Holdet 2023 En/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jane Hähnel Hansen, Nadia Krarup
Hold 2023 En/b (1b En, 2b En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 USA: The land of opportunity/EKSAMEN
Titel 3 Eksamen Class in the UK
Titel 4 Skriftlighed
Titel 5 Digitale hjælpemidler i undervisningen
Titel 6 EKSAMEN Love - past and present
Titel 7 EKSAMEN Dystopian Fiction + US election
Titel 8 EKSAMEN US ELECTION
Titel 9 EKSAMEN Gothic horror
Titel 10 Reading Circles
Titel 11 writing
Titel 12 EKSAMEN International English/ ELF
Titel 13 Eksamen/ repetion
Titel 14 tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Growing up

Formål og indhold
Med afsæt i et emne, der berører os alle - vores modningsproces fra barn til voksen - tager vi hul på anvendelsen af nogle af de basale metoder, som faget engelsk anvender ved læsning og analyse af fiction såvel som non-fiction. Vi læser tekster fra forskellige genrer (både ældre samt nyere for at diskutere udviklingen i ungdomsproblematikker), arbejder med engelskfagets metoder, introduceres til grammatik - altså får lagt et godt engelskfagligt fundament. Den primære tekst er et uddrag fra romanen 'Normal People' af Sally Rooney, hvor eleverne ydermere stifter bekendtskab med samfundsforhold og kultur - og ikke mindst "Growing Up" - i Irland

Efter dette forløb kan jeg
- tale præcist om emnet growing up på engelsk
- skrive et fyldestgørende summary på engelsk
- analysere setting og character i en novelle
- spotte 'figurative language + rhetorical devices'
- skrive et sammenhængende analyseafsnit på engelsk med brug af Point, Evidence, Explain-strukturen
- analysere en non-fiction tekst ved hjælp af the rhetorical pentagon
- diskutere nogle relevante problemstillinger, der har rod i vores opvækst med inddragelse af teksterne samt bruge fagtermer der relaterer sig til emnet.

Materialer
- Ernest Hemingway: “Indian Camp” (short story, 1921) - 4 sider
- Raye Johnson: “Experience: I paid to have my daughter kidnapped”, The Guardian 25. marts (article, 2006) - 2 sider
- Wendy Cope "Tich Miller (poem, 1986) - 1 side
- Sally Rooney "Normal People", chapters 1, 2 + 5 (excerpt from novel, 2019) - 23 sider
- Lenny Abrahamson "Normal People" (TV-serie baseret på roman, 2 episoder) - cirka 1,5 time
- Rick Beyer, 2001 "A Plate of Peas" (short story, 2001) - 5 sider
- ABC News, 2005 "Do ’Helicopter Moms’ Do More Harm Than Good?"

Metoder
Dette er det første forløb i gymnasiet, og vi har derfor fokus på fagets grundlæggende analyseredskaber men også på gode rutiner i individuelt arbejde samt par-/ og gruppearbejde

Evaluering
- Grammatikscreening og diverse grammatikøvelser på Minlæring.dk og GettingStarted.
- Udarbejdelse af "summary", 125 ord
- En kort skriftlig opgave om ”Normal People" med brug af PEE-modellen

Omfang
Ca. 35 sider + 1,5 times video
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2) My Berlin Moment 23-11-2023
IN CLASS: Normal People Characterization 12-12-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 USA: The land of opportunity/EKSAMEN

Formål og indhold:
I forløbet undersøger vi USA som "The land of opportunity".
Vi nærmere på det amerikanske samfund, med fokus på hvilke værdier og rettigheder der ses som centrale i amerikansk kultur.
Refleksioner om værdier og rettigheder trækkes ind i tekstarbejdet i forløbet, hvor vi både ser på fiktion og non-fiktion, men har vores fokus på non-fiktionen og arbejdet med relaterede begreber og analysemodeller, herunder det retoriske pentagram og identifikation og analyse af appelformer. Særligt talegenren får en fremtrædende plads i forløbet, hvor vi ser på nogle politiske taler. Derudover vil vi benytte Toulmins argumentationsmodel.



Sideløbende arbejdes med grammatik, herunder repetition om ordklasser samt om adjektiver og adverbier og ordstilling.

Fokuspunkter:
- At opnå indsigt i kultur og samfundsforhold i USA i dag, samt den historiske baggrund for denne.
- At kunne anvende det retoriske pentagram til kommunikationsanalyse.
- At analysere en tale, herunder at identificere og diskutere anvendte appelformer og virkemidler.
- At debattere og diskutere aktuelle emner og relatere diskussionen til viden om amerikanske samfundsforhold og værdier, eksemplificeret ved immigration, grundlag og værdier samt minoriteter.
- At perspektivere en læst tekst til et emne.
- Grammatik: Ordklasser, adjektiver & adverbier, adverbialled, ligefrem og omvendt ordstilling.

Materialer:
• The Declaration of Independence (1776), uddrag – ca. 1 s

• Larry Fondation (1991): Deportation at Breakfast, novelle – ca. 2 s
• Barack Obama (2008): A More Perfect Union, uddrag fra tale – ca. 3 s

- Green Book for (film)

• Childish Gambino (2018): This is America, musikvideo – ca. 4 min.
• Childish Gambino (2018): This is America, sangtekst – ca. 2 s

Supplerende materialer:
• “The American Dream”, kort tekst fra Worlds of English – ca. 1 s
• Insider (2018): Hidden Meanings Behind Childish Gambino’s “This Is America” Video Explained, YouTube-video – ca. 5 min.
• “Having Values”, kort tekst fra Being American – ca. 3 s
• “Rhetoric – the art of speaking”, uddrag fra afsnit 4.1 i The English Handbook – ca. 4 s
• Vox (2017): “What the best inaugural addresses have in common”, YouTube-video i Worlds of English – ca. 6 min.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksamen Class in the UK

I forløbet arbejder vi med UK som klassesamfund. Der fokuseres især på underklassen og fremstillingen af denne i fiktion.  
Forløbet afsluttes med et projekt, hvor eleverne transformerer en af kernestoffets tekster til et kreativt produkt, som de derefter analyserer og præsenterer ved fremlæggelser i klassen.

Kernestof:


The Queen and I (romanuddrag)
I Daniel Blake (film)




Supplerende stof:

Dato: UK i frit fald (podcast)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftlighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Digitale hjælpemidler i undervisningen

Hjælpemidler brugt i undervisningen - tilladt til årsprøven

- Oxford Learner's Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Ordbogen: Ordbogen.com
- Minlæring: Minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN Love - past and present

EKSAMEN

LOVE - PAST AND PRESENT
Formålet med forløbet er at gøre eleverne bekendte og fortrolige med ældre lyrik samt at kunne trække tråde gennem litteraturhistorien med fokus på kærlighed.


The Shepherd.pdf Christopher Marlowe, “The passionate Shepard to his Love”, 1590s
Sir Walter Raleigh, The Nymph’s Reply to the Shepherd, 1600s https://www.poetryfoundation.org/poems/44939/the-nymphs-reply-to-the-shepherd
William Shakespeare, Sonnet 18, William Shakespeare, Sonnet 18.docx
The Balcony scene Romeo and Juliet (act 2, scene 1) Romeo & Juliet.pdf
William Shakespeare, Rome & Juliet, Act II, scene i, 1996
'In Praise of Their Divorce' (Tony Hoagland, 2010):divorcepoem.pdf



Beautiful Things 2023.docx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN Dystopian Fiction + US election

EKSAMEN Indhold og formål
Forløbet er en introduktion til engelsksproget dystopisk litteratur samt den rolle, dystopisk litteratur kan spille i samfundskritikken. Vi ser et afsnit af Black Mirror (sæson 3, episode 1 - Nosedive) og læser et uddrag Aldous Huxley's "A Brave New World" og Shirley Jackson's "The Lottery". Vi diskuterer, hvordan værkerne hver især kritiserer deres samtid – og hvordan de er relevante for vores.

Specifikke mål
At the end of this course I will be able to:
• comment on some classic examples of dystopian literature in English
• comment on dystopian features in literature (for instance the dystopian protagonist, various forms of societal control, the role of propaganda and technology, restrictions on freedom).
• apply my knowledge of dystopian fiction to a film
• explain the role of dystopian fiction in society, commenting on how dystopian fiction highlights worrying trends in society.
• comment on dystopian elements in society today.

Materialer
- Alex Gendler: 'How to Recognize a Dystopia' (2016) (Ted-ed video).
- Første side af Aldous Huxley: 'Brave New World' (1932) (uddrag af roman)
- Nosedive (season 3, episode 1 of Black Mirror)
- Shirley Jackson: The Lottery (1948) (novelle)

Supplerende materiale:
- Characteristics of Dystopian Fiction (Systime)
- Excerpt of George Orwell's "1984" (roman uddrag)
- Excerpt of Suzanne Collins' 'Hunger Games'
- Alex Gendler: 'How to Recognize a Dystopia' (2016) (Ted-ed video)


plus: amerikansk valg:
vi gennemgår det amerikanske valg / metoder og operative begreber med et fokus på den retoriske analyse ifht  diverse taler og kampagnevideoer.
Der laves daglige nyheds indslag om aktuelle nyheder inden for valget
Eleverne producerer deres egne kampagnevideoer og skriver analytisk essay (retorisk analyse)

forløbet er flettet sammen med det amerikanske valg hvori der gennemgås to taler om abortion og elementære begreber omkr valget.

Kernestof:
Election year 2024 Columbus

Nikki Haleys speech + Paxton Smith  valedictorian speech


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EKSAMEN US ELECTION

USA election
plus: amerikansk valg:
vi gennemgår det amerikanske valg / metoder og operative begreber med et fokus på den retoriske analyse ifht  diverse taler og kampagnevideoer.
Der laves daglige nyheds indslag om aktuelle nyheder inden for valget
Eleverne producerer deres egne kampagnevideoer og skriver analytisk essay (retorisk analyse)

forløbet er flettet sammen med det amerikanske valg hvori der gennemgås to taler om abortion og elementære begreber omkr valget.

Kernestof:
Election year 2024 Columbus

Nikki Haleys speech + Paxton Smith  valedictorian speech


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EKSAMEN Gothic horror

EKSAMEN I dette forløb arbejder vi med anden bølge af gothic horror hovedsageligt i slutningen af 1800-tallet. Vi arbejder med gothic horror elements og de 4 ærketyper. Vi ser teaterstykket 'The Woman in Black' og arbejder med starten af manuskriptet. Derudover skal vi læse Edgar Allan Poe "The Tell-Tale Heart" og arbejde med forskellige vinkler hovedsageligt med fokus på ærketypen og narrativets troværdighed.
Eleverne laver gruppepræsentationer, hvor de vælger en fiktionstekst (primært short stories) til at belyse forskellige ærketyper og genretræk.


Materiale:
- "The Woman in Black", teaterstykke første gang opført i 1987. Susan Hill
- Edgar Allan Poe "The Tell-Tale Heart", 1843
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Reading Circles

Værkslæsning i reading circles -
Vi læser Dorian Gray af Oscar Wilde
analyserer ifht literaturanalyse og metodelæsning.
Produkt: præsentation af værket enten i form af podcast eller fremlæggelse

værk: Dorian Gray by Oscar Wilde
teater: Bunburry, dramatiseringen af The Importance of Being Earnest af Oscar Wilde. på det kgl teater

supplerende stof: introduction to the Victorian period (The English Handbook)

Formålet med dette forløb er at arbejde i 'litterature circles' og afholde løbende 'bogklubber'.
Eleverne opdeles i grupper med flg roller:

•Passage picker – everyone picks a passage for every meeting
•Keeper – your job is to keep track of the time and the passages you’re reading and make sure you finish the book on time, and that the amount of text you read for each meeting is overcomeable for all.
•Summarizer – should give a brief summary of what happened in the passage you’ve read.
•Discussion leader – should find 4-6 questions that you find relevant to the text you’ve read, for the group to discuss
•Word wizard – will collect from yourself and the other group members all the words you don’t understand and provide a glossary that you can share with the group
•Story Connector– your job is to connect the passages you read with the ones you read previously. If possible, you can also compare the text to other relevant texts about the book (reviews etc.)/ /Real-Life Connector – your job is to connect the story with real life
•Illustrator – Your job: Draw a picture of one scene from the section of the book you are reading. Your picture should be colorful and have lots of details. When your group meets, do not say what your drawing is. Let them guess and talk about it. Have each member of the group describe what’s happening in your picture.

der bliver afholdt løbende præsentationer med nedslag i værket og forløbet afsluttes med en præsentation / podcast fra hver gruppe af udvalgte dele af værket

herudover gennemgås de forskellige læsemetoder fra The English handbook og hver gruppe vælger en eller to som de bruger til deres læsning af værket:

The biographical approach  can be used if you believe that the author or events in the author's life are visible in the literary text. Then, you will have to dig deeper into finding information about the author to determine, how the author's life has influenced the writing of the literary text. Remember both to look for cues of the author's life in setting, narrator and characterization and maybe even themes.
The historical approach  can be used if you, while reading, can determine that important historical events seem to have influenced the literary text. Then, you will have to read up upon what happened historically, in society and politically at the time the literary text was written. If you can see a connection between historical, societal and political events at the time, you can use to historical approach to analyse how events have influenced the literary text both through setting, themes and characterization.
The psychoanalytic approach  may be used when you want to dig deep into e.g. the psychological motifs of the literary text or especially the main character's psyche and behaviour. Therefore, when using the psychoanalytic approach, the main focus of analysis is placed on characterization, the overall themes and motifs of the literary text.
The feminist criticism approach  can be used when focus is to look at female representation in a literary text. When using this approach, you will have to look at how males and females are represented in the text, if society and norms are male-dominated and how/if the role of women changes through the story.
The post-colonial approach  can be used if you can see that the author is from a former colony or from a (former) colonial power writing about race, ethnicity or identity. These literary texts can be written by authors from countries such as Australia, Nigeria, Sri Lanka, India and Great Britain (e.g. Kipling). When you analyse the literary text you will have to look for cues regarding race, identity, power (one culture feeling superior to the other) and how this is expressed through setting, themes, narrator and characterization.
The socio-linguistic approach  can be used if you see that other Englishes than standard English are used in the literary text. You can then analyse which types of Englishes are used. Why these types of Englishes have been chosen by the author and how it affects the literary text, setting, structure, characterization, and themes.
The formalist/new criticism approach  can always be used as it looks at the text without considering the context in which the literary text was written. When using the formalist/new criticism approach, you must remember always to substantiate your analysis by using examples from the text.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 writing

How to write the 4-5 paragraph essay and the Summary
hvordan planlægger man sin tid i en eksamenssituation
hvordan skriver man et summary
introduction og konklusion i en cirkelstruktur
afsnit med PEE
analysemodeller både fiktion og non-fiktion

i dette forløb gennemgås Arnold Schwarzeneggers tale til Putin omkr krigen i Ukraine (2022) for brugen af retoriske begreber. (Skriftlig opgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 EKSAMEN International English/ ELF

EKSAMEN Dette kursus vil fokusere på sproget engelsk som verdenssprog og arbejdssprog og på internationale sprogsituationer med udgangspunkt i British Empire.
Hovedfokus vil ligge på English as an international Language (ELF) og den retoriske situation.

Kernestof:
How Britain made the Modern world af Niall Ferguson (Angles)
Debate rages over official language in India/ The supremacy of English is challenged by pro-Hindi politicians af Taya Zinkin , Bombay, January 5, 1958


English in the European Union (Worlds of English): https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54

Donald Trumps remarks to President Zelinsky: https://www.youtube.com/watch?v=kEOv4x_FIsc

samt artiklen:https://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2025/03/06/how-zelenskyys-language-strategy-hit-a-wall-in-trumps-white-house/

Forløbet skal ses i sammenhæng med bl.a. UK CLASS fra 1g hvor der læses om  UK som klassesamfund. Der fokuseres især på underklassen og fremstillingen af denne i fiktion.  
Forløbet afsluttes med et projekt, hvor eleverne transformerer en af kernestoffets tekster til et kreativt produkt, som de derefter analyserer og præsenterer ved fremlæggelser i klassen.

Kernestof:

The Queen and I (romanuddrag)
I Daniel Blake (film)

Supplerende stof:

Dato: UK i frit fald (podcast)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 tilladte hjælpemidler

Ordbogen.com
https://www.ordbogen.com/da/
minlaering.dk
https://app.minlaering.dk/dashboard
Engelsk/Engelsk ordbog
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Synonymordbog:
https://www.merriam-webster.com/thesaurus/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer