Holdet 2024 ol/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Ann Bolbjerg Øe
Hold 2024 ol/i (4i ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Søjle 1: Mod monstre og kvinder
Titel 2 Søjle 2: Ovid og myterne
Titel 3 Kunstforløb: Skulptur
Titel 4 Søjle 3: Han, hun og Hellas
Titel 5 Søjle 4: Det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Søjle 1: Mod monstre og kvinder

Søjle 1: Mod monstre og kvinder - et forløb om Homers Odysseen

Formål og fokus:
Forløbets formål er at introducere til det homeriske epos som genre, til den arkaiske kultur og tidens kønsopfattelse.

Materiale:

Kernetekster:
Homer: Odysseen (9. sang), vers 105-566 (Due, Otto Steen)
Homer: Odysseen (10. sang), vers 135-495 (Due, Otto Steen)
Homer: Odysseen (12. sang), vers 153-205 (Due, Otto Steen)
Sapfo: Fragment 1, 2, 3, 4 og 5 (Andersen, m.fl.)

Perspektivtekster:
- Konstantinos P. Kavafis: Ithaka (1911), oversat af Ole Wahl Olsen

Andet:
Bolbjerg, Hun - kvinden i græsk og romerske litteratur, kapitel 3. Kvinden i det græske epos (endnu ikke udgivet materiale ved Forlaget Columbus), svarende til side 14-20 i den trykte bog.
- Podcasten: Kongerækken, Gamle Grækere #1: Homer, Netudgaven, 2019 (31 min.) link: https://archive.org/details/podcast_kongeraekken_gamle-graekere-1-homer_1000393617941

Antal moduler: 9

Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske  tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster

Forløbets omfang:  32 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Søjle 2: Ovid og myterne

Litterær søjle 2: Ovid og myterne

Materiale:

Kernetekster:
- Ovid, Metamorfoserne, Myten om Procne og Philomela, 6. sang, vers 421-674 (Otto Steen Due)
- Ovid, Forvandlinger, Myten om Ekko og Narcissus, 3. sang, vers 339-510 (Otto Steen Due)
- Ovid, Metamorfoserne, Myten om Daphne og Apollo, 1. sang, vers 452-567 (Otto Steen Due)
- Ovid, Håndbog i hor, 1. bog, vers 1-100 og 2. bog, vers 145-286
(Otto Steen Due)  

Perspektivtekster:
Dafne med barkede lår, Eavan Boland, 1982 (overs. Sara Ahrendt Svenningsen)

Andet:
- Dokumentaren: Romerriget (1), Orden i Kaos, DRKultur, 2012 (55 min.)

Antal moduler: 6

Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske  tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster

Fokuspunkter:
- Opfattelsen af kvindens ære
- Kvindens rolle i familias
- Ovid som augustæisk digter

Centrale begreber:
Univira
Pudicitia
Pater familias
Familias
Clementia
Justitia
Virtus
Succession
Vindicta
Fatum
semivir
ætiologisk myte
temperantia
calliditas
potentia
affectus
ratio

Forløbets omfang:  23 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kunstforløb: Skulptur

Fokusområder:

- Stiludvikling og funktion for græsk skulptur fra arkaisk til hellenistisk tid
- Stiludvikling og funktion for romersk skulptur fra republikanske portrætter til romersk kejsertid
- Periodekarakterisika
- Skulpturanalyse
- Original overfor kopi
- De græsk-romerske skulpturer som inspiration for eftertiden (nedslag i Renæssance, Barok og Nyklassicisme)

Liste over skulpturer, der er gennemgået i undervisningen:

Egyptisk:
- Mentuemhet, ca. 650 fvt.

Arkaisk tid:
- Kouros fra Poseidonhelligdom, ca. 590-80 fvt.
- Anavyssos’ kouros, ca. 530-20 fvt.
- Aristodikos’ kouros, ca. 510 fvt.
- Berlin koren, ca. 580-70 fvt.
- Peplos koren, ca. 530 fvt.
- Akropolis koren, ca. 510 fvt

Klassisk tid:
- Kritios-drengen, 480 fvt.
- Artemision Zeus, ca. 470-60 fvt.
- Diskoskasteren af Myron, ca. 450 fvt
- Riace-bronzerne, ca. 450-440 fvt.
- Doryphoros (Spydbæreren) af Polyklet, 440 fvt
- Diadoumenos af Polyklet, ca. 430-20 fvt
- Vindgudinde, 430 fvt. (Ny Carlsberg glyptotek)
- Sciarra-amazonen, ca. 430 fvt (Ny Carlsberg glyptotek)
- Parthenons østgavl, 430erne fvt.
- Parthenon metope, ca. 440 fvt.
- Den sandalbindende Nike, ca. 410 fvt.
- Hermes med Dionysosbarnet, ca. 350 fvt.
- Den knidiske Afrodite, ca. 350 fvt.
- Skraberen, ca. 330 fvt.
- Apollon Belvedere, ca. 350-325 fvt.

Hellenistisk tid:
- Demosthenes, ca. 280 fvt. (Ny Carlsberg glyptotek)
- Alexander den Store, 320’erne (Ny Carlsberg glyptotek)
- Den dødende galler, ca. 220 fvt.
- Galler og hans kone, ca. 220 fvt.
- Den sovende faun, ca. 200 fvt.
- Hest og drenge jockey, ca. 200-150 fvt.
- Nike fra Samothrake, ca. 180 fvt.
- Sovende Eros, ca. 150-100 fvt.
- Afrodite, Pan og Eros, ca. 100 fvt.
- Nymfe og Satyr, ca. 100 fvt.
- Bokseren, ca. 100-50 fvt.
- Laocoon-gruppen, 2.årh. fvt. el. 1. årh. evt.

Romersk kejsertid:
- Portræt af Kejser Titus(1. årh.evt.)
- Portræt af Marcia Funilla(1. årh.evt.)
- Portræt af Julia Titi (1. årh.evt.)
- Portræt af kejser Hadrian (2. årh.evt.)
- Portræt af den unge Marcus Aurelius(2. årh.evt.)
- Portræt ad den ældre Markus Aurelius(2. årh.evt.)
- Rytterstauen af Markus Aurelius (2. årh.evt.)
- Portræt af Kejser Commodus som Herkules, (2. årh.evt.)

Barok:
- Apollo og Daphne af Bernini, 1622-25, Rom
- Voldtægt af Proserpine af Bernini, 1621-22, Rom
- Voldtægt af Proserpine af Girardon, 1677-99, Versailles
- Apollo og de seks nymfer af Girardon, 1666-75, Versailles
- Louis XIII af Guillain, 1647, Paris
- Louis XIII af Phillippe de Champaigne, 1622-39
- Buste af Christian V af ukendt
- Christian V af Jacob d’Agar

Nyklassicisme:
- Jason med det gyldne skind, 1803 (Bertel Thorvaldsen)
- Merkur som Argusdræberen, 1818, (Bertel Thorvaldsen)
- Hebe, 1815, (Bertel Thorvaldsen)
- Józef Poniatowski, 1826-27 (Bertel Thorvaldsen)
- Amor med lyren, 1836, (Bertel Thorvaldsen)
- Venus med æblet, 1814-1816 (Bertel Thorvaldsen)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Søjle 3: Han, hun og Hellas

Litterær søjle 3: Han, hun og Hellas

Materiale:

Kernetekster:
- Euripides, Medea, vers 1-1413 (Lech, Marcel Lysgaard)
- Sofokles, Antigone, vers 1-99, 162-210, 375-581, 630-723 og 1155-1353 (Lech, Marcel Lysgaard)
- Aristofanes, Lysistrate, vers 1-386 (Kai Møller Nielsen)

Andet:
- Bolbjerg, Hun - kvinden i græsk og romerske litteratur, kapitel 3. Kvinden i det græske drama, side 94-97 og side 110-111

Antal moduler: 10

Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster

Fokuspunkter:
- Fremstillingen af kvinden gennem tiden
- Kvindens rolle (i hjemmet og samfundet - med særligt fokus på det athenske demokrati)
- Kvindens og mandens seksualitet
- Betydningen af oikos (hjemmet)
- Tragedien som genre
- Det patriarkalske samfund

Centrale begreber:
Barbar
Oikos
Succession
Ate:
Dikaiosyne
Sophia
Sofrosyne:
Andreia
Metis
Kleos
Moira


Forløbets omfang:  72 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Søjle 4: Det gode liv

Litterær søjle 4: Det gode liv


Materiale:

Kernetekster:
- Herodot: Historie 1. Bog (uddrag: 1.28-33 Kroisos) (Oversat af T. Hastrup og L. Hjortsø)
-  Senecas Moralske Breve, bog 9, 80 (Oversat af Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen; Aigis 16,2)
-  Seneca, Moralske Breve, bog 5, 47 (Oversat af Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen)

Perspektivmateriale:
- Svend Brinkmann, Stå fast, kapitel 1, Hold op med at mærke efter i dig selv, side 25-29, Gyldendal, 2014
- Niels Overgaard, Det hele handler ikke om dig, Forord, side 15-18, 2020, People's Press

Andet:
- Kapitel 6: Historieskrivning (Fra Oldbogen – Grundbog til Oldtidskundskab af Øe, Knudsen og Lech, side 82-85, upubliceret materiale ved Forlaget Columbus)
- Kapitel 3.2. Romersk filosofi (Fra Oldbogen – Grundbog til Oldtidskundskab af Øe, Knudsen og Lech, side 51-54, upubliceret materiale ved Forlaget Columbus)
- Pocasten: Supertanker, Den stoisk rolige vej til lykke, 19.6.2024, 56 min, link: https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2024/den-stoisk-rolige-vej-til-lykke-11032411341

Antal moduler: 7

Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster

Fokuspunkter:


Centrale begreber:
- historia
- mythos
- logos
- historiografi
- empiri
- tendens
- doxa
- aporia
- episteme
- den sokratiske metode/maieutik
- elenchos
- fænomenernes verden
- ideernes verden
- anamnese
- fysis
- vita beata
- fortitudo
- justitia
- prudentia
- temperantia
- virtus
- apatheia
- memento mori

Forløbets omfang:  31 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde