Holdet 2022 SP/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Sara Bloch
Hold 2022 SP/g2 (1g SP2, 2g SP2, 3g SP2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Begynder undervisning
Titel 3 Jóvenes en Latino América -La identidad contrastad
Titel 4 Cuentos (datiderne)
Titel 5 Mini forløb Pandillas
Titel 6 2g +3g. Los niños de la calle (EKSAMEN)
Titel 7 3g. La crisis española y los jóvenes (EKSAMEN)
Titel 8 3g. Inmigración a Los Estados Unidos (EKSAMEN)
Titel 9 3g. Latinos en los Estados Unidos. (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb:

Undervisningen baseres på begyndersystemet Caminando - grundbog + øvebog.

Udover grammatik vil der være fokus på  små samtaleøvelser,
lytteøvelser og senere i forløbet billedbeskrivelse med efterfølgende små gruppefremlæggelser for at øve sprogfærdighed.

Desuden ser vi filmen: Voces inocentes som danner grundlag for et lille miniforløb med inddragelse af små øvelser, billedbeskrivelse, aflevering mm.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynder undervisning

Vi arbejder efter endt grundforløb videre med begynder systemet Caminando læse + øvebog.
I undervisningen vil fokus, som i grundforløbet, være på: små samtaleøvelser, lytteøvelser, billedbeskrivelse med efterfølgende små gruppefremlæggelser for at øve sprogfærdighed. Desuden vil der være grammatiske / sproglige afleveringer for at få øvet grammatik og ordforråd.

Desuden vil vi høre musik af kendte kunstnere: Shakira, Enrique Iglesias, Ricky Martin mfl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jóvenes en Latino América -La identidad contrastad

Jóvenes en Latino América (La identidad contrastada)

I dette emne, vil vi arbejde med unge mennesker fra forskellige latinamerikanske lande. Vi tager udgangspunkt i teksterne fra bogen: ”La identidad contrastada”, men krydre forløbet med nogle ekstra tekster, dokumentar, sange mm. Således at eleverne får et lille indblik i landet, kulturen og traditionerne.
Sproget i teksterne fra ”La identidad contrastada” er enkelt og uden gloser, så eleverne kan fokusere på forståelse af teksten, når de læser. Til hvert kapitel hører et specifikt grammatisk emne, som vi bruger til at få repeteret forskellige grammatiske emner fra 1g.

Vi arbejder med teksten: Mario de Colombia. Under Colombia snakker vi selvfølgelig lidt kendte personer fra Colombia. Derfor hører vi en sang af Shakira. ”La bicicleta” . Sange tager os med rundt i Colombia så vi se lidt af naturen og kulturen i Colombia. Desuden ser vi det lille klip om Biblioburro  (YouTube 5,20 min). Det viser, hvordan en mand ridder rundt på sit æsel med bøger så børnene i små landsbyer kan lærer at læse og kan låne bøger. Steder, hvor der ikke er et bibliotek.
En anden person som eleverne kender fra Colombia er Pablo Escobar. Derfor snakker vi lidt om ham, og hans liv. Vi ser et lille sjovt klip om Pablo Escobars flodheste, der i dag udgør et stort problem i Colombia (YouTube). For at få lidt viden om situationen i Colombia i dag snakker vi lidt om Kampen for et mere fredeligt Colombia. Kort om problemerne med FARC og narko. Vi ser horisont fra 2014: Kampen om fred (CFU). Vi slutter Colombia af med at se den gode spillefilm: María llena eres de gracia og laver lidt opgaver til den.

Efterfølgende arbejder vi med Mexico hvor vi læser teksten ”Aby de México”. Den arbejder vi med som en delprøve 1. Vi snakker lidt om Mexico og om kulturen med særlig fokus på de dødes dag med inddragelse af filmen ”Coco”.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Cuentos (datiderne)

I dette forløb om eventyr arbejdes der i grammatik særligt med repetition af tider og former.
Som ny grammatik introduceres de to datider imperfektum og præteritum.
Videre lægges der vægt på mundtlighed.

Teksterne er fra Grundbogen Hola, Marianne Abrahamsen og Aud Nørgaard, Gyldendal 1990.  
- El hombrecito vestido de gris
- Cuento popular: El queso de la Vieja y el Viejo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mini forløb Pandillas

I dette minforløb om Pandillas snakker vi om bandernes opstå. Deres udbredelse og deres virke. Vi kigger nærmere på deres optagelsesritualer, deres brutalitet, måden at tjene penge på mm. VI arbejder også med hvilke mulighederne der er for at forlade banderne og hvilke fare der er herved.

Vi læser teksterne på dansk:
- Fakta og historier om MS-13, verdens mest berygtede bande af Katia Kleyman, 25. marts 2022
- Mord under huden, https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/elsalvador

Desuden ser vi tre dokumentar fra CFU,14. oktober 2013, DR1
- Honduras verdensrekord i mord,  
- Bander ved magten, 1 december 2014, DR1
- Dokumentar: Fra morder til missionær 10 sep. 2018, DR1

Youtube: Vi arbejder med video på spansk: Entre si quieres, sales si puedes: https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs

Vi arbejder med artiklen (forkortet): "Historias de Vida de UNICEF Honduras". Om Brenda og hendes oplevelser som medlem af en bande og hvordan hun har forladt banden og ser fremtiden: https://www.unicef.org/reallives_20561.html

Vi ser og arbejder lidt med filmen: Sin Nombre af
Cary Joji Fukunaga, 2009

Miniforløbet afsluttes med en blokdag, hvor skolens spanskelever får et foredrag fra spansklærerne om emnet og mindre grupper udarbejder de små videoer på spansk med bandeslang, tegn og ritualer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 2g +3g. Los niños de la calle (EKSAMEN)

Forløbet handler om gadebørn i forskellige latinamerikanske lande. Vi læser om deres liv på gaden, hvorfor de er endt der og hvordan de klarer dagen og vejen med blandt andet limsnifning og hjælp fra forskellige organisationer. Sidst i forløbet læses vi en tekst, der handler om Hector, der er kommet væk fra gaden.

Vi har brugt følgende materiale:

Indledning på dansk fra novellen "Sicario" (oversat af Vibeke H. Müller, Systime, 1998)

Tekster: "Rubi: Siempre hay esperaza", "Casa Alianza" & "Los niños de la calle" (Caminando Grundbogen s. 139-143)

Dokumentaren:
Dødens Gade (DR1, 11/12-2005 mitcfu)
Gud og gadedrenge (DR1 14/12-2008, mitcfu)

Sang:
La historia de Juan ( af Juanes: https://www.youtube.com/watch?v=kcbyQdkSyBI)

Un poco de sangre (Maldita Vencidad: https://www.youtube.com/watch?v=gMY8Icqpjzg )

Tekster fra: Con un vaso de pega en la mano (Roger Silva & Jeanette Krogh Silva, Turbine s.12-23)

Dokumentaren: Bubber i Honduras: (TV2 29/05-2003 mitcfu)

Tekst: Los niños de las cloacas (El Mundo Magazine, 15 de octubre 1995)

Tekst: Sombras nocturnas fra Retratos de Guatemala s. 66-69.

Tekst: Héctor (La Identidad Contrastada: Jóvenes en Latinoamerica, Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Rissmøller, Gyldendal)

I alt ca. 60 normalsider.

Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 3g. La crisis española y los jóvenes (EKSAMEN)

La crisis española y los jóvenes (EKSAMEN)

I dette forløb har vi arbejdet med den økonomiske krise i Spanien med særlig fokus på de unges sociale og økonomiske vilkår.

Vi startede forløbet med et lille kig på Spanien og Spaniens historie med udgangspunkt i bøgerne: España en perspectiva og España en la calle med fokus på den spanske borgerkrig, Franco og Spaniens opgør med fortiden.

Derefter læste vi lidt om, hvordan Spanien økonomisk set havde udviklet sig til et moderne velfærdssamfund med alle dets goder. Hertil en forrygende økonomisk vækst og lav arbejdsløshed.  

Selve fordybelsen har været den økonomiske krise, der ramte Spanien i 2008. Nøglebegreber og temaer har bl.a. været: ”den tabte generation”, ”mileuristas”, boligsituationen,  besættere (ocupas) og udvandringen "hjerneflugt" (fuga de cerebros).

Som supplement til forløbet og for at få et godt indblik i de spanske traditioner, kulturen og de unge spanier har vi  læst tekster fra España en la calle med fokus på det sociale, deres traditioner med at spise meget ude, botellones osv. Vi har kigget på de unges situation både socialt, familiemæssigt men også arbejdsmæssigt.

Som afslutning på forløbet ser vi filmen "Perdiendo el norte" (2015) af Nacho G. Velilla. Den giver et godt indblik I hvorfor spanierne emigrerer, og hvilke drømme de har for fremtiden. Den viser desuden de arbejdsmæssige, kulturelle, sproglige og økonomiske udfordringer de møder i det land de drager til.  

Dokumentar fra horisont:
’Spaniens tabte generation’ 14.11-2011
’Kampen for overlevelse’ 14.01-2013.

Film:
"Perdiendo el norte" 2015 af Nacho G. Velilla

Tekster:
Introduktion på dansk (Voces de protesta, v. A. Polo Iglesias & A. Wilkens, Gyldendal, 2013, side 7-10)

Introduktion på dansk (Nuevos Retratos v. Ole Loumann, Gyldendal, 2010)

Ocupar ( Voces de protestasv. A. Polo Iglesias & A. Wilkens, Gyldendal, 2013, side 47-53)

Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo
(España en la calle v. K. Kloch & M. Tønner, Gyldendal, 2019)

Los jóvenes (España en pespectiva, Anny Holmgaard)

Tamara -La madrileña (Nuevos Retratos, Ole Loumann, Gyldendal 2010)

La emigración (España en pespectiva, Anny Holmgaard., side 23)

Fuga de cerebros (Voces de protesta, v. A. Polo Iglesias & A. Wilkens, Gyldendal, 2013, side s. 59-64)

I alt ca. 50 normalsider.
Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 3g. Inmigración a Los Estados Unidos (EKSAMEN)

Målet med dette forløb er, at give eleverne et indblik i den illegale immigration der finder sted med fokus på immigration fra Latinamerika til USA samt en forståelse for samfunds- og kulturforholdene i Latinamerika.  

Hovedfokus er på årsagerne til, at mange latinamerikanere vælger at emigrere. Vi har både læst og set dokumentar om børn, der er draget alene afsted på den farefulde rejse til USA med ønsket om at blive forenet med deres forældre, der forinden er udvandret til USA. Vi har også fordybet os i de massive bandeproblemer, der er i Latinamerika med særlig fokus på Honduras og El Salvador. Vi har beskæftiget os med bandekriminalitetens rolle i forhold til, at mange ser sig nødsaget til at flygte.

Nyere migration (på dansk)
(Ringgaard & Kledal (2012) Retratos latinos en California, Gyldendal)  

Mellemamerika (på dansk) (Retratos Centroamericanos desde Dinamarca, S. Ærestrøm & T. Petersen, Gyladendal)

Push-pull faktorer (oversigt)

Dokumentar:
Børn på farlig flugt (DR2, 2011, mitcfu)

Artikel: Drengen på toget (Weekendavisen 24.04.2015)

Artikel: Félix – un intento por reunirse con sus padres (artikel på spansk, afkortet) (www.unicef.org/mexico/spanish/reallives_7548.htm)

Tekst: Si me deportan volveré a intentar (El País, 2014)

Sang: ”Pobre Juan” af den mexicanske gruppe Maná https://www.youtube.com/watch?v=I8FBWa6WYzc

Film: Sin nombre (Fukunaga, 2009)

Dokumentar om bander: Verdensrekord i mord (DR d.14.10- 2013 mitcfu)

Dokumentar om bander: Entras si quieres y sales si puedes (https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs)

Dokumentaren: Liv og død på grænsen (DR 2013 mitcfu)

Film: La misma luna (2007)

I alt ca. 40 normalsider.

Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 3g. Latinos en los Estados Unidos. (EKSAMEN)

Efter forløbet "La inmigración a los Estados Unidos" har vi et lille miniforløb om Latinos en Estados Unidos. Vi arbejder med de latinoer, for hvem det lykkedes at komme til USA.
Vi ser på, hvor de bor, deres levevilkår i USA (mange som indocumentados), hvordan de håndterer det at leve med to kulturer og frygten for at blive sendt hjem (deporteret).
Som afslutning læser vi en artikel fra BBC om børn, der bliver deporteret til Mexico efter at have levet dele eller hele deres liv i USA. Nogle af dem kan intet eller lidt spansk. Vi hører om deres tanker / fortvivlelse / planer for fremtiden mm.

Introduktion (på dansk) (Ringgaard og Kledal: Retratos latinos en California, Gyldendal, side 7-13)

USA – hvilken baggrund har hispanics, og hvor bor de i USA? (intro på dansk) (S. B. Bascuñán (2017): Viva la vida, Gyldendal)

Interview med Alma Cruz (Retratios Latinos en California, Gyldendal)

Film: La misma Luna
(L. Villalobos, 2008)

Dokumentar: Illegal i USA. (amerikansk dokumentar, mitcfu, DR2, 2013 https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031304171415)

Dokumentar: Karavanen mod USA (19.01.2021 DR1 mitcfu)

Kort Video: TV2 overværer deportation af immigranter, 2.11.2024
https://nyheder.tv2.dk/video/2024-11-02-tv-2-overvaerer-deportation-af-immigranter-6364112886112

Artikler på dansk:  
Alle sagde nej til John Rosenow - men ikke migranterne
Celina Liv Danielsen 11.10.2024  https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-11-alle-sagde-nej-til-john-rosenow-men-ikke-migranterne

Artikel fra BBC: Quienes son los niños invesibles https://www.bbc.com/mundo/noticias-41993352


I alt ca. 30 normalsider

Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer