Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Edward Pagh Pedersen
|
Hold
|
2024 ng/a (2a ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Katastrofers forskellige udfald 2024
Forløb:
I geologiforløbet er der arbejdet med den pladetektoniske model. Den pladetektoniske model giver overblik over pladegrænser og dermed også overblik over forskellige typer af jordskælv og vulkaner, som forekommer ved de forskellige pladegrænser. Herfra har vi fokuseret hvordan det kan være at jordskælv forskellige steder i verden har så forskellige konsekvenser for befolkningen i de katastrofevalgte områder. Vi har i dette forløb arbejdet med Japan jordskælvet 2011, Haiti jordskælvet 2010 og Tyrkiet/Syrien jordskælvene 2023.
Undervejs er der arbejdet empiribaseret via Google Earth, hvor eleverne selv har skulle koble pladegrænser og jordskælv. Yderligere, så har vi densitetsbestemt bjergarterne basalt og granit mhp at undersøge hvorfor en oceanbundsplade subducerer under en kontinentalplade. Vi har også lavet tsunamiforsøg
Problemstillinger:
Hvorfor er jorden fortsat i en dynamisk udvikling?
Hvorfor kommer der et jordskælv?
Er det farligt at bo nær pladegrænserne?
Hvorfor kan der være forskel på dybde og størrelse af jordskælv ved pladegrænserne?
Hvorfor rammer jordskælv og vulkanudbrud så forskelligt i forhold til styrke og dødsantal.
Faglige mål
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske
demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof
Jordens og landskabernes processer:
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Der gennemføres klasseundervisning og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Carbon Cycle
-
Juli smadrer alle varmerekorder: Det er kun en forsmag på, hvad der venter os
-
CO2 kredsløbet - den med forvitring
-
Kulstofkredsløbet - Læs om kulstofkredsløbet og kulstof (C)
-
Arbejdsspørgsma_l til film i 1. modul i Geologiforløb.doc
-
Nørrekjær, T.W. m.fl.: Naturgeografi C, 3. rev. udg., L&R Uddannelse; sider: 7-11, 13-36
-
ELEV-VEJLEDNING_Pladetektonik-og-densitet-af-bjergarter-ELEV-vejl-forsoeg (1).docx
-
Geologiske kredsløb
-
Tre år efter Haiti-jordskælvet: Folk lever i stor nød
-
Arbejdsopgave om pladetektonisk aktivitet 2a.doc
-
Millioner af menneskers liv ligger stadig i ruiner halvt år efter jordskælv
-
Den dynamiske jord.pdf
-
Oprydning i Japan vil tage mange år
-
Vulkanopgave 2a.doc
-
De få grupper der mangler må godt kigge på deres pladetektonik aflevering, but dont overdo it
-
Download Google Earth Pro
-
Moment magnitude, Richter scale - what are the different magnitude scales, and why are there so many? | U.S. Geological Survey
-
Webgeology - Jordskælv
-
Klar til fremlæggelser af vulkanopgaven
-
Tsunamibølgers hastighed.docx
-
Google earth øvelse med pladegrænser, vulkaner og jordskælv.docx
-
Moment magnitude scale
-
Download til din computer!
-
Download og installer denne
-
Jordskælv 2014 til 2023 Mw 6 og overFra.kml
-
Jordskælv i Tyrkiet: Kan det nogensinde blive sikkert at bo et sted, hvor Jorden ofte ryster sig
-
Arbejdsarket fra sidste modul skal man være færdig med
-
Japans jordskælvsalarm: Tænder tv'et, stopper elevatorer og får tog til at sænke farten
-
jordskælv - sikring af bygværker | lex.dk – Den Store Danske
-
Jordskælv har dræbt tusindvis i Tyrkiet og Syrien: Hvorfor rammer jordskælv nogle lande hårdere end andre?
-
2a Afsluttende opgave i Jordskælvs forskellige impacts version 3.docx
-
Giv gerne hinanden en lille lektie for. I har kun dette modul, så I skal gerne komme så langt, at det kun er selve indspilningen I mangler.
-
Det er en god ide at læse/skimme kapitlet igennem til i dag. Husk grundbogen og skriveredskaber
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nedbørsdannelse i DK og betydning af denne 24-25
Forløbets overordnede problemstilling er
Hvilken betydning har nedbørsfordelingen i Danmark for landet og for vandforvaltningen?
Vi har over en ganske kort årrække set vejret afvige fra klimanormalen. Først ved en lang varm og meget tør periode i foråret og sommer 2018, for dernæst at have en vådeste måned i marts 2019. I 2023 har vi oplevet det vådeste og "tørreste" år!. Det har betydning for hvordan vi forvalter vores vand i Danmark.
I forløbet har vi talt om relativ og absolut vanddamp og hvordan nedbør dannes. Så har vi kigget på nedbørstyper og nedbørsdannelsen i Danmark. Dernæst har vi brugt den viden til at kigge nærmere på det hydrologiske kredsløb og fokuseret på grundvandsdannelsen ud fra vandbalanceligningen i Danmark. Flere af faktorerne i vandbalanceligningen bestemmes af jordtypen. Derfor har vi kigget kort på det danske istidlandskab, og lavet en grov adskilles af Øst og Vestdanmark i forhold til sandet og leret jord. Afslutningsvis har vi samlet ovenstående i en diskussion af hvordan vandforvaltningen er i Danmark.
Problemstillinger
Hvordan dannes nedbør?
Hvorfor regner det mere i Vest- end i Østdanmark?
Hvilken betydning har den ulige nedbør for grundvandsdannelsen i Danmark?
Hvorfor er der forskellige jordbundstyper i Danmark?
Hvilken rolle spiller nedbør og jordbund på forvaltningen af vandressourcer i Danmark?
Hvorfor ser det danske landskab ud som det gør? (meget overordnet)
Hvilke jordarter kommer der efter en gletsjer påvirkning?
Hvilken betydning har istiden haft på grundvandsdannelsen i Danmark?
Hvorfor er den udnyttelige ressource af vand højere i Vestjylland end Sjælland?
Forsøg:
Skydannelse i flaske, kondensationskerner
Infiltration i sandet og leret jord
Bestemmelse af relativ luftfugtighed vha glas, temperaturmåler og is
Faglige mål
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske
demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Kernestof
Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Arbejdsformer
Klassearbejde og gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Danmark mangler ikke vand. Men vi risikerer at mangle rent drikkevand _ Information.pdf
-
En femtedel af Danmark overudnytter vandet – se, hvor det er værst
-
Udnyttelsesgrad og indvinding af grundvandsressource i DK.png
-
Tørken er blevet værre i Danmark - men det kan blive endnu værre
-
Udnyttelig vandressource i Danmark.png
-
Nørrekjær, T.W. m.fl.: Naturgeografi C, 3. rev. udg., L&R Uddannelse; sider: 41-45, 49-74, 81-92
-
Arbejdsspørgsma_l til 2. modul Nedbørsdannelse 2. red.doc
-
Spørgeskema - 2a undervisningsevaluering 2024-25 NG c - Lectio - Sankt Annæ Gymnasium.pdf
-
Ny forskning: Vi kan spare menneskeliv og milliarder med mindre nitrat i drikkevandet
-
Forsøg_dugpunkt.docx
-
earth :: a global map of wind, weather, and ocean conditions
-
Figur 3.10.jpg
-
Arbejdsspørgsma_l til 3. modul i Nedbørsdannelse 1. red.doc
-
Det globale vindsystem
-
Arbejdsspørgsmål til 4. modul.doc
-
Surface Pressure Charts (viser fronter)
-
dannelse af cyklon.pdf
-
Danmarks højdekort.jpeg
-
Danmarks gennemsnitlige nedbør i mm pr. år. Klimanormal 1961-91.png
-
Nedbørstyper i Danmark - satellitbillede.jpeg
-
Jetstrømme er vejrets badeforhæng
-
Klimazone og plantebælte opgave.doc
-
Danmarks gennemsnitlige nedbør i mm pr. a_r. Klimanormal 1961-91.png
-
Vandkredsløbet - The Water Cycle, Danish
-
Tabel overblik over forskellene på Øst.docx
-
Vandets kredsløb + Vandbalanceligningen
-
Spørgsmål til geoviden-2-2009.doc
-
geoviden-2-2009.pdf
-
Vi mangler lige at høre om det temperede og polare klimazone
-
Øvelsesvejledning til infiltrations og porøsitetsforsøg på SAG.docx
-
Istider og landskabet i Danmark
-
geoviden-4-2006.pdf
-
Istider.pdf
-
Vejret slår rekord på rekord: Skal vi vænne os til tørke i Danmark?
-
Du har lige gennemlevet det mest regnfulde år nogensinde målt - men det kan snart blive endnu vådere
-
Danmark og istiderne
-
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther, Pernille Ladegaard-Pedersen: Naturgeografi C, 3. rev. udg., L&R Uddannelse; sider: 99-112, 131-133
-
Kort præsentation af jeres forsøg (metode) og resultater fra sidst
-
Geologi og Landskaber Arkiv - Side 2 af 2 - Naturfilm.info
-
Opgave om vandforvaltning i DK 2a.doc
-
Skyggekort over dele af Jylland
-
Skov i Danmark.jpeg
-
Skriv hvor langt I er nået i elevfeedback efter modulet er slut
-
hydrotermfigurer Vest- og Sydsjælland og Syd- og Sønderjylland.png
-
Sørg for at være klar til at optage i dag
-
Indvinding af vand og udledning af spildevand 2014.pdf
-
Husk grundbog. Orienter jer i de kapitler vi har været igennem
-
Klimaguide i 10 trin: Katastrofen kom kun tættere på i 2018
-
FN peger på København som offer for højere vandstand: 'Det bliver meget svært', siger ekspert
-
Arbejdsark til 1. Modul i Olie og Arktis.docx
-
Reserve og ressource.JPG
-
Gamle billeder og kort afslører: Grønlands største gletsjere smelter hurtigere end frygtet
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Olie i Arktis. Smart eller dumt?
I takt med den globale opvarmning finder sted, så frigives store havområder, som hidtil har været isdækket i Arktis. Det betyder nye muligheder for skibstrafik i hidtil stærkt ufremkommeligt terræn og mulighed for lettere at udnytte den olie og gas der potentielt kan gemme sig under havbunden. Men er det overhovedet klogt at begynde at lede og indvinde fossile brændsler i Arktis? Verdens behov for energi er kraftigt stigende og der er umiddelbart store økonomiske gevinster er hente, men hvad hvis der kommer en oliekatastrofe - hvordan vil naturen i Arktis reagere på det og hvad med den globale opvarmning og drivhusgasser? I forløbet har vi kigget nærmere på de mange gletsjere i udkanten af indlandsisen for at se efter om den globale opvarmning kan ses der. Dernæst har vi kigget lidt på isens udbredelse i Arktis, og hvordan den over en 50 årig periode har ændret sig. Yderligere har vi forsøgt at koble is-albedo, energiforbrug og -produktion, strålingsbalancen, temperaturforandringer, CO2 i atmosfæren sammen for at danne et overblik over de udfordringer der er for produktionen af fossile brændsler og global opvarming.
Mulige løsninger går på CCS som teknologi, CO2 reduktioner og i forhold til adfærd, så har vi set Cowspiracy, hvor vi har fokuseret lidt på drivhusgassen Metan.
Indhold
Forsøg: Porøsitets- og permeabilitetsforsøg med tre bjergarter og strålingsbalancen på kirkegården
Ekskursion: Vandstand i Københavns havn (sat meget lidt i spil)
Empirisk arbejde: Gletsjeropmåling via Icefrontier
Grundbog: Olie og gas dannelse, strålingsbalancen, feedback-mekanismer
Artikler: konsekvenser ved olieudledning i Arktis mm
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Beregningsskema-til-poroesitet-af-sandsten-kalk-og-lersten.docx
-
Lav spørgsmål fra arbejdsarket fra sidste modul, hvis man ikke var til stede sidst
-
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther, Pernille Ladegaard-Pedersen: Naturgeografi C, 3. rev. udg., L&R Uddannelse; sider: 46-49, 74-79, 133-139, 159-160
-
Hjælpespørgsmål til Kirsten Halsnæs.docx
-
Ma_ling af aktuel stra_lingsbalance.docx
-
"Hjemmesiden" han bruger i oplægget
-
Om-gletsjerne-i-Ice-frontiers.pdf
-
Ice Frontier
-
2a Opmåling af gletsjer i Ice.docx
-
Arbejdet i Ice Frontier kræver meget processorarbejde for din computer, så sørg for at have opladningsgear med
-
Is albedo effekten.jpg
-
Position af gletsjerfronter: Polar Portal
-
Havisens udbredelse: Polar Portal
-
Spørgsmål til klima mm.docx
-
Global Surface Temperature | NASA Global Climate Change
-
Alle (!) skal finde deres gletsjer på sidste modul og læse om deres gletsjer i det dokument der ligger på sidste modul (om gletsjere i ice frontier)
-
Til i dag skal vi samle en masse figurer, som I skal planlægge et oplæg ud fra
-
Dansk forskning viser, hvorfor olieforurening er katastrofal i Arktis
-
Strålingsbalancen.jpg
-
Global temp vs CO2
-
polarportal.dk
-
Kulstofkredsløbet - Læs om kulstofkredsløbet og kulstof (C)
-
Fangst og lagring af CO2 (CCS)
-
Arbejdsark til løsninger - mini kampagne til dine forældre.docx
-
CCS_minimagasin_december2023_ENDELIG VERSION_web.pdf
-
Hav styr på de 9 figurer. I får 10 min mere til at forberede oplæg, så kører vi på.
-
Havnegaden promenade
-
Skærmbillede 2025-04-07 kl. 07.53.52.png
-
Afsnit
-
Navigating 360 Den skjulte klimakatastrofe 2025.pdf
-
2a Vandstandsmålinger i København.docx
-
Kulstofkredsløb - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Du skal have lavet CCS delen til i dag til dit oplæg
-
Husk at medbringe målebånd fra sidst!
-
Livestock and Climate Change Lifewatch 2009.pdf
-
Hvis man ikke har set halvdelen af Cowspiracy (fx Netflix), så gør det inden modulet. Vi nåede 37 min
-
Husk grundbog og sæt jer gerne godt ind i forløbet
-
Husk målebånd
-
Overvej hvordan vi/I kan lave noget innovativt, hvor vi kan redde verden.
-
Medbring de sidste 2 målebånd!
-
Borgerforslag
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve i Olie iArktis
|
05-05-2025
|
Oplæg forældre - løsninger
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Digital hjælpemiddel
Generelt må eleverne tilgå de hjemmesider der er blevet brugt i undervisningen, da det empiriske arbejde er en obligatorisk del af bekendtgørelsen.
Ud over det, så må eleverne bruge Google Earth.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537699112",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537699112",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537699112"
}