Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 idh/1 (1h idh/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate Frisbee
Formålet med forløbet er at eleverne får en forståelse for boldspilsbegreber igennem Ultimate Frisbee.
Eleverne arbejder induktivt med spillet Ultimate Frisbee. De skal gennem observationer af egne kampe og i dialog med underviser komme frem til fokuspunkter, som de vil træne og forbedre.
I forløbet gennemgår vi boldspilsbegreber som:
- Spilbarhed
- Personligt- og Zone forsvar
- Angrebsorganisering - særligt brede, dybde og frie rum.
- Spilhjulet
Når forløber er afsluttet vil eleverne kunne:
- analysere. hvilke færdigheder som er værd at træne i Ultimate Frisbee.
- Forklare taktiske beslutninger om både forsvar og angreb
- Spille og dømme en ultimate frisbee kamp.
Primært teoretisk grundlag:
Teori afsnit om ultimate frisbee samt taktikken stack - hentet fra DFSU's hjemmesidepå link: https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/hvad-er-ultimate/.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Styrketræning
Formålet med forløbet i styrketræning er først og fremmest at få kendskab til en lang række øvelser og grundbegreber, så du selv kan opbygge et velbegrundet træningsprogram. Du stifter bekendtskab med øvelser specifikt relateret til fodboldspillere samt forskellige øvelser fra crossfit centreret om øvelser med egen kropsvægt (herunder brugen af bom), kettlebelløvelser, boxjumps og øvelser med vægtbolde. I styrketræningscentret har vi arbejdet ud fra øvelserne i Yubio fra s. 1120-1144
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre fodboldspecifikke styrkeøvelser teknisk korrekt og hvor det er relevant med middel til høj belastning.
- Sammensætte et varieret program med henblik på at forbedre styrken hos en fodboldspiller
- Udføre boxjumps, kettlebelløvelser, egenkropsøvelser og øvelser med vægtbolde i en lille serie, som I selv planlægger (WOD)
- Vise teoretisk forståelse ved udarbejdelsen af træningsprogrammer
Primært teoretisk grundlag.
Skadhede et. al. (2025) Yubio-bogen. 8.udg. Kapitel 28 (s.1095-1150)
Derudover har begreber fra følgende tekster været brugt i generelt i idrætsundervisningen:
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Badminton
Forløbstitel: Badminton - placering og serv og clear
Hovedområde: Klassiske og nye idrætter
Formål og indhold:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på halv bane. Der arbejdes indledningsvis med ketcher-greb, basal benarbejde, kort baghåndsserv, lang forhåndsserv, clear og kendskab til øvrige slagtyper (drop, lob, netdrop og smash).
Derefter fokus på simple slagserier som skal være med til at styrke elevens placeringsevne og overblik.
Hvad vægter i bedømmelsen af eleven ved forløbsafslutning:
- At kunne udføre kort baghåndsserv, lang forhåndsserv og clear
- At kunne forklare forskellen på slagene drop, lob, netdrop & smash
- At kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- At have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Materiale:
Primær (litteratur, som det forventes at eleven til eksamen kan koble til egne praksis):
Yubio – idræt c. bog (version 2025):
S.45-59: Menneskets fysiologi (åndedræt, kredsløb, puls, minutvolumen, slagvolumen, tre typer muskelarbejde, muskel og led).
S.67-83: Træningslære (Superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning, aerob og anaerob træning, styrketræning, muskelstyrke og muskeludholdenhed).
S.858-863: Badminton historie, idé og regler.
Meibom, J. & Larsen, K. (2018) Taktik i badminton. Dansk badminton forbund. S. 44-45, 47-48.
Sekundær (litteratur, der understøtter hvad der er sagt og øvet i de praktiske lektioner. Eleven kan vælge at læse en eller flere af disse sider, hvis eleven har været fraværende fra praksisundervisning):
Yubio – idræt c. bog (version 2024):
s.864-884 (øvelses- og teknikbeskrivelser til badminton).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
Forløbstitel: Rytmisk opvarmning – der sætter kredsløbet i gang
Hovedområde: Musik og bevægelse.
Formål og indhold:
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Evaluering:
Hvad vægter i bedømmelsen af eleven:
- At kunne høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken.
- At kunne holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
- At kunne planlægge og udvælge relevante øvelser til et opvarmningsprogram til musik af cirka 15 minutters varighed. Herunder at finde egnet musik til de fundne øvelser, samt at planlægge så svingdelen af programmet har en varighed på minimum 4 minutter.
- At kunne udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i dette.
- At kunne argumentere for opbygning af program, øvelser og musikvalg.
- At udvise forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- At kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekte.
- At kunne give elementære forklaringer på hvorfor man varmer op og hvad der sker i kroppen under en opvarmning.
Materiale
Primær (litteratur, som det forventes at eleven til eksamen kan koble til egne praksis):
Yubio – idræt c. bog (version 2024):
S.45-59: Menneskets fysiologi (åndedræt, kredsløb, puls, minutvolumen, slagvolumen, tre typer muskelarbejde, muskel og led).
S.67-83: Træningslære (Superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning, aerob og anaerob træning, styrketræning, muskelstyrke og muskeludholdenhed).
S.1333-1339: Opvarmningsteori (hvorfor varmer vi op?, musikteori og bevægelseskvalitet).
S.209-210: Opvarmningstest
Sekundær (litteratur, der understøtter hvad der er sagt og øvet i de praktiske lektioner. Eleven kan vælge at læse en eller flere af disse sider, hvis eleven har været fraværende fra praksisundervisning):
Yubio – idræt c. bog (version 2024):
S.1340-1350: Øvelses- og teknikbeskrivelser til rytmisk opvarmning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72812198787",
"T": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72812198787",
"H": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72812198787"
}