Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Anna Venge-Jep
|
Hold
|
2024 re/a (3a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Religionsforståelse
Forløb: OBS: Dette forløb indeholder undrevisning i den ikke-monoteistiske religion (herunder new age og ateisme med et fokus på religionsdefinitioner)
Fokus på hvad religion er - både som begreb og som fænomen.
Vi arbejder med, hvad det har af betydning for individet og for samfundet - hvor ser vi det henne, og hvad bruges det til.
Desuden laves en begrebsdefinition og vi gennemgår, hvilke muligheder der er for at arbejde videnskabeligt med en religionsfaglig vinkel.
Vi arbejder med nogle af de begreber, I skal kunne til eksamen, vi arbejder med med myte og ritual og ser på ateisme.
Emner:
- Hvad er religion? – Definitioner
- Faglige discipliner i religionsvidenskab
- Teori, metode og analyse, herunder faglige begreber og teoretiske modeller
- Det senmoderne samfund
- Religionskritik og historisk udvikling
- Myter
- Ritualer
- Ateisme
- New Age
Pensum:
Grundbogslitteratur:
Madsen, Lene m.fl.:
2015 ”Grundbogen til Religion C”, 2. udgave, Århus: Systime, ss. 11-21; 229-244; 251-258; 262-278
Klassiske tekster
Mark 16, 9-20: Om den opstandne Jesus
Artikler, kilder og andre bilag:
Ahlin, Lars Johan:
2019 ”Hvorfor er yoga blevet så populært?” i Kristeligt Dagblad
Andersen & Lüchau:
2008 Tabel 4.1-4.4 + 14.1-14.8 i ”Individualisering og aftraditionalisering af danskernes religiøse værdier” i Peter Gundelach (red.), Små og store forandringer. Danskernes værdier siden 1981, København: Hans Reitzel
Lund, Caroline:
2016 ”Befri mig fra stigende frihed” i Jyllands-Posten
Pontoppidan, Henrik:
2006 ”Lykke-Per” – uddrag.
Højlund og Andersen:
2015 ”De overbeviste - Samtaler om tro” – uddrag.
Al Awssi, Lone Skov:
2020 ”Kan man konvertere til islam, selvom man kun tror på dele af religionen?” i Kristeligt Dagblad
Simonsen, Jørgen Bæk:
2017 ”Muslimer på pilgrimsfærd ved kabaen i Mekka” i Den Store Danske
”Findes Gud? – Hvad biblen siger” på jw.org.dk (sidst tilgået november 2024).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jødedom
Forløb:OBS: Flere af de klassiske tekster i jødedommen, afspejler jo også kristendommen, og går dermed ’med’ under pensum i kristendommen, men her som forståelsesfundament.
Vi arbejder med jødedom som fundamentet for udviklingen af de monoteistiske religioner, der er dominerende i lærerplanen. Formålet med forløbet er altså at introducere den ‘første’ monoteistiske verdensreligion, der har lagt fundamentet for hhv. kristendom og islam (der begge er undervisningskrav i udstukket fra UVM), at få et vidensfundament, man kan bygge videre på og at få et mere nuanceret blik på verdenskrigenes baggrund og blive i stand til at diskutere ‘os-dem’-diskursen. Herudover arbejder vi også på at få et fundament for at kunne anvende komparativ metode på længere sigt ift. forskellige og ligheder religionerne imellem samt at kunne bidrage fagligt og videnskabeligt til diskussioner, debatter og andet, der har religion som omdrejningspunkt.
Emner:
- Historisk baggrund, herunder Israel som land, begreb, folk o.a.
- Helligskrifter og centrale myter, herunder introduktion til pagtstanken
- Hovedretninger og gudsforståelse samt menneskesyn
- Centrale figurer: Jahve, Messias, Maimonides, Abraham, Noah og Moses
- Religiøs praksis – jødiske ritualer
- Etik i jødedommen
Pensum:
Pensum i dette forløb er dækket i kompendiet udarbejdet af underviseren. Indholdet bygger bl.a. på
Andreasen & Poulsen (2009) "Religion og kultur - en grundbog", 2. udg., ss. 119-142
Jensen, Tim & Rothstein, M. m.fl. (2011): "Gyldendals religionshistorie", ss. 197-226
Klassiske tekster:
Esajas’ bog, Kap 11
Jeremias’ bog, Kap 23, v5-8
Matt 6, 9-15: Fader Vor
Artikler, kilder og andre bilag:
Barslev, Katrine: ”Da muslimen besøgte synagogen” i Kristeligt Dagblad, 24.07.2008
Tekst 8, s. 44 (3udg): ”Menighedsfællesskab i synagogen” fra Ordet og Israel, april 2005
Tekst 9, s. 49 (3udg): ”Uddrag af Amidahbønnen”
Larsen, Lea B. ”Jøderne venter stadig på Messias” på religion.dk
Jensen, Lene (2005) ”Etik i jødedommen”, artikel i Kristeligt Dagblad, 8.3.2005
”Næstekærlighed i jødedommen”, bragt på religion.dk, 8.3.2005 (https://www.religion.dk/j%C3%B8dedom/2005-03-08/n%C3%A6stek%C3%A6rlighed-i-j%C3%B8dedommen)
Winther, Tine M. (2019) ” Bent Melchiors heftige debat med Gud fik ham ikke til at opgive troen”, interview i Kristeligt Dagblad, 21.6.19
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Forløb:
Vi starter med at se på kristendommens rolle i det senmoderne samfund.
Vi læser klassiske tekster for at afsøge, hvordan vi kan definere hhv. mytisk og historisk Jesus samt diskutere samtidshistoriske problemstillinger i forbindelse med udbredelsen af kristendommen – herunder Paulus’ rolle.
Vi diskuterer, hvordan hovedretningerne har udviklet sig til det, vi kender i dag med fokus på de to større splittelser. Herunder kigger vi på religiøs praksis inden for kristendommen, hvor vi bl.a. læser trosbekendelsen, og ser på nadveren for at undersøge, hvad forskellen er hos katolikker og protestanter.
De sidste emner dækker etik i kristendommen med fokus på næstekærlighed og kristendom og natudvidenskab. Her læser vi klassiske tekster fra Biblen, og undersøger, hvordan man kan tolke etik og moral ud af skrifterne. Vi taler om det kristne menneskesyn, om arvesynden og om hvorvidt man kan se næstekærlighedsbuddet som værende en social eller individuel pligt.
Generelt for forløbet er, at vi trækker teorier og metoder fra 1. forløb ind, og bliver mere tekstnære her: Ritualanalyse, analyse af myter, tekstanalyse og taksonomi.
Emner:
- Kristendom i DSMS
- Jødedom som fundament
- Historisk/mytisk Jesus
- Paulus og udbredelse af kristendom
- Hovedretinger; Det store skisma og Luther
- Religiøs praksis i kristendommen, herunder analyse af Trosbekendelsen
- Kristent menneskesyn: Etik og næstekærlighed
- Tekstanalyse
- Kristendom og naturvidenskab, herunder forskellige ismer som tilgang til forholdet herimellem.
Grundbogslitteratur:
Pensum i dette forløb er dækket i kompendiet udarbejdet af underviseren. Indholdet bygger bl.a. på
Madsen, Lene m.fl. (2015) ”Grundbogen til Religion C”, 2. udg., ss. 23-28; 32; 39-42; 46; 49-81;
Andreasen & Poulsen (2009) "Religion og kultur - en grundbog", 2. udg., ss. 143-172
Klassiske tekster:
1. 1. Korintherbrev 6, 9-11: Advarsel mod retssager mellem brødre
2. Den apostolske trosbekendelse
3. Galaterbrevet 5, 2-12: Kristus eller omskærelse
4. Lukasevangeliet 10, 25-37: Den barmhjertige samaritaner
5. Markusevangeliet 2, 1-12: Helbredelsen af den lamme i Kapernaum
6. Matthæusevangeliet 25, 31-46: Verdensdommen
7. Matthæusevangeliet 5, 21-22 + 43-48: Bjergprædiken
8. Matthæusevangeliet 1, 1-2 + 6 + 15-16: Jesu slægt
9. Markusevangeliet 1, 1-2 + 4-5: Johannes Døber i ørkenen
10. Markusevangeliet 1, 9-11: Jesu dåb og Jesu fristelse
11. Johannesevangeliet 1, 1-5 + 9 + 11-12 + 14: Ordet
Artikler, kilder og andre bilag:
Nielsen, Christina Jul:
2017 ”Dyreclairvoyant: Det chokerer mig, at der ikke er tillid til så dygtig en præst” fra TV2ØST
Skjød, Casten (produktionsleder):
2021 ”Tro til salg: Kan man sammenligne folkekirken med en rullepølse?” Dokumentar produceret af Danmarks Radio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Forløb:
Vi starter dette forløb med at se på islams rolle i det senmoderne samfund. Vi ser endnu et afsnit af dokumentaren ”Tro til salg”, og undersøger, hvilke udfordringer islam står overfor samt hvilken rolle det spiller i vestlig kultur.
Vi beskæftiger os herefter med islams historiske udvikling, herunder Muhammeds rolle. Den videnskabelige undersøgelse bunder i, hvilke strategiske træk der har været i at udbrede islam.
På samme måde som i kristendommen ser vi også i islam på religiøse forestillinger og samfundssyn, religiøs praksis og her også på dét at være muslim i Danmark.
Dette gør vi med baggrund i tekster fra Koranen, af- og om Sherin Khankan, Hizb Ut-Tahrir og med et fokus på ’ismer’ i religion (jf. Jan Hjärpe), fortolkning og ritualanalyse.
Oven i tekstanalyse begynder vi her at øve fremlæggelser med fokus på emner ”de fem søjler”.
Emner:
- Islam i DSMS
- Ninian Smart
- Islams tilblivelse og udbredelse, herunder fokus på Muhammed og hellige steder
- Konflikten mellem sunni og shia
- De fem søjler
- De seks trosartikler
- Sharia og jihad
- ’Ismer’
Pensum: Pensum i dette forløb er dækket i kompendiet udarbejdet af underviseren. Indholdet bygger bl.a. på
Madsen, Lene m.fl.: (2015) ”Grundbogen til Religion C”, 2. udgave, Århus: Systime, ss. 89-118.
Andreasen & Poulsen (2009) "Religion og kultur - en grundbog", 2. udg., ss. 173-192
Jensen, Tim & Rothstein, M. m.fl. (2011): "Gyldendals religionshistorie", ss. 329-384
Tekster fra grundbogen
1. ”Årsager til at være muslim” - Tekster taget fra Grundbogen til religion C, s. 90 + 91 (2.udg.)
2. Tekst 1, s. 91 – Ali: At forlade islam
3. Tekst 3, s. 94 (3udg) – Fortælling om Muhammeds åbenbaring (Af Kåre Bluitgen)
4. Tekst 4, s. 114 – Moustapha Kassem m.fl.: Vi tror på en sekulær islam
5. Tekst 5, s. 115 – Hizb ut-Tahrir om synet på samfundet
Klassiske tekster:
6. Sura 1, 1-7: Åbningen
7. Sura 2, 39: Koen
8. Jihad i Koranen
- Sura 8,39: Byttet
- Sura 9,5: Omvendelse
9. De 5 søjler: Koen (2), Amrams slægt (3), Kvinderne (4), Sejren (48)
- Sura 2,121-141
- Sura 2,277
- Sura 2,185
- Sura 2,196
- Sura 2,197
- Sura 3,18
- Sura 3,180
- Sura 4,43
- Sura 48,29
Artikler, kilder og andre bilag:
Khankan, Sherin:
2011 ”Sherin Khankan: Sharia er foreneligt med europæiske samfund” i Kristeligt Dagblad
Skjød, Casten (produktionsleder):
2021 ”Tro til salg: Skal mulimer give Rasmus Paludan et kram?” Dokumentar produceret af Danmarks Radio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamen: Religion på tværs
Dette meget korte forløb har handlet om at genbehandle de emner, vi har været igennem, og træne brugen af de modeller, som vi har arbejdet med. Forløbet er eksamensforberedende, og der er arbejdet med følgende tekster:
Sherin Khanhan: "Sharia er foreneligt med europæisk samfund" (uddrag), på religion.dk 26.04.11
Flemming Christiansen "Kætteren fra København" i Politiken 27.03.02
Paulus brev til Galaterne, 3, 1-29: Lovgerninger eller tro
3. Mosebog, 11, 1-19; 24-25; 44-47: Loven om rene og urene dyr
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537722697",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537722697",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537722697"
}