Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Christian Lund
|
Hold
|
2024 re/i (3i re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfaget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Buddhismen
Buddhismen – med særligt fokus på Theravada-buddhismen. Der er lagt særligt vægt på den fænomenologiske tilgang. Karmabegrebet og frelsesforstillingen er særligt belyst
Esben Andreasen: ”Buddhismen – en introduktion, udbredelse og tekster”. Gyldendal 2010
s. 10-40 (Baggrundsstof)
s. 57 (Buddhismen i verden i dag)
Birgitte Bech (m.fl.) ”Mennesket og magterne – en tekstsamling” Gyldendal 1992.
s. 124 (Purusha)
s. 125 (Skabelsen)
s. 128-129 (Atman, Samsara og Karma)
s. 158 (Buddhalegenden)
s. 162 (Benarestalen)
s. 163 (Årsagskæden)
s. 166 (Bevidsthed)
s. 167 (Genfødsel uden sjæl)
s. 170-171 (Buddhaen)
s. 172 (Nirvanas usammensathed)
s. 173 (Tomhed)
s. 173-174 (Optagelse i munkeorden)
s. 174 (Munke og lægfolk)
s. 180 (Den kommende Buddha)
s. 181 (Boddhisattvaer og disciple)
Frede Møller Kristensen: ”Tekster til Buddhismen”. Gyldendal 1980
s. 92-95 (Buddhismens holdning til andre religioner – af Pujjiah Narada Maha Thera)
Bie & Munk: ”Buddhismmen” Pantheon 2007
s. 74-78 (World Trade Center 9.11: terrorisme eller dårlig karma? – af Santikaro Bhikkhu)
Anders Nielsen: ”Buddhismen – introduktion og tekster. Systime 2015
s. 228-234 (interview med dansk buddhistisk nonne)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendommen
Kristendommen - med en eksistensteologisk perspektivering.
Der er lagt særlig vægt på Kierkegaard, Bultmann og den dialektiske tradition inden for protestantismen
Peter Boile Nielsen(red.): Religionshåndbogen. Gad 2000, s. 214-229, s. 250-259, s. 298-303.
Johnny Thiedecke: Ordet og Jorden (Pantheon, 1990) s. 6-16.
Birgitte Bech: Menneskets frihed som udgangspunkt (Om Kierkegaards filosofi) Fra: Mennesket og magterne (Gyldendal 1991), s. 231-236.
Per Bilde: En religion bliver til (Anis 2003), s. 156-157
Husted og Lübcke: Politikens filosofileksikon (2001), s. 55-61
Jesper Kallehave: Martin Luther i 10 punkter.
Forman: De kristnes religion (Systime 2008), s. 47-56, 65-73,138-141
Lund: Den etiske virkelighed (Frydenlund 2016), s. 84-85, s. 88.
Matt. 5,17-48; Mk. 2,23-28; Mk. 12,28-34 (Jesus og den jødiske lov/det dobbelte kærlighedsbud)
Mk. 4,35-5,43 (underberetninger)
Matt. 18,21-35 (tilgivelse)
Matt 16,13-23 (Peters bekendelse)
Matt 27, 45-56 (Jesu død)
Mk. 15,21-41 (Jesu død, korsfæstelse og kerygma)
1. Kor. 11,23-25 (Paulus om nadveren)
Rom. 3, 19-26 (Paulus om Loven og troen)
Villy Sørensen: Jesus og Kristus. Gyldendal 1992
s. 104-107. (Om Messias og Messiashemmeligheden)
Johnny Thiedecke: Ordet og jorden (Pantheon 1990)
s. 77-78 (uddrag af P.H. Lange: På opdagelse i troens verden)
s. 83 (uddrag af Thestrup Pedersen: Jesu forkyndelse)
s. 56 (J. Møllehave: Gudsriget)
s. 56-57 (uddrag af Martin Luther: Von den guten Werken & Von der freiheit eines Christenmenschen)
Uddrag af Paul Walkers vinderprædiken: i Berlingske Tidende 13.12-97.
Uddrag af Rudolf Bultmann: Uddrag af Det nye Testamente og mytologien (1941), s. 1-7. (Dansk oversættelse af Christian Lund på baggrund af ”Neues Testament und Mythologie (1941), s. 15-17, 23-31, 33-35, 46, 49-51)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam - historisk og fænomenologisk
Islam – i religionsfænomenologisk og religionshistorisk belysning
Jens Forman: ’Muslimernes religion’ (Systime 2006), s. 9-15 & s. 29-35 (om Islams oprindelse og de fem søjler)
Cilla Transø: ’Min muslimske hverdag – de fem søjler i praksis. Uddrag af Munk og Transø ’Islam – klassiske og nutidige kilder’ (Pantheon 1995), s. 6-7
Munk og Transø: ’Islam – klassiske og nutidige kilder’ (Pantheon 1995), s. 25-27 (Koran og Hadith-uddrag om bønnen og gudsbegrebet
Naser Khader: Ære og skam. Borgen 1996, s. 24-29. (Islams gudsbegreb)
Munk og Transø: ’Islam – klassiske og nutidige kilder’ (Pantheon 1995), s. 32-33 (Koran og Hadith-uddrag om Hajj)
Hussein Shehadeh: ’Islams hus’ – uddrag af Munk og Transø: ’Islam – klassiske og nutidige kilder’ (Pantheon 1995), s. 47-48
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Teodicétænkning
Religionsfilosofisk emneområde: Teodicétænkningen belyst på tværs af religionerne
Christian Lund: Den etiske virkelighed. Frydenlund 2016,
s. 179-193m. & 196-201 (Teodicéproblemet – et filosofisk, religiøst og moralsk problem)
herunder:
s. 180: Uddrag af Laktants ’De ira Dei’ (Epikurs formulering af teodicéproblemet)
s. 186-187: Uddrag af K.E. Løgstrup ’Skabelse og tilintetgørelse’(1978) og
Dostojevski ’Brødrene Karamazov’ (1880)
s. 190 (tekst 34: Max Weber ’Legitimering af lykke og ulykke’)
s. 192 (tekst 35: Peter Berger ’Religion, samfund og virkelighed)
s. 200 (tekst 36: Uddrag af Jobs bog)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537733962",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537733962",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537733962"
}