Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Celia von Benzon
|
Hold
|
2024 dr/2g3g4i dr 1 (2g3g4i dr 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
Indhold: Introduktion til faget drama.
Vi arbejder med grundlæggende teaterbegreber og dramatiske virkemidler som dramaturgi, spænding, arrangement og variationsprincipper med fokus på skuespillerens virkemidler.
Med udgangspunkt i teori og læreroplæg trænes begreber og virkemidler gennem eksempler og demonstrationer, praktiske og kreative øvelser, fælles analyse af udtryk, refleksioner, feedback, og det at skrive en forestillingsanalyse.
Formålet er at opbygge en værktøjskasse af viden og erfaringer, der kan bruges til at skabe og forstå drama og teater.
Langt størstedelen af introforløbet foregår ’på gulv’, hvor eleverne arbejder sig ind på hinanden og etablerer sig som teaterensemble. Dvs. øvelserne arbejder med samarbejde, kreativitet og kropslighed. Eleverne arbejder desuden med Skuespillerens Værktøjer i form af øvelser i og refleksioner over skuespillerens arbejde. Vi arbejder med taleretninger, replikker, kropslige/følelses-udtryk og tempo, samt arbejder med karakterer med høj/lav status, aktion/reaktion.
Eleverne påbegynder deres portfolio og indsamling af materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Naturalisme og Stanislavskij
Forløbsbeskrivelse:
En kort introduktion til Stanislavskis teorier om den indre og den ydre teknik, og det Naturalistiske teater, der ligger til grund for det realistiske teater. Vi sammenholder Stanislavskij med teatralske og stilistiske elementer i figur, rum og forløb, der bryder med realismen.
Arbejdsformer: Øvelser på gulv, teori og forestillingsanalyse
Fagbegreber: Stanislavskijs begreber om Indlevelse, Det magiske hvis, de givende omstændigheder, indre motivation. Stilisering (forstørret og formindsket udtryk)
Pensum:
Dramatik, En grundbog, 2016: side 68-71
PowerPoint om Stanislavskis system
Uddrag: Palle Kjærulff-Schmidt, Et Dukkehjem (1974)
Forestilling:
Hold så kæft, Lars (Aveny T)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Episk teater og Bertolt Brecht
Episk teater:
Holdet arbejder med Det episke teater og at genkende de karaktertræk, der er ved teaterformen. Fokus er lagt på Bertold Brechts teorier om Verfremdungseffekter ift. rum, figur og forløb.
Forløbet bliver afsluttet med et miniprojekt, hvor eleverne arbejder med monologer i grupper på tre. Opgaven er at skabe sammenhæng mellem de tre monologer i en samlet realisation, samt at benytte det episke teaters iscenesættelsesprincipper og kendetegn i realisationen.
Kernestof:
Dramapensum: episk teater
Karen Sørensen: Dramatik, En grundbog, 2016: side 74-76 + 78
Apex Drama Tool: Brecht Devices (2021): https://www.youtube.com/watch?v=r8Y6GU3H0xw
Uddrag "Dette burde skrives i Nutid" Mongo Park 2012 (TV-optagelse)
Uddrag "Dogville" uddrag af prologen. https://www.youtube.com/watch?v=wQKZlps9W0k
Forestillinger:
Verdensherskerne (Mungo Park), 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Performanceteater
I dette forløb har vi fokus på det stilistiske udtryk, hvor rum, figur og forløb bliver ligeværdige elementer, og hvor sanselighed og den individuelles umiddelbare oplevelse, går forud for en fast historiefortælling med en bevidst narrative struktur.
Vi har set forskellige klip af Hotelproforma som udgangspunkt for små forestillingsanalyser.
Vi har set intereview med Kirsten Delholm og forholdt os til hendes teorier om, hvad teater skal kunne.
Vi har undersøgt, hvordan man kan lave små performancerealisationer, hvor lyd, lys, scenografi, figur og spillestil bliver dele af en samlet ligeværdig helhed
I forløbet har vi arbejdet med begreberne:
Ritualiseringen, gentagelsen, Det konkrete enkeltelementet, som gennemgående begreber.
Pensum, performanceteater:
Kirsten Delholm, interview: Rehearsal matters (2009)
Elung-Jensen et.al: Sanselighed: performanceteater i DK (1997) Side 8-12
Hotel Proforma projekter:
Tommorow in a year (2009) https://www.hotelproforma.dk/project/tomorrow-in-a-year/
Operation Orfeo (1993) https://www.hotelproforma.dk/project/operation-orfeo
The Picture of Snow White (1994) https://www.hotelproforma.dk/project/thepictureofsnowwhite/
Forestilling:
De hovedløse (Mungo Park) 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64773845239",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64773845239",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64773845239"
}