Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Gitte Tilling, Tenna Arpe
|
Hold
|
2023 Ty/2b (1g Ty 2b, 2g Ty 2b)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
So klingt Deutschland
Vi fortsætter med forløbet "So klingt Deutschland" fra grundforløbet.
I denne omgang vil vi arbejde med temaet moderne Musik
Tekster:
Das Modell (Rammstein)
Kein Modelmädchen (Julia Engelmann)
Wie wichtig ist Musik für die Deutschen. Das Deutschlandlabor Folge 8: Musik
Hurra, Hurra wir fahren nach Katar (Oliver Pocher)
Schwarz zu blau (Peter Fox)
Musik in meinem Leben
Lass jetzt los (Die Eiskönigin)
Grammatiske emner:
Regelmæssige verbers bøjning
- Præsens
- Præteritum
Hjælpeverber (haben, sein, werden)
Genitiv
I forløbet har eleverne arbejdet på følgende måde:
- Enkeltarbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
I forløbet "Reisen" vil vi tage udgangspunkt i at rejse ud i verden, men også i mere overført betydning som livets rejse, og hvordan en rejse i verden også kan være symbol på en rejse i livet. I forløbet indgår en kreativ paropgave, hvor eleverne selv skal agere rejsebureau og lave en præsentation af en rejse.
Tekster:
Ferien in Norwegen (Bente Jakob)
Tschick (uddrag fra Stürmer und Dränger)
Tschick (film)
Einmal um die Welt (Cro)
Das Eisenbahngleichnis (Erich Kästner)
Grammatiske emner:
Regelmæssige verbers bøjning
Analyse af sætninger (direkte objekt, subjektsprædikat, direkte objekt og adv. led)
Bøjning af artikler
Modalverber
I forløbet har eleverne arbejdet på følgende måde:
- Enkeltarbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tyskaflevering 3
|
26-01-2024
|
Tyskaflevering 4
|
09-02-2024
|
Tyskaflevering 5
|
15-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krimi
I forløbet "Krimi" vil vi tage udgangspunkt i forskellige krimi-tekster, hvor vi vil have fokus på Motiv, Täter:in, Waffe og Tatort. Vi skal også stifte bekendtskab med krimiens karakteristika. Eleverne arbejder også med at lave deres egen mini-krimifilm.
Tekster:
Einsam - Ferdinand von Schirach (i Gattungen-om-Krimi)
Mein erster Mord - Milena Moser (i Melina Moser tekster)
Deutschlands schlimmster Serienkiller - Bild.de
Ne Leiche - SDP (https://www.youtube.com/watch?v=cqdC6RznSmc)
Tatort - Barowski og den brændende mand (film på CFU)
Supplerende materiale: Gyldendal Gattungen om Krimi
Grammatiske emner:
Sætningsanalyse med særligt fokus på det direkte og indirekte objekt
Præpositioner
Arbejdet videre med de grammatiske emner fra tidligere
I forløbet har eleverne arbejdet på følgende måde:
- Enkeltarbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klima und Nachhaltigkeit
I dette forløb skal vi arbejde med klima og bæredygtighed, som er et af FN's verdensmål. Vi tager hul på forløbet med sangen "Keine Zeit" af sangerinden Dota og læser om Fridays for future / Freitage für die Zukunft. Vi kigger også på "Klimakleber", Die letzte Generation og Klima-Shakira: Anja Windl. Vi læser om økologiske fødevarer og om den mest klimavenlige forbruger ("Biolebensmittel" + "Wie kaffe ich korrekt ein?") i Greif zu og hører en podcast på slowgerman.de (https://slowgerman.com/2020/02/04/nachhaltigkeit-und-klimawandel-sg-202/). Vi læser novellen "Siebenschläfer" og laver i den forbindelse sokkedukketeater og dramatiserer novellen.
Grammatisk har vi fokus på syntaks i hoved- og ledsætninger samt sammensatte verber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deutschland - ein buntes Land
Indledningsvis læser vi teksten "Der Antitürke" (Greif zu!), som kort beskriver indvandringen til Tyskland fra 1960'erne og arbejder med filmen "Almanya". Herefter arbejder vi med teksten "Das Wunder von Kreuzberg" om familien Kadem og deres integration i Tyskland. Vi læser om Monsieur Vuong, flygtning fra Vietnam, som bosatte sig i Berlin, og laver vietnamesisk mad efter tysk opskrift.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Somuncu, Serdar: "Der Antitürke" IN: Greif zu! Gyldendal 2014; sider: 1-31, 51
-
Gattungen Film.pdf
-
Egendal, Helle: "Film" IN: Gattungen, Gyldendal 2017; sider: 147-157
-
Şamdereli Yasemin: "Almanya - willkommen in Deutschland" (2012)
-
M. N. Beck; C. Hove: Melde dich mal!, Lindhardt og Ringhof; sider: 24-30
-
Reimann, Anna: "Das Wunder von Kreuzberg" IN: Angekommen, Mette Hermann, Gyldendal; sider: 1-26, 38-40
-
Monsieur Vuong (video)
https://www.youtube.com/watch?v=Lej18R2K6DE
-
Heinzelmann, Ursula: "Monsieur Vuong. Das Kochbuch", 2016; sider: 1
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die DDR, die Stasi und der Fall der Mauer
Indledningsvis ser vi på kort over Tysklands og Berlins deling efter Anden Verdenskrig og læser om "Die Gründung der BRD" og "Die Gründung der DDR" (Susanne Fritsche).Vi læser David Ensikats tekst "Der Anfang oder: Warum die DDR nur ein halbes Land war". Vi læser og hører vi "Auferstanden aus Ruinen" og taler om det østtyske flag. Vi taler om bygningen af muren (ser filmen "Eingemauert") og om Stasi (vi ser et par korte videoer med fokus på stasi.)
Vi ser filmen "Das Leben der Anderen".
Herefter arbejder vi med "Der Fall der Mauer" / die Wende tog ser et par korte videoer om ambassaden i Prag og demonstrationerne i Berlin og Leipzig (Die Botschaft von Prag: https://www.youtube.com/watch?v=iJWzXUGeUVM + 1989: "Wir sind das Volk" https://www.youtube.com/watch?v=iJWzXUGeUVM).
Vi ser filmen "Das schweigende Klassenzimmer" og læser afslutningsvis "Die Stasiratte - so eine war ich"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Vi repeterer de emner, I kan komme til eksamen i.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962283817",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962283817",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962283817"
}