Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 idh/2 (1h idh/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
Forløbstitel: Ultimate -Spirit of the game.
Hovedområde: Boldspil.
Forløbet har fokuseret på at udvikle kasteteknik, gribesikkerhed stående og i bevægelse.
Kast: Baghånd, forhånd (begge med step out) og Hammer kast.
Aflevering til medspiller i bevægelse.
Greb: Pandekageklap og pincetgreb (høj/lav), Greb stående og greb i bevægelse.
Angreb: Cutøvelser. Åbne og døde områder, Stacking..
Materiale
Primær (litteratur, som det forventes at eleven til eksamen kan koble til egne praksis):
Yubio – idræt c. bog (version 2024):
S.45-52: Menneskets fysiologi (åndedræt, kredsløb, puls, minutvolumen, slagvolumen).
S.67-77: Træningslære (Superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning, aerob og træning).
S.667-672: Ultimate historie, idé og regler.
S.694-696: The spirit of the game.
Sekundær (litteratur, der understøtter hvad der er sagt og øvet i de praktiske lektioner. Eleven kan vælge at læse en eller flere af disse sider, hvis eleven har været fraværende fra praksisundervisning):
Yubio – idræt c. bog (version 2023):
S.672-690: Øvelses- og teknikbeskrivelser til ultimate.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Styrketræning
Formålet med forløbet i styrketræning er først og fremmest at få kendskab til en lang række øvelser og grundbegreber, så du selv kan opbygge et velbegrundet træningsprogram. Du stifter bekendtskab med styrkeøvelser med frivægt og i maskiner samt forskellige øvelser fra crossfit centreret som øvelser med egen kropsvægt (herunder brugen af bom), kettlebelløvelser, boxjumps og øvelser med vægtbolde. I styrketræningscentret har I arbejdet med og sammensat øvelser fra Yubio s. 1120-1144
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre styrkeøvelser teknisk korrekt og hvor det er relevant med middel til høj belastning.
- Sammensætte et personligt varieret formålsrettet styrketræningsprogram i træningscentret på skolen.
- Udføre boxjumps, kettlebelløvelser, egenkropsøvelser og øvelser med vægtbolde i en lille serie, som I selv planlægger (WOD)
- Vise teoretisk forståelse ved udarbejdelsen af træningsprogrammer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Badminton
Forløbstitel: Badminton - placering og serv og clear
Hovedområde: Klassiske og nye idrætter
Formål og indhold:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på halv bane. Der arbejdes indledningsvis med ketcher-greb, basal benarbejde, kort baghåndsserv, lang forhåndsserv, clear og kendskab til øvrige slagtyper (drop, lob, netdrop og smash).
Derefter fokus på simple slagserier som skal være med til at styrke elevens placeringsevne og overblik.
Hvad vægter i bedømmelsen af eleven ved forløbsafslutning:
- At kunne udføre kort baghåndsserv, lang forhåndsserv og clear
- At kunne forklare forskellen på slagene drop, lob, netdrop & smash
- At kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- At have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Materiale:
Primær (litteratur, som det forventes at eleven til eksamen kan koble til egne praksis):
Yubio – idræt c. bog (version 2025):
S.45-59: Menneskets fysiologi (åndedræt, kredsløb, puls, minutvolumen, slagvolumen, tre typer muskelarbejde, muskel og led).
S.67-83: Træningslære (Superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning, aerob og anaerob træning, styrketræning, muskelstyrke og muskeludholdenhed).
S.858-863: Badminton historie, idé og regler.
Sekundær (litteratur, der understøtter hvad der er sagt og øvet i de praktiske lektioner. Eleven kan vælge at læse en eller flere af disse sider, hvis eleven har været fraværende fra praksisundervisning):
Yubio – idræt c. bog (version 2024):
s.864-884 (øvelses- og teknikbeskrivelser til badminton).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
Forløbstitel: Rytmisk opvarmning – der sætter kredsløbet i gang
Hovedområde: Musik og bevægelse.
Formål og indhold:
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Evaluering:
Hvad vægter i bedømmelsen af eleven:
- At kunne høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken.
- At kunne holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
- At kunne planlægge og udvælge relevante øvelser til et opvarmningsprogram til musik af cirka 15 minutters varighed. Herunder at finde egnet musik til de fundne øvelser, samt at planlægge så svingdelen af programmet har en varighed på minimum 4 minutter.
- At kunne udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i dette.
- At kunne argumentere for opbygning af program, øvelser og musikvalg.
- At udvise forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- At kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekte.
- At kunne give elementære forklaringer på hvorfor man varmer op og hvad der sker i kroppen under en opvarmning.
Materiale
Primær (litteratur, som det forventes at eleven til eksamen kan koble til egne praksis):
Yubio – idræt c. bog (version 2024):
S.45-59: Menneskets fysiologi (åndedræt, kredsløb, puls, minutvolumen, slagvolumen, tre typer muskelarbejde, muskel og led).
S.67-83: Træningslære (Superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning, aerob og anaerob træning, styrketræning, muskelstyrke og muskeludholdenhed).
S.1333-1339: Opvarmningsteori (hvorfor varmer vi op?, musikteori og bevægelseskvalitet).
S.209-210: Opvarmningstest
Sekundær (litteratur, der understøtter hvad der er sagt og øvet i de praktiske lektioner. Eleven kan vælge at læse en eller flere af disse sider, hvis eleven har været fraværende fra praksisundervisning):
Yubio – idræt c. bog (version 2024):
S.1340-1350: Øvelses- og teknikbeskrivelser til rytmisk opvarmning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Basketball
Forløbstitel: Basketball – kan du ramme?
Hovedområde: Boldspil.
Formål og indhold:
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, fast break og lay-up. Mere taktiske elementer som "give and go", "cuts", ”løb i det tomme rum” og ”at fylde op” inddrages afslutningsvis.
Der er spillet både stor bane og 3 mod 3.
Evaluering:
Hvad vægter i bedømmelsen af eleven:
- At have en taktiske forståelse af både boldens og egen placering på banen i kampsituationer (3:3).
- At beherske skud på kurv efter BEEF-princippet og lave en rebound (efter behov).
- At kunne aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet).
- At kunne udføre en jumpstop standsning med efterfølgende pivotering og aflevering.
- At kunne udføre lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes”.
- At udvise forståelse for cylinderprincippet og skridt- og pointregler.
Materiale
Primær (litteratur, som det forventes at eleven til eksamen kan koble til egne praksis):
Yubio – idræt c. bog (version 2024):
S.45-59: Menneskets fysiologi (åndedræt, kredsløb, puls, minutvolumen, slagvolumen, tre typer muskelarbejde, muskel og led).
S.67-83: Træningslære (Superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning, aerob og anaerob træning, styrketræning, muskelstyrke og muskeludholdenhed).
S.550-560: Basketball historie, idé og regler.
Sekundær (litteratur, der understøtter hvad der er sagt og øvet i de praktiske lektioner. Eleven kan vælge at læse en eller flere af disse sider, hvis eleven har været fraværende fra praksisundervisning):
Yubio – idræt c. bog (version 2024):
S.560-576: Øvelses- og teknikbeskrivelser til basketball.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Folkedans og les lanciers
Formålet med forløbet i Les Lanciers og andre folkedanse er at opnå en forståelse for de
centrale elementer i dansene.
.
I det 1.-6.. modul er fokus på de 5 ture i Les Lanciers.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk.
I det 7.-8. modul introduceres til folkedansenes trin, opbygning og forskellige dansefatninger. Der danses Circassian Circle, Hamburg sekstur, Tre ting fra Fyn og Totur til Vejle.
Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72812199274",
"T": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72812199274",
"H": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72812199274"
}