Holdet 2023 En/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Charlotte Ib, Mirjam Bastian
Hold 2023 En/i (1i En, 2i En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cult of Celebrity
Titel 2 Horror - intro to lit. analysis pt. 1
Titel 3 American minimalism - intro to lit. analysis pt. 2
Titel 4 Ireland
Titel 5 Love (EXAM)
Titel 6 US election 2024 (EXAM)
Titel 7 Introduction to formal debate
Titel 8 Life Writing (herunder værklæsning) (EXAM)
Titel 9 India (EXAM)
Titel 10 Digitale hjælpemidler i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cult of Celebrity

Forløbet fokuserer på koncepter som rollemodeller, stjerner, ikoner, forholdet mellem stjerner og fans, influencere og celebrities. Gennem romanuddrag, film, digte og artikler arbejdes der med ideen om ’fame’.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder.

Materialer:
Ali Smith: Now don’t go getting us wrong (2019)
Andy Warhol the philosophy of Andy Warhold from A to B and back again
Nick Hornby: Juliet, naked romand uddrag samt film
Oliver Harvey: Lord Byron’s life of Bling and sex
Sharon Jayson: Generation Y's Goal? Wealth and Fame (2007)
January 9, 2007

særlige fokuspunkter
gruppearbejde, debatter, oplæg, letterwriting
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Horror - intro to lit. analysis pt. 1

I dette forløb af vi arbejdet med horrorgenren i forbindelse med en generel introduktion til litterær analyse af prosa. Vi har beskæftiget os med begreberne:
- Genre
- Character (fokus på direct vs. indirect characterisation)
- Plot and structure
- Themes

I klassens arbejde med horrorgenren er de blevet introduceret til genrens rødder i den gotiske roman og de typiske genretræk for ”gothic fiction”.
Vi har også arbejdet med freudiansk analyse med fokus på den tredelte model for psyken (superego, ego, id) samt begreberne ”repression” og ”the uncanny”.

Vi har arbejdet med følgende tekster:
- ”The black cat,” Edgar Allan Poe
- ”The wife’s tale”, Ursula LeGuin
- ”The boogeyman”, Stephen King
- Kitchen Sink, Alison Maclean (1984) - kortfilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 American minimalism - intro to lit. analysis pt. 2

I dette forløb af vi arbejdet med amerikansk minimalisme med fokus på Ernest Hemingway og Raymond Carver, samt fortsat arbejdet med litterær analyse af prosa. Vi har beskæftiget os med begreberne:
- Writing style
- Narrator (objective, limited, omniscient)
- Setting
- Symbolism

Vi har læst ”Hills like white elephants” af Hemingway og “What we talk about when we talk about love” af Carver. I forbindelse med arbejdet med Carver-teksten er vi desuden gået i dybden med den indflydelse Gordon Lish har haft på Carvers forfatterskab, og har i den sammenhæng læst ”Beginners”, der er et tidligere udkast til ”What we talk about”, som Lish ikke har redigeret.

Klassen er i forbindelse med forløbet også blevet introduceret til ”the 5 paragraph essay”, og har især arbejdet med indledning og thesis statement.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ireland

Forløb om Nordirland (og inddragelse af Irlands historie også) med særligt fokus på opdelingen af Irland og Nordirland samt The troubles. Vi har primært taget udgangspunkt i grundbogen ”The Island og Ireland” (Systime). Vi har i forløbet arbejdet med serien ”Derry Girls” (episode 1), samt læst uddrag fra The Good Friday Agreement.

Faglige fokuspunkter:
Læse/ søge information, debattere, projektarbejde, formidling

Almene tværfaglige fokuspunkter: Kommunikative færdigheder/ overskue og strukturere

Sociale fokuspunkter: ansvarlighed/ kreativitet/ gruppearbejde/ samarbejdsevne/ projektarbejde/ lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Love (EXAM)

Forløbet fokuserer på forskellige aspekter af kærlighed i forskellige tidsperioder som det kommer til udtryk i litteratur/film fra England og USA. Herunder samfundsmæssige og historiske aspekter.
Eleverne skriver egne sonetter, og vi arbejder projektorienteret med emnet Royal Romance, hvor eleverne er delt ind på følgende royale romancer:

1) Henry VIII and Anne Boleyn:
2) Victoria I and Prince Albert:
3) Edward VIII and Wallis Simpson:
5) Elisabeth II and Prince Philip:
6) Prince Charles and lady Diana (and Camilla Parker Bowles):
7) Prince Harry and Meghan Markle:

Materiale:
Shakespeare, sonnets 29,130, 18
Ian McEwan, 'Only Love and Then Oblivion'  (2001), Wider Contexts.
Auden, 'Funeral Blues'
Projektarbejde: Royal Romance
Michael Pedersen, 'Boys holding hands'
Holly McNish, 'poem written one night when i was really missing some of my friends’
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Shakespearean sonnet 30-08-2024
Write a persuasive speech! 24-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 US election 2024 (EXAM)

Valg i USA 2024
Vi følger løbende valget og analyserer taler, hører podcasts, analyserer videokampagner og eleverne prøver selv kræfter med campaign videos i grupper.


Materiale:
Kapitlet 'US election, how the system works' (fra antologien 'Election Year, forlaget Columbus 2024).
Different podcasts on the US election.
Episode af 'The Daily Show'
Trump's victory speech.
Kamala Harris' concession speech.
Election campaign videos: Kennedy vs. Nixon, Trump versus Biden and Trump versus Harris.
Trump's Inaugural Address 2025.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Introduction to formal debate

Formel debat:
Vi træner stilladserende øvelser indenfor både indhold og stil, og arbejder med intro/outro, PEE, rebuttal, signposting, og structure of a debate speech. Vi afslutter dette mini-forløb med en juledebat om emnet 'Believing in Santa Claus is a positive thing'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Life Writing (herunder værklæsning) (EXAM)

Vi fokuserer på genrerne memoir og biography og læser uddrag fra følgende bøger:
Țară Westover, 'Educated' (med fokus på miljø, faderen samt 'survivalists' ). Prologue, chapter 1,7, og 12.
Derf Backderf,  'My Friend Dahmer'. (graphic novel). Klassen læste prologue og arbejdede i matrix grupper om bogens forskellige kapitler.
BBC artikel. 'Hugh Montgomery, 'Monster: Jeffrey Dahmer: Did TV go too far in 2022'`
Walter Isacsson, Musk, chapters: 'Muse of Fire' og 'Starship Surge'.
Los Angeles Times artikel, Matt Pearce, 'The biggest ideas and pettiest rages'( 2023)

Supplerende materials:
Teori, uddrag fra Thomas Larson, 'The Memoir and the Memoirist', s. 15-20 og 21-25.
'Ruby Ridge', dokumentar: https://archive.org/details/american-experience-ruby-ridge
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
For the Love of Family 21-01-2025
2i En skr. prøve 03-02-2025
Grammatikprøve 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 India (EXAM)

I samarbejde med NG startede vi op med FF3 forløb om fast fashion, hvor dokumentaren 'The True Cost of Fast Fashion' omhandler et eksempel på en by i Indien, der har været hårdt påvirket af industrien. Eleverne researchede derudover også gruppevis andre eksempler på konsekvenserne af fast fashion i Indien og andre lande. FF3 forløbet står separat i elevernes studieplan
I forlængelse af klima fokus læste vi kapitel 1 af Kim Stanley Robinsons 'Ministry for the Future'  
Vores øvrige fokuspunkter var the caste system og delingen af Indien. Det blev belyst via podcast samt novellen  'Another Community' af R. K. Narayan og 1 episode af dokumentaren -'Daughters of Destiny', der handler om, hvordan kastesystemet stadig betyder noget i Indien i dag, og hvordan man på skolen Shanti Bhavan forsøger at bryde den onde cirkel.

Artikler:
'Redefining Colonial Legacies: India and the English language - Harvard Political Review' (English as lingua franca).
'Pakistan and India are blaming each other as their Kashmir conflict spirals' (CNN)

Video: How to speak: Indian accent. - https://www.youtube.com/watch?v=z7MIyQS9p5E
Dokumentar 'The True Cost of Fast Fashion':
https://www.youtube.com/watch?v=G_N0Ser0g9U
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Digitale hjælpemidler i undervisningen

Hjælpemidler brugt i undervisningen - tilladt til eksamen
- Merriam-Webster Dictionary: https://www.merriam-webster.com/
- Oxford Learner's Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Ordbogen: Ordbogen.com
- Minlæring: Minlæring.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer