Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 nv/G6 (G6 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til nv
Introduktion til naturvidenskabelig tankegang og metode
Hypotese
Uafhængig og afhængig variabel
Variabelkontrol
Forsøg: Vandoptagelse i planter, Kugler og plader, Toner i rør
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Mysteriet
- Udelukkelse af mistænkte i mysteriet om det stjålne slik ved hjælp af forsøg, både kvalitative og kvantitative forsøg
- Introduktion til kræfter, Newtons 1. lov, tyngdekraft og opdrift
- Introduktion til DNA og gelelektroforese
- Introduktion til ioner og salte
- Introduktion til titrering
Forsøg: Hoppehøjde, Hvad er der i jorden, Drinken, Gelelektroforese, Heliumballoner.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Mars
Hvorfor er der liv på Jorden, men ikke på Mars?
Indhold:
- Introduktion til solsystemet
- Forhold der har betydning for det fysiske miljø på Mars og Jorden og betingelser for levende organismer herunder tyngdekraft, afstand til Solen, masse, atmosfære
- Hvad er liv? Karakteristika for levende organismer, betingelser der skal være til stede for at liv kan eksistere.
- Livsprocesser - fotosyntese og respiration.
- Introduktion til enzymer (inkl temperaturoptimum).
- Specifik varmekapacitet og betydning for klima
- Marsrobotten
- Modellering af temperaturudviklingen på Mars i programmet NetLogo.
Film: The Martian (kun de første 30 min)
Forsøg:
- Afstand og belysningsstyrke
- Påvisning af fotosyntese og respiration
- Opvarmning/afkøling af vand og sten
- Gærs respiration
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73551952466",
"T": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73551952466",
"H": "/lectio/250/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73551952466"
}