Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mette Bohn Christiansen
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi og genetik
Formålet er at eleverne får indblik i celledelinger, pro- og eukaryote cellers opbygning, osmose og andre transportformer over cellemembranen og endvidere stifter bekendtskab med den klassiske genetik, DNAs opbygning, proteinsyntesen og mutationer.
Eksperimentelt arbejde: Mikroskopi af plante- og dyreceller, Diffusion og cellestørrelse, Osmose, Mitose og meiose, PTC, Blodtypebestemmelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hormoner og forplantning
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i de menneskelige hormonforhold med særlig fokus på menstruationscyklus. Derudover at eleverne stifter bekendtskab med forskellige metoder, der anvendes indenfor forplantningsteknologien. Desuden en gennemgang af præventionsmetoder og seksuelt overførte sygdomme med særlig fokus på HIV og AIDS.
Eksperimentelt arbejde: Graviditetstest
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ernæring og sundhed
Eleverne skal opnå viden om næringsstoffer, sund kost, fordøjelse.
Beregning af energiindhold i fødevarer ud fra varedeklarationer.
Eksperimentelt arbejde: Spytamylases nedbrydning af stivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi og vandforurening
Eleverne skal opnå en grundlæggende viden om økologi herunder økosystemer, fotosyntese, respiration, stofkredsløb (C), drivhuseffekt og vandforurening.
Eksperimentelt arbejde: Fotosynteseforsøg med BTB, Fotosynteseforsøg med CO2-måler, Makroindex
Pensum:
Biologibogen s. 63-66 (indtil "Overvågning af søernes tilstand")
Økologi - Biologi på tværs (pdf vedhæftet):
s. 139-149 ("Økologi" - introduktion)
s. 155 (fig. 167), 156-157 ("Kulstofkredsløbet" + fig.168)
s. 160-168 ("Drivhuseffekten" og "Vandforurening" - indtil "Søer")
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
Evolutionsteorier, mutationer, art, population, naturlig selektion, genetisk variation, genetisk isolation, økologisk niche
Pensum:
Biologibogen (K. Hulgard og C.-M. Vandt Madsen, Systime 2017) s.392-397, 401-403 (indscannet, pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikroorganismer, vækst og vækstfaktorer
Mikroorganismer, bakterievækstkurve, nølefase, eksponentiel vækstfase, stationær fase, dødsfase, respiration >< gæring, vækstfaktorer (pH, temperatur).
Hvordan viden om mikroorganismer kan anvendes i bioteknologisk produktion og i forbindelse med konservering af madvarer.
s.141-147 (indscannet pdf, vedhæftet: Mikroorganismer og bioteknologi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521561062",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521561062",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521561062"
}