Holdet 2022 id/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Christina Birkedal, Edward Pagh Pedersen
Hold 2022 id/i (1i id, 2i id, 3i id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cha cha cha
Titel 2 Yogaflow og opvarmning
Titel 3 Boldspil for alle
Titel 4 Ultimate c-niveau 2023
Titel 5 Folkedans 2021
Titel 6 Badminton og opvarmning 2024
Titel 7 Træningsprojekt (X-fit)
Titel 8 Hiphop (2024-2025)
Titel 9 Volley C-niveau 2024-2025
Titel 10 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cha cha cha


Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Moduler: 8

Eleverne arbejder i forløbet med cha cha cha som dansestilart med særligt fokus på de karakteristika som kendetegner cha cha cha som f.eks. udtryk, taktslag, rytme, 8 -talsbevægelser og attitude. Eleverne arbejder desuden med forskellige dansefatninger, dansens historiske udvikling (teoretisk niveau) samt refleksioner over mestringsniveau og træningstid med afsæt i figuren om motoriske læringsforløb.
I den praktiske del af forløbet gennemgår vi grundtrin, hoftens bevægelser (8-tal), taktslag, rytme, forfodens placering, variationer som new yorker, spotturn, chase, three cha chas, damedrejning, hand to hand (omvendt NY) og turkish towel. Der kan stilles eksamensspørgsmål til både det teoretiske og praktiske arbejde.
Vi arbejder desuden med at sammensætte små sekvenser af de tillærte variationer, men det er hensigten at eleverne primært tillærer variationerne i de første par moduler for selv at sammensætte en sammenhængende, flydende og dansende koreografi frem mod showtime
I slutningen af forløbet arbejder eleverne med at sammensætte deres egen flydende cha cha cha koreografi i par – netop dansekoreografien giver eleverne mulighed for målrettet at arbejde i dybden med den æstetiske og kreative kompetence, som både skabere og modtager af dansekoreografierne. Forløbet afsluttes med et stort showtime-/afdansningsbal for alle 1g’er, hvor der både er indmarch, kåringer og måske et besøg af dansere udefra. Til showtime viser eleverne nogle af de lærte variationer plus minimum én ny variation. I både modulerne frem mod showtime (forskellige øvelser) og til selve showtime arbejder eleverne målrettet med at udvikle deres performative kompetencer, da vi blandt arbejder med kropssprogets betydning for formidling af dansekoreografien til modtageren.


Faglige tekniske mål
• At beherske grundrytme i cha cha cha (kunne finde takten i forskellige musikstykker indenfor 3/4 og 4/4). Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
• At beherske centrale færdigheder indenfor cha cha chas tekniske færdigheder mht. forfodens placering i jorden, bens og hoftens placering (8-tals bevægelser).
• Kunne demonstrere og danse med forskellige dansefatninger herunder lukket fatning, dobbelt håndfatning, enkelt håndsfatning og ingen fatning).
• Æstetiske træk:
- Det ben man har vægten på er strakt med hoften i 8-tals bevægelser (Man flytter hoften fra side til s   side, så hoften er i den side, hvor man har vægten).
- Forfoden placeres først jorden
- Strakte og elegante arme
• Holdning:
- Kvinden har begge overarme løftet til vandret ved lukket fatning
- Man kigger hinanden i øjnene.
• At beherske flere forskellige dansevariationer i hver dans (grundtrin, new yorker, spot turn, damedrejning, three cha chas, chase, omvendt new yorker , turkish towel).
• At kunne udføre en cha cha cha danserutine opbygget omkring de tillærte trin og variationer  
• At kunne kunne føre en partner/blive ført af en partner

Teoretiske faglige mål
• At kunne redegøre for standard/latin danse herunder forskellen på latindanse og standarddanse
• At kunne redegøre for cha cha cha som dansestilart (fokuspunkter som f.eks. fodens placering og hoftens bevægelser), samt vise kendskab til dansens særlig udtryk og attitude
• At kunne redegøre for den kronologiske og historiske udvikling af dans som bevægelses
• At kunne redegøre for forskellige dansefatninger herunder lukket fatning, dobbelt håndfatning, enkelt håndsfatning og ingen fatning).

Litteratur:
Yubio (Pardans)
Dansens historiske udvikling: file:///Users/laerer/Downloads/Dansens%20udvikling%20fra%20Dans%20faktalink.pdf
Faser i motoriske læringsforløb: file:///Users/laerer/Downloads/Faser%20i%20motoriske%20l%C3%A6ringsforl%C3%B8b.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=SHbBn7uRUrk
http://www.ballroomdancers.com/Dances/info.asp?sid=8
http://www.ballroomdancers.com/Dances/info.asp?sid=29
https://www.youtube.com/watch?v=f2rGRzXZjZ0&ab_channel=SocialDanceOnline
https://www.youtube.com/watch?v=tWnmRqSL5Z4&list=UUL7nobMkPOo-6aCt1PtZ9bg&index=11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Yogaflow og opvarmning

Faglige mål for forløbet i opvarmning og yogaflow

Faglige fokuspunkter i praksis i opvarmning til musik:
• At arbejde med at koordinere nye bevægelsesmønstre i form af et alment opvarmningsprogram – kropsbevidsthed.
• At opnå overblik over fælles opvarmningskoreografi og timing i forhold til musikken
• At kunne opnå kvalitet i bevægelserne i eget opvarmningsprogram.
• At kunne deltage aktivt i et praksisfællesskab.
• At kunne sammensætte og formidle egen opvarmningskoreografi.
• At kunne give feedback på koreografi.

Faglige fokuspunkter teoretisk i opvarmning til musik:
• At kunne forklare, hvad der sker med kroppen under opvarmningen.
• At kunne forklare den fysiologiske baggrund for at varme kroppen op.
• At kunne anvende begreber og reflektere over motoriske læringsfaser i forløbets praksis
• At kunne udvælge musik, der passer til øvelser og omvendt.
• At kunne reflektere over egen deltagelse i praksisfællesskab.


Faglige fokuspunkter i praksis i yogaflow:
• At arbejde med at koordinere nye bevægelsesmønstre i form af specifikke yogavariationer (solhilsen, kriger 1, 2 og 3, træet, balanceøvelse i par, båden, omvendt planke, planke med fokus på arme og crow pose og lyset).
• At give indsigt i yogaens verden i form af praksis arbejde og afspænding
• At opnå bevægelseskvalitet i et fælles yogaprogram
• At kunne deltage aktivt i et praksisfællesskab.
• At kunne sammensætte og formidle egen yogakoreografi i par.
• At kunne give feedback på yogaøvelser.

Faglige fokuspunkter teoretisk i yogaflow:
• At tilegne sig en teoretisk forståelse for yogaens oprindelse, historie og principper.
• At kunne forklare de fysiologiske - og muskulære træningseffekter ved at dyrke yoga.
• At kunne anvende begreber og reflektere over motoriske læringsfaser i forløbets praksis



Pensum:
• Kompendium i ”opvarmning” (uddrag fra idræt C).
Yubio
• Figur ”Faser i motoriske læringsforløb”.: file:///Users/laerer/Downloads/Faser%20i%20motoriske%20l%C3%A6ringsforl%C3%B8b.pdf
• Hvad er yoga?: https://s3.amazonaws.com/yogaudstyr_ebog/yogaforsportsfolk_ebog.pdf http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Religion_og_mystik/Indiske_religioner/yoga
• Sådan påvirker yoga din krop: https://www.dgi.dk/fitness/fitness/artikler/saadan-paavirker-yoga-din-krop
• Solhilsen: https://www.youtube.com/watch?v=347Mr4n_4w4
• Kriger 1: https://www.youtube.com/watch?v=_bm5MnfpMO4
• Kriger 2: https://www.youtube.com/watch?v=UlLV4ZzHkLM
• Træet: https://www.youtube.com/watch?v=WZ82GuSb9hc
• Bridge pose: https://www.yogajournal.com/poses/bridge-pose/
• Yoga squat: https://www.youtube.com/watch?v=fjzH1bd53lU’Halvmånestilling: https://www.youtube.com/watch?v=sO69kXlTrhU
• Ørnen: https://iform.dk/traening/yoga/yoga-oevelser/oernen
• Kriger 3: https://www.youtube.com/watch?v=WZ82GuSb9hc
• Båden og buen: https://www.youtube.com/watch?v=WZ82GuSb9hc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Boldspil for alle

Faglige krav
Formålet med forløbet er gennem forskellige småspil at udvikle elevernes boldkompetencer generelt og samtidig skabe indsigt i de fælles taktiske, tekniske, psykiske og sociale kvaliteter, der findes i boldspil. Herunder fokuseres der bl.a. på roller, spilbarhed, bredde/dybde, mandsopdækning og zoneforsvar. Forløbet skal bygge bro til ultimateforløbet i 2g, hvor fagbegreberne fra dette forløb gentages og afprøves.

Bedømmelseskriterier og faglige krav
Spillene i boldbasis fokuserer på de basale taktiske og tekniske færdigheder på tværs af boldspil. I disse spil er samarbejdet væsentligt for at det kan komme til at fungere. Boldspillene kræver en høj grad af samarbejde.
• Samspil (aflevere - modtage)
• Driblinger med hænder og fødder
• Rolleforståelse
• Spilbarhed herunder løbebaner, placeringsevne og temposkift         
• Bredde - dybde (bevægelse med og uden bold)
• Kommunikation (verbal og nonverbal)        
• Boldspilsfaser herunder forsvarsspil
• Boldspilsfamilier med fokus på kaosspil


Litteratur:
Boldspilskompendium (SAG) og boldspilteori PDF.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate c-niveau 2023

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spil- barhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.

Tekniske og Taktiske mål for forløbet:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering

Teoretisk
Spirit og the game
Idrætspsykologi
Holdets toppræstation
Roller og kommunikation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Folkedans 2021

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Badminton og opvarmning 2024

Praktisk fokus.
Badminton: I den praktiske del går vi efter at spille kamp på halvbane. Vi træner det korte spil, med forhånd og baghånds netdrop og lop. Kort serv baghånd og lang serv forhånd. Clear, drop og smash. Alle slag inklusiv benarbejde. Vi har ikke prioriteret baghånden andet end ved det korte spil.
I det endelige spil går vi op i at "Hit it where it hurts", altså prøver at kigge på modstanderen og få vedkommende ud af balance, så man kan vinde duellen.
Opvarmning: Vi har lavet en "almen" opvarmning, som kan bruges til en generel opvarmning. Vi kigger på hvorfor opvarmning er så vigtig for at yde optimalt i en given idrætsgren. Ved fremvisning, er der fokus på at musik og bevægelse hænger sammen, både i udtryk og tempo.
Teoretisk fokus. Her kigger vi på komplekse bevægelser, superkompensation, arbejdets tre faser og hvorfor opvarmning er så vigtig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Træningsprojekt (X-fit)

KRAV TIL X-FIT TRÆNINGSPROJEKT PÅ SAG:

Formålet med forløbet er at eleverne gennemfører et træningsprojekt over ca. 8 uger, hvor eleverne opnår en målbar forbedring i kondition (generelt) og crossfit (idrætsspecifikt), samt tilegner sig færdigheder inden for crossfit af både teknisk og fysisk karakter.
Eleverne skal også kunne lave en træningsplan og evaluere på planen på baggrund af gennemført start- og sluttest.

Du skal følgende:
- Udføre fysiske test både inden og efter træningsforløbet.
- Gennemføre crossfittræningsprogrammerne både i modulerne og hjemme (minimum 2 crossfit træningsgange og 1 gang 20 minutters løb om ugen)
- Konstruere og udføre 3 crossfittræningsprogrammer der forbedrer din fitness, herunder en instruktionsvideo hvor du udfører 2 af øvelserne korrekt.
- Lave en "rapport" hvor du skal reflektere skriftligt over din egen træning og evt. forbedring samt inddrage både relevant teori og dine testresultater.

Du skal lave følgende test:
- Bib-test.
- Forsvarets styrketesten udført som en WOD (Vi vurderer samspillet mellem de fysiske domæner – altså din fitness). Dvs. de 4 styrkeøvelser fra forsvarets test udføres som en slags ”Fight Gone Bad”. Hver øvelse skal udføres så mange gange som muligt på 3 minutter, dvs. 4 runder (i alt 12 minutter).

Efter Bib-testen og Styrke/WOD testen tages pulsen og den selvoplevede intensitet vurderes på borgskala. Resultaterne af alle tests giver et indblik i din crossfitness.

Link til forsvarets Bib-test: https://www.youtube.com/watch?v=FKwlkPAG-ss
Link til forsvarets styrke-test: https://karriere.forsvaret.dk/uddannelse/optagelsesprove---officer/fysisk-test-niveau-1/

PLAN
Uge 1: Fælles teori og gennemgang af krav mm
Uge 2: Starttest (Bib-test og styrke/WOD test inspireret af forsvarets test)
Uge 3: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 4: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 5: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 6: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 7: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 8: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 9: Sluttest (Bib-test og styrke/WOD test inspireret af forsvarets test)
Uge10: Evaluering (omlagt skriftlighed)

Teoretisk skal eleverne vide, hvad der sker i kroppen, når man træner, hvad et kondital er, hvordan man træner kondition og udholdenhed, kende til forskellige typer af skader og hvordan de behandles, kende til Sundhedsstyrelsens anbefaling om fysisk aktivitet, og hvilken rolle fysisk aktivitet spiller for et godt liv, samt kunne koble teorien til praksis. Eleverne skal desuden have kendskab til crossfit som disciplin, hvordan WOD’s kan sammensættes og øvelser skaleres efter niveau.

Evt. supplerende teori fra Yubio som egner sig godt til dette forløb:
Kapitel 2 (Menneskets fysiologi)
Kapitel 3 (Træningslære)
Kapitel 7 (Tests)
Kapitel 8 (Udvidet fysiologi og træningslære)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hiphop (2024-2025)

Formålet med forløbet er, at eleverne får indsigt i hiphoppens udtryk og stil og lærer at bevæge sig med det udtryk Hiphop giver anledning til. Forløbet bygger videre på cha cha cha-forløbet i 1.g., hvor eleverne fik en grundlæggende indføring i musikforståelse, herunder takt og tælling, og lærte at sammensætte basistrin i en koreografi. Gennemgående for forløbet er en fælles indøvet koreografi som eleverne introduceres til tidligt og senere udvikler videre på i grupper og fremviser til sidst i en Showcase. Undervejs i forløbet introduceres eleverne til Labans bevægelsesteori, der anvendes i gruppernes koreografiske arbejde. Arbejdet med Laban kan senere sættes i spil i et Performanceforløb i 3.g.

Faglige mål fra lærerplanen:

- Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.

Uddybet faglige mål i hiphop:

Kropsbeherskelse:

- Eleverne skal beherske basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
- Eleverne skal beherske bevægelsesudtrykket i Hiphop, bl.a. ved at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
- Eleverne skal være i stand til at koordinere og isolere forskellige kropsdele.
- Eleverne skal have kendskab til og kunne vise forskellige poses, både siddende og stående, fra frys til bevægelse.
- Eleverne skal beherske følgende bevægelser: slide, grapevine, locking arme (FLERE KOMMER)
- Eleverne skal have kendskab til følgende bevægelser: body rolls, kick ball change, (freezes), (FLERE KOMMER)

Flow og rytme:
- Eleverne skal være i stand til at holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken, herunder at starte på 1-slaget.  

Freestyle og kreativitet:
- Eleverne skal være i stand til at finde på bevægelser inden for genren, ændre på bevægelser og selv sammensætte bevægelser på en meningsfuld måde.

Performativ kompetence:
- Eleverne skal være i stand til at fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.

Teoretisk forståelse:

Eleverne skal kunne:

- Beskrive hiphoppens historie
- Beskrive hvad der kendetegner Hiphop
- Redegøre for idrættens organisering
- Diskutere hiphop i forhold til idrættens organisering (herunder subkultur)

Teori:

Praksisorienteret teori:

Yubio 33.1 (s. 1205-1207) - Hiphoppens historie. (1,2 ns.)
Yubio 33.2 (s 1207-1208) - Hiphop og breakdance. (0,8 ns.)
Yubio 30.8 (s. 1137-1139) - Labans bevægelseslære (1,9 ns.)

Teori fra det samfundsvidenskabelige område:

Yubio 33.6 (s. 1227-1229) - Idrættens organisering. (1,4 ns.)

Samlet: ca. 5,3 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Volley C-niveau 2024-2025

Volleyball er en svær disciplin at komme igang med, men når først man kommer over tærsklen, så bliver volley et utrolig sjovt spil, med meget fysisk aktivitet og et stort socialt engagement.

Praktisk:
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv, der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane. Vi har haft mere fokus på en "let" bold vi kan spille på, end en svær bold at modtage.
- Kendskab til og forståelse for de basale regler.
- Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
- Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.
- Vi har spillet 3 mod 3. Mest på en forkortet halv volley-bane, mens nogen har spillet på badmintonbanen med lavt volley-net.

Teoretisk ser vi på volleyballs historie, samt teamudvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer