Holdet 2024 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sofie Heiberg Plovdrup
Hold 2024 ol/c (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Odysseus' lange rejse hjem og kvinderne
Titel 2 Forløb 2 Medea - dramaet og kønsroller
Titel 3 Forløb#3 Skulpturforløb
Titel 4 Forløb 4: Køn, krop og kærlighed
Titel 5 Forløb 5: Filosofi - Symposion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Odysseus' lange rejse hjem og kvinderne

I dette forløb skal vi stifte bekendtskab med epos-genren gennem en læsning af udvalgte dele af Homers Odysséen, som fokuserer på kvinderne han møder under sin rejse. Vi begynder med at sætte Homer ind i en kontekst for at forstå baggrunden for hvad det er for en periode, eposet skal forestille at foregå i og ikke mindst undersøge det homeriske spørgsmål.

I forløbet har vi fokus på Odysseus som homerisk helt, og hvordan han lever op til kernebegreber såsom areté, kleos og timé. De udvalgte sange repræsenterer Odysseus' nostos og de kvinder han møder på sin færd hjem. I undervisningen lægges der vægt på en karakteristik af Kalypso, Kirke og Penelope og deres forhold til Odysseus.

Primære materialer:
1. sang vers 1-444
5. sang vers 1-227 (Kalypso)
10. sang vers 131-557 (Kirke)
23. sang vers 1-365 (Penelope)

Sekundære materialer:
Paideia
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen (Systime)
Side 23-30, 2012

Podcast: Kongerækken, Gamle Grækere, #1 Homer. Politikens Podcast
Varighed: 31 min.

Forløbet vil arbejde med følgende af lærerplanens faglige mål:
- At analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
- At identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
- At overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.
- At nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster.
- At demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Begreber:

Epos
Prooímion
Musepåkaldelse
Episk kunst/formelsprog
Epitet (epiteton ornans)
Antropomorf
Patronymikon  
Homerisk lignelse  
Rapsode
Formelvers
Mnemoteknik
Mythos
Myte/sagnkreds
Areté
Timé
Kléos
Teofani
Do ut des   

Nostos

Oíkos

Moíra
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Forløb 2 Medea - dramaet og kønsroller

I dette forløb skal vi arbejde med det antikke drama med udgangspunkt i tragedien som genre.  Eleverne vil undervejs i forløbet stifte bekendtskab med det antikke drama, særligt tragedien og dens struktur. Euripedes' Medea er et antikt drama som læses i sin helhed i dette forløb. Medea læses med et særligt fokus på had/kærlighed, køn, kønsroller og skæbnen, samt det at være flygtning.

Vi vil placere forløbet i en kontekst, som betoner demokratiet i Athens betydning for udviklingen af den dramatiske tradition. Vi vil derfor udvide vores forståelse af demokratiet i Athen, det athenske samfund og religion i løbet af dette forløb.
Undervejs i forløbet introduceres I for dele af Aristoteles' tragedieteori og vi vil forsøge at bruge hans teori til at forstå og fortolke værket. Dog uden at hans teori skal være den eneste fortolkningsramme.


Primære materialer:
Euripedes, Medea, vers 1-1413.

Sekundære materialer:
Paideia
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen (Systime)
Side 111-116, 2012.

Introduktion til det antikke drama
Videoklip af Marcel Lysgaard Lech

Faglige mål:
At kunne læse og analyse teksten samt anvende de rigtige fag-begreber, der knytter sig til dramaet og tragediegenren.
At kunne analysere og vurdere antikke tekster ud fra deres antikke kontekst, samt redegøre for deres receptionshistorie.
At gennem læsning af perspektivtekster forholde sig til hvordan de antikken har sat spor i efterantikke tekster.  
At gennem en analyse af antikke tekster at opnå en indsigt i antikke samfundsforhold og normer indenfor familien.

Faglige begreber:
Moíra
Oíkos
tragisk ironi
hybris-nemesis
até
peripéteia
mímesis
kátarsis
éleos
fóbos
anagnórisis
prolog
parodos
epeisodion
stasimon
exodos
stichomythia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Skulpturforløb

Den græske friskulpturs udvikling fra arkaisk til og med hellenistisk tid belyst ved hovedværker. Romersk friskulptur med det primære fokus på kejserportrætter og verisme.

Skulpturer fra arkaisk tid:
Lady Auxerre
New York kouros
Kouros fra Poseidonhelligdommen Sounion
Anavysos kouros,
Phrasikleia koren

Skulpturer klassisk tid:
Kritios drengen
Tyrandræbergruppen
Artemision bronzen
Diskoskasteren
Spydbæreren
Riacebronzerne
Afrodite fra Knidos
Skraberen
Eirene og Ploutos
Hermes med Dionysosbarnet
Apollo Belvedere


Skulpturer fra hellenistisk tid:
Den sovende satyr
Laokoongruppen

Skulpturer fra den romerske periode:
Augustus Prima Porta
Portræt af Livia fra Glyptoteket
Portræt af Hadrian

Efterantikke værker:
Bertel Thorvaldsen,"Jason med det gyldne skind" 1803
Antonio Canova, "Napoleon som Mars", 1802-06
Reklame for Emporio Armani

Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Paideia, kapitlerne om skulptur.
The Body Beautiful: Ancient Greeks, Good Looks and Glamour dokumentar lavet til BBC.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Køn, krop og kærlighed

I dette forløb arbejder eleverne med temaer omkring kroppen, selvbillede, kropsidealer, samt hvordan kærlighed bliver udtryk i tekst både i nutiden og i antikken. Vi kigger nærmere på kønsnormer i tiden omkring Augustus. Vi læser også Sapfo og taler om forskellige oversættelser og oversættelsesstrategi belyst gennem forskellige oversættelse af Fragment 31.

Primær litteratur:
Fragment 31 af Sapfo, i Paideia.

Ovids Metamorfoser:
Apollo og Daphne
Pyramus og Thisbe
Ekko og Narcissus
Pygmalion
Salmacis


Ovids Eskapader:
I,4 og I,5

Ovids Elskovskunsten, Håndbog i hor:
I, 1-40 'Digterens opgave med værket'
I, 525-630 'ved charme under selskaber og drikkelag'
2, 663–702: 'Værdsæt den modne elskerinde.'
2, 703–732: 'Gode sengeråd.'
2, 733–746: 'Epilog og overgang til tredje del'
3, 499-576 ´Kontroller jeres minespil'
3. 747-768 ’Hensigtsmæssig optræden ved gilder’
3. 769-808 ’Hensigtsmæssig optræden i sengen’
3. 809-812 Afslutningsepigram

Sekundær litteratur:
Ovid and the Emperor, dokumentar af BBC

Adam Oehlenschläger
Raad til unge Ægtemænd (1809-20)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Filosofi - Symposion

I Platons Symposion ser vi festglade aristokrater diskutere kærlighedens væsen, som hænger sammen med det foregående forløb, Køn, krop og kærlighed. I dette forløb fokuserer vi på den åndelige kærlighed og eros-begrebet, som det udfolder sig i Platons symposion.  

Kernetekster:
- Platon, Symposion
- Platon, Hulelignelsen, i: Den første filosofi af Astrid Holm

Youtube:
- Diotima’s ladder, BBC Radio 4, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=cYC74mJ-4po
- Plato’s Allegory of the Cave - Alex Gendler, Ted Ed, 2015: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
-The Myth of the Missing Half, BBC Radio 4, 2016: https://youtu.be/YDvMRvWjI9Q?si=8-tSN0KhhE6SN_LC

Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Fokusområder:
- Opbygningen af den Platoniske dialog som genre og brugen af den sokratiske metode.
- Begrebet Eros – kærlighed – i en kulturhistorisk og filosofisk kontekst. Herunder pæderasti, forholdet mellem mænd og kvinder og homoseksualitet i en græsk kontekst sammenlignet med vores egen tid.
- Symposiet som institution.
- Platons filosofi, særligt dualismen og dialektikken, som den udfolder sig i dialogens forskellige taler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer