Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Christian Dines Miemietz
|
Hold
|
2023 Ty/a (1a Ty, 2a Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
So klingt Deutschland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
I dette forløb undersøger vi temaet ”Reisen”. Vi skal arbejde med rejseoplevelser i det nære og fjerne, souvenirs, oplevelser af nye steder, kulturmøder, og hvordan rejser kan udvikle folk og ændre deres liv.
Tekster:
Ferien in Norwegen, Bente Jakob (I: Bis ans Ende der Welt, Lisbeth Iversen, Tyskforlaget, 2009)
Camper 303 (film), Hans Weingartner, 2018, CFU
Urlaub – das Video zu Folge 13, 2015, https://www.dw.com/de/13-urlaub/l-18877249
Ein Reisewitz, http://witze.net/winter-witze?p=2 (besucht am 2. Februar 2021)
Urlaub - die Deutschen machen Urlaub, mit Annik Rubens https://www.youtube.com/watch?v=-IS90Nnbaqo
Ordbogen.com er blevet benyttet
Grammatik:
Melde dich mal, Beck/Hove, L&R, 2016
Hjælpeverber s. 47-51
Regelmæssige verber s. 66-70
Skriftlige afleveringer/test:
Ein Reisewitz – zum Totlachen (tekstforståelse, sætningsanalyse, kendeord, genitiv, hjælpeverber og almindelige verber).
Camper 303
Mundtlige afleveringer/oplæg:
Meine Ferienerlebnisse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Märchen
Vi ser på eventyrets karakteristika og læser forskellige tekster, der bruger eventyrets temaer eller karakteristika.
- Merkmale des Märchens (I: Egendal, Gattungen, Gyldendal 2017)
- Hänsel und Grätsel (Kinder- und Hausmärchen), Grimm 1857
- Der Dumme und die Königstochter (I:Christophersen/Homann, Der Zauberspiegel, Tyskforlaget 2006)
-Aschenputtel, Grimm 1857
- Rotkäppchen, Grimm,1857
Gyldendals elektroniske ordbøger er blevet benyttet
Mundtlige oplæg/afleveringer:
Ein Märchen verfilmen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die DDR und die Wende (eksamens emne)
Vi beskæftiger os med årene op til murens fald i 1989 med udgangspunkt i Østtyskland. Vi arbejde med forskellige tekster og materialer (tv-udsendelser, film mv). Vi undersøger også de vilkår, der var for det enkelte menneske i DDR og tematiserer, hvilke konsekvenser overvågningssamfundet havde for såvel det enkelte individ som kunsten.
Tekster:
•Das Ministerium für Staatssicherheit (I: Häckert/Hansen, Literatur um die Jahrtausendwende, Gyldendal 2003) s. 28-29
•Das Ende der Kunst, Reiner Kunze 1969 (I: I: Häckert/Hansen, Literatur um die Jahrtausendwende, Gyldendal 2003) s. 31
•Die Bespitzelungmethoden der Stasi (I: I: Häckert/Hansen, Literatur um die Jahrtausendwende, Gyldendal 2003) s. 30
*Die Feinschmecker vom Prenzlauerberg (I: Meine freie deutsche Jugend,
* Alltag in der DDR (uddrag fra https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-der-alltag-100.html )
* Vor 40 Jahren flohen zwei Familien im Heißluftballon aus der DDR in die Freiheit (redigeret. https://www.stern.de/panorama/weltgeschehen/ddr-flucht-im-ballon--vor-40-jahren-flohen-zwei-familien-in-die-freiheit-8906274.html)
Sag mir wo du stehst, Oktoberklub (sang)
•Das Leben der Anderen (Film), Henckel von Donnersmarck, 2006
•Eingemauert. Die innerdeutsche Grenze (Film) https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
•Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer (Film) https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
•Ballon (Film), Michael Herbig, 2018.
Mundtlige afleveringer/oplæg:
Beschreibung von den Personen im Film ”Das Leben der Anderen”
Der Alltag in der DDR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deutschland ein buntes Land (eksamens emne)
I dette forløb ser vi på nogle af de andre etniske grupper i Tyskland, som siden 60’erne har været en del af det tyske samfund. Vi beskæftiger os især med de tyrkiske gæstearbejdere som kom til landet under det tyske ”Wirtschaftswunder”, men ser også en anden gruppe de vietnamesiske flygtninge,. Som overgangstekst fra vores forrige emne, læser vi teksten ”Willkommen in Bruderland” om gæstearbejderne som kom til DDR.
Tekster
Willkommen in Bruderland , Katrin Zeug (I: Tilling, Miemietz & von Sehested, Greif zu!, Gyldendal 2014) s.49-51
Das Wunder von Kreuzberg, Anna Reimann (I: Angekommen, Gyldendal 2017) s. 38-39
Es wird immer etwas Fremdes bleiben“, Erdal Sezer: „aus www.schekker.de, 2006.
Monsieur Vuong. Das Kochbuch, Heinzelmann, Ursula: Suhrkamp 2016: side 1, 23
Vietnamesen in Deutschland (Vietnam-aktuell.de http://www.vietnam-aktuell.de/familien/vietnamesen-in-deutschland/)
Film
Almanya- Willkommen in Deutschland, Yasemin Samdereli (2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nachhaltigkeit und Klima (eksamens emne)
Vi arbejder i dette forløb med bæredygtighed og klimaforandringer som en del af FN's verdensmål. Vi læser tekster om økologiske madvarer og om, hvordan man kan være en bevidst forbruger. Vi læser om hvordan den især unge mennesker i Tyskland har taget kampen op i kampen for klimaet, både gennem Fridays for Future og Letzte Generation. I forløbet træner I i at kunne ytre og begrunde jeres meninger om aktuelle klimaproblematikker. Ud fra diskussionsøvelser og jeres skriftlige arbejde, skal I kunne tage stilling til nogle af de problematikker der er i forhold til klima og bærerdygtighed.
Tekster:
Biolebensmittel , Almut Röhrl (I: Tilling, Miemietz & von Sehested, Greif zu!, Gyldendal 2014) s.26-27
Wie kaufe ich korrekt ein, Almut Röhrl (I: Tilling, Miemietz & von Sehested, Greif zu!, Gyldendal 2014) s.28-29
Siebenschläfer, Peter Stamm (I: Tilling, Miemietz & von Sehested, Greif zu!, Gyldendal 2014) s.33-38
Fridays for future (fra /Freitage für die Zukunft: https://www.bpb.de/kurz-knapp/lexika/das-junge-politik-lexikon/320328/fridays-for-future/)
Andet:
Ernährung und Nachhaltigkeit (video) https://www.youtube.com/watch?v=z_WgVq6GyB0
Letzte Generation einfach erklärt (explainity video) https://www.youtube.com/watch?v=6tFfNv41VPc
Letzte-Generation-Aktivistin: "Würde auch lieber was anderes machen"(Faz.video) https://www.youtube.com/watch?v=RU-46OwP5MQ
Klimawandel und Nachhaltigkeit -SG #202 (podcast) https://slowgerman.com/2020/02/04/nachhaltigkeit-und-klimawandel-sg-202/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962025135",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962025135",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962025135"
}