Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Jette Nørgaard
|
Hold
|
2024 fy/h (1h fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Forskelige energiformer med mest fokus på mekanisk energi, kinetisk energi, potentiel energi og termiske energi.
Energiomdannelse herunder effekt og nyttevirkning. Sammenhæng mellem Joule og kilowatttimer.
Termisk energi med begreberne varmekapacitet og specifik varmekapacitet.
Stoffers tre faser og begreberne smeltevarme og fordampningsvarme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Effekt.docx
-
Lav arket fra sidste gang færdig.
-
Lav opgaverne 43, 44, 45, 46 og 47 side 50
-
K.B. Pedersen: Luk fysikken ind, C-niv., Fysikforlaget 2018; sider: 42-49, 51-53, 55, 58-59, 64-69, 71-73
-
Energiformer.docx
-
Mekanisk energi.docx
-
Lav arket om mekanisk energi fra sidste modul til og med opgave 2.
-
Lav opgaverne 50 og 53 side 54 og 57 og 58 side 62
-
Termisk energi.docx
-
Lav opgaverne 73 og 74 side 76.
-
Lav videre på øvelsen fra i går.
-
Termisk energi 2.docx
-
Lav arket Termisk energi 2 færdig.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Grundlæggende bølgeegenskaber som bølgelængde, amplitude, frekvens og udbredelseshastighed samt bølgeligningen. Bølgetyper - longitudinal og transversal bølger. Principper for interferens. Stående bølger.
Egenskaber ved lyd og lys.
Gitterligningen til bestemmelse af bølgelængden af en laser.
Det elektromagnetiske spektrum og sammenhæng mellem farver og bølgelængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verdensbilleder
Udvikling af verdensbilledet fra Egyptiske verdensbillede til Newtons verdensbillede - her under det geocentriske og heliocentriske verdensbillede samt Thyco Brahes verdensbillede. Aristoteles, Galilei og Keplers betydning for udviklingen af verdensbilledet.
Redegørelse for solsystems opbygning dvs. solen, planeterne, måner, asteroider og kometer.
Dagligdagsfænomener som årstider, månens faser, måne og sol formørkelser ud fra jordens og månens bevægelser i solsystemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Verdensbilleder
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atomer og radioaktivitet
Atomets opbygning og dets bestanddele herunder også isotoper.
Den historiske udvikling af atommodellen. Forklar emission og absorption af lys ud fra Bohrs atommodel. Det periodiske system.
Ustabile kerne og radioaktivitet. Beskrivelse af de forskellige henfaldstyper og kernekort. Henfaldsloven og halveringstid. Fission og fusion.
Eleverne har brugt kernekort.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
K.B. Pedersen: Luk fysikken ind, C-niv., Fysikforlaget 2018; sider: 117-124, 126-137, 140-150
-
1 Arbejdsspørgsmål Atomets historie.docx
-
2 Arbejdsspørgsmål Atomets historie.docx
-
De fire elementer
-
Lav opgaverne 118, 119, 120 og 121 s. 138
-
Husk at skrive vigtige begreber ned
-
Lav opgaverne 130, 131, 132, 133, 134 og 135 s. 139
-
Kernekort
-
De radioaktive familier.odt
-
Lav arket fra sidste modul færdigt.
-
Lav opgaverne 136, 137, 138, 139 og 140 s. 156
-
Radioaktivitet solen.docx
-
Lav arket fra sidste modul færdig.
-
Lav opgaverne 141, 142, 144 og 145 s. 156
-
Lav opgaverne 149, 150, 151, 152, 153 og 154 s. 157
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi
Grundtræk i beskrivelse af Universets udviklingshistorie herunder Universets udvidelse, Rødforskydning, Hubbles lov og universets alder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521620481",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521620481",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521620481"
}