Holdet 2024 Sa/2g3g4i Sa 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Anna Venge-Jep
Hold 2024 Sa/2g3g4i Sa 1 (2g3g4i Sa 1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetering af C-niveau
Titel 2 Magt og medier
Titel 3 Valg i USA
Titel 4 Individet i DSMS
Titel 5 Danmark og EU
Titel 6 "It's the economy, stupid"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Repetering af C-niveau

Forløbet handler om at repetere, hvad samfundsfag på C har beskæftiget sig med. Formålet med forløbet er, at alle starter fra ’samme’ udgangspunkt, og dermed giver holdet mulighed for, at arbejde sig frem ud fra samme fundament.  

Sociologi: De lilla kapitler om identitet i forandring, samfundet og individskabelse med udgangspunkt i relevante teoretikere og begreber samt forskellige livsformer, livsstile og levevilkår.
Politik: De grønne kapitler om ideologier og partiers fundamentale udformninger samt det politiske system i Danmark, herunder styreformer, valg og vælgere, politisk deltagelse mv.
Økonomi: De blå kapitler om økonomi og velfærd, herunder statstyper. Eleverne stifter bekendtskab med økonomi-begrebet i sin helhed og får en fundamental forståelse af menneskets behov, konjunkturer, forskellen på økonomiformer, velfærdsmodeller og forskellen på hhv. velfærds- og konkurrencestat.

Kernestof: Alle fire områder i lærerplanen er dækket: Sociologi, politik, økonomi og metode.

Faglige mål: Forløbet har til sigte at opfriske kompetencerne fra de faglige mål med et særligt fokus på anvende og kombinere viden samt demonstrere viden om fagets indhold og metoder, herunder formidling af samme. Det betyder, at undersøgelseselementet er det, der er lavest repræsenteret i dette forløb.


Grundbogsmateriale, der er blevet læst, er følgende: Kapitlerne i ”Luk samfundet op”, 3. udg., (undtagen kapitel 7).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Magt og medier

Forløbet handler om at få en forståelse af, hvad magt er, herunder stifte bekendtskab med forskellige magtformer og magtteorier. Hertil undervises der i mediernes relevans ifm. magt, hvor politisk kommunikation, medier som den fjerde statsmagt, sociale medier og fake news spiller ind. Formålet med forløbet er at få en forståelse af, hvordan magt og medier i dag er to uadskillelige fænomener ift. den politiske dagsorden, at kunne beskrive, hvordan medier bliver brugt som magtredskab, at lære at definere, hvad magt er, hvilke former det kommer i, og hvordan det udøves. Herudover også at kunne beskrive mediernes rolle, og kunne skelne mellem klassiske massemedier- og sociale mediers funktion i samfundet, både ift. demokratiet og ‘evidenssamfundet’.

Kernestof:
Sociologisk dækkes politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier samt identitetsdannelse og socialisering. Politisk beskæftiger vi os med politiske ideologier, parti- og vælgeradfærd, magtbegreber og demokratiopfattelse samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund. Økonomisk kigger vi på velfærdsprincipper, økonomisk styring og globaliseringens betydning ift. magtanvendelse og strategisk-politisk kommunikation i et magtperspektiv.

Faglige mål: ̶anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå + anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger. Eleverne undersøger politiske områder, og arbejder med ar kunne forklare og sammenligne forskellige mønstre. De demonstrerer herigennem viden om fagets identitet og anvender forskellige metodiske tilgange til at udføre disse undersøgelser.
Faglige sammenhænge og udviklingstendenser er i fokus hele tiden, og der arbejdes med at formidle faglige sammenhænge på både redegørende, analyserende og doskiterende niveau.

Grundbogsmateriale, der er blevet læst, er følgende: Magt-kompendium udarbejdet af underviseren (Anna Venge-Jep), der tager udgangspunkt i magt-emnet fra grundbøgerne ”Luk samfundet op, 3. udg.” ; ”Samf på B, 3. udg.” og ”Politikens kernestof, 1. udg.”

Andre centrale materialer
Sangtekst: ”Gode gamle dage” af satiregruppen MAGT.
Case om Alternativets årsag til at starte nyt parti (fra Politikkens Kernestof, s. 119)
Data fra magtelite.dk (selvvalgt af eleverne)
Data fra globalis.dk (selvvalgt af eleverne)
Uddrag af ”Stop myten om eliten mod folket – ellers kommer Trump også her” af Jakob Nielsen, Altinget, 19. juni, 2017
Uddrag af ”Vi må vælge mellem demokrati og kapitalisme. Vi kan ikke få begge dele” af Pelle Dragsted, Information, 5. februar 2020.
Statsministerens nytårstale, 2024: https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Valg i USA

Forløbet handler om at få indblik i en aktuel valgproces, og stifte bekendtskab med det globale politiske spil. Formålet med forløbet er altså at lære om USA, og forstå, hvilken indflydelse landet har på verden og på Danmark, at beskæftige sig med en aktuel samfundsmæssig problemstilling (valget i USA og konsekvensen af resultatet) og at undersøge og kunne dokumentere betydningen af globale forhold. Under dette forløb arbejdes der med emner som: Partiadfærd, partityper, valgmetode, økonomisk udvikling, komparativ metode, ideologier og beslutningsprocesser.


Grundbogsmateriale, der er blevet læst, er følgende:
USA’s udfordringer, 4. udg., ss. 10-21 + 24-34 + 46-92 + 100-104 + 109-125 + 140-146 + 150-154 + 158-165 + 173-174 + 177-186
Election Year, 1.udg., ss. 21-24 + 28-32 + 58-63 + 84-86 + 105-109 + 134-138 + 140-143 + 166-170 + 173-175 + 177-178

Andre centrale materialer
Samf på B, 3. udg., s. 6-12
Kompendium udarbejdet af underviser om Civilreligion i USA
Model om statsformer fra Forlaget Columbus (https://samfundsfag.dk/begreber/politik/andre-landes-politiske-systemer/foederation/)

Artikel: ”Konflikten har ulmet længe i Enhedslisten. Nu kan et historisk opgør være på vej” i Berlingske, 9/11.24 (https://www.berlingske.dk/politik/konflikten-har-ulmet-laenge-i-enhedslisten-nu-kan-et-historisk-opgoer?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYOG2dEltZXBe_rz0lAMG_re6uEkhBSr2FwDGpOpOH9iVEbb1upDfuJP&gaa_ts=6821acb2&gaa_sig=B5Q5a6hV6Lt2h3ybxXQfDBpCpJwqzilESWRxV_dTJfTv3sk0SN2s7707CePQbYn_V9sqluKOUfabcZtDRPTB2A%3D%3D)

Artikel: ”Den tredje bølge” i Weekendavisen, 18/3.23 (https://www.weekendavisen.dk/2023-11/udland/den-tredje-boelge)

Dokumentar: ”Trump: The criminal conspiracy case” (https://www.bbc.co.uk/programmes/m0024921)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Individet i DSMS

Forløbet handler om at se mikrosociologisk på, hvad der gør sig gældende på de forskellige arenaer, at se makrosociologisk på de større linjer og strukturer i samfundet, herunder hvordan det påvirker grupper og individer samt at beskæftige sig med emner som: Socialisering, normer, identitetsdannelse, social ulighed og kulturelle mønstre o.a.

Kernestof: Sociologisk kigger vi især på identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i Danmark med et stærkt perspektiv til især USA og EU. Metodisk arbejder vi meget kvalitativt og komparativt, men også med fundament i kvantitative data.

Faglige mål:
̶
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
̶
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale
̶
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Grundbogsmateriale, der er blevet læst, er følgende:
Samf på B, 3. udg., ss. 13-84

Andre centrale materialer
Filmen ”The Social Network” fra 2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Danmark og EU

Hvilken rolle spiller EU for dansk lovgivning, økonomi og vores handlemuligheder indenfor en række politikområder?
Med dette lille forløb undersøger vi EUs betydning for Danmark - herunder EUs institutioner og opbygning, lovgivningsproces og muligheder/udfordringer en dynamisk storpolitisk samtid.

Vi dykker også ganske kort ned i integrationsteoretiske perspektiver på EU-samarbejdet.

Pensumsider: Samf på B, 3. udgave, side 105-140
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 "It's the economy, stupid"

Titlen henviser til James Carvilles kanoniserede udsagn, da han var rådgiver for Bill Clinton, og med titlen mener vi, at økonomien som regel vejer tungest, når vælgerne skal sætte deres kryds.

Med udgangspunkt i pensum om mikro- og makroøkonomiske begreber og sammenhænge, finanspolitik og økonomiske skoler ser vi nærmere på dansk økonomi 2025 og på de udfordringer, vi ser ind i med krig i Europa, usikkerhed og USAs toldkrig.

Vi dækker følgende faglige mål:
”undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå”
”velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund”
”det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt”
”globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold”

Derudover øver vi metodetilgange (kvalitativ, kvantitativ og komparativ metode) og inddragelse af andre fag (engelsk og historie), når vi arbejder med USAs aktuelle økonomiske politik og tilgang til økonomien.

Kernestoffet er

Bjørnstrup, Victor: Samf på B, 3. udgave side 147-150, 211-250 samt side 159-167 (50 normalsider).
Supplerende kernestof er følgende (estimeret 30 normalsider):
- TED-Talk, Richard Wilkenson: https://www.youtube.com/watch?v=kfAuucWr2Do
- AEs redegørelse for effekter af finanspolitk: https://www.ae.dk/analyse/2020-05-oekonomisk-stoette-batter-mest-i-bunden
- Maj-Invest om USAs økonomi: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.majinvest.com/media/zpsgesw2/mi_specialedition_usa_januar_20250123.pdf
- Finansministeriet, Økonomisk redegørelse, 2024: https://oem.dk/publikationer/2024/december/oekonomisk-redegoerelse-december-2024/
- Ræson, Økonomiens hovedværk fylder 75: https://www.raeson.dk/2011/depressions%C3%B8konomiens-hovedv%C3%A6rk-fylder-75-ar-keynes-er-kommet-pa-mode-igen/
- Videnskab.dk: "Told ville nok ikke være Trumps yndlingsord, hvis han vidste, hvad det betød", https://videnskab.dk/kultur-samfund/professor-told-ville-nok-ikke-vaere-trumps-yndlingsord-hvis-han-vidste-hvad-vi-oekonomer-ved/
- Altinget.dk:  Svend Brinkman om konkurrencestaten: https://www.altinget.dk/etik/artikel/svend-brinkmann-konkurrencestaten-har-et-stramt-greb-om-vores-dannelse-kan-vi-loesne-det


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 25-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer