Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 Ty/1 (1g Ty/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Sprogligt vil fokus være ordforrådstræning kombineret med basisgrammatik i verbernes bøjning, hjælpeverberne og de regelmæssige verber.
- Skriftlige og mundtlige øvelser.
- Præsentation af kasus: den bestemte og ubestemte artikel.
Anvendt materiale:
Tysk Grundforløb 2025
Oversigt over tekstsamling:
1. Walk and talk – Ferien. Fra Tyskbanken.dk. S. 1
2. Warum wir Deutsch lernen ( i ”Los geht’s“ af Mette Hermann, Gyldendal, 2018. S. 2-3.
3. Einander Kennenlernen, S.4-5
4. Gefallt mir. S. 5-8
5. Tim Bendzko: Keine Maschine, 2016. .”Los geht’s“ af Mette Hermann, Gyldendal, 2018, S. 8-11.
6. Der Mann auf der Insel , i „Einblicke in die deutsche Literatur“, 2003, udg. af Hanne Bruun, Sven-Gunnar Winell, Michael Dalard. S.12
7. Eine kurze Geschichte, i „Einblicke….“ 2003. S. 13
8. Märchen vom kleinen Klaus, i „Einblicke…“ 2003. S. 14
9. Rammstein: Amerika, Album: Reise, Reise, Udgivet 2004. S. 15-16
10. Jonas und Siri, Apenrade, i „Junge Stimmen aus Deutschland“, af Dan Albertsen, 2016, Praxis Forlag. S 17-23
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hallo! ich freue mich darauf, euch kennenzulernen:)
-
Husk at medbringe jeres tyskkompendium + tyskmappe :)
-
Sørg for at installere "Duolingo" på din telefon - hvis du ikke allerede har app'en. Husk din tyskmappe + tyskkompendium :)
-
Medbring din tyskmappe + tyskkompendium
-
Træn hurtigt det bestemte kendeords bøjning (nominativ og akkusativ), se s. 7 i tyskkompendiet, opg. 6 "Udfyld skemaet"
-
I noget af lektionen arbejder I med jeres afleveringsopgave - husk din tyskmappe :)
-
NB! Husk din tyskmappe og kompendiet til tysk
-
NB! Medbring din tyskmappe + tyskkompendium :)
-
Vi retter opg. 1, s. 20, opg. 2, s. 21 og opg. 4, s. 22 i kompendiet. I lavede disse opgaver i forrige lektion. Medbring din tyskmappe + kompendium
-
Medbring din tyskmappe + kompendium
-
Husk din tyskmappe og kompendiet.
-
A: Øve dig på bestemt artikels og ubestemt artikels bøjning i nominativ, akkusativ og dativ (se skema, som du lavede i tirsdags). B: Tilføj tidsadverbier til dine 10 sætninger, som du også lavede i timen i tirsdags. C: Husk din tyskmappe og dit komp
-
Husk din tyskmappe og kompendiet til tysk :)
-
Øve jer på bøjningen af "sein"(at være) og "haben"(at have), så I kan den udenad, se s. 27 i jeres tyskkompendium. Medbring også tyskmappe og tyskkompendiet :)
-
Husk at medbringe din tyskmappe + kompendium :)
-
Medbring din tyskmappe og tyskkompendiet
-
Du skal gøre opgaven om "Jonas stellt sich vor" færdig (du begyndte på denne i lektionen i torsdags) + medbringe tyskkompendiet + din tyskmappe.
-
Husk din tyskmappe + tyskkompendiet
-
Letzte Deutschstunde - wir sehen uns :), bitte deine Deutschpapiere und Kompendium mitbringen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72814737044",
"T": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72814737044",
"H": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72814737044"
}