fra

I dette forløb har vi arbejdet med podcastanalyse med særlig fokus på storytelling-podcasten som genre.

Eleverne har fået viden om dramaturgisk analyse, herunder begreberne seriedramaturgi, episodedramaturgi, fremdriftskomponenter, vidensfald, berettermodellen, bølgemodellen, aktantmodellen og dobbeltdramaturgi.
Desuden har eleverne lært at analysere podcastens lydlige virkemidler, herunder brugen af stemmer, musik, andre lyde og redigering. Desuden har vi arbejdet med podcastens fortælleforhold, herunder fortæller, synsvinkel og fortælleelementer.  

Det tematiske omdrejningspunkt for analyserne har været "Dér, hvor man kommer fra", idet de analyserede podcasts alle har handlet om en søgen efter et ophav, en baggrund, en hjemstavn. På den baggrund har eleverne også lavet deres egne podcasts under fællestitlen "Der, hvor vi kommer fra", og disse har på forskellig vis tematiseret elevernes egen søgen efter deres egen baggrund. Eleverne har som benspænd i disse podcasts skullet forholde sig til et kort uddrag af forskellige litterære tekster, der tematiserer forfatternes ophav og baggrund, og i podcastene har uddrag/citater fra disse tekster fungeret som en art ledemotiv.

KERNESTOF:

Litteratur:
"Podcast" (Mimi Olsen m.fl., Dansklærerforeningens Forlag, 2020)

Korte uddrag af:
"Stedernes sted", essay (Martin A. Hansem, 1945)
"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (Glenn Bech, Gyldendal, 2022)
"Boyfrind" (Christina Hagen, Basilisk, 2018)
"Den der blinker er bange for døden" (Knud Romer, Lindhardt og Ringhof, 2006)
"Markløs" (Malte Tellerup, Lindhardt og Ringhof, 2017)

Podcasts:
"Mors afskedsbrev", episode 1 (Adrian Hughes, DR Lyd, 2021)
"Familie før alt" episode 1 (Babak Vakili og Olcay Senoglu, DR Lyd, 2022)
"Farfars to liv" (Third Ear, 2018)
"I en forstad til mørket" (Third Ear, 2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Essayet som genre

Dette forløb har introduceret eleverne til essayet som genre. Forløbet har samtidig været tænkt som en indføring i den reflekterende artikel som skrivegenre.

KERNESTOF:

Læste essays:
Michel de Montaigne: Om hastig og sendrægtig tale
Johannes V. Jensen: Fra de dødes have
Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin
Martin Andersen Nexø: De tomme pladsers passagerer

Baggrundslæsning:
Lærerpræsentation om essaygenren
Berit Riis Langdal: Essayet (Genrer i dansk, Gyldendal, 2014)

Eleverne har skrevet reflekterende artikel om kirkegården i vores kultur - efter besøg og vandring på Vestre Kirkegård - og om social kritik i kunst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Litterær metode og sangtekster

Formålet med dette korte forløb har været at give eleverne et indblik i forskellige litterære metoder, herunder deres anvendelighed i en given tekstanalyse, og hvordan vi kan gå hhv. værkinternt og værkeksternt til teksten.

Materialet, vi har anvendt metoderne på, har været nyere danske popsange.

Metoderne, vi har gennemgået, er:
Nykritisk læsning, strukturalistisk læsning, socialhistorisk læsning, ideologikritisk læsning/feministisk læsning.


Baggrundslitteratur:
Metoder i dansk (Jan Sørensen, Systime 2011)

Tekster:
TopGunn: Kongens Have
Lamin: Æstetisk
Klamfyr og Tessa: Blæstegnen
Ukendt Kunstner: Neonlys
Tobias Rahim: Bums for eliten
Tobias Rahim: Feberdrømmer Xx i Dubai
Andreas Odbjerg og Pil: Omvendt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kampen om jorden

I dette forløb har vi haft fokus på den nyeste danske litteratur, der kan kategoriseres som økofiktion og naturskrift. Vi har dog også kigget tilbage på ældre danske og udenlandske eksempler på litteratur, der har naturen som omdrejningspunkt.

Eleverne er blevet introduceret til den økokritiske læsning som metodisk greb, samt til væsentlige karaktertræk ved genrerne øko- og klimafiktion.

Centrale begreber: økokritik, økofiktion, grøn og sort økologi, "the mesh", "strange strangers", centrale troper i klimafiktion, apokalypse og post-apokalypse.

KERNESTOF:

Skønlitterære tekster:

Ursula K. Le Guin: "Ordet for verden er skov", kap. 1 (1972) (da. oversættelse fra amerikansk, A Mock Book, 2024)
Thorkild Bjørnvig: "Mørk er november", digt (1959)
Theis Ørntoft: "Digte 2014" VÆRK
Jonas Eika: "Rachel, Nevada" in: "Efter Solen" (Basilisk, 2018)
Vibeke Grønfeldt: "Lufthavet", kapitel 3 (Vinter Forlag, 2024)
Sheküfe Tadayoni Heiberg: "Nødder", kapitel 1 (Forlaget Uro, 2018)
Maja Elverkilde: "Jeg plukker græs", s. 6-23 (A Mock Book, 2024)
Henry David Thoreau: "Om at vandre", s. 7-15 (1851) (da. oversættelse fra amerikansk, A Mock Book, 2023)

Baggrundsstof:

Lærernoter om økokritik og økofiktion (baseret på bl.a. Gregers Andersens forskning)
Erik Skyum Nielsen: "Fremtid i datid", anmeldelse af "Lufthavet" (Information, 11/10-2024)
Mikkel Krautze Frantzen, Isak Winkel Holm m.fl.: "Hvad nu hvis økonomien og økologien stod i omsorgens tjeneste?" (Politiken,
Kim Skotte: "Jeg elsker tanken om at Maja Elverkilde plukker græs" (Politiken,
Lex: "Nature writing - naturskrifter"
Harvard University: "Thoreau at 200: Reflections on Walden"
Kent Segerlund: "Sug marven ud af livet" (Liebhaverboligen, forår 2025)

Andet:
Omvisning på Kunstforeningen Gl. Strand om udstillingen "After the sun" - økokritiske værker af skandinaviske samtidskunstnere.

Desuden skriftlige afleveringer om økofiktion og debatten om økofiktionens rolle.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Valgfri skriftlig genre om klima- og økofiktion 19-01-2025
Terminsprøve dansk 07-02-2025
Valgfri artikel fra samme oplæg som sidst 09-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Diskursanalyse - Udkant og centrum

I dette forløb har vi arbejdet med diskursanalysen som metode og hvad den afslører om vores måde at omgås "sandheder" på. Tematisk har vi arbejdet med italesættelsen af land versus by, både populærkulturelt, politisk og i medierne.

Begreber som "udkantsdanmark", "den rådne banan" og "de københavnske saloner" har dermed været centrale for forløbet, hvor eleverne er blevet introduceret til nøglebegreber i diskursanalysen.

Eleverne har også selv skullet analysere de diskurser, der hersker om deres eget gymnasium, SAG, både internt på skolen og andre steder i samfundet. De har desuden skullet pitche på en trailer til en jysk produceret film om København og forholde sig til, hvilken diskurs, den kunne tænkes at skabe om hovedstaden.

KERNESTOF:

Baggrundsstof:

Anne B. Græsborg og Mette Møller Jørgensen: "Diskursanalyse i dansk" (Dansklærerforeningens Forlag, 2014)
Lærerpræsentation om diskursanalyse

Øvrige tekster (analyserede):

Ulrik Bie: "Den rådne banan er igen på banen. Det kan blive rigtig grimt" (Berlingske Tidende, 9/11-2022)
Inger Støjberg: "Hvis man ikke kan se salonerne, er det fordi man selv sidder inde i dem" (Berlingske Tidende, 28/9-2022)
Trailer til "Polle Fiction" (film, 2022)

Skriftlig aflevering om land versus by
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Digitale hjælpemidler

Den Stundesløse på Holbergskrifter.dk:  

https://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FDen_Stundesloese%2FDen_Stundesloese_mod.page;toc.depth=1;brand=&chunk.id=start

Alle links, der er anvendt i undervisningen, må tilgås fra et Word-dokument.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer