Titel
3
|
EXAM TOPIC 2 "Show me a hero ..." -American novels
I dette forløb skal eleverne arbejde rigtig meget på egen hånd men under supervision af læreren. Eleverne kan selv vælge en roman ud fra en liste over vigtige amerikanske romaner fra det 20.århundrede, og så bliver de sat sammen i læsegrupper afhængigt af deres romanvalg.
Læsegruppe-sessionerne kører hen over seks moduler, hvor eleverne følger en stram plan for indholdet af samtalerne og de skriftlige produkter, læsningen og diskussioner som det skal munde ud i.
Forløbets teoretiske baggrund og idé er en indføring i tragediegenren (hvad kendetegner tragedien, hvor stammer den fra, Aristoteles' baggrund og den Shakespeareanske tragedie etc.) og en introduktion til amerikanske kerneværdier og deres udspring i frontier-begrebet. Forud for læsningen, ser vi The Great Gatsby (2013) som danner en fælles referenceramme for forløbet. Ideen er at gøre eleverne opmærksomme på det tragiske element i de romaner, de læser, og ligeledes på hvordan romanerne behandler det specifikt amerikanske - så hvordan kan man læse disse romaner som moderne tragedier, og hvordan kan vi læse dem som særligt amerikanske?
Materiale:
Fælles:
-Baz Luhrmann (dir.): The Great Gatsby, 2013 (film)
-Kapitlet "The Frontier Heritage" fra The American ways - an introduction to American culture, af Maryanne Kearny Datesman, JoAnn Crandall og Edward N. Kearny, Longmann, 2005 (fagbog)
-Læreroplæg om tragediegenren og den Shakespeareanske tragedie, baseret på kapitlet "Tragedy" fra bogen: Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: Romeo & Juliet by Shakespeare, Systime, 2017
-Shakespeare: Macbeth, Act 1, Scene 7, 1623 (uddrag af teaterstykke)
I grupper:
Harper Lee: To Kill A Mockingbird, 1960 (roman)
(Malthe, Klara, Toke, Frederik)
Chuck Palahniuk: Fight Club, 1996 (roman)
(Hekla, Jakob, Umut, Sofia / Jasmin, Vienna, Julie, Frida)
Sylvia Plath: The Bell Jar, 1963 (roman)
(Majse, Olivia, Adam, Benjamin, Mystic)
Raymond Chandler: The Big Sleep, 1939 (roman)
(Ronja, Rui)
|