Holdet 2023 En/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jane Hähnel Hansen, Nadia Krarup
Hold 2023 En/f (1f En, 2f En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 USA: The land of opportunity
Titel 3 Class in the UK (EXAM)
Titel 4 'Animal Farm' & Dystopian Fiction (EXAM)
Titel 5 Election in the US (EXAM)
Titel 6 Inequality in the US
Titel 7 Life Writing (EXAM)
Titel 8 India (EXAM)
Titel 9 Digitale hjælpemidler i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Growing up

Formål og indhold
Med afsæt i et emne, der berører os alle - vores modningsproces fra barn til voksen - tager vi hul på anvendelsen af nogle af de basale metoder, som faget engelsk anvender ved læsning og analyse af fiction såvel som non-fiction. Vi læser tekster fra forskellige genrer (både ældre samt nyere for at diskutere udviklingen i ungdomsproblematikker), arbejder med engelskfagets metoder, introduceres til grammatik - altså får lagt et godt engelskfagligt fundament. Den primære tekst er et uddrag fra romanen 'Normal People' af Sally Rooney, hvor eleverne ydermere stifter bekendtskab med samfundsforhold og kultur - og ikke mindst "Growing Up" - i Irland

Efter dette forløb kan jeg
- tale præcist om emnet growing up på engelsk
- skrive et fyldestgørende summary på engelsk
- analysere setting og character i en novelle
- spotte 'figurative language + rhetorical devices'
- skrive et sammenhængende analyseafsnit på engelsk med brug af Point, Evidence, Explain-strukturen
- analysere en non-fiction tekst ved hjælp af the rhetorical pentagon
- diskutere nogle relevante problemstillinger, der har rod i vores opvækst med inddragelse af teksterne samt bruge fagtermer der relaterer sig til emnet.

Materialer
- Ernest Hemingway: “Indian Camp” (short story, 1921) - 4 sider
- Raye Johnson: “Experience: I paid to have my daughter kidnapped”, The Guardian 25. marts (article, 2006) - 2 sider
- Wendy Cope "Tich Miller (poem, 1986) - 1 side
- Sally Rooney "Normal People", chapters 1, 2 + 5 (excerpt from novel, 2019) - 23 sider
- Lenny Abrahamson "Normal People" (TV-serie baseret på roman, 2 episoder) - cirka 1,5 time
- Rick Beyer, 2001 "A Plate of Peas" (short story, 2001) - 5 sider
- ABC News, 2005 "Do ’Helicopter Moms’ Do More Harm Than Good?"

Metoder
Dette er det første forløb i gymnasiet, og vi har derfor fokus på fagets grundlæggende analyseredskaber men også på gode rutiner i individuelt arbejde samt par-/ og gruppearbejde

Evaluering
- Grammatikscreening og diverse grammatikøvelser på Minlæring.dk og GettingStarted.
- Udarbejdelse af "summary", 125 ord
- En kort skriftlig opgave om ”Normal People" med brug af PEE-modellen

Omfang
Ca. 35 sider + 1,5 times video
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2) My Berlin Moment 24-11-2023
IN CLASS: Normal People Characterization 15-12-2023
3a) uge 50 - Summary Normal People 17-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 USA: The land of opportunity

Formål og indhold:
I forløbet undersøger vi USA som "The land of opportunity".
Vi nærmere på det amerikanske samfund, med fokus på hvilke værdier og rettigheder der ses som centrale i amerikansk kultur.
Refleksioner om værdier og rettigheder trækkes ind i tekstarbejdet i forløbet, hvor vi både ser på fiktion og non-fiktion, men har vores fokus på non-fiktionen og arbejdet med relaterede begreber og analysemodeller, herunder det retoriske pentagram og identifikation og analyse af appelformer. Særligt talegenren får en fremtrædende plads i forløbet, hvor vi ser på nogle politiske taler. Derudover vil vi benytte Toulmins argumentationsmodel.

1. del: Nationens grundlæggelse og værdier
2. del: Pioneers, pioneer spirit og Man vs. nature
3. del: The American Dream
3. del: Minorities


Sideløbende arbejdes med grammatik, herunder repetition om ordklasser samt om adjektiver og adverbier og ordstilling.

Fokuspunkter:
- At opnå indsigt i kultur og samfundsforhold i USA i dag, samt den historiske baggrund for denne.
- At kunne anvende det retoriske pentagram til kommunikationsanalyse.
- At analysere en tale, herunder at identificere og diskutere anvendte appelformer og virkemidler.
- At debattere og diskutere aktuelle emner og relatere diskussionen til viden om amerikanske samfundsforhold og værdier, eksemplificeret ved immigration, grundlag og værdier samt minoriteter.
- At perspektivere en læst tekst til et emne.
- Grammatik: Ordklasser, adjektiver & adverbier, adverbialled, ligefrem og omvendt ordstilling.

Materialer:
• The Declaration of Independence (1776), uddrag – ca. 1 s
• Emma Lazarus (1883): The New Colossus, digt – ca. 1 s
• Larry Fondation (1991): Deportation at Breakfast, novelle – ca. 2 s
• The Constitution of the United States (1787-1789), Preamble
• The Brady Campaign (2006): The Second Amendment – Myth & Meaning, uddrag fra artikel i Columbine & Beyond, ca. 3 s
Biden's Gun Control Plan, kampagnevideo vist på YouTube - ca. 5 min.
• Kristofer Carta: American Politics, section in Worlds of English – ca. 12 s (eleverne har læst delafsnit i grupper og lavet præsentationer)
• Joe Biden (2021): Inaugural Address, forkortet udgave af tale – ca. 4 s
- O PIoneers (romanuddrag)
- To build a fire (novelle)
- The Hate U Give (film)
• Childish Gambino (2018): This is America, musikvideo – ca. 4 min.
• Childish Gambino (2018): This is America, sangtekst – ca. 2 s

Supplerende materialer:
• “The American Dream”, kort tekst fra Worlds of English – ca. 1 s
• Insider (2018): Hidden Meanings Behind Childish Gambino’s “This Is America” Video Explained, YouTube-video – ca. 5 min.
• “Having Values”, kort tekst fra Being American – ca. 3 s
• “Rhetoric – the art of speaking”, uddrag fra afsnit 4.1 i The English Handbook – ca. 4 s
• NRA (2016): “Freedom’s Safest Place”, kort kampagnevideo vist på YouTube – ca. 1 min.
• Vox (2017): “What the best inaugural addresses have in common”, YouTube-video i Worlds of English – ca. 6 min.


Omfang: I alt ca. 43 siders tekst og 2 timer og 4 minutters video (ekskl. grammatik)

OPDATERES ved forløbets afslutning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 'Animal Farm' & Dystopian Fiction (EXAM)

Indhold og formål
Forløbet er en introduktion til engelsksproget dystopisk litteratur samt den rolle, dystopisk litteratur kan spille i samfundskritikken. Vi tager udgangspunkt i Orwells ’Animal Farm’ (1943). Vi ser desuden et afsnit af Black Mirror (sæson 3, episode 1 - Nosedive) og læser første side af Aldous Huxley "A Brave New World" og Shirley Jacksons short story "The Lottery".

. Vi diskuterer, hvordan værkerne hver især kritiserer deres samtid – og hvordan de er relevante for vores.

Specifikke mål
At the end of this course I will be able to:
• comment on some classic examples of dystopian literature in English (=’an excerpt of Aldous Huxley's 'Brave New World' and ‘Animal Farm’)
• comment on dystopian features in literature (for instance the dystopian protagonist, various forms of societal control, the role of propaganda and technology, restrictions on freedom).
• apply my knowledge of dystopian fiction to a film
• explain the role of dystopian fiction in society, commenting on how dystopian fiction highlights worrying trends in society.
• comment on dystopian elements in society today.

Materialer
- George Orwell: ‘Animal Farm’ (1945) – Penguin Student Edition (1999) (roman)
- Alex Gendler: 'How to Recognize a Dystopia' (2016) (Ted-ed video).
- Første side af Aldous Huxley: 'Brave New World' (1932) (uddrag af roman)
- Nosedive (season 3, episode 1 of Black Mirror)
- Shirley Jackson: The Lottery (1948) (novelle)

Supplerende materiale:
- Animal Farm cover illustrations
- Characteristics of Dystopian Fiction (Systime)
- ’What’s in a Name?’ (arbejdsark om navnesymbolik i ’Animal Farm’)
- Excerpt of George Orwell's "1984" (roman uddrag)
-Excerpt of Suzanne Collins' 'Hunger Games'
- Alex Gendler: 'How to Recognize a Dystopia' (2016) (Ted-ed video)

Skriftligt arbejde og evaluering
- Essay om old Major’s speech i kapitel 1 i ‘Animal Farm’


Metoder
Selvstændig fordybelse i længere værk; gruppearbejde om kapitlerne i ’Animal Farm’, herunder arbejde med en række litterære fokuspunkter.

Omfang af læst stof
Ca. 160 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Election in the US (EXAM)

Election:

Vi arbejder med det amerikanske politiske system og følger valget. Vi har undersøgt "voters" og opfrisket kernemateriale om amerikanske værdier fra sidste år. Vi bruger et uddrag af Nikki Haley's Policy Speech on Abortion Rights, 2023, til novemberprøven.

Materiale:
Kapitlet 'US election, how the system works' og "Abortion Pushing Votes?"  fra antologien 'Election Year, forlaget Columbus 2024.
Trump's Inaugural Address.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Inequality in the US

Optakt til SRO:

I dette forløb undersøger vi "inequality in the U.S" med fokus på køn, race og socioøkonomi. Forløbet er inddelt i tre dele:

Del 1: Understanding inequality in the US
Her dykker vi ned i en historisk context angående ulighed og vi diskuterer, hvilken fortsat effekt den har på det amerikanske samfund. Vi arbejder med en tidslinje og vocab.

Del 2: Gender and inequality in the US
Her har vi set et uddrag af dokumentaren "Miss Representation, 2011", der undersøger mediernes underrepræsenterelse af kvinder i mangtpositioner og hvilken effekt det har på den generelle opfattelse. Herunder særligt indenfor politik. Vi ser 10 min af gangen (50 min i alt) og arbejder med en vinkel.



Del 3: Economic inequality



Materials:

- TedTalk "The urgency of intersectionality" by Kimberlé Crenshaw (2016)
- Miss Representation, 2011 (første 50 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Life Writing (EXAM)

Vi fokuserer på genren memoir og læser uddrag fra følgende bøger:
Țară Westover, 'Educated' (med fokus på miljø, faderen samt 'survivalists' ). Prologue, chapter 1,7, og 12.
Derf Backderf,  'My Friend Dahmer'. (graphic novel). Klassen læste prologue og arbejdede i matrix grupper om bogens forskellige kapitler.
BBC artikel. 'Hugh Montgomery, 'Monster: Jeffrey Dahmer: Did TV go too far in 2022'`

Supplerende materials:
Teori, uddrag fra Thomas Larson, 'The Memoir and the Memoirist', s. 15-20 og 21-25.
'Ruby Ridge', dokumentar: https://archive.org/details/american-experience-ruby-ridge
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
For the Love of Family 26-01-2025
2f En skr. prøve 03-02-2025
Grammatikprøve 02-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 India (EXAM)

I samarbejde med samfundsfag startede vi op med FF3 forløb om fast fashion, hvor dokumentaren 'The Cost of Fast Fashion' omhandler et eksempel på en by i Indien, der har været hårdt påvirket af industrien. Eleverne researchede derudover også gruppevis andre eksempler på konsekvenserne af fast fashion i Indien og andre lande. FF3 forløbet står separat i elevernes studieplan
I forlængelse af klima fokus læste vi kapitel 1 af Kim Stanley Robinsons 'Ministry for the Future'  
Vores øvrige fokuspunkter var the caste system og delingen af Indien. Det blev belyst via podcast og novellen  'Another Community' af R. K. Narayan og 1 episode af dokumentaren -'Daughters of Destiny', der handler om, hvordan kastesystemet stadig betyder noget i Indien i dag, og hvordan man på skolen Shanti Bhavan forsøger at bryde den onde cirkel.

Artikler:
'Redefining Colonial Legacies: India and the English language - Harvard Political Review' (English as lingua franca).
'Pakistan and India are blaming each other as their Kashmir conflict spirals' (CNN)

Video: How to speak: Indian accent. - https://www.youtube.com/watch?v=z7MIyQS9p5E
Dokumentar 'The True Cost of Fast Fashion':
https://www.youtube.com/watch?v=G_N0Ser0g9U
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Digitale hjælpemidler i undervisningen

Hjælpemidler brugt i undervisningen - tilladt til terminsprøve

- Oxford Learner's Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Ordbogen: Ordbogen.com
- Minlæring: Minlæring.dk
-https://www.merriam-webster.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer