Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sofie Heiberg Plovdrup
|
Hold
|
2024 ol/e (3e ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Odysseus' lange rejse hjem og kvinderne
I dette forløb skal vi stifte bekendtskab med epos-genren gennem en læsning af udvalgte dele af Homers Odysséen, som fokuserer på kvinderne han møder under sin rejse. Vi begynder med at sætte Homer ind i en kontekst for at forstå baggrunden for hvad det er for en periode, eposet skal forestille at foregå i og ikke mindst undersøge det homeriske spørgsmål.
I forløbet har vi fokus på Odysseus som homerisk helt, og hvordan han lever op til kernebegreber såsom areté, kleos og timé. De udvalgte sange repræsenterer Odysseus' nostos og de kvinder han møder på sin færd hjem. I undervisningen lægges der vægt på en karakteristik af Kalypso, Kirke og Penelope og deres forhold til Odysseus.
Primære materialer:
1. sang vers 1-444
5. sang vers 1-227 (Kalypso)
10. sang vers 131-557 (Kirke)
23. sang vers 1-365 (Penelope)
Sekundære materialer:
Paideia
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen (Systime)
Side 23-30, 2012
Podcast: Kongerækken, Gamle Grækere, #1 Homer. Politikens Podcast
Varighed: 31 min.
Forløbet vil arbejde med følgende af lærerplanens faglige mål:
- At analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
- At identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
- At overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.
- At nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster.
- At demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Begreber:
Epos
Prooímion
Musepåkaldelse
Episk kunst/formelsprog
Epitet (epiteton ornans)
Antropomorf
Patronymikon
Homerisk lignelse
Rapsode
Formelvers
Mnemoteknik
Mythos
Myte/sagnkreds
Areté
Timé
Kléos
Teofani
Do ut des
Nostos
Oíkos
Moíra
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2 Drama: Kong Ødipus' skæbne
I dette forløb skal Sofokles' tragedie "Ødipus" analyseres og fortolkes, og der
stiftes bekendtskab med Aristoteles' dramateori.
Væsentlige værdier og tanker med vægt på begreberne skyld og skæbne og
dermed opfattelsen af menneskelivets vilkår skal identificeres, forklares og
diskuteres
Som perspektivering læser vi Freuds senere tolkning af Ødipus-myten og
diskutere værkets efterantikke virkning.
Basistekst (bog):
Sofokles: "Ødipus", oversat af Marcel Lysgaard Lech
Supplerende og perspektiverende materiale:
Paideia, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen (Systime)
Side 111-116, 2012.
Introduktion til Aristoteles’ værk ”Om digtekunsten” (Lærernote)
Sigmund Freud: ”Drømmetydning” (1900) s. 211-214 (fra Ivar Gjørups hæfte ”Ødipus”, 1984).
Faglige begreber:
hamartia
Moíra
Oíkos
tragisk ironi
hybris-nemesis
até
peripéteia
mímesis
kátarsis
éleos
fóbos
anagnórisis
prolog
parodos
epeisodion
stasimon
exodos
stichomythia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3: Skulpturforløb
Den græske friskulpturs udvikling fra arkaisk til og med hellenistisk tid belyst ved hovedværker. Romersk friskulptur med det primære fokus på kejserportrætter og verisme.
Skulpturer fra arkaisk tid:
Lady Auxerre
New York kouros
Kouros fra Poseidonhelligdommen Sounion
Anavysos kouros,
Phrasikleia koren
Skulpturer klassisk tid:
Kritios drengen
Tyrandræbergruppen
Artemision bronzen
Diskoskasteren
Spydbæreren
Riacebronzerne
Afrodite fra Knidos
Skraberen
Eirene og Ploutos
Hermes med Dionysosbarnet
Apollo Belvedere
Skulpturer fra hellenistisk tid:
Den sovende satyr
Laokoongruppen
Skulpturer fra den romerske periode:
Augustus Prima Porta
Portræt af Livia fra Glyptoteket
Portræt af Hadrian
Efterantikke værker:
Bertel Thorvaldsen,"Jason med det gyldne skind" 1803
Antonio Canova, "Napoleon som Mars", 1802-06
Reklame for Emporio Armani
Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Paideia, kapitlerne om skulptur.
The Body Beautiful: Ancient Greeks, Good Looks and Glamour dokumentar lavet til BBC.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Køn, krop og kærlighed
I dette forløb arbejder eleverne med temaer omkring kroppen, selvbillede, kropsidealer, samt hvordan kærlighed bliver udtryk i tekst både i nutiden og i antikken. Vi kigger nærmere på kønsnormer i tiden omkring Augustus. Vi læser også Sapfo og taler om forskellige oversættelser og oversættelsesstrategi belyst gennem forskellige oversættelse af Fragment 31.
Primær litteratur:
Fragment 31 af Sapfo, i Paideia.
Ovids Metamorfoser:
Apollo og Daphne
Pyramus og Thisbe
Ekko og Narcissus
Pygmalion
Salmacis
Ovids Eskapader:
I,4 og I,5
Ovids Elskovskunsten, Håndbog i hor:
I, 1-40 'Digterens opgave med værket'
I, 525-630 'ved charme under selskaber og drikkelag'
2, 663–702: 'Værdsæt den modne elskerinde.'
2, 703–732: 'Gode sengeråd.'
2, 733–746: 'Epilog og overgang til tredje del'
3, 499-576 ´Kontroller jeres minespil'
3. 747-768 ’Hensigtsmæssig optræden ved gilder’
3. 769-808 ’Hensigtsmæssig optræden i sengen’
3. 809-812 Afslutningsepigram
Sekundær litteratur:
Ovid and the Emperor, dokumentar af BBC
Adam Oehlenschläger
Raad til unge Ægtemænd (1809-20)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Filosofi - Symposion
I Platons Symposion ser vi festglade aristokrater diskutere kærlighedens væsen, som hænger sammen med det foregående forløb, Køn, krop og kærlighed. I dette forløb fokuserer vi på den åndelige kærlighed og eros-begrebet, som det udfolder sig i Platons symposion.
Kernetekster:
- Platon, Symposion
- Platon, Hulelignelsen, i: Den første filosofi af Astrid Holm
Youtube:
- Diotima’s ladder, BBC Radio 4, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=cYC74mJ-4po
- Plato’s Allegory of the Cave - Alex Gendler, Ted Ed, 2015: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
-The Myth of the Missing Half, BBC Radio 4, 2016: https://youtu.be/YDvMRvWjI9Q?si=8-tSN0KhhE6SN_LC
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fokusområder:
- Opbygningen af den Platoniske dialog som genre og brugen af den sokratiske metode.
- Begrebet Eros – kærlighed – i en kulturhistorisk og filosofisk kontekst. Herunder pæderasti, forholdet mellem mænd og kvinder og homoseksualitet i en græsk kontekst sammenlignet med vores egen tid.
- Symposiet som institution.
- Platons filosofi, særligt dualismen og dialektikken, som den udfolder sig i dialogens forskellige taler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537742608",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537742608",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65537742608"
}