Holdet 2024 bi/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Andrea Louise Knudsen
Hold 2024 bi/a (1a bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celle- og mikrobiologi
Titel 2 Krop og sundhed
Titel 3 Genetik
Titel 4 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celle- og mikrobiologi

Indhold:
Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer

Metode
Øvelser:
- Mikroskopering af gærcelle, menneskecelle og plantecelle
- Osmose i kartofler (rapport)
- Ballonforsøg med ethanolgæring

Materiale:
Biologi i udvikling, 2. udgave, 2020 s. 14-27
Arbejde med forskellige artikler i grupperne:
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/celler-livets-byggesten/case/  
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/ekstremt-liv/ekstremofile-bakterier/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/ekstremt-liv/ekstremofile-bakterier/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fermenteringsteknologi/introduktion-til-fermentering/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/find-fremtidens-antibiotika/antibiotikaresistens-og-mutationer/

Evaluering:
Begrebstræning
Minifremlæggelser af figurer og modeller  

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartofler 29-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krop og sundhed

Formål: Eleverne lærer hvordan vi holder vores krop sund og hvorfor det er vigtigt. Herunder hvad kosten består af, hvordan man spiser sundt, hvordan vi regulerer vores blodsukker samt hvilke kønssygdomme der findes og hvordan vi undgår dem. Derudover bliver eleverne bekendte med fordøjelsessystemet, kønsorganerne samt kønshormoner, herunder menstruationscyklus.

Indhold: Kernestof:
c) makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
d) enzymer: overordnet opbygning og funktion
h) fysiologi: Fordøjelsessystemet, kønsorganer, menstruationscyklus, seksuelt overførte sygdomme og hormonel regulering
Supplerende stof:
a) sundhed, herunder kost og ernæring,

Materiale/ pensum:
Biologi i udvikling 2. udgave s.  28-32, 57-84, 155-175, 180-183, 192
"Sådan læser du en varedeklaration",
Biologi til tiden s. 24-25,
Danskernes sundhed: Sundhedsprofilen (s. 5-16)
https://www.sst.dk/da/Fagperson/Sygdomme-lidelser-og-behandling/Sexsygdomme
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/praeventionsformer/


Evaluering:
Forsøg og videoaflvering med amylase
Projektarbejde og fremlæggelser om kønssygdomme og prævention
Prøve  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik

Undervisningsbeskrivelse

Formål: At forstå genetikkens begreber og principper samt at lære om evolutionen.

Indhold,  
-genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, proteinsyntese, mutationer
-evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer, herunder menneskets evolution og fremtidige udvikling, livets udvikling, Darwin og evolutionsteorien, naturlig og kunstig selektion sam masseuddøen og evolutionens skift.


Praktisk:
Oprensning af DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelser med eldonkort
Rollespil med protetinsyntesen
PTC og andre genetiske træk i klassen: Undersøgelse af klassen "variation i 10 almindelige bygningstræk"

Materiale:
Biologi i udvikling 2. udgave s. 117-143 +  BIU 195-214,
Artikler fra: videnskab.dk
Biologividen.dk

Evaluering:
Rapportaflevering om blodtyper
Fremlæggelser om forskellige temaer indenfor evolution





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økologi

Formål
At eleverne lærer om økosystemer, trofiske niveauer, energistrømme, fotosyntese, respiration, C-kredsløbet samt drivhuseffekten og global opvarmning. Konkret lærer eleverne om forskellige skove, herunder abiotiske og biotiske faktorer samt konsekvensen af skovrydning ift. C-kredsløb og biodiversitet.

Indhold:
Kernestof:
biokemiske processer: fotosyntese og respiration
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme,
C-kredsløb og biodiversitet.

Supplerende stof
d) miljøbeskyttelse, herunder global opvarmning
e) bæredygtig udnyttelse af naturen med fokus på verdensmålene

Øvelser:
Demoforsøg med CO2 og BTB ift. forsuring af verdenshavene
Forsuring af havet med kridt i eddike og vand
Genbesøg af fotosyntese/respirationsforsøg fra NV
Fotosyntese og respiration, Simulering: https://www.biologysimulations.com/cell-energy-sim

Materiale: Biologi i udvikling, 2. udgave s. 215-219 + 222-235, 251-267

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer