Holdet 2024 bi/3i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Tabita Winther Ryder
Hold 2024 bi/3i (3i bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Smag energien til dig
Titel 2 Forløb#2 Liv og celler
Titel 3 Forløb#3 Gener, hvad styrer dit udseende
Titel 4 Forløb#4 Sexologi - Hvordan hormonerne påvirker di
Titel 5 Forløb#5 Økologi - Hvordan vi lever sammen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Smag energien til dig

Faglige begreber: kroppens organsystemer, kostens energigivende stoffer kulhydrater, proteiner og fedt (herunder deres opbygning), fordøjelsen, enzymer (særligt fokus på spytamylase) og optagelse af næringsstoffer (herunder begrebet osmose), blodsukkerregulering (med fokus på hormonerne glukagon og insulin).

Forsøg:
Energiindholdet i forskellige fødevarer (afbrændingsforsøg)
Spytamylase forsøg
Blodsukkermåling efter indtagelse af stivelse


Små forsøg:
Smølfetunge: undersøgelse af tætheden af tungens smagsløg
Grundsmagene: Testning af de fem grundsmage.
Smag eller duft: Hvordan smager slik med og uden retronasal passage af luften.


Arbejdsformer:
Vi har arbejdet med at koble oplevelser fra kroppen med den bagvedliggende biologi fx ved at kigge på smagsløg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Liv og celler

Den usynlige verden - mikroorgansimer

Kernebegreber:
Diffusion, mikrobielvækst, opbygningen af prokaryoter, eukaryoter (herunder forskel på dyreceller og planteceller), celleskelet, cellevæg, cellemembran, cytoplasma, kerne, DNA, kromosomer, plasmid, ribosomer, grønkorn, vakuole, transport over membraner (diffusion, faciliteret diffusion, osmose, aktiv transport)

Forsøg:
Forsøg med osmose (kartoffel)
Vækst af gær under påvirkning af forskellige sukker mængde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Gener, hvad styrer dit udseende

Faglige begreber: Opbygning af DNA, baseparringsprincippet, gener, det centrale dogme, genmutationer, nedarvning, stamtræer.

Forsøg:
Undersøgelse af klassen "variation i 10 almindelige bygningstræk"
Smage på PTC (bitterstof stick)
Blodtypebestemmelse med eldonkort

Materiale:
Doner Nyt marts 2014, artiklerne "Livsfarlig sjælden" og "Det er vel sjældent", forfatter Tanya Møller Christiansen og Line Frandsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Sexologi - Hvordan hormonerne påvirker di

Faglige termer: kønsorganernes opbygning hos mænd og kvinder, sædcelleproduktion og hormonregulering hos mand, menstruationscyklus og regulering af hormoner hos kvinden, meget kort om hvad der sker i tilfælde af befrugtning, kort om hormonforstyrrende stoffer, prævention og sexuelt overførte sygdomme.


Forsøg
Ægløsningstest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Økologi - Hvordan vi lever sammen

Fagbegreber: økosystem og samspil mellem arter (symbioser, prædation, konkurrence), habitat, niche, primær producenter, konsumenter, begrænsende faktor, fødekæde, fødenet, energistrørmme, energipyramide, fotosyntese, kulstofkredsløb, skovanalyse, biodiversitet, evolution (genetisk variation, nedarvning, naturlig selektrion, tid).

Der har i forløbet været fokus på at arbejde med faglig læsning af figurer.

Forsøg:
Fotosyntese (BTB) - NV
Fotosyntese med dataopsamling (NV)
Mikroskopi af blad (NV)
Spektroskopi af fotopigmenter (NV)
kromotografi (TLC) (NV)
Skovanalyse (25/4)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer