Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ulrik Brasch
|
Hold
|
2024 bi/2c3c (2c3c bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Cellebiologi og transportprocesser
Om cellers opbygning og organellers funktion. Fokus på transportprocesser over cellemembranen, herunder kaatoffel-osmose forsøg og mikroskopi af rødløg i forskellige saltopløsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 På opdagelse i generne
DNA´s opbygning og funktion. Herunder replikation og celledeling og cellecyklus. Endvidere proteinsyntese og mutationer. Både genmutationer og kromosommutationer og karyotype.
Nedarvning af egenskaber med inddragelse af de mange genetiske begreber, der hører til denne teori. Som eksempler på nedarvning har vi set på øjenfarve, blodtyper, ærter og Mendels love. Eksperiment med majsfrø og Mendels 2. lov. Analyse af stamtræer og arvelige sygdomme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i bogen Biologi i Udvikling side 117-123. Om DNA´s opbygning, Det centrale dogme=proteinsyntesen.Skriv alle nye fagbegreber ned og definer dem. Vi vil fokusere på DNA´s opbygning og funktion. Figur 165, 169 og 171. Kig grundigt på figurerne og pr
-
2409 BioC 2c3c mutation DNA kodende streng.docx
-
NB: I dag bliver nok mest om proteinsyntese og genmutationer. Så det om DNA replikation og mitose venter vi med til næste gang. Har ikke lige nået at ændre lektien i modulet endnu:)
-
Læs i Biologi i udvikling side 124 om DNA replikation. Læs vedhæftede fil om mitose og om cellecyklusmodellen.
-
NB: I dag om DNA replikation og mitose.
-
Læs side 125-128 om meiose, karyotype og kromosommutationer
-
Læs i Biologi i Udvikling side 131-135 om genetik, fænotype, gener og alleler, genotype, øjenfarve, blodtyper, ufuldstændig dominans.
-
Læs side 134-139 i Biologi i udvikling. Om Blodtyper, nedarvningsmønstre og Mendels love. Jeg vedhæfter også et par sider fra Biologibogen om Mendels Love og krydsning med ærter, som I skal læse.
-
24 BioC Biologibogen Mendels love Ærtekrydsninger (1).docx
-
3c Om blodtyper (1) fra HF biologi G Berg (1).pdf
-
2410 BioC Blodtyper Kort vejledning til blodtyperapporten.docx
-
2410 BioC Chi i anden test vejledning.pdf
-
2410 BioC Nedarvning Det genetiske spejlkabinet SSAG-C-SCAN18062511270.pdf
-
2410 Blodtype IMG_20241029_093652.pdf
-
Arbejd selv med blodtyperapport som afleveres efter modulet i dag i lectio. Kig lige til majsspirerne i vindueskarmen. Skal de have lidt vand? Måske de er klar til at blive talt op? Lad dem endelig vokse videre.
-
2c data fra blodbanken Skærmbillede 2024-11-01 kl. 13.27.41.png
-
Læs side 139-143 om stamtræsanalyser. Lidt sen lektie. Læs hvis I kan nå det.
-
Opsamling på stamtræsanalyser. Optælling af ærteforsøg og chi i anden test.
-
Jeg er desværre blevet syg, så I skal arbejde selv i dag. Jeg tænker I i grupper kan vælge en arvelig sygdom og finde oplysninger om. Hvordan nedarves den? Lav gerne et stamtræ, hvor hyppig er den i Danmark? Kort om symptomer, Kan den evt. behandles?
-
I dag skal I i grupper fremlægge hvad I fandt ud af sidst om den arvelige sygdom I valgte at finde oplysninger om.
-
24 BioB Forsøg m togensudspaltning i majs (14) (1).docx
-
24 BioB Chi i anden test vejledning.pdf
-
Fremlæggelse af den arvelige sygdom I har arbejdet med
-
2411 BioC Gensplejsning.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2 Blodtyper
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Nervesystem og stoffer
Kort om nervesystemets struktur og funktion. Neuronets opbygning og hvordan neuroner kommunikerer med hinanden ved hjælp af transmitterstoffer og ændring af membranpotentiale. Miniprojekt om forskellige "stoffers" påvirkning af nervesystemet.
Undersøgelse af alkohol, nikotin og koffeins påvirkning af dafnier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3 Nervefysiologi
|
22-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Sex, hormoner og ønskebørn
Kønshomoners funktion hos mand og kvinde. Dannelse af kønsceller, befrugtning, prævention(særligt p-piller), graviditetstest, årsager til barnløshed og kort om kønssygdomme og fosterdiagnostik.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i Biologi i udvikling side 153-159 om pubertet, hormoner, mandens kønsorganer og produktion af sædceller.
-
Læs side 160-166 om Kvindens kønsorganer, menstruationscyklus, samleje og befrugtning, graviditetstest. Fokuser på forståelse af fig. 224, 225, 226.
-
Prævention, kønssygdomme, barnløshed, hormonforstyrrende stoffer, kunstig befrugtning, fosterdiagnostik.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4 Dafnieforsøg
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Evolution
Evolution med udgangspunkt i Darwins Finker. Begreber som biologisk variation, naturlig selektion, art, artsdannelse er gennemgået. Miniprojekt om udvalgte evolutionsemner fremlægges i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Økologi
Økologi med udgangspunkt i vandløbet. Begreber som er inddraget: Fotosyntese, respiration, enrgi og fødekæder. Endvidere abiotiske og biotiske faktorer, begrænsende faktorer og konkurrence. Organismers funktion i vandløbet og særligt iltindholdets betydning for vandkvaliteten og hvilke organismer, der kan leve/få opfyldt deres nichebehov.
Forurening af vandløb og bestemmelse af vandløbskvalitet ved hjælp af Makroindeks metoden.
Rensningsanlæg og kvælstofkredsløb er kun flygtigt gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i Biologi til Tiden side 215-223 Økologi Globalt og lokalt, energi, fotosyntese, fødekæder, respiration, fødepyramide, BPP=NPP+R, døgnvariation ilt, abiotiske faktorer, biotiske faktorer, begrænsende faktorer.
-
Bemærk at vi tager på en lille ekskursion til Lejre i 2. og 3. modul den 2/5.
-
2504 BioC Arbejdsspørgsmål til økologi side 215.docx
-
Læs i Biologi i Udvikling side 224-235 om Biodiversitet, FN´s verdensmål, kulstofkredsløb, drivhuseffekt, klimakrise, økologiske fodaftryk.
-
2405 BioC Økologi Samlet_NV-kompendium_2023_29jun23_small (1)-kopi.pdf
-
2504 BioC Lys mørke forsøg Skærmbillede 2025-04-22 kl. 09.52.00.pdf
-
Skærmbillede 2025-04-22 kl. 09.50.35.png
-
Læs i Biologi i Udvikling side 237-250 om Vandløb, ilt, lys, liv i vandløb, organismers tilpasning til livet i vandløb, nicher, iltoptagelse, forurening af vandløb.
-
2504 bioC Arbejdsspørgsmål til side 237.docx
-
Skærmbillede 2025-04-29 kl. 13.15.42.png
-
csm_Figur2.29_c7304d4a14.png
-
Vi mødes 9.25 ved G4. Her får I udleveret måltagningsudstyr til turen. Vi tager bus 4A ca. 9.30. Jeg har rejsekort til dem af jer, der ikke har "gyldigt rejsehjemmel". Husk tøj efter vejret. Vi ses.
-
2505 bioC Makroindeks vejledning.pdf
-
Læs i Biologi i Udvikling igen om forurening af vandløb, den vedhæftede fil om makroindeksmetoden.
-
Med udgangspunkt i data fra ekskursionen og siderne 246-250 i Biologi i udvikling, skal vi arbejde med Makroindeksbestemmelse, vandløbets selvrensende effekt og rensningsanlæggets funktion - herunder kvælstofkredsløbet. Det er en ordentlig mundfuld.
-
Vandløb - Miljøstyrelsen Se i dette materiale fra Miljøstyrelsen video om "smådyr og fysiske forhold".
-
Forberedende opgave om Makroindex.docx
-
Værebro Å (1).pdf
-
2c3c bioC rensningsanlæg scan0034.pdf Læs om Rensning..
-
Kvælstofkredsløbet.docx
-
Sørg for at aflevere opgaven om Værebro Å senest i går:) Spørgsmål til økologi og andet pensum fra i år prøver jeg at besvare efter bedste evne.
-
2505 BioC Vandløb Eksempler på eksamensspørgsmål til vandløbsøkologi.docx
-
2505 lærerplan Biologi-C-stx-august-2017.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Det nåede vi ikke
Vi nåede desværre ikke at komme rundt om alle emner i lærerplanen. Vi mangler:
- Mikrobiologi
- Makromolekyler: Fedt og Kulhydrater
- Enzymer
Derfor opgives disse områder ikke til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61158974225",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61158974225",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61158974225"
}