Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Anders Eskesen Keiding
|
Hold
|
2024 MA/3i3g MA (3g MA 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorfunktioner
Formålet med forløbet er, at eleven kan
- Definere og opstille vektorfunktioner
- Kender til stedvektor, retningsvektor og deres roller i vektorfunktioner
- Opstille vektorfunktioner med angivelse af parameter
- Eliminere parameter, ved brug af to ligninger med to ubekendte
- Kende til og kunne bestemme afledet, dobbelt afledet og fortolke disse, med hastighed, fart og acceleration.
- Kunne beskrive og udføre en kurveundersøgelse, herunder bestemmelse af dobbeltpunkter og vinklen mellem tangentvektorer.
Matematisk ræsonnement/Beviser
- Sætning for bestemmelse af overstrøget areal med bevis.
- Den jævne cirkelbevægelse med bevis for konstant fart og bevis for at hastighedsvektor og acellerationsvektor er ortogonale.
Litteratur og pensum:: MAT A3, Systime, 2. udgave, s. 208-233 + 248-251
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner af 2 variable
Formålet med forløbet er, at eleverne kan
- redegøre for funktioner af to variable, herunder graf og definitionsmængde
- beregne og forklare plane snitkurver og niveaukurver
- beregne tangenter til snitkurver
- beregne tangentplanen til kurven ud fra et givent punkt på fladen
- kan forklare partielt afledt, dobbelt partielt afledt og blandet partielt afledt.
- kan definere og fortolke gradient.
- kan bestemme stationære punkter og har kendskab til at bestemme arten af det stationære punkt.
- metode til i et afgrænset område at bestemme minimum og maksimum for fladen.
Litteratur og pensum:: MAT A3, s. udgave, Systime, s. 72-108 (øv.) + s. 120-137
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Integralregning 3
Hoverformålet med dette forløb er at få viden om hvordan man ved hjælp af integralregning kan bestemme areal under kurver, areal mellem kurver, længder af kurver og rumfang af omdrejningslegemer. I stikordsform har vi arbejdet med følgende:
- Hvad forstår man ved en stamfunktion F(x) til f(x)?
- Hvordan afgører man om en funktion F(x) er stamfunktion til en funktion f(x) vha integrationsprøven
- Bestemmelse af stamfunktioner vha. diverse regneregler - herunder integration ved substitution
- Bestemmelse af entydige stamfunktioner, idet det oplyses, at stamfunktionen går gennem et specifikt punkt
- Definition af en arealfunktion for en kontinuert funktion f(x), der er ikke-negativ i et interval fra a til b
- Det bestemte integral og sammenhængen i forhold til arealbestemmelse
- Hvordan bestemmes arealer af områder, der ligger under x-aksen ved brug af det bestemte integral
- Areal af områder afgrænset af to grafer
- Bestemmelse af rumfang af omdrejningslegemer
- Bestemmelse af kurvelængder
Matematik ræsonnement/Beviser:
- Bevis for Integralregningshovedsætning: Arealfunktionen er en stamfunktion til f(x)
- Bevis for rumfanget af en kegle og en kugle ud fra teori om rumfang af omdrejningslegemer.
Litteratur og pensum:
Vi har gennemgået stoffet svarende til siderne s. 24-49 i MAT A3, 2. udgave, Systime
Beviser for følgende sætninger forudsættes kendt:
Sætning 1, Sætning 2, Sætning 6 og Sætning 7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Forløbets formål er at eleven, har forståelse for og kan bestemme
- Linieelementer og hældningsfelt til en differentialligning
- Foretage en partikulær løsning til en differentialligning ud fra forskellige begyndelsesbetingelser
- Bestemmelse af tangentligninger ud fra et punkt på løsningskurven og en differentialligning
- Undersøge om en given funktion er løsning til en differentialligning
- Løse og bevise løsning for førsteordens lineære differentialligninger (eksponentiel vækst, og forskudt eksponentiel vækst)
- Logistisk vækst (med bevis) herunder grafisk forløb for y(t) som funktion af t og grafisk forløb for y' som funktion af y
- Sammenhængen mellem afbildningen af y' som funktion af y og de mulige løsningskurver til differentialligningen y(t) som funktion af t for forskudt eksponentiel vækst (y' = b-a·y) og logistisk vækst (y' = y·(b-a·y))
- Kendskab til og anvendelse af metoden: separation af de variable (uden bevis)
- Opstille modeller med differentialligninger ud fra konkrete eksempler
- Kendskab til numeriske løsning med udgangspunkt i Eulers metode.
Matematisk ræsonnement/Bevis:
- Bevis for løsningen til y' = k·y (eksponentiel vækst)
- Bevis for løsningen til y' = b - a·y (forskudt eksponentiel vækst)
- Bevis for løsningen til y' = y· (b - a·y) (logistisk vækst)
Litteratur/Pensum: Mat A3, Systime, s. 148-193
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Betinget sandsynlighed
Eleverne arbejdede selvstændigt med forberedelsesmaterialet om betinget sandsynlighed. Læreren fungerede som vejleder under forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometriske funktioner
I emnet har vi arbejdet med følgende:
- Vinkelmål (radianer og grader om omregning fra det ene vinkelmål til det andet)
- De trigonometriske funktioner sin(x) og cos(x)
- Løsning af simple trigonometriske ligninger både grafisk og algebraisk
- Harmoniske svingninger f(x) = a·sin(bx+c)+d og betydningen af konstanterne a, b, c og d ved brug af begreber som amplitude, midterakse, periode og faseforskydning.
Litteratur/Pensum: MAT A2, 3. udgave, Systime: s. 182-195 (øv.) + 201-214
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Normalfordelingen
Dette forløb indledtes med en generel teori om tæthedsfunktioner, fordelingsfunktioner og sandsynligheder hørende til stokastiske variable. Derefter var der særlig fokus på normalfordelingen med følgende indhold:
- Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion hørende til en vilkårlig normalfordeling
- Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion hørende til standardnormalfordeling
- Normale og exceptionelle udfald
- Oversættelse mellem en vilkårlig normalfordeling og standardnormalfordelingen via substitution
- Formålet med QQplot og forklaring af teorien bag et QQ-plot
Matematisk ræsonnement/Beviser
- Beviser indenfor standardnormalfordelingen i forhold til analyse af grafen for en tæthedsfunktion (monotoniundersøgelse, positiv funktion, lige funktion) og bevis for at arealet under tæthedsfunktionen = 1.
- Beviser indenfor normalfordelingen. Bevis, for at midelværdien E(X) = µ
Litteratur/Pensum:
MAT A2, 3. udgave, Systime: s. 284-305
Beviser i normalfordelingen - lærernoter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66321120915",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66321120915",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66321120915"
}