Holdet 2r ksh (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Viby Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks/r (1r ksh, 1r ksh-Hi, 1r ksh-re, 1r ksh-sa, 2r ksh, 2r ksh-Hi, 2r ksh-re, 2r ksh-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmark som traditionelt, moderne og senmoderne 1
Titel 2 Nazismens Tyskland
Titel 3 Danmark som traditionelt, moderne og senmoderne 2
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 1. Partier og ideologier (enkeltfagligt samf)
Titel 6 Islam
Titel 7 02. Økonomi og velfærd (enkeltfaglig samf)
Titel 8 Europa og islam i middelalderen
Titel 9 Danmark som traditionelt, moderne og senmoderne 3
Titel 10 Kristendom og det senmoderne DK
Titel 11 Grønland
Titel 12 Grønland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmark som traditionelt, moderne og senmoderne 1

Del af fællesfagligt forløb om Danmark som  traditionelt moderne og senmoderne samfund. Denne del af forløbet har i historie haft fokus på udviklingen af det moderne samfund i perioden fra fra ca. 1945 - 1973.

Introduktion til KS og historiefaget samt et forløb om den økonomiske og kulturelle udvikling i Danmark efter 2. Verdenskrig og frem til ca. 1973.
Fokus på højkonjunktur, velfærdsstat og de kulturelle opbrud der kommer i kølvandet på den økonomiske fremgang.
Som en del af forløbet har holdet besøgt museet KØN og har deltaget i museets undervisningsforløb "Frihed, lighed og søsterskab". https://konmuseum.dk/undervisning/ungdomsuddannelser/undervisningsforlob/frihed-lighed-og-sosterskab/

Materiale:
-Bryld, Carl-Johan 2024: "Danmark - tider og temaer", kap. 8, afsnittene "Økonomien i slæbesporet 1945-1957" og "Det store økonomiske gennembrud 1957-1973", ibog på systime.dk
-Hassing, Anders og Christian Vollmond 2024: "Fra fortid til historie", kap. 1 (uddrag) Columbus, iBog på systime.dk
-Reimick, Sofie m.fl. 2009: "Kultur og Samfund - en grundbog til kultur og samfundsgruppen på HF", s. 30-36, Systime
-Schou, Lotte og Susanne Ørnstrøm 2011: "Danmark i verden - fortid nutid fremtid", kap. 8, Columbus

Kilder:
-"En rødstrømpehistorie" på https://www.kvinfo.dk/kilde.php?kilde=389
-"Jeg er blevet mig selv bevidst (1963)" i Anne Okkels Olsen og Knud Ryg Olsen 1981: "Når lyset bryder frem", Systime
-"Scooterpigen - artikel i Billed-Bladet 1962" på https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/scooterpigen-artikel-i-billed-bladet-1962/

Film:
-"Steppeulven", 2015

Dokumentarer:
-"Historien om Danmark" afsnit 10, DR 2017
-"Husker - 70'ernes kvinder", DR2 2012

Dækker kernestoffet:
-dansk historie og identitet
-nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
-natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
-forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
-ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-historiefaglige metoder
-historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nazismens Tyskland

Gennemgang af Europa i mellemkrigstiden, Hitlers vej til magten, den nazistiske ideologi, nazisternes brug af propaganda, livet i Tyskland under nazisternes styre, og nazisternes jødeforfølgelse og jødeudryddelse.

Materiale:
-Bjerre, Jacob Halvas 2022: ”Holocaust”, kap. 9 og 10, Frydenlund, ibog på systime.dk
-Frederiksen, Peter 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund, kap. 4, Systime
-Frederiksen, Peter 2013: "Det tredie rige - fællesskab of forbrydelse", kap. 7 og 9, Systime
-"Propagandaens fjendebilleder" artikel på https://folkedrab.dk/artikler/propagandaens-fjendebilleder

Kilder:
-"Den danske nazistleder Frits Clausen om organismetanken" i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 77, Systime
-"Forfatteren Stefan Zweig om oplevelsen af krigen og den stærke nationalfølelse" i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 66, Systime
-"Grafikeren Otto Kumm om, hvorfor han blev nazist i 1930'erne" i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 73, Systime
-"Historieundervisning i Det 3. Rige"
-"Hitler om det "nationale" og "sociale", tale 1922" i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 78, Systime
-"Hitler om kampen mod kommunismen, 1925" i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 72, Systime
-"Lederen af den tyske arbejdsfront, Robert Ley tale 2. maj 1933" i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 80, Systime
-""Loven til overvindelse af folkets og statens nød" også kaldt Bemyndigelsesloven den 24. marts 1933." i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 74, Systime
-Nazistisk propagandategning på https://folkedrab.dk/artikler/fordomme
-Nazistisk propagandaplakat på https://folkedrab.dk/artikler/fjendebilleder
-Nazistiske propagandaplakater i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 78, Systime
-"NSDAPs partiprogram, 1920" i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 70, Systime
-"Rudolf Diels' beretning om SAs terror, 1933" i Peter Fredriksen 2015: "Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund", s. 81, Systime

Dokumentarfilm:
-"Jøden og arieren" af Siri Aronsen og Morten Brask, 1997 på https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/joeden-og-arieren
-"Ondskabens ansigter - Adolf Hitler", DR, 2017

Dækker kernestoffet:
-nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
-natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
-forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
-styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
-Holocaust og andre folkedrab
-ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-historiefaglige metoder
-historiebrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmark som traditionelt, moderne og senmoderne 2

Del af fællesfagligt forløb om Danmark som traditionelt, moderne og senmoderne samfund. Denne del af forløbet har i historie haft fokus på Danmark i 1800-tallet og overgangen fra traditionelt til moderne samfund.

Vi har arbejdet med nationalisme og de slesvigske krige samt udviklingen indenfor landbruget og industrien i Danmark med fokus på fremkomsten af arbejderklassen og arbejderbevægelsen. .
Som en del af forløbet har eleverne skrevet en 5 siders historieopgave om industrialiseringen og arbejderbevægelsen i Danmark med fokus på historiefaglig analyse og opgaveteknik.

Materiale:
-Busk, Katrine Charlotte 2025: "Danmark i 1800-tallet", kap. 2 (undtagen afsnit 2.5), kap.3, kap. 5 og kap. 6, iBog Systime

Kilder:
-"Daglejerkontrakt fra 1847" i Busk, Katrine Charlotte 2025: "Danmark i 1800-tallet", iBog Systime
-"Lauritz Jessen, tobaksdreng i Vejle i 1878" i Busk, Katrine Charlotte 2025: "Danmark i 1800-tallet", iBog Systime
-"Louis Pio: "Maalet er fuldt!" 2. maj 1872" på https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/louis-pio-maalet-er-fuldt-1872
-"Reglement for Rubens dampvæveri (1869)" i Folkersen, Helle 2025: "Industrialiseringen – Da verden blev moderne", iBog Systime

Dokumentarfilm:
-Historien om Danmark afsnit 8, DR 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Kort INTRODUKTION til religionsfaget:
- Indefra-udefra
- Ninian Smarts religionsmodel
- Det religiøse landskab i DK i dag: https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik

BUDDHISME
DR2: "Buddhas liv"  (15 min., 2004)
"Buddhalegenden" (fra Horisont)
"Religion kort og godt" (Columbus), s. 181-187
Anders Nielsen: "Buddhisme. Introduktion og tekster": "Etik" + udvalgte karmategneserier
Om at være buddhistisk munk: https://www.youtube.com/watch?v=4n-X2Dj01AE

Buddhistisk praksis:
"På pilgrimsfærd til Sarnath" (video fra Religionsportalen)
Grundbogen til religion c: "Religiøs praksis i buddhismen" (om Melford Spiros tre praksisformer)
"Den 2. dimension" med Kristian Leth: https://www.dr.dk/drtv/se/den-2-dimension_165780

Buddhisme i øst og vest:
Kort læreroplæg om forskellene på buddhisme i øst og vest
DR: "Buddha og milliardæren": https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
Pepsireklame: https://www.youtube.com/watch?v=3mmTjzbGtBA&ab_channel=PeterMusic
Om medialisering af religion (fra "Grundbogen til religion c")
Grundbogen til religion c: "Religion i det senmoderne samfund"

I matrixgrupper har elever læst følgende artikler og fremlagt dem for hinanden:
"Buddha er et godt brand"
"Buddhist i Danmark: Meditation er min største udfordring"
"Buddha boomer i velstanden"
"Buddhismens fremtid ligger i Vesten"

Kilde-læsningsøvelse:
"Først som buddhist begyndte jeg at nyde julen"
Billede af munke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 1. Partier og ideologier (enkeltfagligt samf)

Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, (herunder ligestilling mellem kønnene)
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng

Materialer:
Luk Samfundet Op, 3. udgave (grøn), Columbus 2017 s. 108-115, 118-123, 127-129, 131-
133, 135-138, 140-141, 147-154,

Supplerende materialer
Luk Samfundet Op videoer – om ideologier: https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/instruktionsvideoer
Kandidattest DR folketingsvalg 2022 https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/kandidattest
DR.dk 2022: Valgdeltagelsen var den laveste i mere end 30 år,
Valgdeltagelsen var den laveste i mere end 30 år: 'Der er grund til at råbe vagt i gevær' | Folketingsvalg 2022 | DR
Luk Samfundet Op debatvideoer – Deltagelsesmuligheder i Demokratiet
https://gron.luksamfundetop.dk/6/kapitel-6/debatfilm/#c42231
TV2 22/4-23 – Upopulære aktivister vil lamme Berlin: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-04-22-upopulaere-aktivister-vil-lamme-berlin
DR Borgen sæson 1 – afsnit 1 https://www.dr.dk/drtv/se/borgen_-dyden-i-midten_488536

Begreber og faglig viden
Ideologier og ideologiernes elementer
Liberalisme, konservatisme og socialisme
Partier og vælgere – politiske skillelinjer, kernevælgere, marginalvælgere issuevælger, klasseparti, catch-all-parti, issue-ownership, rød og blå blok.
Fordelings og værdipolitik
Partier og partipræsentationer
Demokrati og styreformer
Direkte vs. repræsentativt demokrati, deltagelses- og konkurrencedemokrati (link til onenote)
Magtens tredeling og parlamentarisme, flertals- og mindretalsregeringer, støttepartier og oppositionspartier
Eastons model
Politisk deltagelse – herunder partier interesseorganisationer, græsrodsbevægelser og andre deltagelsesformer
Medborgerskab, og Marshalls medborgerskabsprincip

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Islam

Begreber:
Bland andet: Indefra/udefra, myter, polyteisme/monoteisme, ritualer (herunder kultdrama og overgangsritual), hellige steder, axis mundi, profet, åbenbaring, konversion, teorier om hvorfor mennesker bliver religiøse.

Materiale om islam:
Religionsnørden: "Islam introduktion": https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
"Religion Kort og godt": s. 144-145 (intro til islam + islams tilblivelse), 121-125 (om Muhammed), 131-133 (om de fem søjler), 126-129 (om trosartiklerne)
Profetens Himmelrejse (kopieret fra Forman: "Muslimernes religion")
Om bøn: https://www.dr.dk/studie/religion/islam-0#!/
Grundbogen til religion c: Faserne i valfarten (tabel 4.3)
Dokumentarfilm: "Hajj - pilgrimsrejse til Mekka"
"Klassisk og moderne islam": "Mange måder at være religiøs på" - om Jan Hjärpes model

Konversion:
DR: "Når naboens datter bliver muslim" (afsnit 1)
Grundbogen til religion c: "Konversion" - inkl. Rambos konversionsmodel
Laura E. Lind: "Islam har gjort mig til et bedre menneske" (Kristeligt Dagblad)

Øvrigt materiale:
Om myter: Religion kort og godt": s. 27-28
Om ritualer: Religion kort og godt s. 35-36
Om overgangsritualer: Grundbogen til religion c: "Overgangsritual - analysemodel" (tabel 11.1)
Grundbogen til religion c: "Fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker bliver religiøse"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 02. Økonomi og velfærd (enkeltfaglig samf)

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Materialer
Luk samfundet op 3. udgave s. 174-175, 177-199, 201, 205-206, 208, (209-216 – blev ikke læst af eleverne, men gennemgået af underviser) 216-217,

Supplerende materialer

What makes Denmark so happy - https://www.youtube.com/watch?v=4M0iojAIfU0
Why Denmark Is One Of The Happiest Countries In The World https://www.youtube.com/watch?v=095ULhvaH5E
Luk Samfundet Op video – Økonomiske konjunkturer https://vimeo.com/539619969
Eksamenstræningsøvelse:
Bilag 1: Offentligt forsørgede under pensionsalderen 2018, Danmarks Statistik
Bilag 2: Sociale udgifter 2015-2018, Danmarks Statistik
Bilag 3: Velfærdsstaten er en brændende platform, af Lars Sandahl Sørensen, Politiken 6. oktober 2020.   

Begreber og faglig viden:
Maslows behovspyramide
Velfærdstrekanten (stat, marked, civilsamfundet)
Velfærdsmodeller (universel og residual ~ socialisme vs. liberalisme – link til onenote)
Konkurrencestaten (omfordeling fra raske voksne til unge, gamle og folk udenfor arbejdsstyrken)
Udbud og efterspørgsel og det fri marked
Det økonomiske kredsløb
Konjunkturer (opgangs- og nedgangskonjunktur + lav- og højkonjunktur.
Økonomiske mål (vækst, lav arbejdsløshed, lav inflation, overskud på betalingsbalancens løbende poster, balance på statsbudgettet og bæredygtig udvikling.
Finanspolitik (ekspansiv og kontraktiv)
Velfærdsstatens udfordringer (demografi, stigende udgifter, integration og konkurrence fra udlandet)
Strukturpolitik, stramnings- og opkvalificeringsstrategien.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Europa og islam i middelalderen

Et forløb om kristendom og islam i middelalderen. Fokus på kristendommen og den katolske kirkes betydning i Europa i middelalderen, islams grundlæggelse, korstog samt korstogsbegrebet i nyere tid.

Materiale:
Bryld, Carl-Johan 2025:" Verden før 1914 – i dansk perspektiv", kap. 4,  iBog, Systime
Danielsen, Kim Beck m.fl. 2013: "En bedre verden - historie på tværs", s. 57-61, Gyldendal

Dækker kernestoffet:
-nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
-natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
-forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
-styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
-globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
-historiefaglige metoder
-historiebrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Danmark som traditionelt, moderne og senmoderne 3

Forløb om det senmoderne Danmark fra ca. 1970 og frem med fokus på den samfundsmæssige udvikling.
Der er blevet trukket tråde tilbage til del 1 og 2 med fokus på velfærdsstatens udvikling fra 1945 til i dag, opløsning af klassesamfundet, samt betydningen af de kulturelle opbrud i 1960’erne og 1970’erne.
Fokus har ligeledes været på, hvad der karakteriser det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.

Materiale:
-Bryld, C. (2013). Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. Kap. 5 (afsnittene De solide andelsbønder, Husmandsfolket, Byens overklasse og middelklasse, Industrialismens arbejderklasse, Kvinderne - på vej mod frigørelse), Kap. 8 (afsnittene Velfærdsstaten folder sig ud, Klasse og køn - Det moderne velfærdssamfund + En kulturel og seksuel revolution) + kap. 9 (afsnittet Grundfremstilling fra og med afsnittet Den store modernisering 1973-2019). Systime. https://danmark.systime.dk
-Frederiksen, P. (2025). VORES DANMARKSHISTORIE. Kap. 8 (afsnittene: "Ungdomsoprør" og "Modoprør"). Columbus. https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk
-Løkke, Anne og Anette Faye Jacobsen (1999): "Familieliv i Danmark - 1550-2000", s. 13-15 + s. 22-27, Systime
-Reimick, Sofie m.fl. (2009): "Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsgruppen på HF", s. 94-97, Systime

Kilder:
-"Anonymt forsvar for lavsvæsnet, 1856" i Bryld, C. (2025). Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. Systime. https://danmark.systime.dk
-"En fattig barndom i København" i Reimick, S.,Madsen, L., & Hansen, C. B. (2019). Kultur og samfund. Systime. https://kulturogsamfund.systime.dk
-"En professors syn på kvindelige læger, 1874" i Bryld, C. (2025). Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. Systime. https://danmark.systime.dk
-"Nicolaus Palladius' ægteskabsregler (1557)" i Løkke, Anne og Anette Faye Jacobsen: "Familieliv i Danmark 1550 til år 2000", s. 146-148, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kristendom og det senmoderne DK

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Grønland

Historie:
Gennemgang af Grønlands historie med nedslag i Hans Egedes mission og Danmarks administration af Grønland som en koloni, moderniseringen af Grønland efter 2. verdenskrig, indførsel af hjemmestyre 1979 og indførsel af selvstyre i 2009.


Materiale:
Augustesen, R., & Hansen, K. (2016). Grønland – Historie, samfund, religion. Kapitlet Historie. Systime. https://groenland.systime.dk
-Mørck, Astrid Helmer 2020: "Derfor gik eksperimentet med de grønlandske børn galt", artikel på tv2.dk d. 8/12 2020, her på https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12-08-derfor-gik-eksperimentet-med-de-groenlandske-boern-galt
-Olesen, Simon Mølholm 2017: "Grønlands afkolonisering, 1945-1954" på https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/groenlands-afkolonisering-1945-1954
-Villadsen, Lisa Storm 2012: "Officielle undskyldninger 1945-", på https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/officielle-undskyldninger-1945

Dokumentarfilm:
-"Grønlandsbørnene" (2011), DR2
-"Historien om Grønland og Danmark" (2022), afsnit 1, 2, 3 og 4, DR

Film:
"Eksperimentet" (2010), Nimbus Film

Kilder:
-"Augo Lynge: Grønlands fremtidige statsretlige stilling, 1952" her fra https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/augo-lynge-groenlands-fremtidige-statsretlige-stilling-1952
-"DF vil have Grønlands hjemmestyre suspenderet" her fra Augustesen, Rasmus 2022: "Grønland – Historie, samfund, religion", ibog på systime.dk
-"Instruxen fra 19/4 1782" (uddrag) her fra Augustesen, Rasmus og Krister Hansen 2022: "Grønland – Historie, samfund, religion", ibog på systime.dk
-"Overenskomst om Grønlands forsvar" her fra Augustesen, Rasmus og Krister Hansen 2022: "Grønland – Historie, samfund, religion", ibog på systime.dk
-"Uddrag fra G-50" her fra https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-20/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 76 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer