Holdet 2q ksh (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Viby Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks/q (1q ksh, 1q ksh-Hi, 1q ksh-re, 1q ksh-sa, 2q ksh, 2q ksh-Hi, 2q ksh-re, 2q ksh-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstat og ungdomsoprør ca. 1945-1973.
Titel 2 Holocaust og folkedrab
Titel 3 Danmark i 1800-tallet
Titel 4 Religion: Buddhisme - enkeltfagligt forløb
Titel 5 Religion Islam - enkeltfagligt forløb
Titel 6 Ideologiernes kamp under den kolde krig
Titel 7 Europa fra antik til renæssance (overblik)
Titel 8 Identitetsdannelse og kristendom i det senmoderne
Titel 9 Indentitetsdannelse i forsk. samf.typer (Hi)
Titel 10 Grønland - religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærdsstat og ungdomsoprør ca. 1945-1973.

Fagligt indhold:
Introduktion til historie. Generationernes syn på ungdomsoprøret. Danmarks internationale placering. Overgang fra landbrugs- til industriland. Ungdom i 1950’erne og 60’erne. Velfærdsstaten. Det økonomiske boom. Ændringer i familie og samfund i 1960’erne. Ungdomsoprøret. Hippierne. Studenteroprør. Vietnambevægelsen. Den seksuelle revolution og kvindebevægelsen.

Anvendt materiale:

Peter Frederiksen: Vores danmarkshistorie, kap. 8 (uddrag) (Columbus 2022), s, 237-246, 248-252, 254-262 (=pdf s. 2-15, 17-27, 29-34

Gudrun Marie Schmidt: Hej Farmor…? Må jeg spørge dig om noget? Det handler om 1968. Politiken d. 27/12 2018 (uddrag).

BENT BLÜDNIKOW:  ”Usandheder og manipulation i DRs historieserie”, Berlingske 21. oktober 2017.

Video:

Historien om Danmark (10): Velfærd og kold krig, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_474374

Paul Hammerich: Gamle Danmark (9) (uddrag), Afspiller: Den næstbedste løsning - mitCFU.DK

Peter Yding Brunbech: Velfærdsstaten, https://www.youtube.com/watch?v=MdK2a4KdXFQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Holocaust og folkedrab

Fagligt indhold:

Første verdenskrig og dens betydning for forskellige lande. Ideologier i mellemkrigstiden. Weimarrepublikken. Nazisternes vej til magten. Nazismens ideologi. Udviklingen i nazisternes politik overfor jøderne. Holocaust. Hvad er folkedrab. Stantons faser. Forskellige folkedrab.

Anvendt materiale:

Peter Frederiksen: ”Ideologiernes kamp” (Systime 2015), s. 66-69, 73-79 (= pdf Peter Frederiksen, Nazismens Tyskland s. 3-7, 8-12).

Palle Roslyng-Jensen: Ideologiernes kamp og murens fald (uddrag), Fra Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion (i-bog Gyldendal), Ideologiernes kamp og murens fald | Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion (systime.dk)

”En tysk skolepiges syn på jøderne” (1935), fra Bender og Gade. ”Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig”, Munksgaard 1984, s.121-122.

Gunther Dahl: ”Hvad skal jøden med et klaver?”, her fra Peter Frederiksen: ”Det tredie rige” (2. udg. Systime 2001) s. 185-187.

Carl-Johan Bryld: ”Verden efter 1914”, (Systime 2019), s.114-116 (”Vejen mod holocaust”).

Elevoplæg om forskellige folkedrab i det 20- og 21 århundrede

Video:

Nils Arne Sørensen: ”1. verdenskrig efter krigen”, https://www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw

Nazisternes vej til magten (Sæson 1) (1): Det politiske spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmark i 1800-tallet

Fagligt indhold:

Nationalisme. Helstaten. Stænderforsamlingerne. De slesvigske krige. Landbrugets udvikling: kornsalgsperioden, andelsperioden. Den begyndende industrialisering. Børnearbejde. Borgerskabet i byerne. Familie og kønsroller i borgerskabet. Fra enevælde til fri forfatning: Junigrundloven. De politiske partier. Arbejderbevægelsen: Fagforeningerne, Slaget på Fælleden, Septemberforliget. Historieopgave.

Anvendt materiale:

Katrine Charlotte Busk: Danmark i 1800-tallet (i-bog Systime 2023), afsnit 2., 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 3.4, 3.5, 5.2, 5.3, 6.3., 6.5, 6.6, 7.2, 7.3, 7.4, 8.1,8.2, 9.6, 9.7, 10.1.,
Kilde 7d, 7e, 10b, 13a,

Video:

Historien om Danmark (8): Grundloven, folket og magten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Religion: Buddhisme - enkeltfagligt forløb

Intro til faget og metode: Allan Poulsen: Religion - kort og godt.2018. s.12-16

Fokuspunkter:
Buddhas liv og lære. Karma, samsara, nirvana, livshjulet, an-atman, Benarestalen, De 4 ædle sandheder, Den otteledede vej, Religiøs praksis, Theravada, Mahayana og Vajrayana. Bodhisattvabegrebet.
Buddhisme i Danmark med inddragelse af teori og begreber om religion i det senmoderne samfund.

Buddhisme
Introduktion til faget religion: Religion – kort og godt. Af Allan Poulsen. 2018. s.12-16 Verdensreligionerne og hvordan man studerer dem.

Buddhalegenden fra Allan Ahle: Horisont Klassiske og repræsentative tekster til buddhisme | Horisont C - grundbog i religion (systime.dk)

The life of the Buddha – animation: The Life of the Buddha animation.divx - YouTube

Buddhismens historiske udvikling og nye religiøse tanker: Fra Lene Madsen: Grundbogen til Religion C s.148-149. Buddhismens historiske udvikling | Grundbogen til Religion C

Hvad tror buddhister på: De 3 juveler, ateisme og polyteisme, De 4 ædle sandheder, Menneskesyn og nirvana. Fra Allan Poulsen: Religion – Kort og godt.182-186

Klassiske tekster fra Upanishaderne: Tekst 6: Samsaras endeløshed og Tekst 7: Karma Tekst 14: Nirvana.  Fra: Jens Bruun: Buddhisme. Tanker og livsformer.1982

Det buddhistiske livshjul: Fra: Lene Madsen: Grundbogen til Religion C. s.158160m

Religiøs praksis i buddhismen. : Fra: Lene Madsen: Grundbogen til Religion C. s.150- 155

Tre retninger i buddhismen: Theravada, Mahayana, Vajrayana (KWs PowerPoint)

Religionsnørden om buddhisme Buddhisme introduktion (youtube.com)

Buddhisme i Danmark/Vesten
Buddhisme i Danmark: Etniske buddhister og konvertitbuddhister: Fra Lene Madsen: s.170-171 – teksten: Tilflugten binder os til buddhismen
KWs PowerPoint : Religion i det senmoderne samfund.

Udsendelse: Lakha Lama. 2860 Søborg.1. DR2 2008

Morten Valkær fra en buddhistisk gruppe i Århus fortæller om at være buddhist: https://vimeo.com/godkarma?fbclid=IwAR0eAhHDfqryM7n4oPnYblNqHld1IiG_JEW_GaChG3qWoTLzv_6lkn1FFsE

Udsendelse "På Herrens mark" Anne Klysner besøger buddhistisk gruppe i Esbjerg. TVSYD 1/10 2010 https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Religion Islam - enkeltfagligt forløb

Fokuspunkter: Islams opståen. Muhammed - Guds sidste sendebud. Dogmerne. Ritualer - De 5 søjler med særligt fokus på Valfarten. Hjärpes typologi. At være muslim i Danmark.

Introduktion til islam og Muhammed Guds sidste sendebud Muhammed – Guds sidste sendebud | Klassisk og moderne islam (systime.dk)  Fra i-Bog: Deniz Kitir: Klaasisk og moderne islam.

The life of Muhammed The Life of Muhammad animation.divx - YouTube  

Lene Madsen: Grundbogen til religion C. s.108-109: Hvad tror muslimer på? De seks trosartikler - Dogmerne i islam. Islamiske forestillinger | Grundbogen til Religion C (systime.dk)

Korantekster om Muhammed og Jesus og Dommedag – uddrag fra sura 53,sura 4, sura 5, sura 53

Lene Madsen: Grundbogen til Religion C. s. 97-103ø: Religiøs praksis: De 5 søjler https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219

Begrebsnøglen til religion s.127: Van Genneps teori om overgangsritualer og s.131: Podemann Sørensens ritualteori : Analyse af Hadj

De 10 vigtigste ting at vide om hajj | Kristeligt Dagblad

Pilgrimsfærden til mekka. Netredaktionen. Religion. Dk –29/1 2020 -Artiklen er forsvundet. Den ligger i Teams.

Udsendelse: Mekka – Hvad sker der? DRKultur 2015

Mange måder at være religiøs på. Jan Hjärpes typologi. I: Kitir Deniz: Klassisk og moderne islam.
Mange måder at være religiøs på | Klassisk og moderne islam (systime.dk)

Ung, muslimsk mor: Mit helt store formål er at nedbryde fordomme.  Kristelig Dagblad 26/8 2015

I gymnasiet med Allah. Fra Gymnasieskolen 22/4 2015

Udsendelse: Vis mig din tro nr. 2. DRKultur 2013. Om Michelle, der er konverteret til islam.

Kort intro til Sharia – de 4 kilder og de 5 retsskoler - Eksempel på Sharia-brevkasse http://islamsvar.dk/?fbclid=IwAR0XR3ihlLux6xGz30SGLhBbn8icZ_UuksJvfGGnVUVZtjRpDeh2I6d6j7M

Fokus: Ramadan
Alt du skal vide om ramadanen | Kristeligt Dagblad  - https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/alt-du-skal-vide-om-ramadanen

Hjemmesider om regler for fasten:
Principper for hvad der bryder fasten (islamsvar.dk)  http://islamsvar.dk/download/artikler/ramadan/Principper%20for%20hvad%20der%20bryder%20fasten.pdf

Ofte stillede spørgsmål om fasten og deres svar | IslamAkademiet

Halime Oguz: Man bliver ikke nødvendigvis en bedre muslim af at faste. Kristeligt Dagblad 8/3 2024

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ideologiernes kamp under den kolde krig

Fagligt indhold:

Opdelingen af verden i blokke efter 2. verdenskrig. FN. Sovjetiseringen af Østeuropa. Den kolde krig på ude- og hjemmefronten. Delingen af Tyskland. Vietnamkrigen. Kaprustningen. De kommunistiske samfund og planøkonomien.  Gorbatjovs reformer. Omvæltningerne i Polen i 1980'erne. Kommunismens sammenbrud i Østeuropa. Verden efter den kolde krig.

Anvendt materiale:

Peter Frederiksen: ”Ideologiernes kamp” (Systime 2015), s. 151-163, 209-214, 217-221 (= pdf ”Frederiksen, Ideologiernes kamp, kap. 7”, s. 1-16 + ”Frederiksen, Ideologiernes kamp, kap. 9”, s. 1-6, 9-14).

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 (4. udg. Systime 2006) s. 164-165.

”Cubakrisen” og ” Vietnamkrigen 1961-1975” fra Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: Den kolde krigs verden (i-bog Systime 2022)

Klaas Dykmann: Nej, vi er ikke midt i en ny kold krig – men vi skal tage resten af verden mere alvorligt end hidtil, Videnskab.dk 18. maj. 2023 (uddrag)

Video:

“Duck and cover”, https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Identitetsdannelse og kristendom i det senmoderne


Intro: Fire sociologiske teorier, om hvorfor mennesker er religiøse. I: Lene Madsen: Grundbogen til Religion C. 2012. s. 246-250

Fokuspunkter: Introduktion til kristendom, Skabelses- og syndefaldsmyten/problemmyten, opstandelsesmyten/løsningsmyten.
Jesus' liv og hans opfattelse af den jødiske lov, etik, kristne ritualer (dåb og nadver), det hellige rum:  ekskursion til Ravnsbjergkirken, kristendommens forskellige udtryksformer i det senmoderne samfund

Allan Poulsen: Religion – kort og godt:
s.95-99 Hvad tror de kristne på?
s.89-94: Hvilke myter og historier fortæller de kristne?
s.109-110: Hvordan er den kristne etik?

Jesus’ syn på den jødiske lov: Jesus' opfattelse af den jødiske lov:
Markus 7, 1-23: Spørgsmålet om rent og urent og 3. Mos. 11,1-8 Loven om rene og urene dyr
Markus 2, 1-5 Helbredelse af manden med den visne hånd og  2. Mos.35,1-3 Overholdelse af sabbatten.
Mattæus kap.5-7: Uddrag af Bjergprædikenen

Allan Poulsen: Religion – kort og godt: s. 103-105: Hvilke ritualer har de kristne?
Analyse af dåben: De Kongelige Tvillinger - Dåb fra Holmens Kirke - YouTube   og Dåben er fuld af symboler og traditioner som dåbskjolen, vand, korstegn og Dagmarkors | Folkekirken.dk – inddragelse af Van Genneps teori om overgangsritualer (Bog: Klar til KS s.147)
Analyse af nadveren Nadver i folkekirken | Folkekirken.dk med inddragelse af Podemann Sørensens teori: (Bog: Klar til KS s.148)

Religionsnørden om kristendom
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE

Ekskursion til Ravnsbjergkirken – analyse af det hellige rum. Lene Madsen: Grundbog til Religion C  s. 63

Kristendom i det senmoderne samfund

Søren Kauffeldt: Klar til KS s.158-159: Traditionel, moderne og senmoderne religiøsitet

Husk jeres dagbøger om unge og religion i det traditionelle og senmoderne samfund.

Kristendom i det senmoderne samfund: En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis. S. 67-69 i Lene Madsen: Grundbog til religion C. 2012

Kristendommens forskellige udtryksformer med inddragelse af Jan Hjärpes teori:
DR- udsendelsen 2013: ”Vis mig din tro” nr. 1: 26-årige Søren fra frikirken Citykirken får i dag besøg af buddhisten Julie, muslimen Michelle og den grundtvigiansk kristne Anders.

DR-Udsendelsen: De unge præster. DR 2016. Vi møder William, Hans og Frances, som får deres første job som præst i folkekirken.

Øvelse i ks-synopsis med inddragelse af de 3 fag - Religionsteksterne:
Ungdomskirker oplever stigende interesse. Af Ann-Sophie Kirstine Najaaraq Greve Møller 14. marts 2017 Ungdomskirker oplever stigende interesse | NetAvisen

Hjemmeside: At tro med sanserne | Københavns Stift  - Mindfulness, kirkeyoga & pilgrimsvandring

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Grønland - religion

Inuitisk religion
Fokuspunkter: Den oprindelige inuitiske religion, verdensopfattelse, myter, ritualer, taburegler, angakoqen og hans uddannelse, Havets moder, kristen mission i Grønland og kristendom i Grønland i dag, revitalisering af elementer fra den oprindelige religion.

i-Bog: Rasmus Augustesen og Krister Hansen: Grønland - Historie, samfund, religion. Systime. 2024 Inuitisk religion | Grønland – Historie, samfund, religion (systime.dk):  

Afsnit i i-Bogen:
Inuitisk religion
Verdensopfattelse
Myter,
Ritualer
Taburegler

Tekster:
-Anders Bjørn: Sila Pantheon. 1982.Tekst 8: Skabelsesmyten. Af Knud Rasmussen
-Myten om Solen og Månen Solen og månen | Grønland – Historie, samfund, religion (systime.dk)
-Myten om Havets moder Havets moder | Grønland – Historie, samfund, religion (systime.dk)

Udsendelse: Min bedste vens historier - Havets moder,  DR, 2018.  https://www.dr.dk/drtv/saeson/min-bedste-vens-historier_63298

Afsnit i i-Bogen:
Angakok,
Naturens kræfter,
Magi
Synkretisme

Tekst:
G. Holm: Myten om Sanimuinak. I: Lasse Brandstrup: Eskimoerne. 1975. Tekst 71.s.108-109 - analyseret med inddragelse af Van Genneps teori om overgangsritualer i i_bog: https://groenland.systime.dk/?id=149#c248

Afsnit i i-Bogen:
Kristen mission i Grønland.
Kristendom i Grønland i dag
Inuitisk religion en del af kulturen

Tekster:
Kristendom og spøgelsestro lever side om side i Grønland
Anna Ringgaard. Videnskab.dk – 2016 https://videnskab.dk/kultur-samfund/kristendom-og-spoegelsestro-lever-side-om-side-i-groenland/

Ann-Sophie Greve Møller: Grønlandsk maskedans har været tæt på at forsvinde, men er i dag en vigtig identitetsmarkør. Religion.dk - 19. marts 2021,
.
https://www.religion.dk/interview/gronlandsk-maskedans-har-vaeret-taet-pa-forsvinde-men-er-i-dag-en-vigtig-identitetsmarkor

Navlestrengen til livet. Af Leif Kiil Sørensen: Kristeligt Dagblad. 16.08.2001.

Prøveeksamensmateriale:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer