Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Julie Sylow
|
Hold
|
2024 FR/3g FR 2 (3g FR 2 Cinq minutes de pause)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Le Printemps Arabe
Le printemps arabe
I dette forløb har vi arbejdet med det arabiske forår med udgangspunkt i Tahar Ben Jellouns bog 'Par le feu'. Desuden har vi læst forskellige artikler og tekster som belyser perioden for at opnå en forståelse af de mekanismer, der har fungeret som drivkraft til det arabiske forår. Endelig har vi kigget på Tunesiens situation i dag.
Værk:
Par le feu, Tahar Ben Jelloun, Gallimard, 2011 (50 sider)
Paroles francophones:
- Introduktion til det arabiske forår s.71-73 på dansk
Mohamed Bouazizi: la Tunisie a son héros - https://www.youtube.com/watch?v=QU__c_5SfwU
TUNISIE : 10 ans après le Printemps arabe
https://www.youtube.com/watch?v=MPLH26q15AM
Artikler på fransk:
Article (Le Monde): ”Tunisie: décès du jeune homme qui s’est immolé par le feu”, Le Monde, 5 janvier 2011. 8
Article: https://www.lefigaro.fr/international/2011/01/05/01003-20110105ARTFIG00544-tunisie-deces-du-jeune-homme-immole-par-le-feu.php
Article (Le Devoir): “La révolte est un poème” par Mélissa Guillemette, 30 juillet 2011. 8
https://www.ledevoir.com/lire/328398/tahar-ben-jelloun-la-revolte-est-un-poeme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Par le feu - Gloser og spørgsmål til kapitel 1,2 3 .docx Participe présent et le gérondif .docx
-
Par le feu - Gloser og spørgsmål til kapitel 1,2 3 .docx
-
Participe présent et le gérondif (4).docx
-
Par le feu - gloser til kapitel 4+5.docx
-
Pronominaladverbierne en og y.docx
-
Par le feu - chapitres 7,8, 9.docx
-
Par le feu Questions pour chapitres 14,15 et 16 (1).docx
-
Par le feu - chapitres 14,15 og 16.docx
-
Par le feu Questions pour chapitres 14,15 et 16.docx
-
Les origines du « printemps tunisien » - Lumni | Enseignement
-
Lektie (20 min): tout le monde lit chapitre 17 dans 'Par le feu' - Asta fait une présentation du chapitre. HUSK at medbringe en souvenir, som du har mulighed for at tale ud fra...
-
Par le feu, chapitre 19.docx
-
A Paris - forskellie gruppeøvelser.docx
-
Par le feu, ch 21+22.docx
-
Par le feu, ch 21 22.docx
-
Par le feu chapitres 23 et 24.docx
-
La révolte est un poème.docx
-
Ubundne personlige pronominer.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave 1 (2021)
|
01-09-2024
|
Par le feu
|
18-09-2024
|
Par le feu - delprøve 1
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Paris
I forbindelse med vores studietur til Paris har vi arbejdet med fransk historie i et bredt perspektiv. Via breve og litteratur har vi beskæftiget os med Den franske revolution, kongemagten, Napoléon og Paris' historie.
Tekster:
Paris avant, fra bogen 'Ca, c'est Paris' (Damkjær og Springborg), 1990
Jacques Prévert: Paris et tout petit
Victor Hugo, Paris, fra
Marie-Antoinette, Correspondance (1770-1793), Évelyne Lever, Tallandier
- uddrag af forskellige breve til Madame Elisabeth, Comte Fersen og Marie-Thérèse af Østrig.
Napoléon Bonaparte: https://napoleonbonaparte.wordpress.com/2007/08/31/napoleon-bonaparte-par-ses-aphorismes/?utm_source=chatgpt.com
Film: Marie-Antoinette, Sofia Coppola (2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1
|
10-01-2025
|
Eksamensopgave 3
|
13-01-2025
|
3g FR 2 skr. prøve
|
03-02-2025
|
Terminsprøve
|
03-02-2025
|
Delprøve 1 - før terminsprøve
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La violence dans la littérature française moderne
Med udgangspunkt i forskellige nyere franske forfatteres værker har vi arbejdet med, hvordan 'la violence' beskrives og fortolkes.
Édouard Louis, En finir avec Eddy Bellegueulle, premier chapitre (Le Rencontre)
Anne Ernaux: L'évènement, l'édition de poche, folio, pp.85-87.
Leïla Slimani, Chanson douce, Gallimard, (pp. 1-3 + pp 178 - 183.)
Film:
L'événement, Audrey Diwan, 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hjælpemidler
Hjælpemidler i undervisningen, som også må bruges til terminsprøven og studentereksamen:
- Minlæring
- ordbogen.com
- leconjugueur.com
- glosbe.com - VIGTIGT: Man må kun må bruge ét søgeord ad gangen i søgefeltet, IKKE hele sætninger.
- Words stavekontrol, MEN IKKE grammatikkontrol - den skal slås fra.
- Alle fysiske bøger, handouts og noter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64773864743",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64773864743",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64773864743"
}