Holdet G6 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Viby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2025 DA/G6 (G6 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb

Introduktion til faget og til Hanne

Eleverne laver en præsentation af Hanne på post-it-sedler.

Speeddating i vandrehallen.

Skriveøvelse: Vi skriver allitterationsportrætter om hinanden i par. Brug forbogstavet i navnet til at lave så mange allitterationer som muligt. De små portrætter læses højt i klassen.

Læreplan.

Introforløbet handler om identet. Hvad er det? Hvad består det af? Brainstorming.

Aktivering af elevernes forforståelse: Hvad er en novelle? Hvordan analyserer man sådan en?

Vi læser:
Pia Juul: "Alle kan ro"

Gruppearbejde og små præsentationer af analysearbejdet.

Skriveøvelse: Vi skriver novellen færdig og laver en lukket slutning til fortællingen.
Teksterne læses højt i mindre grupper og der gives respons.

Introduktion til den klassiske og den moderne novelle. (Håndbog til dansk)

Vi læser Thøger Larsen: "Nu sad det unge par sikkert og så video" og diskuterer hvor meget der skal til for at noget er en novelle.

Analyseopgaver i mindre grupper om Thøger Larsen-teksten. Præsentationer
Introduktion til kortprosa som genre. (Håndbog til dansk)

Introduktion til kortfilmen som genre.
Gennemgang af de filmiske virkemidler

Vi arbejder med Thomas Thurahs kortfilm: "Ung mand falder",
Gruppearbejde med afsluttende ppt-præsentationer ved tavlen.
Vi har fokus på handling, karakter og relationer, komposition, billedbeskæring og klipning,
lyd og musik, symboler og temaer.

Introduktion til lyrik og lyriske virkemidler: enderim, indrim, assonans, allitteration, epifor, anafor, rytme, metaforer, besjælinger, personifikationer osv.
Små skriveøvelser og små oplæg i par og for hele klassen.

Vi læser og arbejder med:
Emil Aastrup: Angst
Yahya Hassan: Forlagsmøde
Mumle: Det modsatte

Klassen skriver et kærlighedsdigt ud fra Hannes ai-generede lyriske ord.

Intro til retorik og retoriske virkemidler.
Ciceros pentagram, Toulmin, påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkører, de tre appelformer

Vi arbejder med en analyse af LLR: Mindetale ved den franske ambassade, 2015

Eleverne skriver deres egne taler og holder dem for hinanden i mindre grupper.
Peer-response på talerne.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer