Holdet 2024 bi/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Peter Gram Jensen
Hold 2024 bi/h (1h bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 A. Introduktion til cellen
Titel 2 B. Mendelsk genetik og arvelige træk og sygdomme
Titel 3 C. DNA, proteiner og Evolution(miniforløb).
Titel 4 Krop og sundhed
Titel 5 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 A. Introduktion til cellen

Introduktion til cellens opbygning og allervigtigste bestandele

Aspekter:
1. Cellemenbraner
2. Transportprocesser. Diffusion, osmose og aktiv transport
3. Cellekernen.
4. Mitochondrier.
5. Grønkorn.
6. Procaryoter og eucaryoter. Planteceller og dyreceller

Øvelse:
Osmose i kartofler.
(Journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 B. Mendelsk genetik og arvelige træk og sygdomme

Mendelsk genetik og monogene arvelige træk og sygdomme.

Aspekter:
Karyotyper.
Diploide og haploide celler - somatiske celler og kønsceller
Kromosomer, gener, locus og alleler.
1-g og 2-gen udkrydsningsskemaer.
Homo- og heterozygot, dominante alleler og recessive alleler
Arvelig bygningstræk, hvor fænotypen er synlig.
Stamtræer og deres fortolkning i forbindelse med monogene arvelige træk og sygdomme
Dominante, recessive og kønsbundne sygdomme.
Codominans.

Øvelser:
Bygningstræk.
Blodtypebestemmelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 C. DNA, proteiner og Evolution(miniforløb).

Aspekter:

Opbygning af DNA, RNA og protein.
Replikation, transcription og translation.
Proteinsyntese
Mutationer: Punktmutationer og kromosommutationer
Lamarch og Darwin.
Variation og selektion.
Evolution eksemplificeret ved engelske birkemålere, giraffer og finkerne fra Galapagos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Krop og sundhed

Formål: Eleverne lærer hvordan vi holder vores krop sund og hvorfor det er vigtigt. Herunder hvad kosten består af, hvordan man spiser sundt, hvordan vi regulerer vores blodsukker samt hvilke kønssygdomme der findes og hvordan vi undgår dem. Derudover bliver eleverne bekendte med fordøjelsessystemet, kønsorganerne samt kønshormoner, herunder menstruationscyklus.

Indhold: Kernestof:
c) makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
d) enzymer: overordnet opbygning og funktion
h) fysiologi: Fordøjelsessystemet, kønsorganer, menstruationscyklus, seksuelt overførte sygdomme og hormonel regulering
Supplerende stof:
a) sundhed, herunder kost og ernæring,

Materiale/ pensum:
Biologi i udvikling 2. udgave s. 57-84,
Biologibogen s.
"Sådan læser du en varedeklaration",
Biologi til tiden s. 24-25,
Danskernes sundhed: Sundhedsprofilen (s. 5-16)

Evaluering:
Forsøg og videoaflvering med amylase
Projektarbejde og fremlæggelser om kønssygdomme og prævention
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økologi

Formål
At eleverne lærer om økosystemer, trofiske niveauer, energistrømme, fotosyntese, respiration, C-kredsløbet samt drivhuseffekten og global opvarmning.

Indhold:
Kernestof:
biokemiske processer: fotosyntese og respiration
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og
C-kredsløb.

Øvelser:
Genbesøg af fotosyntese/respirationsforsøg fra NV
Fotosyntese og respiration, Simulering: https://www.biologysimulations.com/cell-energy-sim

Materiale: Biologi i udvikling, 2. udgave s. 215-219 + 222-235

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer