Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 nv/G3 (G3 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til nv
Introduktion til naturvidenskabelig tankegang og metode
Hypotese
Uafhængig og afhængig variabel
Variabelkontrol
Forsøg: Vandoptagelse i planter, Kugler og plader, Toner i rør
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Mysteriet
- Udelukkelse af mistænkte i mysteriet om det stjålne slik ved hjælp af forsøg, både kvalitative og kvantitative forsøg
- Introduktion til kræfter, Newtons 1. lov, tyngdekraft og opdrift
- Introduktion til DNA og gelelektroforese
- Introduktion til ioner og salte
- Introduktion til titrering
Forsøg: Hoppehøjde, Hvad er der i jorden, Drinken, Gelelektroforese, Heliumballoner.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Mars
Hvorfor er der liv på Jorden, men ikke på Mars?
Indhold:
- Introduktion til solsystemet
- Forhold der har betydning for det fysiske miljø på Mars og Jorden og betingelser for levende organismer herunder tyngdekraft, afstand til Solen, masse, atmosfære
- Hvad er liv? Karakteristika for levende organismer, betingelser der skal være til stede for at liv kan eksistere.
- Livsprocesser - fotosyntese og respiration.
- Introduktion til enzymer (inkl temperaturoptimum).-
- Tyngdekraft og opdrift.
- Specifik varmekapacitet og betydning for klima
- Marsrobotten
- Modellering af temperaturudviklingen på Mars i programmet NetLogo.
Film: The Martian (kun de første 30 min)
Forsøg:
- Afstand og belysningsstyrke
- Påvisning af fotosyntese og respiration
- Opvarmning/afkøling af vand og sten
- Gærs respiration
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Som lektie til denne lektion skal du læse siderne i dokumentet "Hvad er liv?".
-
Hvad er Liv fra BIU.docx
-
Som lektie til denne lektion skal du læse om fotosyntese og respiration. Siderne er vedhæftet her på modulet og ligger også i OneNote->Indholdsbibliotek->Mars:)Fotosyntese og respiration fra BTT.docx
-
Som lektie til denne lektion skal I indsætte billederne af jeres forsøgsresultater under skemaet med forsøgsopstilling og resultater i jeres forsøgsvejledning (IKKE i eksamensmappen). Vi gennemgår og tolker resultaterne sammen i timen:)
-
Sørg for at have lavet til og med opgave 5, så I er klar til næste gang.
-
Delelektion, følgende skal møde:Aisha, Aksel, Benjamin, Caroline, Christoffer, Esben, Frida, Julie, Maia, Malak, Nawras, Pedram, Pil og Sara
-
Delelektion, følgende skal møde:Anna, Bilal, Chris, Fatima, Fie, Laura, Miamaya, Munira, Naima, Ruqiya, Valentin og Zinat
-
Inden modulet skal I læse en kort tekst om enzymer. Teksten ligger i OneNote->"Indholdsbibliotek"->"Mars->"Enzymer"
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73551951127",
"T": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73551951127",
"H": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73551951127"
}