Holdet 2024 la/3g4i la 1b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Ann Bolbjerg Øe
Hold 2024 la/3g4i la 1b (3g4i la 1b)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1. Martials digtning – Intro til latin
Titel 2 Forløb 2. Køn og seksualitet i det antikke Rom
Titel 3 Forløb 3. Petrons Satyricon

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1. Martials digtning – Intro til latin

1. Martials digtning – Intro til latin

Formål og fokus:
- Dette forløb fokuserer på at introducere latinsk grammatik og kultur ud fra Martials digtning. De læste tekster er eksamenstekster. Anvendt grammatik er Ad via Sapientiam af Nina Bendix og Margit Kiil Jørgensen.

Latinsk tekst:
- Martial, 1.32 (IKKE EKSAMENSTEKST)
- Martial, 1.10 (IKKE EKSAMENSTEKST)
- Martial, 1. 64 (IKKE EKSAMENSTEKST)
- Martial, 3.26 (Statarisk - eksamenstekst)
- Martial, IX,97 (Statarisk - eksamenstekst)

Perspektivtekster:
- Epigram 1. Om Ole, den skrækkelige gnier (1749) af Ludvig Holberg, oversat af Peter Zeeberg, link: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=Epigrammer%2FEpigrammer_overs.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=book1_001&toc.id=book1
- Uddrag af "Et beskedent forslag" af JONATHAN SWIFT (1729) Oversat efter A modest proposal af Henrik Eismark, link: https://grundskyld.dk/tilfoejelser/et-beskedent-forslag

Andet:
- Dokumentarfilmen "Pompeji" Det gamle Rom, afsnit 2, DRKultur, 2011 (51 min) - Findes på MitCFU

Omfang:

Latinsk tekst:  ca. 3 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb 2. Køn og seksualitet i det antikke Rom

Forløb 2. Køn og seksualitet i det antikke Rom

Formål og fokus:
- Dette forløb fokuserer på Catul og som repræsentant for den neoteriske digtning. Der læses også en række digte af Ovid i dansk oversættelse, samt kursorisk læst på latin. Desuden arbejdes der med opfattelsen af seksualitet og køn i Rom, med tråde til seksuallovningen under kejser Augustus.

Latinsk tekst:
- Catul, Carmen 5, Lad os leve livet (statarisk - eksamenstekst)
- Catul, Carmen 3, Spurven er død (statarisk - eksamenstekst)
- P. OVIDI NASONIS METAMORPHOSEON LIBER TERTIVS, v. 413-429 (Narcissus og Ekko) (kursorisk - ikke eksamenstekst)
- Sulpicia, XIII  (kursorisk - ikke eksamenstekst)

Tekst i dansk oversættelse:
- Ovid, Eskapader, 1,3 (oversat af Otto Steen Due, Gyldendal 2024)
- Ovid, Eskapader, 1,4 (oversat af Otto Steen Due, Gyldendal 2024)
- Ovid, Eskapader, 1,5 (oversat af Otto Steen Due, Gyldendal 2024)
- Plinius den Yngre, Om sin hustru (Carlsen, Jesper, Romerriget, side 53-54, oversat af Gunnar Andersen)
- Martial, Epigram 11.43, Kvinden fysisk contra mandens (oversat af Ole Thomsen)
- Ovid, Forvandlinger, 3. sang, Narcissus og Ekko, vers 339-510
- Sulpicia 13  (Oversat af Harald Voetmann, 2016)
- Catul, Carmen 58 (Oversat af Lasse Pedersen, 2004)
- Catul, Carmen 8 (Oversat af Axel Juel, 1937)
- Tibul, Elegi 1.2 (uddrag) (Oversat af Signe Andersen, 2024)

Andet materiale:
- Podcast: Kongerækken, Antikkens Rom #7: Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker, Politikken (33 min)
-Podcast: Kampen om historien, Kan vi lære af Romerrigets fald?, DRlyd, 31.12.24 (56 min)
- Shakespeares Sonnet 18: Shall I Compare Thee To A Summer’s Day


Der er i dette forløb gjort brug af latin-danskordbogen: https://latinskordbog.dk/

Omfang:

Latinsk tekst: 4 sider

Tekst i oversættelse: 8 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb 3. Petrons Satyricon

Forløb 3. Petrons Satyricon

Formål og fokus:
I dette forløb arbejder vi med et uddrag af romanen Satyricon. Vi læser kapitel 41-42  om Trimalchios middag med særligt fokus på epikuræiske livsstilsstræk.

Centrale begreber i den sammenhæng er; otium, amacitia og voluptas.

Teksterne er hentet fra Latinbogen på Systime.

Latinsk tekst:
- Satyricon, 41-42., 1. og 2. del (begge afsnit fuldt ud)

Tekst i oversættelse:
- Petronius, Satyricon, Gyldendal, 2009, side 30-35 (Oversat af Harald Voetmann)

Omfang:

Latinsk tekst: 3 sider

Tekst i oversættelse:  7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde