Holdet 2024 Bi/2g3g Bi 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Peter Gram Jensen
Hold 2024 Bi/2g3g Bi 1 (2g3g Bi 1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Celledeling og Mendelsk genetik mm.
Titel 2 2. DNA, proteinsyntese og mutationstyper
Titel 3 3. Evolution generelt og hos menneskeaberne
Titel 4 4. Immunologi og ELISA (Åhh... Elisa!)
Titel 5 5. Aspekter af arbejdsfysiologien.
Titel 6 6. Miniforløb om kroppens styring - især nerver
Titel 7 7. Ny retsgenetik (str/strips) og Amagermanden
Titel 8 8. Økologi og stofkredsløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 3. Evolution generelt og hos menneskeaberne

Evolution generelt og hos de afrikanske menneskeaber

Introduktion til evolution.
De centrale begreberegreber variation og selektion
Tidlige evolutionsteoretikere og feltbiologer: Lamarck og Darwin
Galapagos
Sexuel adfærd set i et evolutionært lys hos de afrikanske menneskeaber
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Immunologi og ELISA (Åhh... Elisa!)

Introduktion til Immunologi
Vægt på:
1. Sygdomsfremkaldende mikroorganismer og virus, antigenbegrebet. Heunder sygdomseksempler.
2. Det uspecifikke forsvar og de fysiske barrierer
3. Det specifikke forsvar - makrofager, b-celler, t-celler og antistoffer.
4. Diagnostik (Især ELISA)
5. Antibiotika og resistensproblemer lateral overførsel af DNA mellem bakterier.
(Skulle have været understøttet af pGLO-forsøget mm, som PJ var nødt til at aflyse pga sygdom(!))

Øvelser:
ELISA(journal)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3. Evolutionsopgave_Øer og Primat sex 11-11-2024
Aflevering 4: Novemberprøve 18-11-2024
Afl 5. PP m. speak om det specifikke immunforsvar. 16-12-2024
Aflevering 6. Åhh ELISA... 20-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Aspekter af arbejdsfysiologien.

Aspekter af arbejdsfysiologien (Kredsløb og lunger)
Med vægt på at undersøge, om der er forskel på mænds og kvinders kroppe i denne sammehæng og eventuelle årsager, fysiologiske og evolutionære, på denne eventuelle forskel.

Delelementer:
1. Åndedrættet, lungerne, åndedrættets regulering (og dykkerrefleksen, ikke relateret til det tematiserede men vi var nysgerrige)
2. Kredsløb, hjerte, blodkar og blodtryk.
3.Blodets bestanddele og hæmatokritværdi.

Øvelser:
1. Sammenligning af vitalkapacitet sfa. højde og biologisk køn.
2. Hyperventilation og åndedrættets regulering før og efter en 20sek periode med hyperventilation i siddende stilling.
3. Hæmatokritværdi for 16-19 årige gymnasieelever med en sammenligning af de  to biologiske køn.
4. Undersøgelse af siddende og stående systolisk og diastolisk blodtryk samt siddende og stående puls for 17-19 åriges gymnasieelever, med en sammenligning  af de to biologiske køn.
Tilhørende journal med en diskussion af en evt. konstatering af forskelle mellem de to biologiske køn med et forsøg på en fysiologisk eller en evolutionær forklaring.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Miniforløb om kroppens styring - især nerver

Kroppens styring via kommunikation.
Forskellige former for intercellulær og inter kommunikation:
1. Hormonelt væv og hormoner
2. Nervevæv, nerveceller, aktionspotentialer, synapser og transmittetstoffer.

Øvelse: Måling af nerveledningshastighed i en menneskekæde.
(Er det hastigheden i den afferente eller den efferente nervecelle vi måler her?)
(Journal)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Økologi og stofkredsløb

Miniforløb (igen igen) om Økologi og stofkredsløb med vægt på kulstofkredsløbet.

Delelementer:
1. Centrale begreber:
Primærproduktion, sekundærproduktion, økosystem-begrebet og afgrænsninger problemer i denne forbindelse .
Energipyramide, fødekæder, fødenet, bpp, npp, respiration, nedbryderfødekæde, græsningsfødekæde.
Energistrøm og stofkredsløb.
Eksempel på et tempereret kystnært marint økosystem og et terrestrisk tempereret skovøkosystem.

2. Sporadisk snak om den forøgede drivhuseffekt i forbindelse med udviklingen af det moderne industrisamfund og dens eksponentielt stigende forbrug af fossile brændstoffer i løbet af de sidste cirka 200 år.

3. Som perspektivering i forhold til lærebogens meget snævre påstand om 100% afhængighed af fotosyntese og planter for alle jordens mange økosystemer, har jeg vist et på små videoer, der præsenterer black smookers og lign. fra bunden af de store oceaner.

Øvelser:
1. Måling af BPP, NPP og R i laboratoriet vha plantestilke og dataopsamling.
2. Måling af npp’s størrelse sfa koncentrationen af carbondioxid i en tilsvarende opstilling som  i forsøg 1.
3. Måling af melbillelarvers (Tenebrio melitor) respiration udtrykt i ppm/(s x g biomasse) ved 2 forskellige temperaturer.
Fælles journal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer