Sankt Annæ Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sankt Annæ Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Bi/3g Bi 2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Ulrik Brasch
Hold
2024 Bi/3g Bi 2 (
3g Bi 2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#2 Cellebiologi, transportprocesser
Titel 2
Forløb#3 Økologi. Overvågning af vores ferske vand
Titel 3
Forløb#4 DNA og Livets kode.Fra celledeling til eD
Titel 4
Forløb 5 Kroppens Kemi – Makromolekyler,Fordøjelse
Titel 5
Forløb#6 Nervesystemet og stoffer
Titel 6
Forløb#7 Kondi, hjerte-kredsløb
Titel 7
Forløb#8 Stamcelleekskursion
Titel 8
Forløb#9 Hormoner og forplantning
Titel 9
Forløb#10 Evolution
Titel 10
Forløb#11 Infektion og virus
Titel 11
Forløb#12 Dette skulle stå hos en anden klasse
Titel 12
Forløb#5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#2 Cellebiologi, transportprocesser
Cellernes opbygning og funktion. Herunder transportprocesser med fokus på osmose og forsøg med denne proces.
Indhold
Kernestof:
Skim den vedhæftede lærerplan
Biologi-B-stx-august-2017.pdf
Lave spil om celler. Brug side 13-15 i B iologi til tiden
Afsnit
2408 BioB Eucaryote celler, Biologibogen i-bog 2020 (2) (2).docx
Læs i Biologi i udvikling (vedhæftet fil)side 21-27 om Cellemembranens opbygning og transportprocesserne(over cellemembranen) Diffusion, Faciliteret diffusion, Osmose, Aktiv transport og Exocytose.
2408 Biologi i udvikling side 21-27 Cellemembranen og transportprocesser.docx
2408 BioB Osmose kartoffel vejledning .pdf
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#3 Økologi. Overvågning af vores ferske vand
Økosystemets struktur med producenter og konsumenter. Fotosyntese og respiration. Herunder forsøg med isolering af fotopigmenter og deres evne til at absorbere lys.
Vandets kredsløb og søen og vandløbet som eksempler på økosystemer. Herunder har vi været inde på begrænsende faktorer som eksempelvis næringsstofferne phosfor og kvælstof. Kvælsof- kredsløbet er gennemgået og inddraget i gennemgangen af forureningen af vandløb og rensningsanlæggets opbygning og funktion.
Ledreborg Å er undersøgt ved hjælp af Makroindeks og kemiske undersøgelser. Endvidere har vi været inde på undersøgelser ved hjælp af e-DNA teknologien.
Indhold
Kernestof:
Læs i Biologi til Tiden side 117-125 om økosystemets struktur, producenter, konsumenter, fotosyntese og respiration.
2408 BioB Arbejdsspørgsmål til økologi Biologi til Tiden Side 1.docx
Isolering af fotopigmenter og registrering af fotopigmenternes evne til at absorbere lys.Udgangspunkt i side 48-51 + 55-57 i det vedhæftede NV kompendium.
NV-komp_small_v9jul24 (1).pdf
Lærebog i økologi - Søens økosystem.pdf
Vandkvalitetplanche.pdf
Medbring biologi til tiden
Søer - case opgave til elever.docx
Lærebog i økologi - Søens økosystem.pdf Læs hele pdf'en.
Biologi i udvikling - nitrogen- og fosfors kredsløb.pdf
Spørgsmål til nitrogenkredsløb.docx
Egebo, Lone; m.fl.: Biologi til tiden 2 udg. 2007, Nucleus; sider: 137-140
Begrænsende Faktorer (youtube.com) Se youtube video
læs artiklen fra aktuelnaturvidenskab og lav opgave 1 og opgave 2. Husk at inddrag figurene.
Til orientering er der nu lagt en skriftlig opgave om søøkologi ind til den 18/9.
2409 BioB Fra Biologibogen Årets gang i søen.docx
Restaurering af en Sø - Analyse og Planlægning.pptx Afsnit
2409 BioB Makroindeks vejledning.pdf
Link til sørensning med planter.docx Opgives ikke til eksamen
Læs om Makroindeks i vedhæftede fil plus side 128-129 i Biologibogen om Vanddyr og iltoptagelse, side 129-132 om Vandløbet som økosystem og side 132-137(minus side 136) om åen der forurenes.
Læs om Makroindeks i vedhæftede fil plus side 126-127, 128-129 i Biologi til Tiden om Vanddyr og iltoptagelse, side 129-132 om Vandløbet som økosystem og side 132-137(minus side 136) om åen der forurenes.
Læs/genlæs siderne om vandløbsøkologi. Se forrige modul.
Skærmbillede 2024-09-25 kl. 14.47.43.png
3gBiB 2024 rensningsanlæg scan0034.pdf
2410 BioB Iltsvind og bundvending.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1 Osmose
28-08-2024
Fotopigmenter i humle
30-08-2024
Opgave 2 Søøkologi
22-09-2024
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#4 DNA og Livets kode.Fra celledeling til eD
DNA og livets kode. Fra DNA, celledelinger og nedarvningsforhold til bioteknologi og e-DNA, hvor vi var på besøg hos DNA og LIV, hvor vi lavede q-PCR og senere i laboratoriet på SAG lavede forsøg med pGLO og DNA fingerprinting.
Gennemgang af DNA´s opbygning og funktion i forbindelse med replikation og proteinsyntese. Endvidere genmutationer og deres betydning for organismerne. Ekstraktion af DNA fra løgceller.
Nedarvningsforhold med fokus på monogene sygdomme og stamtræsanalyse. Mendels love og forsøg med spiring af majsfrø og Mendels 2. lov.
Nedarvning af blodtyper og blodtypebestemmelse med Eldonkort.
Meiose og kromosomtalsmutationer.
Bioteknologiske metoder og genetiske tests, er eksemplificeret med DNA fingerprinting. Her øvede vi støbning af geler, elektroforese med påsætning af DNA prøver. Og senere i pGLO forsøget, vækst af bakterier på Petriskåle og transformation af bakterier ved hjælp af plasmider.
Indhold
Kernestof:
Tryk på linket:
Lone Als Egebo: GENETIKBOGEN B+A, Nucleus; sider: 11-19, 39-41
BioB eDNA BT bind 3.pdf
Vi samler op på onsdagen ekskursion og på de 2 økologi sæt opgaver. Kig på mine rettelser.Læse endvidere filen om Q-PCR på forrige modul, så vi kan få metoden helt på plads.
20241030_DL2024054_SktAnnaeGym.pdf
2411 BioB eDNA KU spørgsmål.docx
Afsnit
Forsøg - DNA ekstraktion fra løg.pptx Isolering af DNA fra løg - forsøgsvejledning.docx
Svar på spørgsmål inden timen :
Genlæs siderne om meiose.
Læs side 21-27 i Genetikbogen.
2411 BioB Biologibogen Mendels love Ærtekrydsninger (1)-kopi.docx
Læs side 27-33 om monogene sygdomme og stamtræer. Find gerne en arvelig sygdom som du synes kunne være spændende at udforske. Så får I noget tid i modulet til at researche på denne sygdom. Mht. stamtræer, skal vi finde ud af hvordan sygdomme nedarves
Læs side 33-37. Vi har kigget på ærterne fig 34. Så fokuser på fig. 36 med labradorerne. I behøver ikke læse siderne om Chi i anden testen.
24 BioB Chi i anden test vejledning.pdf
24 BioB Forsøg m togensudspaltning i majs (14) (1).docx
462577653_1107516051088722_711087836436166507_n.jpg
Vi starter med en kort præsentation af ugens aflevering om majs og 2 gen udspaltning. Se vejledningen på modulet i fredags eller på opgaven.Læs i Genetik A+B side 46-51 og gerne til side 55, hvis du har tid, om Det centrale dogme/proteinsyntesen.
Læs i genetikbogen B+A side 46-55
Læs i Genetikbogen A+B side 57-63 om genmutationer
link til proteinsyntese vist i modulet
Læs side 64-69 om kromosommutationer. har du behov for repetition af meiosen er det side 16-19.
2412 bioB Om blodtyper (1) fra HF biologi G Berg (1).pdf
Bemærk at jeg også har lagt en opgave om dværgvækst og elektroforese i lectio. den skal afleveres den 13/12.
2412 bioB SCAN0005.PDF DNA fingerprinting vejl Bi1.pdf
Læs iøvrigt side 152-155 om gelelektroforese og ASO analyse samt side 158-159 om genetiske tests og etik i Genetikbogen A+B
Samme teorilektie som sidst. Hold dig orienteret om processen i forsøget. Hvad skal jeg lave i dag?
Læs side 139-145 om Det humane genom og genetiske tests.
Læs side 89-95 om gensplejsning iGenetikbogen B+A
gensplejsningsfigur.pdf
2501 BioB pGLO vejledning.pdf
2501 3Bi pGLO regulering .pdf
2501 3Bi pGLO opsamlingsvejledning.pdf
Sørg for at have styr på processen i forsøget. Se fil på forrige modul. Lav gerne en tegneserie over processen.
Hav styr på dagens proces. Se i vejledningen.
Hav styr på processen. Læs i vejledningen. Se også på rapportvejledningen og se om der er noget du ikke forstår af det du skal lave. Vi aflæser resultater af forsøget på onsdag.
Hav hypotese klar inden aflæsning: Hvilke plader forventer i bakterievækst på og hvilke af bakteriekolonierne vil lyse grønt flourserende, når de belyses med UV-lys?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 4 eDNA
13-11-2024
Opgave 5 Mendels 2. lov majs
01-12-2024
Opgave 6 Dværgvækst og gelelektroforese
13-12-2024
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 5 Kroppens Kemi – Makromolekyler,Fordøjelse
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet fokuserer på fordøjelsessystemets funktion og dets rolle i nedbrydningen af makromolekyler: kulhydrater, proteiner og lipider. Gennem en kombination af teoretisk arbejde, praktiske forsøg og elevpræsentationer undersøger eleverne, hvordan kroppen nedbryder og optager næringsstoffer. Eleverne arbejder både med den biokemiske opbygning af makromolekyler og med enzymernes betydning i fordøjelsesprocessen, herunder specifikke forsøg med enzymet amylase. Forløbet afsluttes med en perspektivering til sundhed og kost samt gentagelse af centrale læringsmål.
Læringsmål:
1. Eleven kan beskrive fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
2. Eleven kan forklare strukturen og funktionen af makromolekyler
(kulhydrater, proteiner og lipider).
3. Eleven kan undersøge og forklare enzymers rolle i fordøjelsen
gennem praktiske forsøg, herunder enzymets påvirkning af specifikke
faktorer som temperatur og pH.
4. Eleven kan samarbejde om at fremstille og fremlægge biologisk viden
visuelt og mundtligt.
Centrale faglige begreber:
• Makromolekyler: kulhydrater, proteiner, lipider
• Enzymer: funktion og aktivitet (fx amylase)
• Fordøjelsessystemets organer og processer
Indhold
Kernestof:
Supplerende stof:
Egebo, Lone; m.fl.: Biologi til tiden 2 udg. 2007, Nucleus; sider: 24-29, 159-161
Kroppen og kosten - Biotech Academy
Husk plancher
forsøgvejledningspytamylase .docx
Biostriben - Gymnasie - Biokemi - Biotech Academy
Samme lektie som mandag.
Optimum temperatur forsøg med forklaring
Bemærk, at jeg lige har opdateret forsøgsvejledningen, så vægttabsforsøget også bliver inddraget. Se fil herunder.
2501 BioB Vækst fra Bioteknologi A bind 1 bogen SSAG-C-SCAN25013013580.pdf
2502 BioB Øvelsesvejledning.docx til gærcelleforsøg (1).docx
2502 Graf for tid, vægttab, gærforsøg docx.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#6 Nervesystemet og stoffer
Kort om nervesystemets opbygning og funktion. Neuronets opbygning og hvordan neuroner kommunikerer med hinanden ved hjælp af transmitterstioffer. Membranpotentiale og skabelse af aktionspotentiale. Forskellige typer af transportkanaler i cellemembranen. Ionkoncentrationer indenfor og udenfor cellen. Transportprocesser.
"Stoffers" påvirkning af nervesystemet. Herunder undersøgelse af nikotin, koffein og alkohols påvirkning af dafniers hjerteslag.
Indhold
Kernestof:
Graf for tid, vægttab for gærcelleforsøg med 150 ml vand, 20 g sukker,sucrose og 15 g gær..pptx
Nervesystemet - Arbejdsspørgsmål.docx
Nervesystemet pt 1.pdf
IMG_5559.jpeg
Egebo, Lone; m.fl.: Biologi til tiden 2 udg. 2007, Nucleus; sider: 51-57
Lav arbejdsspørgsmål 1-6 fra Nervesystemet - Arbejdsspørgsmål.docx
Arbejdsspørgsmål til Afhænig af rusen.docx
Afhængig af rusen - aktuel naturvidenskab 2020.pdf
Om fentanylAfsnit
2502 BioB Hjernefigur SSAG-C-SCAN25010711290.pdf
2502 BioB Opgavevejledning til nervesystemet.Spørgsmål (1).docx
2502 BioB nervesystem nikotin, koffein og alkohol SSAG-C-SCAN25012315160 (2).pdf
2502 BioB Biologibogen Rusmidler (1).docx
Forbered dig på en af stofferne: koffein, nikotin og alkohol´s påvirkning af nervesystemet ved at kigge i nedenstående filer. Opstil en hypotese for hvilken effekt du forventer at det pågældende stof har på dafniers hjerterytme.
2501 Bio nervefysiologi Dafnier og rusmidler_øvelsesvejledning.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 9 Mikroorganismer og enzymer
26-02-2025
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#7 Kondi, hjerte-kredsløb
Iltoptagelse og kondital.
Gennemgang af åndedrætssystem, blodkredsløb og forhold i muskelcellen. Samt hvorledes disse påvirkes af konditionstræning, der skaber bedre iltoptagelse og kondital. Med udgangspunkt i konditestforsøg på kondicykel undersøges hvad der sker i en forsøgsperson ved forskellige arbejdsbelastninger og herudfra beregning af kondital.
Endvidere dissektion af svinehjerter og snak om hjertets opbygning og funktion.
Indhold
Kernestof:
Læs side 35-44 i Biologi til tiden.
Blodtryksmåling og vitalkapacitetsmåling. I kan evt. kigge lidt på side 8-9 i vedhæftede fil fra Livet skal leves 3 om muskelceller og side 18-19 om blodtryk.
2503 LSL3 fysiologi SSAG-C-SCAN25030415370.pdf
Konditest. Læs vedhæftede forsøgsvejledning. Medbring gerne idrætstøj. Vi skal bruge 2 forsøgspersoner. Så er der kage.
2503 BioB Øvelsesvejledning konditest SSAG-C-SCAN25030510340.pdf
2401 BioB Konditest - Biologi (26.Januar 2024).xlsx
Vi arbejder videre med rapport. Plus snakker om effekt af konditionstræning. Læs side 44-50 i Biologi til Tiden om kondition, epo, energiforsyning, træning og talent.
2503 BioB Hjertedissektion (1) (1).doc
Dissektion: Lær at dissekere i hjerte-lunge værkstedet
Læs side 86-88 om stamceller i Biologi til Tiden
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#8 Stamcelleekskursion
Ekskursion til Panum til Unistem day. Forskellige oplæg om stamceller og deres funktion. Samt den forskning, der foregår nu og hvad man forventer af denne i fremtiden.
Indhold
Kernestof:
UniStem Day_program_2025.pdf
Skærmbillede 2025-03-10 kl. 12.48.45.png
Læs side 131-137 i Genetik B+A om stamceller til i dag.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#9 Hormoner og forplantning
Kønshormoner og forplantning.
Gennemgang af kvindens og mandens kønsorganer og kønshormoner. Hvordan styringen af kønscelleprocessen foregår ved hjælp af feed back mekanismer. Hvordan befrugtningen foregår og hvad der sker efterfølgende. Hvordan befrugtning kan undgås ved hjælp af prævention (primært p-piller) samt hvilke årsager der kan være til barnløshed. Herunder hormonforstyrrende stoffer.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Side 63-72 i Biologi til Tiden er frivillig læsning.
2503 BioB Sexologi Biologi i Udvikling .docx
Læs i vedhæftede fil om kvindens kønsorganer, menstruationscyklus, samleje og befrugtning, graviditetstest, spiral og P-piller. Fokuser på at forstå figur 226. Den vil vi bruge meget tid på i modulet. Prøv som noter hjemme at lave en figur for kvinde
2503 BioB 2 Sexologi Biologi i Udvikling (2).docx
Hormonforstyrrende stoffer. Læs side 5-15 i vedhæftede fil fra bogen Økotoksikologi af Carsten Bagge Jensen, Nucleus 2014
2503 Økotoksikologi SSAG-C-SCAN25031911080.pdf
2503 Ægcelledannelse IMG_20250319_113321.jpg
Gruppeopgave PFAS og Sundhed.docx
Piger med meget PFAS i blodet fik tidligere menstruation
Ingen læse lektier
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#10 Evolution
Indhold
Kernestof:
PhET Natural Selection - S5 Work activity.docx
Ingen læse lektie - men skriv alle de fagord du kan huske fra bio C ned og sæt dem på elevfeedback.
Natural Selection
Lone Als Egebo: GENETIKBOGEN B+A, Nucleus; sider: 71-75, 80-83
Naturlig selektion - sp.docx
Læs i vedhæftede fil side 125- 132 til fig. 145. Om slægtsskab imellem mennesket og menneskeaberne. Plus side 166-170 i Genetik B+A bogen om konstruktion af stamtræ.
2504 Genetikbogen Evolution SSAG-C-SCAN25042414550.pdf
2504 PP Evolution BioB Præsentation3.pptx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#11 Infektion og virus
Indhold
Kernestof:
2505 Immunbiologi(Bioteknologi 4 side 13-48).pdf
immunforsvar bekæmper virus. Adaptive/erhvervede forsvar - biologilærer forklaring
The immune response
Læs side 30-47 i filen på forrige modul. Fokuser på Elisatest og behandling af infektionssygdomme: antibiotika og resistens. Har I et forslag til emne/tema for eks. på eksamenssp. som udgangspunkt næste gang?
Medbring Biologi til Tiden bogen. Vi tager udgangspunkt i økologispørgsmål som eksempel på eksamensspørgsmål.
Biologi-B-stx-august-2017.pdf
2505 Eksempler på eksamenssp. BioB Dok3.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#12 Dette skulle stå hos en anden klasse
Vi nåede desværre ikke at komme rundt om alle emner i lærerplanen. Vi mangler:
- Mikrobiologi
- Makromolekyler: Fedt og Kulhydrater
- Enzymer
Derfor opgives disse områder ikke til eksamen.
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64773877559", "T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64773877559", "H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64773877559" }