Holdet 2022 MU/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Lisbeth Bæk Eriksen
Hold 2022 MU/b (1b MU, 2b MU, 3b MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmelære og basissammenspil
Titel 2 Toner, skalaer og julesammenspil
Titel 3 Tonearter, sang/stemme og folkemusik
Titel 4 Intervaller, akkorder og blues
Titel 5 Sammenspil, groove og rytmisk analyse
Titel 6 Musikalsk analyse, pop/rock-arr og Spil Dansk
Titel 7 M2: Pop/rock-arrangement
Titel 8 Musikudvøvelse: Sammenspil og solopræstation
Titel 9 Musikanalyse/Optakt til SRO
Titel 10 The Beatles
Titel 11 Pop/Rock-arrangement
Titel 12 Trinanalyse og modalharmonik
Titel 13 Spil Dansk
Titel 14 Barok og wienerklassik
Titel 15 Øvrig musikudøvelse
Titel 16 Eksamensnumre
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmelære og basissammenspil

Hvad skal vi?
I vores første forløb skal vi lærer hinanden at kende. I skal lave rotationssammenspil i grupper.
Musikteoretisk arbejder vi med nodeværdier, puls, tempo og rytmer. Det gør vi ved at læse noder og klappe rytmer.

Fagligt indhold/Faglige mål:
Puls, tempo, takt og underdeling
Nodeværdier, pauser og rytmer
Basalt instrumentkendskab
Evne til at indgå i en sammenspilssituation


Materiale//Kundskab
Læsestof samt øvelser fra Rytme-kursus af JakobJensen via https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/rytmer/index.html
Suppleret med øvelser fra musikipedia.dk

Materiale//Udøvelse:
Sammenspil: Deamons (Imagine Dragons)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Toner, skalaer og julesammenspil

Hvad skal vi?
Vi skal forberede numre som skal spille til juleafslutning. Derudover skal vi arbejde med toner i g- og f-nøgle på klaveret og læsning som noder. Vi skal også arbejde med dur/mol-skalaer og hvad tonearter er for noget.

Derudover skal I deltage i Krea-dagen hvor vi får besøg af Dea der laver sang, dans og spil med jer. I skal være sammen med musik C-holdet og det I laver skal starter juleafslutningen op!

Fagligt indhold/faglige mål:
Toner på klaveret
Læsning og notering af toner i g- og f-nøgle.
Dur- og molskalaer
Tonearter, paralleltonearter samt kvintcirklen.

Materiale//Kundskab
Læsestof samt øvelser fra Tone-kursus af Jakob Jensen via https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/noder/index.html

Læsestof samt øvelser fra Skala-kursus af Jakob Jensen via
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/skalaer/index.html

Suppleret med øvelser fra Musikipledia.dk

Materiale//Udøvelse:
Enstemmig sang: Hold håbet op
Sammenspil: Jul på Vesterbro (Matthesen), Shake up Christmas (Train), Drømte mig en lille drøm (Dicte), Misteltoe (Justin Bieber)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tonearter, sang/stemme og folkemusik

Hvad skal vi?
Vi arbejder fortsat med skalaer og tonearter
Vi skal arbejde med stemmetræning og sangteknik
Vi skal læse og arbejde med begrebet folkemusik og auditiv analyse (analyse ved at lytte)

Fagligt indhold/Faglige mål:
Molskalaer
Toneart og kvintcirklen
Sangtræning: støtte, registre
Folkemusik
Auditiv analyse


Materiale//Kundskab

Skalakursus via Jakob Jensen Musikkurser: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/skalaer/index.html

Folkemusik af Malene Rigtrup og Susanne Christiansen (fra Inspirationsmateriale til det nye C-niveau)

Materiale//Udøvelse:
Enstemmige sange: Hvor du sætter din fod, Skybrud, Fortabt er jeg stadig, Jutlandia
Flerstemmig sang: Tilo akandita (Piere Dørge)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Intervaller, akkorder og blues

Hvad skal vi?
Vi fortsætter arbejdet med musikteori, nu skal det handle om intervaller og akkorder. Vi skal fortsat synge og så skal vi arbejde med blues og I skal skrive jeres egen.

Fagligt indhold/Faglige mål:
Intervaller
Akkorder, treklange og firklange
Blues og dens musikalske kendetegn

Materiale//Kundskab:
s. 7-12 og 17-19,  i Elementær nodelære af Jakob Jensen
Suppleret med øvelser på Musikipedia.dk og musikurser.dk

Bluesmusik af Malene Rigtrup og Susanne Christiansen (Inspirationsmateriale til det nye C-niveau)

Materiale//Udøvelse:
Flerstemmig sang: Tilo Akandita (Pierre Dørge)
Enstemmig sang:
Sammenspil: selvkomponerede sange over en 12 takters blues, Æblemand/I Like The Flowers/Blue moon (træning i akkordrundgang)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sammenspil, groove og rytmisk analyse

Hvad skal vi?
I skal arbejde i 3 grupper med numre til forårskoncerten. Som optakt til forløbet snakker vi om groove, pulsmarkering og modrytme og hvordan man laver roller i sit sammenspil med det i baghovedet. Efter forårskoncerten skal vi arbejde med groove og det der kaldes rytmisk analyse. Vi skal læse grooves noteret på noder, beskrive enkelte stemmer og sammenhængen i mellem dem.

Fagligt indhold/mål:
Rytmisk analyse af groove
Pulsmarkering, modrytme
Skriftligt arbejde med rytmisk analyse

Materiale//Kundskab:
Introduktion til groove (kompendie)
Grooveanalyse af Thomas Hammer (pdf)
Puls/Taktrammen af Rockmusik i tid og rum (Anders Aare m.fl.)
Dige-dage systemet (kompendie)

Materiale//Udøvelse:
Gruppesammenspil: I'm outta love (Anastacia), Skal vi ta' til månen (Undertekst), Papirtiger (Fabräk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Musikalsk analyse, pop/rock-arr og Spil Dansk

HVAD SKAL VI?
Dette forløb har 3 overordnede fokuspunkter.
Første punkt er musikalsk analyse vha. akkordlæsning, funktionsharmonik og melodianalyse. Det er discipliner som I både skal bruge skriftligt og mundtligt.

Andet punkt handler om skriftlig musik og pop/rock-arrangement i MuseScore. I skal lære programmet at kende og lave små øvelser med kor, bas og trommer.

Tredje punkt handler om sammenspil. I skal være med når Paden tager ud i uge 48 og spiller dansk musik i forbindelse med Spil Dansk-ugen. Vi skal gerne have omkring 6 numre med

FAGLIGT INDHOLD/MÅL:
Akkordlæsning
Funktionsharmonisk analyse (hovedfunktioner, paralleller, vekseldominant og bidominanter)
Melodisk analyse
Flydekor, melodirytmefordobling og korsvar.
Standardbas og -trommer
Samarbejde om sammenspil og kreativt arbejde

MATERIALE//KUNDSKAB:
Kompendie med akkordlæsning (øvelser fra tartelet.dk)
Kompendie om funktionsharmonik af Jakob Jensen (via musikkurser.dk)
Teori om melodisk analyse via musikipedia.dk
Pop-arrangement af Jakob Jensen
Bastarden af Thomas Hammer

MATERIALE//UDØVELSE:
En- og flerstemmige sange:
Sikke'n dejlig dag det er i dag (Stig Møller)

Sammenspil:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 M2: Pop/rock-arrangement

Hvad skal vi?:
Vi arbejder med M2-disciplinen pop/rock-arrangement
I skal lave arrangementer i MuseScore for kor, bas og trommer.
Afleveringer der er markeret (M2) er træning og vurderings-grundlag i deldisciplinerne.

Materiale:
Vi arbejder med kapitlerne:... i Bastarden og øvelser dertil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Musikudvøvelse: Sammenspil og solopræstation

Hvad skal vi?
I arbejder med den praktiske musik både i grupper og i form af en solopræsentation.

Om sammenspil:
I skal selv danne sammenspilsgrupper og finde et nummer som skal spilles af gruppen skal fremføre til forårskoncerten (24. april)
Når grupperne skal formes skal der så vidt muligt tages hensyn til at alles ønsker om hvilken rolle de mener de kan besætte for at sammenspillet bliver fornuftigt og så man selv har mulighed for at udfylde sin rolle samtidig med en mulighed for at udvikle på den rolle.
Denne refleksion laves skal også laves skriftligt.

Om solopræstation:
Alle elever på A-niveau skal til en eventuel eksamen i 3. g lave en solopræstation hvor man vurderes på sang eller instrument. Man må lave det helt solo, eller i mindre grupper, men hvor det er én der vurderes på sin solopræstation.
I skal beslutte jer for hvad I kunne tænke jer at lave. Der skal øves i fritiden. Undervejs er timer hvor I snakker planer, øvning mv. igennem med mig.
Vi skal som udgangspunkt præsentere numrene for hinanden i slutningen af skoleåret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Musikanalyse/Optakt til SRO

Hvad skal vi?
I skal arbejde med at lave musikalsk analyse (intern) med flere musikalske parametre.
I skal læse om sammenhænge for musik (musikhistorie, typer af musik) og arbejde med at sætte musik i sammenhæng.

Materiale: ...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 The Beatles

FORMÅL MED FORLØBET:
- lave musikalsk intern analyse med udvalgte parametre (form, instrumentation og arrangement/groove, sound, melodik, harmonik
- At kunne formidle analysen mundtligt med henvisninger i noden og med forståelse for begreber
- At sætte sin analyse i en historisk sammenhæng.

EMNET OG MATERIALE:
- The Beatles

Vi læser om deres udvikling og historie. Vi skal læse analyser af deres musik.
- Musikipedias underside om The Beatles er vores primære kilde, hertil udleverede kopier og noder.
https://www.musikipedia.dk/beatles

Vi læser analyser af Wanna Hold Your Hand

Vi laver analyser af: She Loves You, Eleanor Rigby og Lucy in The Sky With Diamonds
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Pop/Rock-arrangement

Forløb hvor vi arbejder med at lave pop-rock-arrangementer skriftligt efter Bastardens anvisninger og ved at anvende MuseScore.
Vi arbejder med øvelser på klassen samt selve afleveringerne.
Udgangspunktet er at alle afleveringer laves i par.
Derudover laver jeg små individuelle prøver og så er der terminsprøve i februar der kan give jer et billede af jeres eget niveau.

Vi skal arbejde med følgende
Kor:
- Treklangsmedstemmer
- Korsvar og vippeakkorder
- Repetition af de andre korteknikker vi har arbejdet med.

Groove (bas+trommer):
- Flere værktøjer til at lave bas
- 2-taktsgrooves
- Sammenhæng mellem melodi og groove
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Trinanalyse og modalharmonik

Et forløb i musikteori og harmonik.
Vi skal have godt styr på trinanalyse og modalharmonik.
Målet er at I kan analysere akkordfølger og afgøre om de er modale eller ej (5. disciplin i M1)

Vi skal arbejde med
- trinanalyse
- ufuldkommen dominant og subdominant
- kirketonearter/modale tonearter
- modale akkordfølger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Spil Dansk

Sammenspilsforløb i grupper hvor produktet skal være numre på dansk som vi kan spille i forbindelse med Spil Dansk i uge 44.

Udgangspunktet er 3 grupper med 8 i hver, men det finder vi ud af i fællesskab.

Numre:
Amor og den sidste pil
Træ
??
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Barok og wienerklassik

Et forløb der skal handle om kunstmusik/klassisk musik. Fokus er på historie, stilkendskab og intern musikalsk analyse.
Forløbet handler primært om perioderne barok og wienerklassik og nogle af de formtyper som kan knyttes til de perioder.

Forløbet bliver sammen med Beatles-forløbet de to forløb der kan stilles mundtlige eksamensspørgsmål i.

Vi skal arbejde med:
- overblik over den klassiske musiks historie
- hvordan analyseres kunstmusik
- musikhistorisk viden om barok og wienerklassik og komponisterne i de perioder
- viden og analyse af formtyperne rondo og menuet

Kernestof:
Generelt tager vores analyser udgangspunkt i den skabelon der præsenteres i Jakob Jensens "Analyse af klassisk musik": https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Klassisk_musik_analyse.html

Primær kilde for barokmusik er Jakob Jensens hjemmeside om barok: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html
Barokperidoen suppeleres desuden med følgende sider fra Barokbogen (Jens Dalsgård): s. 118, 121, 124-26.

Primær kilde for viden om wienerklassik er afsnit fra Træk Af Den Vestlige Musiks Historie, s. 116-128, 146-48 samt musikhistorisk oversigt fra Jørgen Floris: Musikoplevelse, s 36, 72-75, 96-100, 133-135

NB! I forbindelse med repetitionen har vi lyttet og arbejdet med pointer fra de to podcasts "Sådan kan du høre det er Vivaldi" og "Sådan kan du høre det er Mozart": https://www.dr.dk/lyd/p2/saadan-kan-du-hoere-det-er-1294952575000
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Eksamensnumre

Der skal dannes sammenspilsgrupper og findes numre, som skal øves. Numrene skal bruges til eksamen og til forårskoncert.
Når grupperne skal dannes, skal alle have fokus på at man enten i sin solo-del eller i gruppedelen demonstrere noget vokalt (sang/rap/spoken word)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer