Holdet 2024 Bi/3g Bi 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Ulrik Brasch
Hold 2024 Bi/3g Bi 2 (3g Bi 2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 Cellebiologi, transportprocesser
Titel 2 Forløb#3 Økologi. Overvågning af vores ferske vand
Titel 3 Forløb#4 DNA og Livets kode.Fra celledeling til eD
Titel 4 Forløb 5 Kroppens Kemi – Makromolekyler,Fordøjelse
Titel 5 Forløb#6 Nervesystemet og stoffer
Titel 6 Forløb#7 Kondi, hjerte-kredsløb
Titel 7 Forløb#8 Stamcelleekskursion
Titel 8 Forløb#9 Hormoner og forplantning
Titel 9 Forløb#10 Evolution
Titel 10 Forløb#11 Infektion og virus
Titel 11 Forløb#12 Dette skulle stå hos en anden klasse
Titel 12 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Forløb#3 Økologi. Overvågning af vores ferske vand

Økosystemets struktur med producenter og konsumenter. Fotosyntese og respiration. Herunder forsøg med isolering af fotopigmenter og deres evne til at absorbere lys.
Vandets kredsløb og søen og vandløbet som eksempler på økosystemer. Herunder har vi været inde på begrænsende faktorer som eksempelvis næringsstofferne phosfor og kvælstof. Kvælsof- kredsløbet er gennemgået og inddraget i gennemgangen af forureningen af vandløb og rensningsanlæggets opbygning og funktion.
Ledreborg Å er undersøgt ved hjælp af Makroindeks og kemiske undersøgelser. Endvidere har vi været inde på undersøgelser ved hjælp af e-DNA teknologien.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 Osmose 28-08-2024
Fotopigmenter i humle 30-08-2024
Opgave 2 Søøkologi 22-09-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#4 DNA og Livets kode.Fra celledeling til eD

DNA og livets kode. Fra DNA, celledelinger og nedarvningsforhold til bioteknologi og e-DNA, hvor vi var på besøg hos DNA og LIV, hvor vi lavede q-PCR og senere i laboratoriet på SAG lavede forsøg med pGLO og DNA fingerprinting.
Gennemgang af DNA´s opbygning og funktion i forbindelse med replikation og proteinsyntese. Endvidere genmutationer og deres betydning for organismerne. Ekstraktion af DNA fra løgceller.
Nedarvningsforhold med fokus på monogene sygdomme og stamtræsanalyse. Mendels love og forsøg med spiring af majsfrø og Mendels 2. lov.
Nedarvning af blodtyper og blodtypebestemmelse med Eldonkort.
Meiose og kromosomtalsmutationer.
Bioteknologiske metoder og genetiske tests, er eksemplificeret med DNA fingerprinting. Her øvede vi støbning af geler, elektroforese med påsætning af DNA prøver. Og senere i pGLO forsøget, vækst af bakterier på Petriskåle og transformation af bakterier  ved hjælp af plasmider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4 eDNA 13-11-2024
Opgave 5 Mendels 2. lov majs 01-12-2024
Opgave 6 Dværgvækst og gelelektroforese 13-12-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 5 Kroppens Kemi – Makromolekyler,Fordøjelse

Beskrivelse af forløbet:
Forløbet fokuserer på fordøjelsessystemets funktion og dets rolle i nedbrydningen af makromolekyler: kulhydrater, proteiner og lipider. Gennem en kombination af teoretisk arbejde, praktiske forsøg og elevpræsentationer undersøger eleverne, hvordan kroppen nedbryder og optager næringsstoffer. Eleverne arbejder både med den biokemiske opbygning af makromolekyler og med enzymernes betydning i fordøjelsesprocessen, herunder specifikke forsøg med enzymet amylase. Forløbet afsluttes med en perspektivering til sundhed og kost samt gentagelse af centrale læringsmål.

Læringsmål:
1. Eleven kan beskrive fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
2. Eleven kan forklare strukturen og funktionen af makromolekyler
        (kulhydrater, proteiner og lipider).
3. Eleven kan undersøge og forklare enzymers rolle i fordøjelsen
        gennem praktiske forsøg, herunder enzymets påvirkning af specifikke
        faktorer som temperatur og pH.
4. Eleven kan samarbejde om at fremstille og fremlægge biologisk viden
        visuelt og mundtligt.

Centrale faglige begreber:
• Makromolekyler: kulhydrater, proteiner, lipider
• Enzymer: funktion og aktivitet (fx amylase)
• Fordøjelsessystemets organer og processer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#6 Nervesystemet og stoffer

Kort om nervesystemets opbygning og funktion. Neuronets opbygning og hvordan neuroner kommunikerer med hinanden ved hjælp af transmitterstioffer. Membranpotentiale og skabelse af aktionspotentiale. Forskellige typer af transportkanaler i cellemembranen. Ionkoncentrationer indenfor og udenfor cellen. Transportprocesser.
"Stoffers" påvirkning af nervesystemet. Herunder undersøgelse af nikotin, koffein og alkohols påvirkning af dafniers hjerteslag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 9 Mikroorganismer og enzymer 26-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7 Kondi, hjerte-kredsløb

Iltoptagelse og kondital.
Gennemgang af åndedrætssystem, blodkredsløb og forhold i muskelcellen. Samt hvorledes disse påvirkes af konditionstræning, der skaber bedre iltoptagelse og kondital. Med udgangspunkt i konditestforsøg på kondicykel undersøges hvad der sker i en forsøgsperson ved forskellige arbejdsbelastninger og herudfra beregning af kondital.
Endvidere dissektion af svinehjerter og snak om hjertets opbygning og funktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8 Stamcelleekskursion

Ekskursion til Panum til Unistem day. Forskellige oplæg om stamceller og deres funktion. Samt den forskning, der foregår nu og hvad man forventer af denne i fremtiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9 Hormoner og forplantning

Kønshormoner og forplantning.
Gennemgang af kvindens og mandens kønsorganer og kønshormoner. Hvordan styringen af kønscelleprocessen foregår ved hjælp af feed back mekanismer. Hvordan befrugtningen foregår og hvad der sker efterfølgende. Hvordan befrugtning kan undgås ved hjælp af prævention (primært p-piller) samt hvilke årsager der kan være til barnløshed. Herunder hormonforstyrrende stoffer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#12 Dette skulle stå hos en anden klasse

Vi nåede desværre ikke at komme rundt om alle emner i lærerplanen. Vi mangler:
- Mikrobiologi
- Makromolekyler: Fedt og Kulhydrater
- Enzymer
Derfor opgives disse områder ikke til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer