Holdet 2024 ps/2g3g ps 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Katrin Nørtoft Jensen
Hold 2024 ps/2g3g ps 1 (2g3g ps 1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb om køn
Titel 2 1: Det lille barns udvikling
Titel 3 2: Vold og ondskab
Titel 4 3: Musikerens psykologi
Titel 5 4: Unge, skærme & læring
Titel 6 5: Kærlighed & parforhold
Titel 7 Opsamling & repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb om køn

[DETTE FORLØB OPGIVES IKKE SOM ET TEMA TIL EKSAMEN, MEN INDHOLDET BETRAGTES SOM GRUNDVIDEN]

Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til psykologi som en videnskabelig disciplin. Dette gøres ud fra et tema om køn, som dermed udgør forløbets røde tråd. De vigtigste psykologiske retninger introduceres (se nedenfor) og det samme gør de metodiske begreber, som danner grundlag for metodiske analyser resten af skoleåret. Vi arbejder også med, hvordan man laver en caseanalyse i psykologi. Selvom introforløbet ikke opgives som et selvstændigt eksamenstema, så betragtes teorier og begreber fra dette forløb som grundviden, som man kan blive spurgt ind til uanset, hvilket tema man trækker til eksamen.

LINK TIL FORLØBSPLAN:
https://docs.google.com/document/d/1Lo5NlJAj317WbF7y0x-7gz25Oj4AL1ah/edit#heading=h.2et92p0

FAGLIGE MÅL:
·  redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
·   inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
·   demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
·   demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOFOMRÅDER:
·  Følgende psykologiske retninger introduceres kort: Psykoanalyse, behaviorisme, kognitiv psykologi, evolutionspsykologi, eksistentiel og humanistisk psykologi, neuropsykologi, socialpsykologi, postmoderne psykologi.

SUPPLERENDE STOF:
·  Videnskabelige og metodiske forhold

MATERIALE:

BØGER:
·  Jensen & Quorning: Undersøgelser i psykologi, Systime, 2018, s. 7-17 (Metode og kritiske overvejelser) .
·  Schultz Larsen, Ole: Psykologiens Veje, 3.udg., 2018: s. 9-10 (Hvad er psykologi?); 11-20 (introduktion til de psykologiske retninger)

FORLØBETS OMFANG:
20 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1: Det lille barns udvikling

FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb skal vi lærer om, hvad der har betydning for det lille barns udvikling. Der lægges vægt på betydningen af omsorg, nærvær og tryghed i forbindelse med relationen til forældrene. Vi taler også om opdragelse, og så beskæftiger vi os med daginstitutioner og samfundets håndtering af små børns udvikling. Ligeledes kigger vi på, hvordan skærme påvirker små børn. Forløbet er udviklingspsykologisk og tager afsæt i psykoanalysens grundantagelse om, at den tidlige barndom har en stærk indvirkning på det senere voksenliv.

FORLØBSPLAN:
https://docs.google.com/document/d/1j0Is6XXYVEwsmIFvxYHD6ld9ZeojvZKQxiE6biGb2pU/edit?usp=sharing

FAGLIGE MÅL:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

KERNESTOFOMRÅDER:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur (udviklingspsykologi)
– tilknytning, sårbarhed og resiliens Kognition og læring (udviklingspsykologi)
–  perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen (kognition og læring)
–  identitet og personlighed (personlighed og identitet)

SUPPLERENDE STOF:
- Engelsksproget materiale
- Videnskabelige og metodiske forhold

MATERIALE:

BØGER:
Juul, Jesper: Her er jeg! Hvem er du?, 1999: s. 19-26 (Forældres magt og ansvar)
Schultz Larsen, Ole: Psykologiens Veje, 3.udg., 2018: 100-105 (Tilknytning); 118 (seperationsreaktioner); 120-122 (Hospitalisme + tilknytningsforstyrrelser)
Riisager, Magnus: PsykC - grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund, 2021: s. 60-66 (Sterns teori om forældre-barn-interaktioner)
Spitzer, Manfred: Digital Demens, Fokal, 2018: s. 162-168 (Babyer og skærme)

ARTIKLER:
Artikel: "5 gode bud på baby TV, din lille skærmtrold vil elske", Woman, 31/1 2021.
Artikel: "Børnepsykologer slår alarm: Pas på den tidligste vuggestuestart”, Trine Vinther Larsen, BUPL.dk, 4/10 2018.

DIGITALE MATERIALER:
Dokumentar: "Daginstitutioner bag facaden", TV2, 2019, min. 0-12:00 + 36:08-45:00 (ca. 25 min.)
Videoklip: "Er det håp for hjernen?", E3,S1 Teknologien som forandrer oss, NRK TV, min. 0-7:30 (Norsk still face experiment med mobiltelefon)
Videoklip: "Still Face Experiment: Dr. Edward Tronick" (3 min.)
Videoklip: Harlow's Studies on Dependency in Monkeys
Vodcast: Læreroplæg om Freud og den psykoanalytiske retning

FORLØBETS OMFANG:
39 normalsider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2: Vold og ondskab

FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb arbejdes der med temaet "vold og ondskab". Forløbets overordnede problemstilling lyder: Hvorfor er mennesker voldelige og onde mod hinanden?
Vi angriber problemstillingen fra tre forskellige vinkler, hvor forklaringerne søges i henholdsvis svigt i barndommen, socialt pres og individets frie valg.

FORLØBSPLAN:
https://docs.google.com/document/d/1j0Is6XXYVEwsmIFvxYHD6ld9ZeojvZKQxiE6biGb2pU/edit?tab=t.4qpf5eecvrme

FAGLIGE MÅL:
·  redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
·  inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
·  demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
·  vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
·  argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

KERNESTOFOMRÅDER:
·  social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse (socialpsykologi)
·  stereotyper , fordomme og diskrimination (socialpsykologi)
·  menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur (udviklingspsykologi)
·  tilknytning, sårbarhed og resiliens (udviklingspsykologi)
·  perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen (kognition og læring)
·  identitet og personlighed (personlighed og identitet)

SUPPLERENDE STOF:
·  Videnskabelige og metodiske forhold
·  Engelsksproget materiale

MATERIALE:

BØGER:
·  Kuschel & Sand: Ondskabens psykologi, s. 23-25 (Ondskab - medfødt eller tillært)
·  Schultz Larsen, Ole: Psykologiens Veje, 3.udg., 2018:  s. 125-126 (omsorgssvigt, Killén); s. 135 (Behaviorisme); 138-139 (Pavlovs hunde); 140 (Watson og lille Albert); 141 (Thorndikes effektlov); 141-146 (Skinners rotter); 149-151 (Bandura & Bobo-eksperimentet), 378-381 (Grupper); 387-390 (Mobning); 391-395 (Gruppekonflikter + social identitetsteori); 464-465 (Carl Goldbergs ondskabsteori); 477-481 (Banduras teori om moralsk frakobling);  481-486 (Svendsens ondskabskategorier).
·  Jensen, Charlotte & Katrine Quorning: Undersøgelser i psykologi, Systime, 2018: s. 45-47 (Milgrams lydighedseksperiment); 53-55 (Zimbardos fængselseksperiment).

ARTIKLER:
·  Nielsen, Anders Holm: "Breivik-retssag sætter nyt fokus på massemorders plagede barndom", DR.dk, 18.03.2016. Link: https://www.dr.dk/nyheder/udland/breivik-retssag-saetter-nyt-fokus-paa-massemorders-plagede-barndom (senest set d. 21.05.2024)

DIGITALE MATERIALER:
·  TED Talk: "The neurons that shaped civilization - VS Ramachandran" (spejlneuroner), 31.09.2013 (8 min). Link: https://www.youtube.com/watch?v=l80zgw07W4Y (senest set 21.05.2024)
·  Dokumentar: "Bandekrigerne - en insider åbner op", E1, 2013, min. 0-17. Findes på CFU.
·  Dokumentar: "Bandekrigerne - et farligt venskab", E2, 2013, min.  29:50-41 (11 min). Findes på CFU.

ANDET:
·  Læreroplæg om gruppepsykologi

FORLØBETS OMFANG:
55,5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3: Musikerens psykologi

FORLØB: Musikerens Psykologi

FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb interesserer vi os for de psykologiske dimensioner af en musikers liv. Vi starter med at afsøge, hvad musisk intelligens vil sige, og hvor den kommer fra. I forlængelse heraf prøver vi på neuropsykologisk vis at kigge på musikkens påvirkning af hjernen. Dernæst ser vi på musikkens betydning for identitetsdannelse. Vi ser på psykologien bag af performe til fx en koncert, og så beskæftiger vi os med bagsiden af det hektiske musiker-liv i form af temaerne stress og angst.

FORLØBSPLAN:
https://docs.google.com/document/d/1j0Is6XXYVEwsmIFvxYHD6ld9ZeojvZKQxiE6biGb2pU/edit?tab=t.jmrndor9vr8a


FAGLIGE MÅL:
·  demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
·  redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
·   formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
·   inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
·   demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOFOMRÅDER:
·  menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur (udviklingspsykologi)
·  tilknytning, sårbarhed og resiliens (udviklingspsykologi)
·  psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse (kognition og læring)
·  identitet og personlighed (personlighed og identitet)
·  individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping (personlighed og identitet)

SUPPLERENDE STOF:
·  Samspil med andre fag (musik)
·  Karrierekompetence (musiker)
·  Neuropsykologi
·  Humanistisk psykologi
·  Positiv psykologi

MATERIALE:

BØGER:
·  Vuust, Peter: Musik på hjernen, People's Press, 2017, s. 109-114 (Musikalsk transfer-effekt)
·  Ravn, Flemming & Troels Wolf: Psykologi - fra celle til selfie, Columbus, 2015: s. 103-108 (Giddens identitetsteori)
·  Schultz Larsen, Ole: Psykologiens Veje, 3.udg., 2018: s. 303-308 (Maslows behovspyramide + Mihaly Csikszentmihalyis flow-teori); 439-449 (Stress); 455-457 (Coping).

ARTIKLER:
·  Svane-Knudsen, Ditte Holst: "Vidunderbørn: Hvordan bliver de så vilde?" Videnskab.dk - Spørg Videnskaben, 28-03-2021.
·  Svidt, Ole Rosenstand: "KOMMENTAR: Måske skulle man indføre en braklægningsordning i musikbranchen" Gaffa.dk, 20-10-2024
·  Bøge, Julie Dorthea og Jensen, Susanne Baden: "Barbara Moleko gik ned med stress: ”Jeg kunne ikke tale og mistede også min hukommelse”, Alt for Damerne, 08-08-2019

DIGITALE MATERIALER:
·  Video: "Forskerfortællinger: Musik, følelser og forplantning" (Peter Vuust, Aarhus Universitet), Youtube, 10.03.2014 (5 min): Link: https://www.youtube.com/watch?v=TFaESrrw-rY (senest set d. 21.05.2024)
·  Podcast: “Violinisten fra fængslet”, Radio4 reportage: min. 13:45-33:03.

ANDET:
·  Læreroplæg om musik og hjernen
·  Læreroplæg om Erik H. Eriksons og Anthony Giddens' identitetsteorier
·  Læreroplæg om stress og angst

FORLØBETS OMFANG:
33 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4: Unge, skærme & læring

FORLØBSBESKRIVELSE:
Dette forløb tager afsæt i digitale skærmes betydning for læring. Vi beskæftiger os indledningsvis med forskellige læringsteorier, som danner en teoretisk grobund for elevernes eget arbejde med tilrettelægge undervisning i resten af forløbet. Således bliver undervisningen fortrinsvis elevstyret (i grupper)  i forbindelse med gennemgangen af kognitive læringsstrukturer som opmærksomhed, hukommelse, motivation og tænkning.

FORLØBSPLAN:
https://docs.google.com/document/d/1j0Is6XXYVEwsmIFvxYHD6ld9ZeojvZKQxiE6biGb2pU/edit?tab=t.sq691qk8y1v1

FAGLIGE MÅL:
·  demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
·  redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
·   argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

KERNESTOFOMRÅDER:
·  psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse (kognition og læring)
·  perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen (kognition og læring)

SUPPLERENDE STOF:
·  Innovationskompetence (Eleverne skal udvikle deres egen undervisning og afvikle den for resten af holdet)

MATERIALE:

BØGER:
·  Riisager, Magnus: PsykC - grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund, 2021: s. 101-105 + 107 (opmærksomhed); 108-114 (arbejdshukommelse); 118-121 (langtidshukommelse); 124-127 (motivation); 130-137 (tænkning)
·  Schultz Larsen, Ole: Psykologiens Veje, 3.udg., 2018:  s. 224-227 (Behavioristisk + kognitiv læringsteori); 232-236 (Sociokulturel læringsteori)

ARTIKLER:
·  Helsborg, Thomas: ”Læg telefonen væk i undervisningen og få en højere karakter”, DR.dk, 16/1 2017.

FORLØBETS OMFANG:
36 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5: Kærlighed & parforhold

FORLØB: Kærlighed & parforhold

FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb arbejdes der med temaet "kærlighed & parforhold". Forskellige psykologiske problemstillinger relateret til temaet belyses via teorier og forskningsstudier fra forskellige psykologiske retninger. En særlig vægt lægges på tilknytningsteorien og dens psykoanalytiske ophav. Herudover inddrages teori fra evolutionspsykologi, neuropsykologi, socialpsykologi og postmoderne psykologi. Forløbets problemstillinger omhandler forelskelse, kærlighed, parforhold, konflikter og parforholdsbrud.

FAGLIGE MÅL:
·  demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
·  redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
·   inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
·   demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
·   argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
·   demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOFOMRÅDER:
·  social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse (socialpsykologi)
·  menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur (udviklingspsykologi)
·  tilknytning, sårbarhed og resiliens Kognition og læring (udviklingspsykologi)
·  identitet og personlighed (personlighed og identitet)

SUPPLERENDE STOF:
·  Videnskabelige og metodiske forhold
·  Engelsksproget materiale
·  Neuropsykologi
·  Evolutionspsykologi

MATERIALE:

BØGER:
·  Larsen, Ole S.: "Kærlighed og forelskelse er ren kemi" i Psykologiens Veje, ibog (Helen Fisher)
·  Jensen & Quorning: Undersøgelser i psykologi, Systime, 2018, s. 137-140 (Hazan og Shaver)

ARTIKLER:
· Mølgaard, Mette: "Hvem tager egentlig initiativet til at afslutte et forhold – og hvorfor?", Videnskab.dk - Spørg videnskaben, 05.01.2023. Link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem-tager-egentlig-initiativet-til-at-afslutte-et-forhold-og-hvorfor/ (senest set d. 21.05.2024)

DIGITALE MATERIALER:
· Podcast: “Din tilknytningstil kan dirigere dit voksne liv - uden du aner det”, Hvad vi egentlig hvem om børns trivsel, KU, 2020: min 0-25.
· TV: Gift ved første blik, S8;E6, DR, 2022: min. 29:37-32:40 + 47:10-53:30 (Case: Tanja & Benny, ca. 10 min). Link: https://www.dr.dk/drtv/saeson/gift-ved-foerste-blik_333076
· TV: Gift ved første blik, S8;E7 DR, 2022: min. 20:10-26:38 (Case: Tanja & Benny, ca. 6 min.). Link: https://www.dr.dk/drtv/saeson/gift-ved-foerste-blik_333076
· TV: Gift ved første blik, S6;E6 DR, 2019: min. 15.04-18:25 + 39:52-42:28 (Case: Michael & Christina, ca. 7 min.). Link: https://www.dr.dk/drtv/saeson/gift-ved-foerste-blik_130218
· TV: Gift ved første blik, S6;E7 DR, 2019: min. 19:35- 22:18 + 43:50-47:42 (Case: Michael & Christina, ca. 7 min.). Link: https://www.dr.dk/drtv/saeson/gift-ved-foerste-blik_130218
· Video: "The science of love | Dr. Helen Fisher" (Fischer om kærlighedsforskning), Youtube, 19.09.2022 (8 min). Link: https://www.youtube.com/watch?v=H4psi-MeJjk (senest set d. 21.05.2024)
· Video: "Johari Window Model", Communication Coach Alexander Lyon, Youtube,  27.04.2020 (8 min). Link: https://www.youtube.com/watch?v=Zi4SvpAFRmY (senest set d. 21.05.2024)
· Video: “For lækker til Love – bedste øjeblikke” (10 min)

ANDET:
· Læreroplæg om kærlighed
· Minikompendium om forelskelse (David Buss' teori om interseksuel selektion; Error Management Theory (EMT); René Girards begærstrekant; Social attraktionsteori)

PRØVEEKSAMENSSÆT:
· Blogindlæg: ”Jeg keder mig i mit forhold”, Anonymt, kvinderudenfilter.dk, d. 21. april 2022.
· Riisager, Magnus ”Eksperiment om instinktive duftpræferencer i forhold til valg af partner”, i PsykC. Grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund, 2021, s. 50.

FORLØBETS OMFANG:
29 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer