Holdet 2023 En/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mirjam Bastian
Hold 2023 En/d (1d En, 2d En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Wonderland and essay writing
Titel 2 Cult of celebrity
Titel 3 Indigenous Peoples US
Titel 4 American Minimalism
Titel 5 eksamen hjælpemidler
Titel 6 Reading Circles
Titel 7 US election
Titel 8 Skriftlighed
Titel 9 Dickens Christmas
Titel 10 UK a nation divided 🇬🇧
Titel 11 UK Empire and ELF
Titel 12 Crash course Ireland UK and ELF
Titel 13 eksamen
Titel 14 tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Wonderland and essay writing

Wonderland

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår genrekendskab i en litteraturhistorisk ramme. Vi vil se på hvorledes skiftende tider og opfattelser af børn og barndom afspejles i forskellige klassiske britiske værker. Herudover vil vi også lægge vægt på gruppearbejdet som basis for en god mundtlig fremlæggelse af et stof. Gruppearbejdet skal dels skærpe elevernes mundtlige kompetence, men også deres evne til at kommunikere og fremlægge på en klar og vedkommende måde, med anvendelse af gængse litterære termer og begreber. Sidst men ikke mindst har vi trænet den litterære analyse ved brug af PEE-modellen.

KERNETEKSTER:
“Britain 1832-1914 – the Victorian Age”, from Christiansen, Løndahl og Vadman, Life and Literature, Gyldendal, 1991
"Postmodernism", from Barkholt, Gitte og Jepsen, A Short History of Literature in English" (2010), s. 79-82.
Lewis Carroll: Alice in Wonderland, chapter 1 (romanuddrag)
C.S. Lewis: 'The Lion, the Witch and the Wardrobe', Chapter 1  ('The Chronicles of Narnia')

fokuspunkter:
• Faglige
• Læse
• Søge information
• Diskutere
• Projektarbejde
• Formidling
• Almene (tværfaglige)
• Kommunikative færdigheder
• Overskue og strukturere
• Personlige
• Ansvarlighed
• Kreativitet
• Sociale
• Samarbejdsevne
• IT
• Præsentationsgrafik
• Gruppearbejde
• Lærerstyret undervisning
• Projektarbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cult of celebrity

Forløbet fokuserer på koncepter som rollemodeller, stjerner, ikoner, forholdet mellem stjerner og fans, influencere og celebrities. Gennem romanuddrag, film, digte og artikler arbejdes der med ideen om ’fame’.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder.

Materialer:
Ali Smith: Now don’t go getting us wrong (2019)
Andy Warhol the philosophy of Andy Warhold from A to B and back again
Nick Hornby: Juliet, naked romand uddrag samt film
Oliver Harvey: Lord Byron’s life of Bling and sex
Sharon Jayson: Generation Y's Goal? Wealth and Fame (2007)
January 9, 2007

særlige fokuspunkter
gruppearbejde, debatter, oplæg, letterwriting
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Indigenous Peoples US

Fokus på USA og amerikanske værdier set fra et First Nation synspunkt.
Introduktion til den amerikanske drøm og på hvilken måde den præsenteres som illusion eller mulighed og diskussion af amerikansk identitet og værdier.

I dette forløb er der primært fokus på analyse af non-fictiontekster.

Endelig ses forløbet også i relation til tidligere tematikker og portrætter af USA som afspejlet forløb om colonialism samt Hemmingway og Carvers noveller.

Materiale:
Sacheen Littlefeather
Chief Seattle Selling our Land (by Chief Leyketen)
Hemmingway: Indian Camp
Sterling HolyWhiteMountain: False Star
Cultural Appropriation article

About American Values:
https://www.youtube.com/watch?v=P9pkYyzkJhM


minlaering.dk
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
ordbogen.com
https://merriam-webster.com/thesaurus/
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 eksamen hjælpemidler

https://www.merriam-webster.com/thesaurus
+
https://www.merriam-webster.com/
+
https://www.dictionary.com/
+
- Oxford Learner's Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Ordbogen: Ordbogen.com
- Minlæring: Minlæring.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reading Circles

Forløbet fokuserer på værklæsning af litteratur inden for forskellige genrer. Gennemgående for forløbet er, at eleverne arbejder i Literature Circles, hvor eleverne diskuterer og analyserer deres valgte romaner,. Fællesaktiviteter omfatter undersøgelse af genretræk, samt læsning og analyse af udvalgte tekster inden for genrene. I forløbet er der yderligere skriftlige opgaver (writing a review and a short story) og forløbet kulminerer i produktion af podcast samt mundtlig præsentation.

Eleverne er blevet præsenteret for short stories og artikler i relation til deres værker.
Til eksamen forventes det dog kun, at de kan perspektivere dybdegående til den roman, de har læst.

Mark Haddon: The curious incident of the dog in the nighttime:
Olau, Ejnar, Hannah, Clara, Marie, Johannes, Hector
Margareth Atwood: The Handmaid’s tale:
Silke, Aksel, Christian, Ito, Augusta, Alva, Isabella
Chuck Palahniuk: Fight Club:
Iris, Axel, Lili, Elias, Bastian, Rigmor, Ingrid
Alice Walker: The Color Purple:
August, Niko, Ketil, Leo, Carolina, Alfrida, Thomas,

Kernestof:
Atwood, Margaret (1985): Handmaid's Tale [Novel].
Haddon, Mark (2003): The curious incident of the dog in the nighttime[Novel].
Palahniuk Chuck (1996): Fight Club [Novel].
Walker, Alice (1982): The Color Purple [Novel].

Supplerende stof:

• BigThink (2011). The Challenge of Speculative Fiction. [Youtube]. https://www.youtube.com/watch?v=sETy7giC4AE

• MasterClass. 2021. What is Speculative Fiction?Defining and Understanding the Different Genres of Speculative Fiction]/i].https://www.masterclass.com/articles/what-is-speculative-fiction-defining-and-understanding-the-different-genres-of-speculative-fiction

• Tzezana, Roey (2016). How science fiction can help predict the future. [Tedtalk]. https://www.youtube.com/watch?v=paXKoZ1pr5w&t=9s.


Forløbet behandler særligt følgende fra læreplanen:

• Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
• Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold I USA
• Væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
• Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 US election

vi gennemgår det amerikanske valg / metoder og operative begreber med et fokus på den retoriske analyse ifht  diverse taler og kampagnevideoer.
Der laves daglige nyheds indslag om aktuelle nyheder inden for valget
Eleverne producerer deres egne kampagnevideoer og skriver analytisk essay (retorisk analyse)



Kernestof:
Election year 2024 Columbus
Donald Trump acceptance speech
Kamala Harris Concession Speech
Donald Trump campaign remarks at rally in Savannah, GA. Sep 25, 2024 (excerpt)
Nikki Haleys speech on abortion (Election year Columbus 24)
Paxton Smith  valedictorian speech (Election year Columbus 24)

Supplerende:
Trumps speech mechanics
https://www.usa.gov/election
https://dk.usembassy.gov/usa-i-skolen/presidential-elections-and-the-american-political-system/
https://startwithvalues.com/the-core-values-of-donald-trump-a-balanced-examination/
https://kamalaharris.com/issues/

https://www.youtube.com/watch?v=_0Emoy54R7Y&t=38s


debat, skriftlige opgaver, fremlægning i klasse om aktuelt stof, gruppe diskussioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dickens Christmas

Dette forløb giver eleverne både en forståelse af A Christmas Carol og dens kontekst, samtidig med at de får mulighed for at arbejde med analytiske og kritiske færdigheder i forhold til både litterære teknikker og samfundsforhold. Køres som opstart til UK forløb.

Kernestof:
Charles Dickens a Christmas carol (uddrag)

artikel: the Victorian age

film: Scrooged 1988
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 UK a nation divided 🇬🇧

Forløbet fokuserer på britiske klasse forskelle /klasse systemet og forskellen mellem Nord og SydEngland. Forståelsen for klasseopdeling sker med udgangspunkt i Kongens juletale og premierministerens samme.  Herefter øges forståelsen gennem statistik og grafer samt fiktion. forløbet kører videre efter vinterferien med en uddybelse af emnet.

Kernestof:
King Charles Christmas address (24)
Keir Starmers Christmas Address (24)
artikel: The United Kingdom is broken/ Simon Jenkins
https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/jul/05/united-kingdom-british-federation-celtic


The Queen and I, Sue Townsend 1992 (Uddrag)
film: the Riot Club af Lone Scherfig (2014)

supplerende materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=g-BVgPeZR-Y (Posh London family's reaction to Northern nanny)

https://www.youtube.com/watch?v=43jQ3voZJhw (British history in 12 min (superficial)

https://www.youtube.com/watch?v=Aj_SUdvV4kM (what scots think of English)

The British public is changing its concept of class (the Guardian)

Charlene James: "Go Home" (Brexit Shorts, The Guardian, 2017) manuskript + video

What class are you Article The Guardian Grammar.pdf

elevprodukter: præsentationer/ diskussioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 UK Empire and ELF

fortsættelse af forløbet om UK Class.
Dette forløb bevæger sig fra England ( nation divided) over Empire set fra et sprogligt udviklingsperspektiv (ELF) til Ireland og forholdet i mellem de to lande.
Med udgangs punkt i Britiske klasseforskelle kigger vi på British Empire og engelsk som verdensprog. Hovedfokus vil ligge på English as an international Language (ELF) og den retoriske situation.

film: The Old Oak Ken Loach
tale We shall fight on the Beaches
romanuddrag: The Queen and I
film: the Darkest Hour Joe Wright 2017

artikel: How Britain made the Modern world af Niall Ferguson (Angles)
dokumentar: English in the European Union (Worlds of English): https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 tilladte hjælpemidler

Ordbogen.com
https://www.ordbogen.com/da/
minlaering.dk
https://app.minlaering.dk/dashboard
Engelsk/Engelsk ordbog
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Synonymordbog:
https://www.merriam-webster.com/thesaurus/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer