Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Peter Gram Jensen
|
Hold
|
2024 bi/h (1h bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
A. Introduktion til cellen
Introduktion til cellens opbygning og allervigtigste bestandele
Aspekter:
1. Cellemenbraner
2. Transportprocesser. Diffusion, osmose og aktiv transport
3. Cellekernen.
4. Mitochondrier.
5. Grønkorn.
6. Procaryoter og eucaryoter. Planteceller og dyreceller
Øvelse:
Osmose i kartofler.
(Journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
B. Mendelsk genetik og arvelige træk og sygdomme
Mendelsk genetik og monogene arvelige træk og sygdomme.
Aspekter:
Karyotyper.
Diploide og haploide celler - somatiske celler og kønsceller
Kromosomer, gener, locus og alleler.
1-g og 2-gen udkrydsningsskemaer.
Homo- og heterozygot, dominante alleler og recessive alleler
Arvelig bygningstræk, hvor fænotypen er synlig.
Stamtræer og deres fortolkning i forbindelse med monogene arvelige træk og sygdomme
Dominante, recessive og kønsbundne sygdomme.
Codominans.
Øvelser:
Bygningstræk.
Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
C. DNA, proteiner og Evolution(miniforløb).
Aspekter:
Opbygning af DNA, RNA og protein.
Replikation, transcription og translation.
Proteinsyntese
Mutationer: Punktmutationer og kromosommutationer
Lamarch og Darwin.
Variation og selektion.
Evolution eksemplificeret ved engelske birkemålere, giraffer og finkerne fra Galapagos
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krop og sundhed
Formål: Eleverne lærer hvordan vi holder vores krop sund og hvorfor det er vigtigt. Herunder hvad kosten består af, hvordan man spiser sundt, hvordan vi regulerer vores blodsukker samt hvilke kønssygdomme der findes og hvordan vi undgår dem. Derudover bliver eleverne bekendte med fordøjelsessystemet, kønsorganerne samt kønshormoner, herunder menstruationscyklus.
Indhold: Kernestof:
c) makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
d) enzymer: overordnet opbygning og funktion
h) fysiologi: Fordøjelsessystemet, kønsorganer, menstruationscyklus, seksuelt overførte sygdomme og hormonel regulering
Supplerende stof:
a) sundhed, herunder kost og ernæring,
Materiale/ pensum:
Biologi i udvikling 2. udgave s. 57-84,
Biologibogen s.
"Sådan læser du en varedeklaration",
Biologi til tiden s. 24-25,
Danskernes sundhed: Sundhedsprofilen (s. 5-16)
Evaluering:
Forsøg og videoaflvering med amylase
Projektarbejde og fremlæggelser om kønssygdomme og prævention
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
Formål
At eleverne lærer om økosystemer, trofiske niveauer, energistrømme, fotosyntese, respiration, C-kredsløbet samt drivhuseffekten og global opvarmning.
Indhold:
Kernestof:
biokemiske processer: fotosyntese og respiration
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og
C-kredsløb.
Øvelser:
Genbesøg af fotosyntese/respirationsforsøg fra NV
Fotosyntese og respiration, Simulering: https://www.biologysimulations.com/cell-energy-sim
Materiale: Biologi i udvikling, 2. udgave s. 215-219 + 222-235
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521562939",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521562939",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521562939"
}