Holdet 2022 SP/g1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Britt Justesen
Hold 2022 SP/g1 (1g SP12, 2g SP12, 3g SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1g Begynderundervisning
Titel 2 2g: Jóvenes colombianos
Titel 3 2g: El Día de los Muertos
Titel 4 2g: Cuentos (eventyr)
Titel 5 2g: Pandillas (bander)
Titel 6 2g: Los niños de la calle (opstart)
Titel 7 3g: Los niños de la calle - EKSAMEN
Titel 8 3g: Los jóvenes españoles - EKSAMEN
Titel 9 3g: La Inmigración ilegal a Estados Unidos - EKS.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1g Begynderundervisning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2g: Jóvenes colombianos

Mario de Columbia
(La identidad contrastada)

Youtube: Biblioburro


Film: María – llena eres de gracia (J. Marston, 2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2g: El Día de los Muertos

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2g: Cuentos (eventyr)

I dette miniforløb om eventyr arbejder vi med de to datider, imperfektum og præteritum.

- El hombrecito vestido de gris

- El queso de la Vieja y el Viejo

Teksterne er fra Grundbogen Hola, ved Marianne Abrahamsen og Aud Nørgaard, Gyldendal 1990.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 3g: Los niños de la calle - EKSAMEN

I dette forløb arbejder vi med en udsat samfundsgruppe i Latinamerika: Gadebørnene.
Vi læser tekster og ser dokumentarer om børns skæbner fra forskellige latinamerikanske lande. Eleverne får kendskab til: Hvad er et gadebarn? Hvorfor er der gadebørn? Hvem hjælper børnene på gaden? Og hvad gør børnene for at overleve det barske liv på gaden?

Indledning om gadebørn på dansk
(Sicario af Alberto Vázquez Figueroa)

Los niños de la calle
(Caminando grundbog ved Inge Clausen m.fl., Gyldendal, 2009, side 141-142)

"Siempre hay esperanza" - Rubi
(Caminando grundbog ved Inge Clausen m.fl., Gyldendal, 2009,side 139-140,)

Dokumentar: Dødens Gade (Valeria)
(Mitcfu, 11/12-2005)

Sombras nocturnas, Carlos og Jessica
(Ole Loumann: Retratos de Guatemala, Gyldendal, 2004, side 66-69)

Niños de cloacas
(El Mundo Magazine, 15 de octubre 1995)

Los niños de la calle + Erick, side 11-22
(Con un vaso de pega en la mano, Turbine, 2009)

Dokumentar: Barefoot Children
(Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=2E4Z5dCghQA)

Dokumentar: Gud og gadedrenge
(Mitcfu, DR1, 2008)


Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com) og minlaering.dk (Spanskgram).

Kernestof (til censor):
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 3g: Los jóvenes españoles - EKSAMEN

I arbejdet med de unge spaniere har vi haft særligt fokus på, hvilke konsekvenser den økonomiske krise fra 2008 har haft for dem. Nøglebegreber og temaer har bl.a. været: ”den tabte generation”, ”mileuristas”, boligsituationen, besættere og udvandring. Vi læser også om de unge spanieres drikkevaner (el botellón) og sammenligner med danske unges.

Introduktion på dansk
(Voces de protesta, v. A. Polo Iglesias & A. Wilkens, Gyldendal, 2013, side 7-10)

DR dokumentar, Horisont: ”Spaniens tabte generation”, 2011

Texto A: Victoria (fra: HHX delprøve 1-eksamenssæt, uvm., 21.08.2019)

La generación de los mil euros
(Nuevos retratos v. Ole Loumann, Gyldendal, 2010)

DR dokumentar, Horisont: ”Kampen for overlevelse”, 2013

Ocupar
(Voces de protesta, v. A. Polo Iglesias & A. Wilkens, Gyldendal, 2013, side 47-53)

I byen på spansk - Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas (tekst på dansk)
(España en la calle v. K. Kloch & M. Tønner, Gyldendal, 2019)

Perdiendo el Norte (film)
(Nacho G. Velilla, 2015)

Españoles jóvenes en Berlín. Europa es la oportunidad, Berlín el futuro
(J. Freist-Held, 2016, www.goethe.de)  

Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo
(España en la calle v. K. Kloch & M. Tønner, Gyldendal, 2019)


Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com) og minlaering.dk (Spanskgram).

Kernestof (til censor):
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 3g: La Inmigración ilegal a Estados Unidos - EKS.

Forløb med fokus på de mange latinamerikanere, der risikerer deres eget og familiens liv ved at tage på den farefulde rejse til USA i håb om et bedre liv. Hovedfokus er på årsagerne til, hvorfor mange latinamerikanere vælger at emigrere. Vi har fulgt børn, der drager afsted alene med ønsket om at blive forenet med deres forældre, der forinden er udvandret til USA.

Nyere migration (på dansk)
(Ringgaard & Kledal (2012) Retratos latinos en California, Gyldendal)  

Push-pull faktorer (oversigt)

Børn på farlig flugt (dokumentar)
(DR2, 2011, mitcfu)

Pobre Juan
(Sang af Maná, 2002)

Félix – un intento por reunirse con sus padres (artikel på spansk, afkortet)
(www.unicef.org/mexico/spanish/reallives_7548.htm)

Si me deportan, lo volveré a intentar
(El País, 2014)

La misma Luna
(Film af Patricia Riggens, 2008)


Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com) og minlaering.dk (Spanskgram)

Kernestof (til censor):
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer