Holdet 2024 fy/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Tabita Winther Ryder
Hold 2024 fy/2b (2b fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Energi og bæredygtighed
Titel 2 Forløb#2 Hvor ændrer himlen sig - astronomi
Titel 3 Forløb#3 Lyd - Hvorfor kan man høre forskel på
Titel 4 Forløb#4 Lys og brydning
Titel 5 Forløb#5 Fra lys til big bang

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Energi og bæredygtighed

Kernestof:
Energiformer, energiomdannelser, energikæder, energi og effekt, opvarmning, specifik varmekapacitet, nyttevirkning.

Fokus på: symboler, enheder, opgaveregning, afbildningskompetence.

Forsøg:
Hjemmeforsøg: Opvarmning af 0,5 L vand (3/9 - lektie note)
Forsøg sammenhæng mellem energi og tid (3/9 - se præsentationen)
Effekten af elektriske apparater (24/9- dokument: intro til energi og effekt)
Forsøg opvarmning - bestemmelse af vands specifikke varmekapacitet(27/9 - dokument Forsøg med opvarmning)
Nyttevirkning af el-kedel (1/10 - dokument: Nyttevirkning forsøg)

Derud over har eleverne arbejdet med deres overshoot day og hvordan de personligt kan mindske deres klimaaftryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Hvor ændrer himlen sig - astronomi

Hvor ændrer himlen sig - den nære astronomi

Kernebegreber: opbygning af Solsystemet, beskrivelse af bevægelse af planeter og kometers bevægelse, Keplers love (primært 1.+2. lov), årstider, solhøjde (kvalitativ forståelse), månens faser, sol- og måneformørkelse.

Forsøg:
Model forsøg med globus til at illustrere årsagen til årstiderne.
Spredning af lys på papir til at illustrere betydning af solhøjde.
Modelforsøg med bolde til at illustrere månens faser.
Modelforsøg med bolde til at illustrere solformørkelse.

Fokus har været at bruge modeller til at få en forståelse af observerbare fænomener samt at kunne illustrere forsøget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Lyd - Hvorfor kan man høre forskel på

Lyd - Hvorfor kan man høre forskel på forskellige instrumenter

Kernebegreber:
Bølgelængde, periode, frekvens, udbredelseshastighed (hastighed), bølgeligningen, amplitude, bølgetyper (mekaniske og elektromagnetiske), transversal- og longitudinalebølger (tvær- og længdebølger), interferens (konstruktiv og destruktiv), stående bølger på streng og i halv- og heleåbnerør, harmoniske bølger.


Fokus:
Brug af animationer til at forstå bølgers udbredelse.

Forsøg:
Den svingende streng - Sammenhængen mellem bølgelængde og periode (NV)
Forsøg med guitar - Sammenhængen mellem bølgelængde og periode (21/1)
Den svingende streng (Overtoner) - sammenhængen mellem partialtonenummer og frekvens (29/1)
Overtoner på strengeinstrument (Phyphox måling)  - sammenhængen mellem partialtonenummer og frekvens (20/2)
Panfløjte forsøg (ingen vejledning) - Sammenhængen mellem bølgelængde og periode (7/5)
Panfløjte forsøg (ingen vejledning) - sammenhængen mellem partialtonenummer og frekvens (7/5)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Lys og brydning

Faglige begreber:
Lys som bølger, bølgelængde, periode, frekvens, udbredelseshastighed, elektromagnetiske stråling, transversale bølger (og longitudinale bølger), spejling, brydning, brydningsloven, total indre refleksion.

Bohrs atommodel med udsendelse af lys i kvanter, varmestråling, absorption og emissions spektrum.

Demonstrationsforsøg:
Farveblanding med rød, grøn og blå.
Forsøg med øldåse - Hvad skal der til for at man kan se en farve?

Små forsøg:
Spejling: Forsøg med figur og spejl, hvad gælder der om indfalds- og udfaldsvinkel (25/2).
Mønt i kop: Hvorfor kan en mønt blive synlig når man hælder vand i koppen, introduktion til brydning (25/2).
Lys mod klods eller halvcirkel, test af hvornår der ikke sker brydning.

Forsøg:
Brydningsloven  (6/3).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Fra lys til big bang

Faglige begreber: Bølgelængde, periode, frekvens, udbredelseshastighed, bølgeligningen, det elektromagnetiske spektrum, transversale bølger, varmestråling (sortlegeme stråling), Bohrs atommodel, emission, absorptions, fotonenergi, emissions- og absorptionsspektra, rødforskydning, kosmologisk rødforskydning, big bang.


Småforsøg:
Kigge på glødepære og sparepære med håndspektrofotometre (ingen vejledning) (13/3 og 18/3)
Tilbagekastning fra overflade (NV)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer