Titel
4
|
DHO - Heksenes historie
FORLØBSBESKRIVELSE
Forløbet har til formål at give eleverne indsigt i den forestillingsverden, der var karakteristisk for det traditionelle samfund i Danmark før oplysningstiden og moderniseringen. Centrum for forløbet vil være de magiske forestillinger om hekse, monstre, trolddom, gud og djævelen, hvilke prægede samfundets verdensopfattelse på denne tid og som var dybt rodfæstet i den kristne tro. Vi vil beskæftige os med, hvordan og hvorfor synet på trolddom i stigende grad blev radikaliseret under og efter reformationen og kulminerede i de berygtede hekseprocesser, hvor omkring 50.000 mennesker menes at have mistet livet. Forløbet vil slutteligt sætte fokus på hvordan processerne blev afviklet og hvordan den magiske forestillingsverden, selvom den ophørte med at eksistere blandt den uddannede oplyste elite i 1700 bestemt fortsatte med at præge den almene befolkning i Danmark.
Forløbet leder op til DHO og indgår i et samarbejde med dansk, hvor eleverne sideløbende med den historiske udvikling får indblik i, hvordan heksen er blevet portrætteret i litteraturen i 1700- og 1800-tallet såvel som vores egen tid.
INDHOLD
- Historiebrug
- Historiografi
- Erindringshistorie
- Materialistisk og idealistisk historiesyn
- Aktør og strukturfunderet historiefortælling
- Klassisk kildekritik/ det funktionelle kildebegreb
- Magi som begreb
- Den magiske forestillingsverden før oplysningstiden
- Dualistisk verdenssyn/ pluralistisk verdenssyn
- Kirkens vidensmonopol
- Teocentrisk verdensbillede
- Antropocentrisk verdensbillede
- Sekularisme
- Lutheranisme
- Katholicisme
- Radikalisering af trolddomsopfattelsen
- De trolddomsanklagede
- Forskellen mellem elitens og den almene befolknings trolddomsopfattelse
- Historiebrug
- Erindringshistorie
FAGLIGE MÅL (FRA LÆREPLANEN):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF (FRA LÆREPLANEN):
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
GRUNDBOGSMATERIALE
- Wittendorff, A. m.fl., 1993, Menneske, samfund, historie, Gyldendal, pp. 148-161
- Thiedecke, J., 2000, Vredens tid, Pantheon, pp. 95-101, 104-113, 117-119, 149-53
KILDER
- Peters, E. (red.), 1980, Heresy and Authority in Medieval Europe, pp. 81-83, Tekst 60: The Lollard Conclusions
- Martin Luther: Om et kristenmenneskes frihed
- Frederiksen, P. m.fl., 2000, Grundbog til historie - verdenshistorien indtil 1750, Systime, pp. 199-201, Tekst 49: Luther om bondekrigen
- Martin Luthers 95 teser mod afladen 31. oktober 1517, Aarhus Universitet, danmarkshistorien.dk, 2017 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/martin-luthers-95-teser-mod-afladen-31-oktober-1517/
- Trylleformel fra 1500-tallet til beskyttelse af ens landbrug, 1869,
Dansk folkemindesamlings arkiv,
- Ohrt, F., 1921, Danmarks trylleformler, Imprimatur, pp. 24, 33
- Trylleformular mod ulykker, Museum Sydøstdanmark, 2022, https://www.museerne.dk/undervisning/gratis-undervisningsmateriale/i-laere-hos-heksen/trylleformular/
- Afladsbrev underskrevet af Johann Tetzel 1510, Viborg bibliotek, 2022, https://www.viborgbib.dk/afladsbreve-hvad-var-det-noget
- Kalkmalerier, Vejby kirke, Århus, Tingsted kirke, Udbyneder Kirke ved Mariager, Sæby Kirke i Vendsyssel og Maria Magdalene Kirke på Djursland
- Uddrag af Peder Palladius visitatsbog - Om troldkvinder ca. 1543, Aarhus Universitet, danmarkshistorien.dk, 2016, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-af-peder-palladius-en-visitatsbog-om-troldkvinder-en-formaning-og-undervisning/
- Christian IV's Trolddomsforordning 12. oktober 1617, Aarhus Universitet, danmarkshistorien, 2016, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/forordning-om-troldfolk-og-deres-medvidere-12-oktober-1617/
- Kilder til Køge Huskors, Museum Sydøstdanmark, 2022, https://www.museerne.dk/undervisning/gratis-undervisningsmateriale/hvad-er-en-heks/kilder-til-koge-huskors/
- Kilder til Maren Splids trolddomssag, Museum Sydøstdanmark, 2022, https://www.museerne.dk/undervisning/gratis-undervisningsmateriale/hvad-er-en-heks/kilder-til-maren-splid/
- Thiedecke, J., 2000 Vredens tid, Pantheon, pp. 104-106, Sagen mod Anna Lourup
- Thiedecke, J., 2000 Vredens tid, Pantheon, pp. 109-113, Sagen mod Johanne Thomesis
- Grønlund, D., 1973, 2. udg., Historisk efterretning om de i Ribe by for hekseri forfulgte og brændte mennesker, pp. 37-38, 46, Sagen mod Bodild Harchisdatter
- Rowling, J. K., 1997, Harry Potter og de vises sten, Gyldendal, pp. 54, 68-69, 100-102, 104-106
ANDET
- Ebdrup, N., 2008, “Uvished avler magi i hverdagen”, Videnskab.dk, https://videnskab.dk/kultur-samfund/uvished-avler-magi-i-hverdagen
- Sørensen, J., 2014, Magi er en del af menneskets natur, Videnskab.dk, https://videnskab.dk/kultur-samfund/magi-er-en-del-af-menneskets-natur
- Kallestrup, L. og Hviid, M., 2017, “Trolddom i Danmark i 1500- og 1600-tallet", https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/trolddom-i-danmark-i-1500-1600-tallet/
- Holm, B., 2016, “Reformationen i Danmark ca. 1520-39", https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/reformationen-i-danmark-ca-1520-1539/
- Harry Potter: A History of Magic, BBC 2, 2018, (60 min.) https://www.dailymotion.com/video/x676zap
- Luther and the selling of indulgences, Youtube.com, (9.31min.) https://www.youtube.com/watch?v=4t9vugDybDI
- Luther Official Trailer #1 - Alfred Molina Movie (2003) HD, Youtube.com, (1.58 min.) https://www.youtube.com/watch?v=Oe84Aolmmcg
Antal normalsider: 95 ns.
|