Holdet 2024 fi/2g3g4i fi 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Jørgen Herman Monrad
Hold 2024 fi/2g3g4i fi 1 (2g3g4i fi 1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksistentialisme og moralfilosofi
Titel 2 Køn og identitet
Titel 3 Viden og videnskabsteori

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksistentialisme og moralfilosofi

Hvordan skelner vi mellem godt og ondt? Og mellem gode og onde handlinger, hvis Gud eller samfundets normer ikke skelner for os? Hvilke slags valg står vi over for i livet, og hvilke konsekvenser kan vores valg få? Er kristendommen svaret på vores livsproblemer? Eller er den i sig selv et problem? Findes der tabu'er, og hvis ja, hvor kommer de så fra?

KANT
Fra ant. "Praksis", 1995: "Grundlæggelse af moralens metafysik" s. 15-19  

BENTHAM
Fra ant. "Praksis", 1995: "En indføring i principperne for moral og lovgivning" s.40-47

KIERKEGAARD
Fra ant. "Eksistentialisme" 1980. Kierkegaard: "Valget" s. 20-24. Kierkegaard: "Enten-Eller" bd.2 ("Det opbyggelige ...") 1991 s. 318-322, Fra ant. "Lykkens dør går udad", 1994.Kierkegaard: "Kjerlighedens gerninger" s. 171-173, Kierkegaard: "Diapsalmata" ( Uddrag af ) s. 55, 58,

NIETZSCHE
Fra ant. "Eksistentialisme" 1980. Nietzsche: "Overmennesket og selvovervindelsen", s. 44-49. Nietzsche: "Afgudernes ragnarok", 1996. "Hvordan den "Sande Verden" endelig blev til en fabel" s. 42-43 Nietzsche: "Afgudernes ragnarok", 1997. "Fejltagelsen om den frie vilje" s. 56-57. Fra ant. "Temaer i nutidens tænkning", 1975:Nietzsche: "Midnatssangen" s. 182-183. Nietzsche:  "Tilfældet Wagner", 1996 s. 9-19.

SARTRE
Fra ant. "Eksistentialisme" 1980. Sartre: "Eksistensen går forud for essensen" s. 66-69, Fra ant. Jean-Paul Sartre: "Fordømt til frihed", 1995 "Stævnemødet" og "Tjeneren": s. 67-73, "Ansvar": s. 86-89,
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Køn og identitet

Hvad betyder vores biologiske køn for vores liv og vores samliv med andre? Er det determinerende? Eller kan vi selv vælge, hvad vi stiller op med det? Eller kan vi evn. selv vælge, hvilket køn vi er eller har? Hvad er forskellen på en eksistentialistisk og en essentialistisk tankegang? Hvad betyder billeder (herunder fotografier) for vores billede af os selv? Hvad er forholdet mellem fotografier og levet tid?

SIMONE DE BEAUVOIR
Fra ant. "Eksistentialisme" 1980 Simone de Beauvoir "Kvinden som det andet" s. 87-95

VALERIE SOLANAS
Fra 2010 Valerie Solanas "SCUM-manifestet" det indledende kapitel.

PETER SEEBERG
Fra ant "Hjørner af virkeligheden" 1977: "Fotografiet" s. 40-44
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Viden og videnskabsteori

Findes sandheden som sådan: Hvad mener de forskellige filosoffer om det? Absolutister som Platon og Descartes mener ja, relativister mener nej. Men der er jo også mellem-positioner. Popper, der kalder sig kritisk absolutist, mener f.eks. at naturen kan svare nej, men ikke ja til visse af vores påstande om den. Og Wittgenstein hævder vel, at sandheden altid vil være afhængig af de sprogspil, vi spiller.

KINESISK FILOSOFI
Fra "Confucius´ Lære", v. J.Klubien 1955 s. 103 - 107, Lao Tse: "Tao Te King", 1971. stk. 1 s. 23, stk. 11 s. 34. stk. 40 s. 67, stk. 78 s. 109.
Fra Aage Marcus: "Den blå drage" 1941 Chuang Tse: "Hvor findes Tao" s.56 Lie Tse: "Om at bæres af vinden, Om at vandre på jorden" s.62-6

PLATON
Fra ant. "Erkendelse og virkelighed", 1993.Platon: af "Menon"

DESCARTES
Fra ant. "Erkendelse og virkelighed", 1993.Descartes: "Om metoden", s. 30-34,

WITTGENSTEIN
Wittgenstein: "Verden som en sum af kendsgerninger", § 1 - 2.04, 2.1. -2.13, 6.52 - 7, s. 16-17,  Wittgenstein: "Om vished", 1989. En række paragraffer s. 121-210, (§ 6, 31, 61-65, 93-105, 113-116, 132, 159, 160, 165, 166, 208, 209, 220, 225, 234, 235, 239, 253, 260, 263, 276, 283, 310, 336, 344, 404, 410, 435, 467, 505, 508, 509, 539, 540, 594, 675, 676.)


KARL POPPER
Fra ant. "Viden, videnskab, virkelighed", 1990.. "Gisninger og gendrivelser", s. 37-41

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer