Holdet 2024 bi/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Mette Bohn Christiansen
Hold 2024 bi/b (1b bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi og genetik
Titel 2 Hormoner og forplantning
Titel 3 Ernæring og sundhed
Titel 4 Økologi og vandforurening
Titel 5 Evolution
Titel 6 Mikroorganismer, vækst og vækstfaktorer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi og genetik

Formålet er at eleverne får indblik i celledelinger, pro- og eukaryote cellers opbygning, osmose og andre transportformer over cellemembranen og endvidere stifter bekendtskab med den klassiske genetik, DNAs opbygning, proteinsyntesen og mutationer.
Eksperimentelt arbejde: Mikroskopi af plante- og dyreceller, Diffusion og cellestørrelse, Osmose, Mitose og meiose, PTC, Blodtypebestemmelse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hormoner og forplantning

Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i de menneskelige hormonforhold med særlig fokus på menstruationscyklus. Derudover at eleverne stifter bekendtskab med forskellige metoder, der anvendes indenfor forplantningsteknologien. Desuden en gennemgang af præventionsmetoder og seksuelt overførte sygdomme med særlig fokus på HIV og AIDS.
Eksperimentelt arbejde: Graviditetstest
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økologi og vandforurening

Eleverne skal opnå en grundlæggende viden om økologi herunder økosystemer, fotosyntese, respiration, stofkredsløb (C), drivhuseffekt og vandforurening.
Eksperimentelt arbejde: Fotosynteseforsøg med BTB, Fotosynteseforsøg med CO2-måler, Makroindex

Pensum:
Biologibogen s. 63-66 (indtil "Overvågning af søernes tilstand")
Økologi - Biologi på tværs (pdf vedhæftet):  
s. 139-149 ("Økologi" - introduktion)
s. 155 (fig. 167), 156-157 ("Kulstofkredsløbet" + fig.168)
s. 160-168 ("Drivhuseffekten" og "Vandforurening" - indtil "Søer")
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Evolution

Evolutionsteorier, mutationer, art, population, naturlig selektion, genetisk variation, genetisk isolation, økologisk niche

Pensum:
Biologibogen (K. Hulgard og C.-M. Vandt Madsen, Systime 2017) s.392-397, 401-403 (indscannet, pdf)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mikroorganismer, vækst og vækstfaktorer

Mikroorganismer, bakterievækstkurve, nølefase, eksponentiel vækstfase, stationær fase, dødsfase, respiration >< gæring, vækstfaktorer (pH, temperatur).
Hvordan viden om mikroorganismer kan anvendes i bioteknologisk produktion og i forbindelse med konservering af madvarer.

s.141-147 (indscannet pdf, vedhæftet: Mikroorganismer og bioteknologi)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer