Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Tabita Winther Ryder
|
Hold
|
2024 fy/i (1i fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Meteor
Kernebegreber til meteordelen: Solsystemets opbygning (planeter, kometer, astroider, meteoroide, meteor, meteorite), bevægelsen af himmellegemer, herunder ultrakort om Keplers love, energikæder, kinetisk og potentielenergi, mekanisk energi.
Andre fokus: Forskel på symboler og enheder, udføre forsøg og lave databehandling.
Forsøg:
Nedslagsforsøg
Kopi: Spektrum – Fysik I, 1. udgave, 3. oplag 2007, side 127
Animationer:
Animation af himmellegemers bevægelse fokus på 3200 Phaethon.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kinetisk og potentiel energi
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Den nære astronomi
Fagbegreber:
Jordens bevægelse om Solen og hvordan det giver anledning til årstiderne, dagens længde, solhøjden og fænomener som midnatssol. Vi har kigget på hvordan effekten fra solen pr kvadratmeter påvirkes af solhøjden.
Månens bevægelse om Jorden og hvordan det giver anledning til månens faser, samt sol- og måneformørkelse. Vi har kigget på hvilke betingelser der skal være for at en total solformørkelse kan finde sted.
Kort om den historiske udvikling fra det geocentriske verdensbillede til det heliocentriske verdensbillede.
Der har været fokus på at kunne anvende modeller og lave tegninger til at forklare fænomenerne.
Forsøg:
Modelforsøg med globus og lampe til at forklare årstiderne.
Forsøg med mobiltelefon til at illustrere hvordan arealet lyset spredes ud over påvirkes af den vinklen lyset rammer overfladen med.
Modelforsøg med bold og lampe til at forklare månens faser.
Modelforsøg med to bolde til at illustrere solformørkelse.
Hjemmeforsøg billeder af månens faser.
Materialer
Bog: En verden af fysik C s 176-183, 188-195
Film: Den bevægede Jord.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Energi
Fagbegreber:
Energiomdannelse, energikæder, sammehæng mellem energi, effekt og tid. Kinetisk-, potentiel- og mekanisk energi. Nyttevirkning
Forsøg:
Hjemmeforsøg: Opvarmning af 0,5 L vand (31/1 - lektie note)
Mekanisk energi af hot wheel i loop (25/2).
Mekanisk energi af hoppende basket bold (26/2).
Simulation med nyttevirkning (4/3)
Forsøg El-kedel: Sammenhæng mellem energi og tid (7/3 - se præsentationen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Lyd og musik
Fagligebegreber: Bølgelængde, periode, frekvens, udbredelseshastighed, bølgeligningen, amplitude, mekaniske og elektromagnetiske bølger, longitudinale og transversale bølger, interferens, stående bølger på streng og i halv- og helåbnerør, partialtoner.
Forsøg:
Den svingende streng - Sammenhængen mellem bølgelængde og periode (NV)
Forsøg med guitar - Sammenhængen mellem bølgelængde og periode (14/3)
Den svingende streng (Overtoner) - sammenhængen mellem partialtonenummer og frekvens (21/3)
Overtoner på strengeinstrument (Phyphox måling) - sammenhængen mellem partialtonenummer og frekvens (25/3)
Panfløjte forsøg (ingen vejledning) - Sammenhængen mellem bølgelængde og periode (4/4)
Panfløjte forsøg (ingen vejledning) - sammenhængen mellem partialtonenummer og frekvens (8/4)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Fra lys til bigbang
Faglige begreber: Bølgelængde, periode, frekvens, udbredelseshastighed, bølgeligningen, det elektromagnetiske spektrum, transversale bølger, varmestråling (sortlegeme stråling), Bohrs atommodel, emission, absorptions, fotonenergi, emissions- og absorptionsspektra, rødforskydning, kosmologisk rødforskydning, big bang.
Småforsøg:
Kigge på glødepære og sparepære med håndspektrofotometre (ingen vejledning) (2/5 og 6/5)
Bruge lup til at se hvilke farver der blev brugt til at danne forskellige farver på computeren (NV).
Farveblanding af farveblandingshjul (NV).
Tilbagekastning fra overflade (NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521620766",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521620766",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521620766"
}