Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Thomas Bolbjerg Øe
|
Hold
|
2024 sa/b (1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ideologi og politiske skillelinjer
Med udgangspunkt i kernestoffet politiske partier i Danmark og politiske ideologier og politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng har eleverne arbejdet med partiadfærd og politiske skillelinjer i dansk politik. Eleverne er blevet introduceret de klassiske ideologier, højre-venstre skalaen samt nyere skillelinjer i dansk politik (fordelingspolitik og værdipolitik). Molins model og nærhed- og retningsmodellen i.
Klassen har også arbejdet med data fra Surveybanken. Konkret har klassen arbejde med konkrete eksempler, hvor politiske partier har skiftet politisk standpunkt.
Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Social arv & ulighed
Introduktion til kernebegreberne sociale og kulturelle forskelle.. Gennemgang af begreberne levekår, livsformer og livsstilsanalyse. Herunder SFI’s socialgruppeinddeling og klassesamfund.dk fra AE.
I forbindelse med kernestoffet skal eleverne introduceres til tabellæsning. Kernestoffet gennemgås med fokus på to områder: social arv og økonomisk ulighed.
Vi har set på social arv i uddannelse med inddragelse af Bourdieus habitusbegreb og kapitalformer.
Der har været fokus på absolut og relativ fattigdom og ulighedsmålet gini-koefficienten er kort introduceret. Forløbet har også haft et fokus på ulighed og den sociale sammenhængskraft i samfundet. Forløbet er sluttet af med dokumentaren "En vej - to verdener" med en afsluttende debat om polarisering i skole og bosætningsmønstre og den sociale sammenhængskraft og muligheden for at bryde social arv og opsplitningstendenser i Danmark.
Kernestof:
Sociale og kulturelle forskelle.
Omfang: 44 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk økonomi og velfærdsstaten
Forløbet har blandt arbejdet med mål for samfundsøkonomien (fx overskud på statens finanser og statsgæld, arbejdsløshed, inflation, fordelingen af indkomsterne, betalingsbalancen).
Forløbet har omhandlet en generel introduktion til økonomi med fokus på de økonomiske politikker (finans- penge - og strukturpolitik) og kriterierne for god økonomi. Vi har arbejdet med hvilken økonomisk politik der bør føres i Danmarks nuværende økonomiske situation.
Anden del omhandler velfærdsstaten. Er den den danske velfærdsstat under pres? Hvordan finansieres de fremtidige udgifter til velfærdsstaten?
Eleverne er blevet introduceret til de forskellige velfærdstatsmodeller, udfordringerne for den danske velfærdsstat, fx den demografiske udvikling.
Eleverne har arbejdet med udfordringerne for den danske velfærdsmodel og mulige løsninger herpå.
Kernestof:
Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Omfang: 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Demokratiet - under pres
Generel indføring i det danske politiske system. Forløbet har været omkring forskellige demokratiformer (direkte demokrati, repræsentativt demokrati, konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati) og magtformer og klassen har også arbejdet med den politiske beslutnings- og lovgivningsproces - herunder Eastons model for det politiske system. Eleverne har kort arbejdet med andre organisationernes indflydelse på demokratiet i Danmark - herunder EU's betydning.
Der har i forløbet også været fokus på sociale medier og deres betydning for demokratiet.
Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65511044190",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65511044190",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65511044190"
}