Titel
2
|
Kristendom
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet har til formål at give eleverne indsigt i de grundlæggende sider ved kristen tro, etik og praksis samt kristendommens historie og udvikling fra en jødisk sekt til verdensreligion. Fokus vil indledningsvis ligge på overgangen fra ideen om jødisk pagt til ideen om en kristen religion for alle samt forholdet mellem den jødiske bibel og den kristne. Dernæst vil vi arbejde med Paulus ensretning og udbredelse af kristendommen og efterfølgende med de store splittelser inden for den kristne kirke med særligt fokus på reformationen og den protestantiske trosretnings brud med den katolske kirke. Vi vil primært se reformationen ud fra et luthersk perspektiv og undersøge, hvordan den lutherske kristendom adskiller sig fra den katolske, men samtidig vil forløbet også give eleverne en begrænset indsigt i andre protestantiske retninger, der opstod under reformationen og de mange andre reformatorer, der var med til at forme udviklingen; fx Jean Calvin og hans reformerte kristendom. Afslutningsvis vil forløbet sætte fokus på, hvordan kristendommen har udviklet sig i Danmark frem til nutiden og hvordan befolkningens forhold til den danske folkekirke har udviklet sig. Vi vil her anvende teorien om senmoderne religiøsitet, som eleverne har fået præsenteret i foregående forløb og se, hvordan kristendommen kan udforme sig i et senmoderne samfund som det danske. Vi vil i den forbindelse få besøg af unge kristne repræsentanter fra organisationen KFS, som eleverne vil få mulighed for at interviewe og gennem hvilke eleverne på helt tæt hold vil kunne undersøge og få indsigt i måder at være kristen på i et senmoderne samfund. Forinden vil undervisningen gøre eleverne i stand til at benytte interviewet som feltarbejde og en vis ide om, hvordan den kvalitative metode og den kvantitative metode kan give forskellige svar på et religionsfagligt spørgsmål.
Indhold:
- Monoteisme
- Forholdet mellem NT og GT
- Kristendommens udgangspunkt som jødisk sekt
- Frelse
- Messiasforventning
- Syndefaldsmyten som problemmyte og Jesus korsdød som løsningsmyte
- Abrahamsmyterne
- Pagtstanken
- Næstekærlighed
- Det dobbelte kærlighedsbud
- Den gyldne regel
- Gerningsretfærdighed
- Jesus radikalisering af jødernes moselov
- Paulus
- Den hårde men retfærdige gud i GT og den kærlige og tilgivende gud i NT
- Martin Luther
- Frelse gennem troen (sola fide)
- Skriften alene (sola scriptura)
- Nadver
- Transsubstantionslære
- Konsubstantionslære
- Sakramenter (7/2)
- 2-regimentelæren
- Helgener
- Relikvier
- Skærsild
- Aflad
- Den katolske tradition (alt andet end bibelen)
- Andre reformatorer (John Wycliff, Jan Hus og Jean Calvin)
- Luthersk protestantisme
- Katolcisme
- Reformert kristendom
- Ortodoks kristendom
- Patriarker (ortodoks)
- Guddommeliggørelse af mennesket (ortodoks)
- Ikoner (ortodoks)
- Sekularisering - Kristendommens og Folkekirkens rolle i Grundloven
- Affortryllelse/genfortryllelse
- Individualisering
- Institutionaliseret og ikke-institutionaliseret kristendom
- Jan Hjärpes model
- N.F.S. Grundtvig
- Utilitarisme og deontologi
- Biblicistisk etik og situationsetik
- Næstekærlighed som individuel pligt og social forpligtelse
- Kvalitativ og kvantitativ metode - interview og spørgeskema som eksempler
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- Redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
- Kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Grundbøger:
- Haaning K. og Lauersen K. S., 2016, Kristendom – tro og praksis, Systime, s. 184-85, 199-207
- Poulsen A. mfl., 2010, Religion og kultur- en grundbog, 2. udgave, Systime, s. 143-69
- Frederiksen H., 2001, Den katolske kirke i kunstens spejl, Systime, s. 11-14
- Lund. B., 1998, Da gud slog i bordet, Gyldendal, s. 119-131
- Madsen L. mfl., 2013, Grundbog til religion C, I-bog, “Kristen etik: Hvad er næstekærlighed - og hvad er næsten?”, Systime, sidst besøgt 2022
Kilder:
- 1. mosebog, 2-3, 15-19, 1-28 + 21, 1-21 + 22, 1-19
- Bjerprædikenen, Matthæus 5-7, 22, 36-37
- Paulus brev til romerne 2, 12-29 + 3, 21-31
- Paulus omvendelse, Michelangelo
- Winter J., 1970, Reformation og modreformation, “Til den kristelige adel af den tyske nation 1520” + “De 95 teser 1517”, Gjellerup
- Nyholm A. og Rebild C., 1968, Martin Luther: Tekster i udvalg, uddrag af Martin Luther: “Von den guten Werken”, “Von der Freiheit eines Christenmensch” 1520
- Calvin J., 2010, Le Catechisme Francais De Calvin (1878) (English edition), Kessinger’s Rare Reprints, s. 18-19 + 45-46
- Danmarks Riges Grundlov af 1953, paragraf 4, 6, 66, 67, 69, 70
Andet:
- Nørhøj, 2009, ”De ti vigtigste ting om den ortodokse kirke”, Kristelig dagblad https://www.kristendom.dk/den-ortodokse-kirke/de-ti-vigtigste-ting-om-den-ortodokse-kirke
- Catholic News Service, Faces among Icons, https://youtu.be/b32qav9QrYU
- DR-TV, De unge præster (1:4), https://www.dr.dk/drtv/serie/de-unge-praester_18957
- Mogens S. Mogensen, 2010, ”Om konversionsteorier”, IKON nr 7
- Tulinius, 2018, ”Thorkild Grosbøll: Jeg udsatte bare kristendommen for et religionskritisk blik”, Kristeligt Dagblad
- Hansen, 2019, ”Per Ramsdal blev folkekirkens første ungdomspræst: ”Kirken var et eksperimentarium”, Kristeligt Dagblad
- Drengsgaard, 2022, ”Rundspørge: Det mener Enhedslisten om kirkepolitik”, Kirke.dk
- Nielsen, 2023, ”For knap ni år siden anbefalede ny kirkeminister at adskille kirke og stat. Nu har piben fået en anden lyd”, Altinget
- Indre Mission.dk, Det tror vi på + FAQ: Hvad er forskellen på Indre Mission og Folkekirken?, https://indremission.dk/
- Tidehverv.dk, Tidehvervs anliggende, https://tidehverv.dk/tidehvervs-anliggende-topmenu-41
- Borup, 2011, ”Religionerne ligger under for individualisering”, Religion.dk
|