Holdet 2024 EN/3i3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jane Hähnel Hansen
Hold 2024 EN/3i3g (3i3g EN 1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EXAM TOPIC 1: Empire
Titel 2 Election
Titel 3 EXAM TOPIC 2 "Show me a hero ..." -American novels
Titel 4 Hip Hop culture in the US
Titel 5 EXAM TOPIC 3: Protest Songs
Titel 6 EXAM TOPIC 4: Global English
Titel 7 EXAM TOPIC 5: Horror
Titel 8 Exam revision
Titel 9 Digitale hjælpemidler i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EXAM TOPIC 1: Empire

This theme is divided into three.
The first part deals with historical, cultural and societal issues related to British imperialism and colonialism with special emphasis on India. The first part focuses on the British Empire, its values and the way it dominated a large part of the world.

The second part centres around the Partition of India and what happened when India became independent.

The third part deals with post-colonialism and the legacy of the British Empire.

William Shakespeare: The Tempest (play excerpt) 1611
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (poem) 1899
Rudyard Kipling: Lispeth (short story) 1886
George Orwell: Burmese days (novel excerpt) 1934
The Day India Burned: Partition – BBC (documentary) 2007
Urvashi Butalia: Blood (essay excerpt) 1997
Numair A. Choudhury: Chokra (short story) 2003
Aravind Adiga: The White Tiger (novel excerpts), 2008
Saadat Hasan Manto: The Dutiful Daughter (short story) 1997
Rasipuram Krishnaswamy Narayan: Another Community (short story) 1967
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1) Approaches 08-09-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Election

Election:

Vi arbejder med det amerikanske politiske system og følger valget. Der laves frivillige elevoplæg om aktuelle forhold ift. debatten. Vi bruger et uddrag af Nikki Haley's Policy Speech on Abortion Rights, 2023, til novemberprøven.

Materiale:
Kapitlet 'US election, how the system works' og "Abortion Pushing Votes?"  fra antologien 'Election Year, forlaget Columbus 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EXAM TOPIC 2 "Show me a hero ..." -American novels

I dette forløb skal eleverne arbejde rigtig meget på egen hånd men under supervision af læreren. Eleverne kan selv vælge en roman ud fra en liste over vigtige amerikanske romaner fra det 20.århundrede, og så bliver de sat sammen i læsegrupper afhængigt af deres romanvalg.

Læsegruppe-sessionerne kører hen over seks moduler, hvor eleverne følger en stram plan for indholdet af samtalerne og de skriftlige produkter, læsningen og diskussioner som det skal munde ud i.

Forløbets teoretiske baggrund og idé er en indføring i tragediegenren (hvad kendetegner tragedien, hvor stammer den fra, Aristoteles' baggrund og den Shakespeareanske tragedie etc.) og en introduktion til amerikanske kerneværdier og deres udspring i frontier-begrebet. Forud for læsningen, ser vi The Great Gatsby (2013) som danner en fælles referenceramme for forløbet. Ideen er at gøre eleverne opmærksomme på det tragiske element i de romaner, de læser, og ligeledes på hvordan romanerne behandler det specifikt amerikanske - så hvordan kan man læse disse romaner som moderne tragedier, og hvordan kan vi læse dem som særligt amerikanske?

Materiale:

Fælles:
-Baz Luhrmann (dir.): The Great Gatsby, 2013 (film)

-Kapitlet "The Frontier Heritage"  fra The American ways - an introduction to American culture, af Maryanne Kearny Datesman, JoAnn Crandall og Edward N. Kearny, Longmann, 2005 (fagbog)

-Læreroplæg om tragediegenren og den Shakespeareanske tragedie, baseret på kapitlet "Tragedy" fra bogen: Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: Romeo & Juliet by Shakespeare, Systime, 2017

-Shakespeare: Macbeth, Act 1, Scene 7, 1623 (uddrag af teaterstykke)


I grupper:

Harper Lee: To Kill A Mockingbird, 1960 (roman)
(Malthe, Klara, Toke, Frederik)

Chuck Palahniuk: Fight Club, 1996 (roman)
(Hekla, Jakob, Umut, Sofia / Jasmin, Vienna, Julie, Frida)

Sylvia Plath: The Bell Jar, 1963 (roman)
(Majse, Olivia, Adam, Benjamin, Mystic)

Raymond Chandler: The Big Sleep, 1939 (roman)
(Ronja, Rui)








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EXAM TOPIC 3: Protest Songs

Forløbet har haft til hensigt at skabe bevidsthed om hvad protestsange er og hvordan man kan analysere dem og forstå deres kontekst. Dette er gjort ved at undersøge en række protestsange fra forskellige områder, perioder og sammenhænge.
Vi har arbejdet med en definition af protestsange som sange der forholder sig til en bestemt politisk, historisk eller social situation på en kritisk måde, enten ved at være magnetic (samle folk om et værdisæt) eller rhetorical (udpege et problem og ændre lytterens holdning til det). Vi har talt om at protestsange kan være stærkt situationsbestemte og specifikke, eller mere abstrakte og generelle, og at de enten kan udpege et problem (epideictic songs) eller foreslå en løsning (deliberative songs).
Sangene har kritiseret så forskellige ting som klassesamfund, arbejdervilkår, racisme, politivold, konservatisme, klimaforandring og krig. Der har primært været fokus på amerikanske samfundsforhold (Dust Bowl-arbejderklassen, raceulighed og borgerrettigheder, Vietnamkrigen) men også britiske forhold (Thatcher-tiden, punk-subkulturen, ungdomsarbejdsløshed, anti-establishment, anarkisme).
Ud over det fælleslæste stof har eleverne arbejdet med selvvalgte protestsange, forløbsperspektivering og anvendelse af analysebegreberne i en skriftlig hjemmeopgave.


Materiale:

https://www.pbs.org/video/dust-bowl-woody-guthrie/

Dokumentarer fra CFU:
Vietnam 1964-1969, DRKultur, 2014
Next Stop Vietnam, DR2, 2006

Sange:
Raceulighed og poilitivold:
Billie Holiday: Strange Fruit (1937)
Nina Simone: Mississippi Goddam (1963)
Rage Against the Machine: Killing in the Name (1991)
Zeal and Ardor: Vigil (2020)

Arbejderklasseforhold:
Woody Guthrie: Talking Dust Bowl Blues (1940)
Woody Guthrie: Union Prayer (1949)

Vietnamkrigen:
Donovan: Universal Soldier (1965)
Country Joe and the Fish: Fixin’ to Die (1967)
Joan Baez: Saigon Bride (1967)
Edwin Starr: War (1969)
Rolling Stones: Gimme Shelter (1969)

Punk:
Sex Pistols: God Save the Queen (1977)
Crass: Do they owe us a living? (1979)
The Clash: Clampdown (1979)

Klimaforandringer:
Ahnoni: 4 Degrees (2015)
Gojira: Amazonia (2021)
Common, Malik Yusef, Kumasi ft. Aaron Fresh, Choklate, Laci Kay :Trouble in the Water (2014)
King Gizzard & The Lizard Wizard - Planet B (2019)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
6) Grammatik 12-01-2025
3i3g EN 1 skr. prøve 07-02-2025
7) Protest song essay 02-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EXAM TOPIC 4: Global English

Forløbet har til formål at understrege samspillet mellem sprog, kultur og samfundsforhold. Vi har undersøgt det engelske sprogs rolle som globalt lingua franca, samt diskuteret hvordan det har opnået den rolle, og hvad det har gjort ved sproget. I forløbet har vi beskæftiget os med sprogsyn og -normer, og trænet sprogbeskrivelse i eksempler der viser afvigelser fra standard engelsk. Vi har talt om dialekter og accenter, samt talt om hvad det gør ved demokratiet og magtdynamikker, når engelsk bliver forhandlingssproget i international politik, hvor nogle aktører har det som modersmål, og andre taler engelsk som fremmedsprog.
Anden del af forløbet har fokus på det engelske sprogs rejse ud og hjem igen i forbindelse med imperie- og kolonihistorien. Vi har talt om immigrant-engelsk og sprog som en del af menneskers kulturelle identitet.


Anne Mette Finderup og Agnete Fog: Worlds of English, Systime
-kapitlerne om "Global English" og "English as a Lingua Franca", samt videoer med David Crystal om disse emner samt Caribbean English, og digtene:
John Agard: "Listen, Mr. Oxford Don", digt, 1985
John Agard: Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster, digt, 2006

Xiaolu Guo: "Sorry of my english", extract from 'A Concise Chinese-English
Dictionary for Lovers", 2008, udgivet i: "Timeless Themes", ed. by Ramberg Beyer, pp. 64 to 67, L&R, 2013


Chi Luu: "Black English Matters", column from JSTOR, LINGUA OBSCURA, February 12, 2020


Videoer:

English in the European Union: https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54
Video from Open University, 2011

Trump and Zelenskyy's full remarks in White House Meeting: https://www.youtube.com/watch?v=kEOv4x_FIsc
video from NBC News, Feb 28th 2025

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EXAM TOPIC 5: Horror

Der fokuseres på horror-genrens træk med suspense og skræk som et gennemgående træk i teksterne. Her har været fokus på at lære om komposition, fortællerperspektiv og setting i skrevne tekster, samt analysere effekten af lyd- og billedsiden i film.
Analyserne underbygges med forskellige teorier, såsom Freuds psykoanalyse, der kan siges at afspejle sig i værkerne i form af en konflikt i egoet mellem Id'et og superegoet, samt teorier om The Gothic.

Kernestof:

Edgar Allan Poe, "The Tell-Tale Heart" (short story) 1843

Bram Stoker, "Dracula", (novel excerpt), 1897

Stephen King, "The Boogeyman" (short story), 1973

Black Mirror, “Playtest” (TV series), 2016

Jacob Chase (dir.), "Larry" (short film), 2017



Supplerende stof:

- Freud's Model of the Mind, fra: Jørgen Riber Christensen, Psycho: Analysis and Texts, Gyldendal, 1987, side 7-9 og 15-17

-læreroplæg om Gothic Fiction


Omfang: cirka 50 normalsider
Dækker over: 6 moduler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Exam revision

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Digitale hjælpemidler i undervisningen

Hjælpemidler brugt i undervisningen - tilladt til eksamen


- Oxford Learner's Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/thesaurus/
- Ordbogen: www.ordbogen.com
- Minlæring: www.minlæring.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer