Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Andrea Louise Knudsen
|
Hold
|
2024 bi/a (1a bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Krop og sundhed
Formål: Eleverne lærer hvordan vi holder vores krop sund og hvorfor det er vigtigt. Herunder hvad kosten består af, hvordan man spiser sundt, hvordan vi regulerer vores blodsukker samt hvilke kønssygdomme der findes og hvordan vi undgår dem. Derudover bliver eleverne bekendte med fordøjelsessystemet, kønsorganerne samt kønshormoner, herunder menstruationscyklus.
Indhold: Kernestof:
c) makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
d) enzymer: overordnet opbygning og funktion
h) fysiologi: Fordøjelsessystemet, kønsorganer, menstruationscyklus, seksuelt overførte sygdomme og hormonel regulering
Supplerende stof:
a) sundhed, herunder kost og ernæring,
Materiale/ pensum:
Biologi i udvikling 2. udgave s. 28-32, 57-84, 155-175, 180-183, 192
"Sådan læser du en varedeklaration",
Biologi til tiden s. 24-25,
Danskernes sundhed: Sundhedsprofilen (s. 5-16)
https://www.sst.dk/da/Fagperson/Sygdomme-lidelser-og-behandling/Sexsygdomme
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/praeventionsformer/
Evaluering:
Forsøg og videoaflvering med amylase
Projektarbejde og fremlæggelser om kønssygdomme og prævention
Prøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
Undervisningsbeskrivelse
Formål: At forstå genetikkens begreber og principper samt at lære om evolutionen.
Indhold,
-genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, proteinsyntese, mutationer
-evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer, herunder menneskets evolution og fremtidige udvikling, livets udvikling, Darwin og evolutionsteorien, naturlig og kunstig selektion sam masseuddøen og evolutionens skift.
Praktisk:
Oprensning af DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelser med eldonkort
Rollespil med protetinsyntesen
PTC og andre genetiske træk i klassen: Undersøgelse af klassen "variation i 10 almindelige bygningstræk"
Materiale:
Biologi i udvikling 2. udgave s. 117-143 + BIU 195-214,
Artikler fra: videnskab.dk
Biologividen.dk
Evaluering:
Rapportaflevering om blodtyper
Fremlæggelser om forskellige temaer indenfor evolution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi
Formål
At eleverne lærer om økosystemer, trofiske niveauer, energistrømme, fotosyntese, respiration, C-kredsløbet samt drivhuseffekten og global opvarmning. Konkret lærer eleverne om forskellige skove, herunder abiotiske og biotiske faktorer samt konsekvensen af skovrydning ift. C-kredsløb og biodiversitet.
Indhold:
Kernestof:
biokemiske processer: fotosyntese og respiration
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme,
C-kredsløb og biodiversitet.
Supplerende stof
d) miljøbeskyttelse, herunder global opvarmning
e) bæredygtig udnyttelse af naturen med fokus på verdensmålene
Øvelser:
Demoforsøg med CO2 og BTB ift. forsuring af verdenshavene
Forsuring af havet med kridt i eddike og vand
Genbesøg af fotosyntese/respirationsforsøg fra NV
Fotosyntese og respiration, Simulering: https://www.biologysimulations.com/cell-energy-sim
Materiale: Biologi i udvikling, 2. udgave s. 215-219 + 222-235, 251-267
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521559825",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521559825",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521559825"
}