Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Julie Sylow
|
Hold
|
2023 Fr/1a (1g Fr 1a Astérix, 2g Fr 1a Astérix)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
L'amitié - Quatre Amis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L'enfance
I dette forløb har vi igennem forskellige genrer, som tekst, film, musik og billeder haft fokus på barndommen.
Tekst:
Il a jamais tué personne, mon papa.
Film
Dans nos veines
Cabossées
Les Choristes
Musik
Vois sur ton chemin
Papaoutai, Stromae
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
L'amour difficile
I dette forløb har vi arbejdet med den svære kærlighed på tværs af alder, kultur og ideologi. Med udgangspunkt i forskellige typer film har vi analyseret filmsekvenser og uddrag af manus.
Primært materiale:
Tekst:
'Cet homme et cette femme', Anna Gavalda
Née en France, Aïcha Benaïssa, p.13.
'Jacqueline et Rachid', Farid
J’attendrai le suivant, Philippe Orreindy (2002) - Transcription
Noces, Stephan Streker (2017) scener fra Noces - transcription
Les mariages forcés en Belgique
Sources : Institut pour l’Egalité des Femmes et des Hommes Plan Belgique
http://igvm-iefh.belgium.be http://www.planbelgique.be
film:
Noces, Stephan Streker (2017)
J'attendrai le suivant, Philippe Orreindy (2002)
Quai de Seine, Gurinder Chadha (2010)
Lav din egen film: Paperman, Walt Disney Animation Studios, 2012
Musik:
Jacques Brel: ne me quitte pas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
la Francophonie: Entre deux cultures
I forløbet 'Entre deux cultures' har vi haft fokus på Algeriet; historien, kulturen og krigen. Vi har ligeledes beskæftiget os med nogle af de konsekvenser som Frankrigs kolonitid har haft på mere nutidige forhold i Frankrig.
Læste tekster:
Le Maghreb (Entrées, side 122, 127-129, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010)
Née en France, Aïcha Bénaïssa, Munksgaard, 1996. Udvalgte kapitler: 1, 2, 3, 6, 10, 11, 18, 19, 19)
Ma téci og Double Culture,
(Pascal Aguillou & Nasser Saïki, La Téci à Panam': parler le langage des banlieues, Paris: Michel Lafon, 1996)
Film:
Hors la loi, Rachid Bouchareb, 2010
Algeriet og afkolonialiseringen, DR-kultur, 2010 (CFU)
La Haine, Mathieu Kassovitz, 1995
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962297052",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962297052",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58962297052"
}