Paderup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Paderup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Paderup Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Lisbeth Bæk Eriksen
Hold
2022 MU/b (
1b MU
,
2b MU
,
3b MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Rytmelære og basissammenspil
Titel 2
Toner, skalaer og julesammenspil
Titel 3
Tonearter, sang/stemme og folkemusik
Titel 4
Intervaller, akkorder og blues
Titel 5
Sammenspil, groove og rytmisk analyse
Titel 6
Musikalsk analyse, pop/rock-arr og Spil Dansk
Titel 7
M2: Pop/rock-arrangement
Titel 8
Musikudvøvelse: Sammenspil og solopræstation
Titel 9
Musikanalyse/Optakt til SRO
Titel 10
The Beatles
Titel 11
Pop/Rock-arrangement
Titel 12
Trinanalyse og modalharmonik
Titel 13
Spil Dansk
Titel 14
Barok og wienerklassik
Titel 15
Øvrig musikudøvelse
Titel 16
Eksamensnumre
Titel 17
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Rytmelære og basissammenspil
Hvad skal vi?
I vores første forløb skal vi lærer hinanden at kende. I skal lave rotationssammenspil i grupper.
Musikteoretisk arbejder vi med nodeværdier, puls, tempo og rytmer. Det gør vi ved at læse noder og klappe rytmer.
Fagligt indhold/Faglige mål:
Puls, tempo, takt og underdeling
Nodeværdier, pauser og rytmer
Basalt instrumentkendskab
Evne til at indgå i en sammenspilssituation
Materiale//Kundskab
Læsestof samt øvelser fra Rytme-kursus af JakobJensen via
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/rytmer/index.html
Suppleret med øvelser fra
musikipedia.dk
Materiale//Udøvelse:
Sammenspil: Deamons (Imagine Dragons)
Indhold
Kernestof:
Ingen! :-)
mp3-elevopgaver.zip
Lektie til rotations-grupperne (gruppe 1, 3 og 5): Se videoen med 4-chord songs samt playlisten hvor jeg forklarer hvordan man spiller på de forskellige instrumenter. Hvis man har mulighed for det, må man gerne prøve på egne instrumenter. Lektie til
Axis of Awesome - 4 Four Chord Song (with song titles)
Playliste med instruktioner, 4-chord songs
Rytmer, Jakob Jensen
Puls og tempo | Musikipedia
Lektie til rotations-grupperne (gruppe 2 og 4): Se videoen med 4-chord songs samt playlisten hvor jeg forklarer hvordan man spiller på de forskellige instrumenter. Hvis man har mulighed for det, må man gerne prøve på egne instrumenter. Lektie til ryt
Gruppe 2 og 4 øver på det aftale instrument/sang. Gruppe 1, 3 og 5 laver den lektie I har aftalt i gruppen.
Pyrus Cool Jul - Alletiders Julemand
Sæt taktstreger og øv rytmer ved at klappe på papiret som I fik i sidste lektion. Alle dem der mangler et opsummeringsark til musiklære, kan finde det i mit dueslag. Her ligger også ark, til dem der ikke var til timen i torsdags. HUSK desuden høretel
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Toner, skalaer og julesammenspil
Hvad skal vi?
Vi skal forberede numre som skal spille til juleafslutning. Derudover skal vi arbejde med toner i g- og f-nøgle på klaveret og læsning som noder. Vi skal også arbejde med dur/mol-skalaer og hvad tonearter er for noget.
Derudover skal I deltage i Krea-dagen hvor vi får besøg af Dea der laver sang, dans og spil med jer. I skal være sammen med musik C-holdet og det I laver skal starter juleafslutningen op!
Fagligt indhold/faglige mål:
Toner på klaveret
Læsning og notering af toner i g- og f-nøgle.
Dur- og molskalaer
Tonearter, paralleltonearter samt kvintcirklen.
Materiale//Kundskab
Læsestof samt øvelser fra Tone-kursus af Jakob Jensen via
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/noder/index.html
Læsestof samt øvelser fra Skala-kursus af Jakob Jensen via
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/skalaer/index.html
Suppleret med øvelser fra
Musikipledia.dk
Materiale//Udøvelse:
Enstemmig sang: Hold håbet op
Sammenspil: Jul på Vesterbro (Matthesen), Shake up Christmas (Train), Drømte mig en lille drøm (Dicte), Misteltoe (Justin Bieber)
Indhold
Kernestof:
Øvelser » Toner | Musikipedia
Du skal læse ALLE underafsnit på linket nedenfor. Sørg for at lytte til lydeksemplerne (med høretelefoner på). Dit læse fokus skal være følgende
Toner og noder, Musikkurser, JJ
Akkorder til Jul på Vesterbro
Drømte mig en lille drøm, leadsheet.docx
Shake up Christmas, leadsheet.docx
Brug 30 minutter på at øve dig på din rolle/instrument.
Brug minimum 30 minutter på at øve din rolle i sammenspillet.
Dem der spiller Misteltoe og Shake up Christmas øver sig på deres rolle i min 30 minutter. Grupperne der spiller Drømte mig en lille drøm og Jul på Vesterbro skal læse om dur- og molskalaer via link nedenfor. Sørg for at læse de undersider jeg har ma
Dem der spiller Drømte mig en lille Drøm og Jul på Vesterbro øver sig på deres rolle i min 30 minutter. Misteltoe- og Shake up Christmas-grupperne skal læse om dur- og molskalaer via link nedenfor. Sørg for at læse de undersider jeg har markeret med
kvintcirkel 1 dur.html
Øv dig minimum 30 minutter på din rolle i sammenspil
Rytmer » Helnoder, halvnoder og 4.-delsnoder » Læsning | Musikipedia
Øvelser » Skalaer | Musikipedia
Man øver sig på sin stemme, så det sidder lige i skabet! Husk høretelefoner.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tonearter, sang/stemme og folkemusik
Hvad skal vi?
Vi arbejder fortsat med skalaer og tonearter
Vi skal arbejde med stemmetræning og sangteknik
Vi skal læse og arbejde med begrebet folkemusik og auditiv analyse (analyse ved at lytte)
Fagligt indhold/Faglige mål:
Molskalaer
Toneart og kvintcirklen
Sangtræning: støtte, registre
Folkemusik
Auditiv analyse
Materiale//Kundskab
Skalakursus via Jakob Jensen Musikkurser:
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/skalaer/index.html
Folkemusik af Malene Rigtrup og Susanne Christiansen (fra Inspirationsmateriale til det nye C-niveau)
Materiale//Udøvelse:
Enstemmige sange: Hvor du sætter din fod, Skybrud, Fortabt er jeg stadig, Jutlandia
Flerstemmig sang: Tilo akandita (Piere Dørge)
Indhold
Kernestof:
Toneartsgenkendelse
Øvelser » Skalaer | Musikipedia
Øvelser » Tonearter | Musikipedia
Du skal læse via de tre links nedenfor. Når du læser skal du have fokus på at finde svar på følgende 2 spørgsmål (skriv dine overvejelser/svar ned et sted)
genkendelse mol.html
Du skal læse om harmonisk mol og melodisk molskala via link nedenfor. Vær omhyggelig med at lytte godt til lydeksemplerne.
molskalaer ren harmonisk melodisk.html
MuseScore 3 Released
Brug 30 minutter på at træne musikteori på musikipedia. Du vælger selv hvad der er relevant for dig mellem det jeg har understreget. Husk at bruge dit opsummeringsark og kvintcirklen. Når du er færdig, tager du et skærmklip af hvad du har lavet og hv
image.png
Arbejdsspørgsmål til Folkemusik.docx
Læs den vedhæftede tekst om folkemusik. Notér de genrer og typer af folkemusik der nævnes i teksten ned på papir el. lign.
Folkemusik (Rigtrup og Christiansen).pdf
Sorten Muld Ravnen (The Raven)
Se videoen nedenfor om melodier og deres udformning. Overvej efterfølgende disse spørgsmål:
Melodik, noter fra RMTR
Kig dine noter til arbejdet med Sorten Mulds 'Ravnen' igennem. Prøv at svare på de spørgsmål I ikke nåede i gruppen.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Intervaller, akkorder og blues
Hvad skal vi?
Vi fortsætter arbejdet med musikteori, nu skal det handle om intervaller og akkorder. Vi skal fortsat synge og så skal vi arbejde med blues og I skal skrive jeres egen.
Fagligt indhold/Faglige mål:
Intervaller
Akkorder, treklange og firklange
Blues og dens musikalske kendetegn
Materiale//Kundskab:
s. 7-12 og 17-19, i Elementær nodelære af Jakob Jensen
Suppleret med øvelser på
Musikipedia.dk
og
musikurser.dk
Bluesmusik af Malene Rigtrup og Susanne Christiansen (Inspirationsmateriale til det nye C-niveau)
Materiale//Udøvelse:
Flerstemmig sang: Tilo Akandita (Pierre Dørge)
Enstemmig sang:
Sammenspil: selvkomponerede sange over en 12 takters blues, Æblemand/I Like The Flowers/Blue moon (træning i akkordrundgang)
Indhold
Kernestof:
Lav s. 1 færdig i de udleverede ark og læs om intervallers størrelser via link nr. 1 nedenfor. Husk at lytte til lydfilerne. Hvis du er mere nysgerrig på intervaller og vil læse grundigere, så læs via link nr. 2. Når du har læst, skal du overveje føl
1.Hjælp hinanden med huller i MU 2: I er sat sammen så I kan hjælpe hinanden, dvs. det er forskellige opgaver I har huller I og andre i gruppen kan derfor hjælpe J 2.Hjælp hinanden med MU 3 (hvis den ikke er færdig ;-)) 3.Test hinanden med intervalko
Brug 30 minutter på at træne intervaller på Musikipedia. Indsæt billede af hvor langt du er via elevfeedback.
2-delt lektie: 1. Se denne video: Cathrine Sadolin TV interview about Complete Vocal Technique
Du skal læse afsnit 1 og 2 om treklangsakkorder via link til Musikipedia. Undervejs, eller bagefter skal du overveje svarene på følgende spørgsmål (skriv svarene ned 🙂)
Du skal læse afsnit 1 og 2 om treklangsakkorder via link til Musikipedia. Undervejs, eller bagefter skal du overveje svarene på følgende spørgsmål (skriv svarene ned 🙂).
Du skal løse opgaverne på s. 1-3 i 3-klangskompendiet. Hvis du blev færdig i timen, så lav opgaverne på s. 4-5. Dem der gerne vil spille lidt i timen, skal desuden læse og øve på en wanna be-vamp via vedhæftede dokument.
Wanna be-vampen.docx
Kompendium, 3-klange.pdf
Svar til s.1-3, 3-klange.pdf
Løs s. 4-5 i 3-klangskompendiet (sus-akkorder og omvending). Hvis du er færdig med de sider så træn akkorder via musikipedia (link nedenfor)
Bluesmusik (Rigtrup og Christiansen).pdf
Svar til s. 1-2, 4-klangskompendie.pdf
Afsnit
Du skal løse s. 1 og 2 i 4-klangskompendiet. Hvis du er færdig med det, skal du bruge tiden på at træne 4-klange på musikipedia: Øvelser » Akkorder | Musikipedia
Du skal læse den vedhæftede tekst og svare på arbejdsspørgsmålene (s. 5). Overvej hvilke sange vi skal spille til forårskoncert. Udfyld spørgeskema om instrument-ønske.
HUSK AT UDFYLDE SPØRGESKEMA. Hver gruppe har til i dag lavet minimum 4 vers i deres blues. Derudover har man øvet sig på "sit" instrument. Husk at Musikipedia kan bruges til at finde akkorder: Akkordopslag | Musikipedia og blues-skala: Skalaopslag |
Transpose | Pitch Shifter - Browser Extension
Du skal læse vedhæftede dokument (der står mest på s. 3-4). Vælg én af rytmerne på s. 2 og øv den (brug evt. metronome fra Musikipedia). Metronom | Musikipedia
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sammenspil, groove og rytmisk analyse
Hvad skal vi?
I skal arbejde i 3 grupper med numre til forårskoncerten. Som optakt til forløbet snakker vi om groove, pulsmarkering og modrytme og hvordan man laver roller i sit sammenspil med det i baghovedet. Efter forårskoncerten skal vi arbejde med groove og det der kaldes rytmisk analyse. Vi skal læse grooves noteret på noder, beskrive enkelte stemmer og sammenhængen i mellem dem.
Fagligt indhold/mål:
Rytmisk analyse af groove
Pulsmarkering, modrytme
Skriftligt arbejde med rytmisk analyse
Materiale//Kundskab:
Introduktion til groove (kompendie)
Grooveanalyse af Thomas Hammer (pdf)
Puls/Taktrammen af Rockmusik i tid og rum (Anders Aare m.fl.)
Dige-dage systemet (kompendie)
Materiale//Udøvelse:
Gruppesammenspil: I'm outta love (Anastacia), Skal vi ta' til månen (Undertekst), Papirtiger (Fabräk)
Indhold
Kernestof:
Øv dig på din stemme 🎶
Øv dig på din stemme/lyt til nummeret og lær din stemme at kende. Hvis du ikke kan gøre noget af det, så brug 30 minutter på Musikipedia.
Øv dig 30 min (brug også gerne tid på Musikipedia🎶🙃)
Øv dig minimum 30 minutter på din stemme.
Øv dig på din stemme.
Fascination, sopran.m4a
Download
Del 1 af MU 5, grooveanalyse.docx
Du skal se en video om at navngive slag i en rytme.
Forberedelse til prøve. Via links nedenfor.
Du skal lave en beskrivelse af det rytmiske mønster i hvert af instrumenterne i opg. 2 i MU 5 (vedhæftet)
Læs s. 1 samt de første 4 punkter i dokumentet om dige-dage- systemet i vedhæftede dokument. Øv dig på de første 3 opgaver på s. 4 (nr. 55, 56 og 57)
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Musikalsk analyse, pop/rock-arr og Spil Dansk
HVAD SKAL VI?
Dette forløb har 3 overordnede fokuspunkter.
Første punkt er musikalsk analyse vha. akkordlæsning, funktionsharmonik og melodianalyse. Det er discipliner som I både skal bruge skriftligt og mundtligt.
Andet punkt handler om skriftlig musik og pop/rock-arrangement i MuseScore. I skal lære programmet at kende og lave små øvelser med kor, bas og trommer.
Tredje punkt handler om sammenspil. I skal være med når Paden tager ud i uge 48 og spiller dansk musik i forbindelse med Spil Dansk-ugen. Vi skal gerne have omkring 6 numre med
FAGLIGT INDHOLD/MÅL:
Akkordlæsning
Funktionsharmonisk analyse (hovedfunktioner, paralleller, vekseldominant og bidominanter)
Melodisk analyse
Flydekor, melodirytmefordobling og korsvar.
Standardbas og -trommer
Samarbejde om sammenspil og kreativt arbejde
MATERIALE//KUNDSKAB:
Kompendie med akkordlæsning (øvelser fra
tartelet.dk
)
Kompendie om funktionsharmonik af Jakob Jensen (via
musikkurser.dk
)
Teori om melodisk analyse via
musikipedia.dk
Pop-arrangement af Jakob Jensen
Bastarden af Thomas Hammer
MATERIALE//UDØVELSE:
En- og flerstemmige sange:
Sikke'n dejlig dag det er i dag (Stig Møller)
Sammenspil:
Indhold
Kernestof:
Du skal repetere via opsummeringsark (vedhæftet). Alternativt kan man vælge at bruge JJ Musikkurser, musikteori eller musikipedia: Musikteori | Musikipedia Se nedenfor hvad fokus er. Husk desuden en blyant og viskelæder😜
Brug 30 minutter på at løse så meget du kan af opg. 1 og 2 i kompendiet om akkordlæsning. Overvej danske numre som du gerne vil lave i sammenspil og overvej hvilken rolle/hvilke roller du gerne vil have.
Download
Hvalen_Hvalborg_-_skrive_flydekor ind.mscz
Læs og løs opgaverne i det udleverede ark, som også er vedhæftet her.
praxisOnline
Opgave 1 ÔÇô Voicing.mscz
Lav flydekoret til Hvalborg færdigt. Derudover skal du skal læse afsnit 1 i Bastarden om flydekor (Husk lydeksempler!)
Du skal lave opgaverne i dokumentet med voicing færdigt i MuseScore. Du har gemt dokumentet i din musikmappe😜Og ellers findes det her nedenfor.
Øv dig på din stemme
Genlæs teorien om funktionsharmonik s. 2-3 i kompendiet du fik. Løs opgaverne på s. 3. og brug resten af tiden på at træne via linket nedenfor.
hovedfunktionerne i dur.html
Du skal bruge minimum 30 min på "dit" sammenspilsnummer. Enten er det at øve rytme, figur, akkorder allerhelst sammen med nummeret på youtube. Sænk gerne afspilning til 0,75 så du kan følge med. For nogle skal der lyttes figurer af. Hvis man er i tvi
index.html
gym-trommer.xml.zip
Du skal læse om bas og trommer i Bastarden, vær omhyggelig med også at lytte på lydeksemplerne - de hjælper din forståelse🙂. Start med at læse introduktionen til groove lige inden afsnit 11 går i gang. Hvad er afsnittets pointe om den bas og tromme-
Skriv grundtonebas (samme tone som akkorden) til de første 4 takter af Sunny, brug én af standardrytmerne (se OneNote). Bagefter skal du læse afsnit 11.2 om gennemgangsbas samt afsnit 13.2 om liftet standardrytme i Bastarden. Repetér desuden din vide
Øv dig minimum 30 minutter på din rolle i sammenspil. Se i hvordan du ændrer pitch og tempo på "dit" nummer via plugin til Chrome i videoen nedenfor.
Du skal læse om vekseldominant her: vekseldominant.html
Lektien er aftalt i jeres afleverings-gruppe
Øv dig minimum 30 minutter på din rolle i sammenspil
Metode til at lave akkordlæsning
Brug minimum 30 min på at øve dig til sammenspil
Øv dig minimum 30 minutter på din stemme i sammenspillet
Øv din min. 30 minutter på dine ting til Spil Dansk.
Melodianalyse, kompendium.docx
Du skal læse afsnit 1, 2, 4, 5 og 6 via følgende link Melodisk analyse | Musikipedia Herefter skal du bestemme taktart, toneart, ambitus og form på Svantes lykkelige dag og Den danske sang i de udleverede papirer. Skriv taktart og toneart i elevfeedb
Du skal læse afsnit 3 i link fra sidst om tonemateriale i en melodi. Derudover skal du læse om begreber til melodisk analyse i det vedhæftede dokument. Du skal vælge minimum 3 begreber som du synes du forstår og som du kan finde i de to sange vi anal
Forbered dig til prøven i akkordlæsning og funktionsharmonisk analyse. Læs op ved at læse og lave øvelser i vores kompendier Akkordlæsning, kompendium.pdf samt s. 1-11 i Harmonik, JJ-papirer.pdf . Du kan evt. også se den video jeg har lavet om hvorda
Melodianalyse af Stenen slår smut.docx
Skriv en samlet melodianalyse af Stenen Slår Smut. Brug opskriften nedenfor. Upload dit dokument i elevfeedback.
Svar på prøve, 2b MU, akk-læsning og fkt-analyse.pdf
Skriv en samlet melodianalyse af Stenen Slår Smut. Sørg for at få alle de punkter med vi har talt om i de sidste lektioner.
2-delt lektie: 1. Find toneart, taktart, ambitus og form i vedhæftede melodi (hør: Du spør mig om håbe node:Du spør mig om håbet.pdf ) 2. Læs om dominantforudholdsakkorder her dominantforudhold.html. Overvej efter endt læsning hvordan man genkender e
Opgave 3.1 ÔÇô Tears In Heaven.mscz
Opgave 3.2a ÔÇô Don't Go Breaking My Heart.mscz
Opgave 3.2b ÔÇô As Long As You Love Me.mscz
Du skal læse kapitel 3 om melodirytmefordobling i Bastarden. Efter endt læsning lister du de vigtigste pointer i teksten op ifølge dig?
Opgave 4 ÔÇô Betoning og lift.mscz
Du skal læse kapitel 4 om taktart og lift. Efter endt læsning lister du de vigtigste pointer op ifølge dig.
Opgave 5 ÔÇô Joanna & And I Love Her.mscz
Du skal læse kapitel 5 i Bastarden om tekst på lange toner. Når du er færdig med at læse skal du liste de vigtigste pointer op i den tekst du har læst.
Brug din lektietid på enten MU 8 eller MU 9.
Øv dig på din stemme i Happy X-mas og arbejd med MU 9 (som minimum laver du akkorder med hel- eller halvnoder igennem hele sangen)
Korsvar Gonna Be A Cold Christmas.mscz
Korsvar Last Christmas.mscz
Korsvar Santa Baby.mscz
Du skal læse kapitel 6 i Bastarden om korsvar. Notér pointerne fra teksten ind i elev-feedback i lectio. Øv dig igen på din stemme i Happy X-mas
Lav korsvar i de sidste 2 takter af MU 9 og lav melodirytmefordobling i omkvædet. Øv din stemme til Happy X-mas igennem minimum 3 gange (vær opmærksom på at formen på filen er anderledes)
Brug minimum 30 minutter på at træne dur/mol-skalaer samt tonearter via øvelser på Musikipedia. Når du har trænet så indsæt et skærmklip af dine scores ligesom nedenfor:
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
M2: Pop/rock-arrangement
Hvad skal vi?:
Vi arbejder med M2-disciplinen pop/rock-arrangement
I skal lave arrangementer i MuseScore for kor, bas og trommer.
Afleveringer der er markeret (M2) er træning og vurderings-grundlag i deldisciplinerne.
Materiale:
Vi arbejder med kapitlerne:... i Bastarden og øvelser dertil.
Indhold
Kernestof:
Genlæs afsnit 11.1 og 11.2 om gennemgangsbas. Repetér desuden din viden om trommer og forskellige grooves ved at læse kapitel 12 og 13 i Bastarden.
Januar puster sin rastløse vilje
Oversigt over groove-typer, Bastarden.docx
Vælg det 1-takts groove du vil lave i vers i MU 11. Skriv rytmen ind og lav gennemgangsbas.
Repetér din viden om grooveanalyse ved at genlæse følgende 3 dokumenter (som vi arbejdede med i slutningen af 1.g). Introduktion til groove.pdf Grooveanalyse, Thomas Hammer.pdf M1 rytmisk analyse - Hvad kaldes slagene (1).docx Se desuden videoen om n
Brug 30 min på at skrive så meget du kan af den rytmiske analyse af groovet til Ung Kniv. Overvej hvilken rolle du gerne vil besætte i et sammenspil.
Mening i 'm a Rover
Syngestil og sangteknik.doc
Du skal genlæse en tekst om folkemusik som vi også læste i 1.g Folkemusik (Rigtrup og Christiansen).pdf Efter endt læsning skal du prøve at udfylde dette skema (som vi også arbejdede med i 1.g) Folkemusik, skema.docx Lyt og se følgende video med den
Klassisk musikhistorie.html
Mozart - Eine kleine Nachtmusik, 3. sats.pdf
Mozart - Eine kleine nachtmusik 3. sats.wma
Randers kammerorkester: klassisk for begyndere
Tegn og symboler | Musikipedia
Mozart-Eine-kleine-nachtmusik-3.-sats.mp3
Læs teksten om kunstmusik Kunstmusik, Rigtrup og Christiansen.pdf og overvej hvordan det vedhæftede skema skal udfyldes Kunstmusik, skema.docx Lyt på og se desuden følgende to udgaver af et stykke klassisk musik
Du skal besvare 5 spørgsmål ved at læse forskellige afsnit fra følgende link https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik samt denne pdf: Populærmusik (Rigtrup og Christiansen).pdf
Leadsheet, skabelon.docx
Læs om koncerten du skal med til onsdag d. 24. januar på Værket koncert 2023 2024 caledonian crossroads II.html
Du skal læse resten af populærmusik-teksten (du har læst en smule om jazz før ;-)) Populærmusik (Rigtrup og Christiansen).pdf Overvej igen hvordan skemaet for populærmusik skal udfyldes på baggrund af det du har læst Populærmusik, skema.docx
Formanalyse | Musikipedia
Intern musikanalyseskabelon, musik A.docx
Ingen :-)
Læs vedhæftede tekst om sound-analyse Sound, uddrag, RMTR.pdf Supplér desuden med afsnit 4 i JJ's tekst om analyse af rytmisk musik Analyse af rytmisk musik, JJ--papirer.pdf
Brug 30 minutter på analysen af Som Fluer der hvor du er nået til. Nogle skal lave formanalyse med instrumenter og groove-analyse, andre skal arbejde videre med sound og vokal.
Du skal til i dag lave en melodisk analyse af melodien til Som Fluer. Brug opskriften til M1-analysen, men skriv udelukkende stikord til analysen i et word-dokument. Hvis du er i tvivl om metode, så tjek vores OneNote:
Læs om hvordan man laver harmonisk analyse her: https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse Efter endt læsning skal du overveje hvor mange typer harmonik vi kan arbejde med og hvad der er deres kendetegn.
3-delt lektie: 1. Til i dag har du hørt de 5 episoder af podcasten Hvem er The Minds of 99 https://www.dr.dk/lyd/p3/hvem-er-2522729828000
Eksempler på redegørelser i SRP-musik.docx
Gruppearbejde:
Brug 30 minutter på at skrive en disposition til SRO-opgaven (opgaveformuleringen har du her Opgaveformulering (forside) SRO, 2b 2024.docx) Nu kender du opgaveformuleringen, hvad vil du have med? Hvad mener du er relevant at have med i forhold til ud
Transpose | Pitch Shifter - Browser Extension
2-delt lektie: 1. Læs den feedback jeg har lavet til din MU 10 (grooveanalyse af Ung Kniv). Overvej om du har nogle opfølgende spørgsmål. 2. I din sammenspilsgruppe er I blevet enige om 1 (eller 2) sange I vil spille samt hvilken besætning.
Du bruger 30 minutter på at arbejde på opg. A og C (akkordlæsning og melodisk analyse) i MU 12
Funktionsfont til Musikteori 1 - Musik - STX | Emu.dk
Du skal læse om modulation via følgende link: Modulation | Musikipedia og svare på læsespørgsmålene. Tag desuden dit harmonik-kompendium med (skriv til mig hvis du ikke har et, så kopierer jeg. Man skal have det på papir).Harmonik, JJ-papirer.pdf
Musikanalyser af The Beatles | Musikipedia
Læs de 3 første afsnit i historien om The Beatles: https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik sørg for også at se filmklip og lyt til lydeksemplerne som bidrag til at forstå teksten.
Grupper til gruppearbejde:
She Loves You (Remastered 2009)
Læs afsnit 4 og 5 i historien om The Beatles: https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik. Lav desuden en formanalyse af She Loves You ved hjælp af den udleverede node (du kan evt. skrive den i skabelonen der er vedhæftet)
The Beatles - She Loves You [Come To Town, ABC Cinema, Manchester, United Kingdom]
Lektie er aftalt i jeres analysegrupper. Husk at medbringe noderne på papir.
Alle grupper forbereder deres præsentation og har lagt deres noter ind i det fælles Teams-dokument, sørg for at jeres gennemgang tager udgangspunkt i noden med henvisninger. Der er ca. 10 min til hver gruppe.
Jeg præsenterede sidst hvad jeg vil gøre i forhold til vores læringsmiljø. Jeg vil gerne at I overvejer jeres rolle. Derudover: Gr 1 (Fly as me) og Gr. 2 (Træ) øver derhjemme. Gr 3 (Amor) og Gr. 4 (Soul Shadows) læser overvejelsesspørgsmål (nedenfor)
Gr 3 (Amor) og Gr. 4 (Soul Shadows) øver derhjemme. Gr 1 (Fly as me) og Gr. 2 (Træ) læser overvejelsesspørgsmål og starter med at se film DRTV - The Beatles - Eight Days A Week
Trommer, MuseScore
Se din feedback-video til MU 11 og skriv 3 elementer som du har fået af vide (godt/skidt) ned i elev-feedback.
MU 12.pdf
Tastaturoversigt funktionstegn 2021.pdf
Du skal gå ind på denne hjemmeside Funktionstegnog downloade skrifttypen funktionstegn og installere den. Der er forklaring, samt video til hjælp på siden. Brug resten af de 30 minutter på at øve dig til sammenspil. Husk at Beatles-filmen skal være s
Funktioner2021.ttf
Trommer, DK, Bastardnoation, version 2.drm
Differentieret lektie: Grøn MU 13: Vælg et 1-takts groove og skriv bas+tr ind i vers. Gul og rød MU 13: Læs kap. 16 i Bastarden om oplæg som vi arbejdede med før ferien. Prøv at lave et oplæg mellem vers og omk i MU 13. Alle husker at tage papir med
Brug minimum 30 min. på at øve din stemme til sammenspilsnummeret (husk at man skal have set Beatles-filmen færdig til i næste uge).
Afsnit
Øv dig minimum 30 min på sammenspil, husk aftaler om form, breaks osv.
Øv dig på din stemme. I den vedhæftede zip-fil kan man finde øvefiler til de enkelte stemmer. I linket kan man høre sangen med band og kor: Vent på mine sange
Vent på mine sange, øvefiler.zip
Eleanor Rigby (Remastered 2015)
Find og genovervej dine svar på de to spørgsmål til Beatles-filmen. Læs derudover afsnit 6 "Studieårene" via musikipedia: Eventyret om The Beatles | Musikipedia. Lav stikord til arbejdsspørgsmålene der er vedhæftet Arbejdsspørgsmål til 'Studieårene'.
Øv minimum 30 min. Tænk over en god fællessang til forårskoncerten.
Øv dig på dit sammenspilsnummer, læs desuden om melodianalyse i en mundtlig sammenhæng i vores OneNote (Materialer/Musikalsk analyse internt/Melodik)
Forårskoncert indbydelse 2024.pdf
Husk høretelefoner til din computer. Du skal læse kap. 19 i Bastarden om at lave slutninger i et pop/rock-arrangement. Bastarden-bogen har fået en opdatering, det er derfor bedst at logge ind med MitID via følgende link Praxis online
Lav den melodiske analyse af Eleanor Rigby færdig (opskrift er vedhæftet). Sørg for at have alle toner fra melodien skrevet op som skala efter tonearten på nodepapir med toner, trinnavn og interval.
Kig dine noter igennem og bestem storformen til Eleanor Rigby. Lav noter på teksten til Eleanor Rigby efter spørgsmålene nedenfor.
A Hard Day"s Night og Revolver | Musikipedia
Viden om Revolver-album
Brug 30 minutter på at træne din akkordforståelse el for 3- og 4-klange via afsnittene på denne side: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/akkorder/index.html - lav gerne øvelser, det hjælper på forståelsen. Hvis du mener det er spild af tid for
Lyt til Lucy in the Sky With Diamonds Lucy In The Sky With Diamonds (Remastered 2009).mp3 , læs teksten og lav en kort analyse via punkter nedenfor. Bestem takt- og tonart på Lucy in the Sky With Diamonds via noden. Bestem form og hvilke instrumenter
Lav gruppens analyse (arr./groove, sound eller melodi) færdig, skriv den ind i det fælles analysedokument i Teams. Forbered de 3 væsentligste pointer fra jeres analyse som skal præsenteres mundtligt for resten af klassen. Læs derudover nedenstående t
Forbered din disposition til MU 15 - hvad vil du sige til de forskellige punkter? Er der elementer du skal have bedre forståelse af inden du kan forklare det mundtligt?
Brug lektietiden på MU 15 som skal afleveres på søndag!
Læs om The Beatles' opløsning: Eventyret om The Beatles | Musikipedia Overvej følgende:
Info om årsprøve i Musik A, 2g juni 2024.docx
Læs min vurdering af din MU 14. Lav funktionsharmonisk analyse af vedhæftede dokument Lektie, funktionsharmonisk analyse og brug af font.docx . Sørg for at bruge funktionsfonten. Brug evt. nedenstående opskrift:
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Musikudvøvelse: Sammenspil og solopræstation
Hvad skal vi?
I arbejder med den praktiske musik både i grupper og i form af en solopræsentation.
Om sammenspil:
I skal selv danne sammenspilsgrupper og finde et nummer som skal spilles af gruppen skal fremføre til forårskoncerten (24. april)
Når grupperne skal formes skal der så vidt muligt tages hensyn til at alles ønsker om hvilken rolle de mener de kan besætte for at sammenspillet bliver fornuftigt og så man selv har mulighed for at udfylde sin rolle samtidig med en mulighed for at udvikle på den rolle.
Denne refleksion laves skal også laves skriftligt.
Om solopræstation:
Alle elever på A-niveau skal til en eventuel eksamen i 3. g lave en solopræstation hvor man vurderes på sang eller instrument. Man må lave det helt solo, eller i mindre grupper, men hvor det er én der vurderes på sin solopræstation.
I skal beslutte jer for hvad I kunne tænke jer at lave. Der skal øves i fritiden. Undervejs er timer hvor I snakker planer, øvning mv. igennem med mig.
Vi skal som udgangspunkt præsentere numrene for hinanden i slutningen af skoleåret.
Indhold
Kernestof:
Genlæs afsnit 11.1 og 11.2 om gennemgangsbas. Repetér desuden din viden om trommer og forskellige grooves ved at læse kapitel 12 og 13 i Bastarden.
Januar puster sin rastløse vilje
Oversigt over groove-typer, Bastarden.docx
Vælg det 1-takts groove du vil lave i vers i MU 11. Skriv rytmen ind og lav gennemgangsbas.
Repetér din viden om grooveanalyse ved at genlæse følgende 3 dokumenter (som vi arbejdede med i slutningen af 1.g). Introduktion til groove.pdf Grooveanalyse, Thomas Hammer.pdf M1 rytmisk analyse - Hvad kaldes slagene (1).docx Se desuden videoen om n
Brug 30 min på at skrive så meget du kan af den rytmiske analyse af groovet til Ung Kniv. Overvej hvilken rolle du gerne vil besætte i et sammenspil.
Mening i 'm a Rover
Syngestil og sangteknik.doc
Du skal genlæse en tekst om folkemusik som vi også læste i 1.g Folkemusik (Rigtrup og Christiansen).pdf Efter endt læsning skal du prøve at udfylde dette skema (som vi også arbejdede med i 1.g) Folkemusik, skema.docx Lyt og se følgende video med den
Klassisk musikhistorie.html
Mozart - Eine kleine Nachtmusik, 3. sats.pdf
Mozart - Eine kleine nachtmusik 3. sats.wma
Randers kammerorkester: klassisk for begyndere
Tegn og symboler | Musikipedia
Mozart-Eine-kleine-nachtmusik-3.-sats.mp3
Læs teksten om kunstmusik Kunstmusik, Rigtrup og Christiansen.pdf og overvej hvordan det vedhæftede skema skal udfyldes Kunstmusik, skema.docx Lyt på og se desuden følgende to udgaver af et stykke klassisk musik
Du skal besvare 5 spørgsmål ved at læse forskellige afsnit fra følgende link https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik samt denne pdf: Populærmusik (Rigtrup og Christiansen).pdf
Leadsheet, skabelon.docx
Læs om koncerten du skal med til onsdag d. 24. januar på Værket koncert 2023 2024 caledonian crossroads II.html
Du skal læse resten af populærmusik-teksten (du har læst en smule om jazz før ;-)) Populærmusik (Rigtrup og Christiansen).pdf Overvej igen hvordan skemaet for populærmusik skal udfyldes på baggrund af det du har læst Populærmusik, skema.docx
Formanalyse | Musikipedia
Intern musikanalyseskabelon, musik A.docx
Ingen :-)
Læs vedhæftede tekst om sound-analyse Sound, uddrag, RMTR.pdf Supplér desuden med afsnit 4 i JJ's tekst om analyse af rytmisk musik Analyse af rytmisk musik, JJ--papirer.pdf
Brug 30 minutter på analysen af Som Fluer der hvor du er nået til. Nogle skal lave formanalyse med instrumenter og groove-analyse, andre skal arbejde videre med sound og vokal.
Du skal til i dag lave en melodisk analyse af melodien til Som Fluer. Brug opskriften til M1-analysen, men skriv udelukkende stikord til analysen i et word-dokument. Hvis du er i tvivl om metode, så tjek vores OneNote:
Læs om hvordan man laver harmonisk analyse her: https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse Efter endt læsning skal du overveje hvor mange typer harmonik vi kan arbejde med og hvad der er deres kendetegn.
3-delt lektie: 1. Til i dag har du hørt de 5 episoder af podcasten Hvem er The Minds of 99 https://www.dr.dk/lyd/p3/hvem-er-2522729828000
Eksempler på redegørelser i SRP-musik.docx
Gruppearbejde:
Brug 30 minutter på at skrive en disposition til SRO-opgaven (opgaveformuleringen har du her Opgaveformulering (forside) SRO, 2b 2024.docx) Nu kender du opgaveformuleringen, hvad vil du have med? Hvad mener du er relevant at have med i forhold til ud
Transpose | Pitch Shifter - Browser Extension
2-delt lektie: 1. Læs den feedback jeg har lavet til din MU 10 (grooveanalyse af Ung Kniv). Overvej om du har nogle opfølgende spørgsmål. 2. I din sammenspilsgruppe er I blevet enige om 1 (eller 2) sange I vil spille samt hvilken besætning.
Du bruger 30 minutter på at arbejde på opg. A og C (akkordlæsning og melodisk analyse) i MU 12
Funktionsfont til Musikteori 1 - Musik - STX | Emu.dk
Du skal læse om modulation via følgende link: Modulation | Musikipedia og svare på læsespørgsmålene. Tag desuden dit harmonik-kompendium med (skriv til mig hvis du ikke har et, så kopierer jeg. Man skal have det på papir).Harmonik, JJ-papirer.pdf
Musikanalyser af The Beatles | Musikipedia
Læs de 3 første afsnit i historien om The Beatles: https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik sørg for også at se filmklip og lyt til lydeksemplerne som bidrag til at forstå teksten.
Grupper til gruppearbejde:
She Loves You (Remastered 2009)
Læs afsnit 4 og 5 i historien om The Beatles: https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik. Lav desuden en formanalyse af She Loves You ved hjælp af den udleverede node (du kan evt. skrive den i skabelonen der er vedhæftet)
The Beatles - She Loves You [Come To Town, ABC Cinema, Manchester, United Kingdom]
Lektie er aftalt i jeres analysegrupper. Husk at medbringe noderne på papir.
Alle grupper forbereder deres præsentation og har lagt deres noter ind i det fælles Teams-dokument, sørg for at jeres gennemgang tager udgangspunkt i noden med henvisninger. Der er ca. 10 min til hver gruppe.
Jeg præsenterede sidst hvad jeg vil gøre i forhold til vores læringsmiljø. Jeg vil gerne at I overvejer jeres rolle. Derudover: Gr 1 (Fly as me) og Gr. 2 (Træ) øver derhjemme. Gr 3 (Amor) og Gr. 4 (Soul Shadows) læser overvejelsesspørgsmål (nedenfor)
Gr 3 (Amor) og Gr. 4 (Soul Shadows) øver derhjemme. Gr 1 (Fly as me) og Gr. 2 (Træ) læser overvejelsesspørgsmål og starter med at se film DRTV - The Beatles - Eight Days A Week
Trommer, MuseScore
Se din feedback-video til MU 11 og skriv 3 elementer som du har fået af vide (godt/skidt) ned i elev-feedback.
MU 12.pdf
Tastaturoversigt funktionstegn 2021.pdf
Du skal gå ind på denne hjemmeside Funktionstegnog downloade skrifttypen funktionstegn og installere den. Der er forklaring, samt video til hjælp på siden. Brug resten af de 30 minutter på at øve dig til sammenspil. Husk at Beatles-filmen skal være s
Funktioner2021.ttf
Trommer, DK, Bastardnoation, version 2.drm
Differentieret lektie: Grøn MU 13: Vælg et 1-takts groove og skriv bas+tr ind i vers. Gul og rød MU 13: Læs kap. 16 i Bastarden om oplæg som vi arbejdede med før ferien. Prøv at lave et oplæg mellem vers og omk i MU 13. Alle husker at tage papir med
Brug minimum 30 min. på at øve din stemme til sammenspilsnummeret (husk at man skal have set Beatles-filmen færdig til i næste uge).
Afsnit
Øv dig minimum 30 min på sammenspil, husk aftaler om form, breaks osv.
Øv dig på din stemme. I den vedhæftede zip-fil kan man finde øvefiler til de enkelte stemmer. I linket kan man høre sangen med band og kor: Vent på mine sange
Vent på mine sange, øvefiler.zip
Eleanor Rigby (Remastered 2015)
Find og genovervej dine svar på de to spørgsmål til Beatles-filmen. Læs derudover afsnit 6 "Studieårene" via musikipedia: Eventyret om The Beatles | Musikipedia. Lav stikord til arbejdsspørgsmålene der er vedhæftet Arbejdsspørgsmål til 'Studieårene'.
Øv minimum 30 min. Tænk over en god fællessang til forårskoncerten.
Øv dig på dit sammenspilsnummer, læs desuden om melodianalyse i en mundtlig sammenhæng i vores OneNote (Materialer/Musikalsk analyse internt/Melodik)
Forårskoncert indbydelse 2024.pdf
Husk høretelefoner til din computer. Du skal læse kap. 19 i Bastarden om at lave slutninger i et pop/rock-arrangement. Bastarden-bogen har fået en opdatering, det er derfor bedst at logge ind med MitID via følgende link Praxis online
Lav den melodiske analyse af Eleanor Rigby færdig (opskrift er vedhæftet). Sørg for at have alle toner fra melodien skrevet op som skala efter tonearten på nodepapir med toner, trinnavn og interval.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Musikanalyse/Optakt til SRO
Hvad skal vi?
I skal arbejde med at lave musikalsk analyse (intern) med flere musikalske parametre.
I skal læse om sammenhænge for musik (musikhistorie, typer af musik) og arbejde med at sætte musik i sammenhæng.
Materiale: ...
Indhold
Kernestof:
Genlæs afsnit 11.1 og 11.2 om gennemgangsbas. Repetér desuden din viden om trommer og forskellige grooves ved at læse kapitel 12 og 13 i Bastarden.
Januar puster sin rastløse vilje
Oversigt over groove-typer, Bastarden.docx
Vælg det 1-takts groove du vil lave i vers i MU 11. Skriv rytmen ind og lav gennemgangsbas.
Repetér din viden om grooveanalyse ved at genlæse følgende 3 dokumenter (som vi arbejdede med i slutningen af 1.g). Introduktion til groove.pdf Grooveanalyse, Thomas Hammer.pdf M1 rytmisk analyse - Hvad kaldes slagene (1).docx Se desuden videoen om n
Brug 30 min på at skrive så meget du kan af den rytmiske analyse af groovet til Ung Kniv. Overvej hvilken rolle du gerne vil besætte i et sammenspil.
Mening i 'm a Rover
Syngestil og sangteknik.doc
Du skal genlæse en tekst om folkemusik som vi også læste i 1.g Folkemusik (Rigtrup og Christiansen).pdf Efter endt læsning skal du prøve at udfylde dette skema (som vi også arbejdede med i 1.g) Folkemusik, skema.docx Lyt og se følgende video med den
Klassisk musikhistorie.html
Mozart - Eine kleine Nachtmusik, 3. sats.pdf
Mozart - Eine kleine nachtmusik 3. sats.wma
Randers kammerorkester: klassisk for begyndere
Tegn og symboler | Musikipedia
Mozart-Eine-kleine-nachtmusik-3.-sats.mp3
Læs teksten om kunstmusik Kunstmusik, Rigtrup og Christiansen.pdf og overvej hvordan det vedhæftede skema skal udfyldes Kunstmusik, skema.docx Lyt på og se desuden følgende to udgaver af et stykke klassisk musik
Du skal besvare 5 spørgsmål ved at læse forskellige afsnit fra følgende link https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik samt denne pdf: Populærmusik (Rigtrup og Christiansen).pdf
Leadsheet, skabelon.docx
Læs om koncerten du skal med til onsdag d. 24. januar på Værket koncert 2023 2024 caledonian crossroads II.html
Du skal læse resten af populærmusik-teksten (du har læst en smule om jazz før ;-)) Populærmusik (Rigtrup og Christiansen).pdf Overvej igen hvordan skemaet for populærmusik skal udfyldes på baggrund af det du har læst Populærmusik, skema.docx
Formanalyse | Musikipedia
Intern musikanalyseskabelon, musik A.docx
Ingen :-)
Læs vedhæftede tekst om sound-analyse Sound, uddrag, RMTR.pdf Supplér desuden med afsnit 4 i JJ's tekst om analyse af rytmisk musik Analyse af rytmisk musik, JJ--papirer.pdf
Brug 30 minutter på analysen af Som Fluer der hvor du er nået til. Nogle skal lave formanalyse med instrumenter og groove-analyse, andre skal arbejde videre med sound og vokal.
Du skal til i dag lave en melodisk analyse af melodien til Som Fluer. Brug opskriften til M1-analysen, men skriv udelukkende stikord til analysen i et word-dokument. Hvis du er i tvivl om metode, så tjek vores OneNote:
Læs om hvordan man laver harmonisk analyse her: https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse Efter endt læsning skal du overveje hvor mange typer harmonik vi kan arbejde med og hvad der er deres kendetegn.
3-delt lektie: 1. Til i dag har du hørt de 5 episoder af podcasten Hvem er The Minds of 99 https://www.dr.dk/lyd/p3/hvem-er-2522729828000
Eksempler på redegørelser i SRP-musik.docx
Gruppearbejde:
Brug 30 minutter på at skrive en disposition til SRO-opgaven (opgaveformuleringen har du her Opgaveformulering (forside) SRO, 2b 2024.docx) Nu kender du opgaveformuleringen, hvad vil du have med? Hvad mener du er relevant at have med i forhold til ud
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
The Beatles
FORMÅL MED FORLØBET:
- lave musikalsk intern analyse med udvalgte parametre (form, instrumentation og arrangement/groove, sound, melodik, harmonik
- At kunne formidle analysen mundtligt med henvisninger i noden og med forståelse for begreber
- At sætte sin analyse i en historisk sammenhæng.
EMNET OG MATERIALE:
- The Beatles
Vi læser om deres udvikling og historie. Vi skal læse analyser af deres musik.
- Musikipedias underside om The Beatles er vores primære kilde, hertil udleverede kopier og noder.
https://www.musikipedia.dk/beatles
Vi læser analyser af Wanna Hold Your Hand
Vi laver analyser af: She Loves You, Eleanor Rigby og Lucy in The Sky With Diamonds
Indhold
Kernestof:
Funktionsfont til Musikteori 1 - Musik - STX | Emu.dk
Du skal læse om modulation via følgende link: Modulation | Musikipedia og svare på læsespørgsmålene. Tag desuden dit harmonik-kompendium med (skriv til mig hvis du ikke har et, så kopierer jeg. Man skal have det på papir).Harmonik, JJ-papirer.pdf
Musikanalyser af The Beatles | Musikipedia
Læs de 3 første afsnit i historien om The Beatles: https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik sørg for også at se filmklip og lyt til lydeksemplerne som bidrag til at forstå teksten.
Grupper til gruppearbejde:
She Loves You (Remastered 2009)
Læs afsnit 4 og 5 i historien om The Beatles: https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik. Lav desuden en formanalyse af She Loves You ved hjælp af den udleverede node (du kan evt. skrive den i skabelonen der er vedhæftet)
The Beatles - She Loves You [Come To Town, ABC Cinema, Manchester, United Kingdom]
Lektie er aftalt i jeres analysegrupper. Husk at medbringe noderne på papir.
Alle grupper forbereder deres præsentation og har lagt deres noter ind i det fælles Teams-dokument, sørg for at jeres gennemgang tager udgangspunkt i noden med henvisninger. Der er ca. 10 min til hver gruppe.
Jeg præsenterede sidst hvad jeg vil gøre i forhold til vores læringsmiljø. Jeg vil gerne at I overvejer jeres rolle. Derudover: Gr 1 (Fly as me) og Gr. 2 (Træ) øver derhjemme. Gr 3 (Amor) og Gr. 4 (Soul Shadows) læser overvejelsesspørgsmål (nedenfor)
Gr 3 (Amor) og Gr. 4 (Soul Shadows) øver derhjemme. Gr 1 (Fly as me) og Gr. 2 (Træ) læser overvejelsesspørgsmål og starter med at se film DRTV - The Beatles - Eight Days A Week
Trommer, MuseScore
Se din feedback-video til MU 11 og skriv 3 elementer som du har fået af vide (godt/skidt) ned i elev-feedback.
MU 12.pdf
Tastaturoversigt funktionstegn 2021.pdf
Du skal gå ind på denne hjemmeside Funktionstegnog downloade skrifttypen funktionstegn og installere den. Der er forklaring, samt video til hjælp på siden. Brug resten af de 30 minutter på at øve dig til sammenspil. Husk at Beatles-filmen skal være s
Funktioner2021.ttf
Trommer, DK, Bastardnoation, version 2.drm
Differentieret lektie: Grøn MU 13: Vælg et 1-takts groove og skriv bas+tr ind i vers. Gul og rød MU 13: Læs kap. 16 i Bastarden om oplæg som vi arbejdede med før ferien. Prøv at lave et oplæg mellem vers og omk i MU 13. Alle husker at tage papir med
Brug minimum 30 min. på at øve din stemme til sammenspilsnummeret (husk at man skal have set Beatles-filmen færdig til i næste uge).
Afsnit
Øv dig minimum 30 min på sammenspil, husk aftaler om form, breaks osv.
Øv dig på din stemme. I den vedhæftede zip-fil kan man finde øvefiler til de enkelte stemmer. I linket kan man høre sangen med band og kor: Vent på mine sange
Vent på mine sange, øvefiler.zip
Eleanor Rigby (Remastered 2015)
Find og genovervej dine svar på de to spørgsmål til Beatles-filmen. Læs derudover afsnit 6 "Studieårene" via musikipedia: Eventyret om The Beatles | Musikipedia. Lav stikord til arbejdsspørgsmålene der er vedhæftet Arbejdsspørgsmål til 'Studieårene'.
Øv minimum 30 min. Tænk over en god fællessang til forårskoncerten.
Øv dig på dit sammenspilsnummer, læs desuden om melodianalyse i en mundtlig sammenhæng i vores OneNote (Materialer/Musikalsk analyse internt/Melodik)
Forårskoncert indbydelse 2024.pdf
Husk høretelefoner til din computer. Du skal læse kap. 19 i Bastarden om at lave slutninger i et pop/rock-arrangement. Bastarden-bogen har fået en opdatering, det er derfor bedst at logge ind med MitID via følgende link Praxis online
Lav den melodiske analyse af Eleanor Rigby færdig (opskrift er vedhæftet). Sørg for at have alle toner fra melodien skrevet op som skala efter tonearten på nodepapir med toner, trinnavn og interval.
Kig dine noter igennem og bestem storformen til Eleanor Rigby. Lav noter på teksten til Eleanor Rigby efter spørgsmålene nedenfor.
A Hard Day"s Night og Revolver | Musikipedia
Viden om Revolver-album
Brug 30 minutter på at træne din akkordforståelse el for 3- og 4-klange via afsnittene på denne side: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/akkorder/index.html - lav gerne øvelser, det hjælper på forståelsen. Hvis du mener det er spild af tid for
Lyt til Lucy in the Sky With Diamonds Lucy In The Sky With Diamonds (Remastered 2009).mp3 , læs teksten og lav en kort analyse via punkter nedenfor. Bestem takt- og tonart på Lucy in the Sky With Diamonds via noden. Bestem form og hvilke instrumenter
Lav gruppens analyse (arr./groove, sound eller melodi) færdig, skriv den ind i det fælles analysedokument i Teams. Forbered de 3 væsentligste pointer fra jeres analyse som skal præsenteres mundtligt for resten af klassen. Læs derudover nedenstående t
Forbered din disposition til MU 15 - hvad vil du sige til de forskellige punkter? Er der elementer du skal have bedre forståelse af inden du kan forklare det mundtligt?
Brug lektietiden på MU 15 som skal afleveres på søndag!
Læs om The Beatles' opløsning: Eventyret om The Beatles | Musikipedia Overvej følgende:
Info om årsprøve i Musik A, 2g juni 2024.docx
Læs min vurdering af din MU 14. Lav funktionsharmonisk analyse af vedhæftede dokument Lektie, funktionsharmonisk analyse og brug af font.docx . Sørg for at bruge funktionsfonten. Brug evt. nedenstående opskrift:
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Pop/Rock-arrangement
Forløb hvor vi arbejder med at lave pop-rock-arrangementer skriftligt efter Bastardens anvisninger og ved at anvende MuseScore.
Vi arbejder med øvelser på klassen samt selve afleveringerne.
Udgangspunktet er at alle afleveringer laves i par.
Derudover laver jeg små individuelle prøver og så er der terminsprøve i februar der kan give jer et billede af jeres eget niveau.
Vi skal arbejde med følgende
Kor:
- Treklangsmedstemmer
- Korsvar og vippeakkorder
- Repetition af de andre korteknikker vi har arbejdet med.
Groove (bas+trommer):
- Flere værktøjer til at lave bas
- 2-taktsgrooves
- Sammenhæng mellem melodi og groove
Indhold
Kernestof:
Øv dig på at spille standard trommerytme med fod og klap på lår. Øv dig på at gå grundtrin og klappe lifts på hhv. 2, 3, 4 og 1. Øv dig i 8.dels-claves og 16. dels-claven. Alt kan øves via MuseScore-filen (lav selv et passende antal takter med den ry
Lektien er at lave akkordlæsning og trinanalyse på papir (2 øvelser). Papiret findes i mit dueslag.
Løs den vedhæftede opgave i word og ved brug af funktionsfonten. Lektie til ufuldkommen dominant.docx
Færdiggør så mange af skalaerne i øv 3.1, 3.2, 3.3 og 3.4 som du kan på 30 min.
Arbejdsark, analyse af modal harmonnik.docx
Du skal læse afsnit 5 i kompendiet der handler om hvordan man laver en harmonisk analyse af noget modal musik. Skriv i elev-feed-back hvis du på baggrund af det læste, mener at du kan lave en harmonisk analyse på egen hånd. Arbejd også videre med den
Omvendt_(2021), M2, MU 16.mscz
Øv dig i at klappe rytmerne (vedhæftet) og rangér dem på en skala fra pulsmarkerende til modrytmisk.Rytmer til praktisk øvelse med pulsmarkering og modrytmer.mscz Kig derefter på groovet nedenfor, øv dig på at dige-dage instrumenternes rytmer (tromme
Løs øvelse 2 samt øvelse 6 i arbejdsark om modal harmonisk analyse - udleveret på papir og ellers vedhæftet her: Arbejdsark, analyse af modal harmonnik.docx
I bedes installer To-faktor godkendelse til O365 i starten af lektionen ved hjælp af vedhæftede vejledning.
Alle grupper har fundet nummer, toneart og akkorder!! Øv dig minimum 30 min. Husk at få arbejdet på MU 16 (afleveres d. 28. sep.)
Brug minimum 30 min på MU 16 (elevtid) og øv dig på Spil Dansk
Alle grupper har øvet så de kan spille vers og omkvæd for mig.
Tilladte links (dybe links):
Prøve, okt. 2024.zip
Læs op til pkt. 1, 2 og 3 vha. noter i OneNote/Materialer/M1-analysediscipliner. Her finder du også de opgaver og øvelser vi har arbejdet med.
Afsnit
Lektie til pop/rock: Læs afsnit 11.3-11.5 i Bastarden om kromatisk bas og dobbeltbevægelse. Prøv derefter at bruge begge teknikker på de første 8 takter i vedhæftede sang (vælg en rytme fra vores oversigt over 1-takts groove) Easy_Does_It_(2022), MU
Øv dig minimum 30 min på din rolle.
You_Are_My_Sunshine.mscz
Læs afsnit 17.1 i Bastarden om kvint- og oktavveksel. Brug teknikken på de første 4 takter af omk. af MU17 (husk at skifte groove fra vers).
Værelser og fordeling, 3b KBH.docx
Øv øv øv!!!
Følgende tekst om barokken skal læses som udgangspunkt for et kommende arbejde med musik fra barokken. I din læsning bør du særligt lægge vægt på at forstå hvilke typer af musik der præger barokken samt dens kendetegn. Sidste afsnit om fuga skal kun
Send besked til mig i lectio med følgende:
Opg. d, rytmisk analyse.docx
194210_m1_opg_d_b2.mp3
2 dele i lektien
Vivaldi Concerto in E Major (Spring) violin sheet music
Lav intensiv lytning af Foråret - papir udleveret og vedhæftet (ligger i dueslaget til dem der ikke var til timen)
Tegn og symboler i nodeskriften | Musikipedia
Lav en melodisk analyse af de to temaer (ritornel 1 og 2) t. 1-3 samt t. 7-9. Hvad er de melodiske kendetegn? Læs desuden vedhæftede tekst Barokbogen (Jens Dalsgård), s. 118, 121, 124-126.pdf Læsespørgsmål
Overvej hvad du gerne vil spille som eksamensnummer i en gruppe (med mulighed for at det også er dit solonummer for nogle). Overvej også besætning (På timen laver vi et udgangspunkt for fordeling). Brug noget af de 5 elevtimer på MU 18 (Bas, trommer
Gør gruppens analyse af satsopbygning fra sidste baroktime færdig (satsopbygning: instrumenters roller i forskellige formled). Læs akkorder markeret med rød kasse i t. 1-3 og t. 7-9, analyser akkorderne ud fra tonearten (FKT-analyse) Hvad er tonalite
Tonalitet i Vivaldis Foråret.docx
Brug minimum 30 minutter på præsentationer af Vivaldi-sats. (forbered eventuelle spørgsmål til Lisbeth). Hav MU 18 (Easy Does It) klar til aflevering.
Færdiggør jeres mundtlige præsentation af Vivaldis Forår. M1-opgave klar til aflevering.
Læs følgende: s. 4-6 samt afsnit om menuet s. 8 i 002-Musikhistorieoversigt.pdf læs derudover s. 1-2 frem til "Den klassiske sonate" samt s. 4-7 i Mozart-MuHist-materiale.pdf
M1, terminsprøve, 5. feb. 2025, 3bMU, Paderrup Gymnasium.docx
Ingen (til gengæld flere til næste gang ;-)) Men tag jeres M1-kompendie med!
3 lektieopgaver! (Beregn ca. 1 times arbejde)
Alle grupper har fundet akkorder og tekst. Dem der skal spille akkorder kan dem + dem der skal spille figurer har fundet frem til det. Trommeslagere/Perc har et bud på rytme der skal spilles. Sangere har styr på teksten og formen.
Øv dig minimum 30 minutter
5xWhy, akk-skema + noder.pdf Never Enough, akk-skema og noder.pdf State Line, the Dip, akkordskema+ nodepapir.pdf
Scary pockets, Stayin alive
Rex Orange County - Never Enough Guitar Lesson
Forbered mulige spørgsmål til genaflevering af terminsprøve. Lav "helikopter"-analyse af M1 til MU 19 samt melodi til M2 i MU 19.
Lektie til at komme videre med MU 19 (læs nedenfor). Tænk lektien som at du bruger af de 5 elevtimer.
Læs om instrumentering og om tonal udvikling i menuetter i menuetter under noten '!Mozart-menuet, symfoni nr. 35 (KV385)' i vores OneNote. Vurdér/svar derefter på
Mozart-MuHist-materiale.pdf
Lav en analyse af den tonale udvikling i "vores" menuet - skriv i din node. Følger udviklingen den typiske for menuetter? Opskrift er skrevet nederst i OneNote (!Mozart-menuet, symfoni nr. 35)
Færdiggør din præsentation af menuet-analyse. Husk at pointer skal holdes op mod generelle karakteristika for menuetter (s. 22 i menuet-kompendiet) Læs s. 8 i vedhæftede pdf om Mozart Mozart-MuHist-materiale.pdf Repetér wienerklassikkens kendetegn
Menuet, analyseskabelon og vejledning.pdf
Øv dig;-)
Lyt til denne podcast (link nedenfor). Hvilke 3 kendetegn er det man kan gå efter, når man skal genkende Mozart?
Sådan kan du høre det er | Mozart | DR LYD
2-Symf18-3sats.mp3
Øv dig
Opgaver
Vandring til forårsfestival, oversigt.docx
Vivaldi - Efteråret, 1. sats.wma
Vejledning til analyse af Vivaldi, efteråret.pdf
Lyt til denne podcast (link nedenfor). Hvilke 3 kendetegn er det man kan gå efter, når man skal genkende Vivaldi?
Læs vedhæftede pdf grundigt. Opstil de forskellige perioder i The Beatles udvikling og find 2-3 væsentlige kendetegn for de forskellige perioder. Stiloversigt-Beatles-2019.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 54
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Trinanalyse og modalharmonik
Et forløb i musikteori og harmonik.
Vi skal have godt styr på trinanalyse og modalharmonik.
Målet er at I kan analysere akkordfølger og afgøre om de er modale eller ej (5. disciplin i M1)
Vi skal arbejde med
- trinanalyse
- ufuldkommen dominant og subdominant
- kirketonearter/modale tonearter
- modale akkordfølger
Indhold
Kernestof:
Øv dig på at spille standard trommerytme med fod og klap på lår. Øv dig på at gå grundtrin og klappe lifts på hhv. 2, 3, 4 og 1. Øv dig i 8.dels-claves og 16. dels-claven. Alt kan øves via MuseScore-filen (lav selv et passende antal takter med den ry
Lektien er at lave akkordlæsning og trinanalyse på papir (2 øvelser). Papiret findes i mit dueslag.
Løs den vedhæftede opgave i word og ved brug af funktionsfonten. Lektie til ufuldkommen dominant.docx
Færdiggør så mange af skalaerne i øv 3.1, 3.2, 3.3 og 3.4 som du kan på 30 min.
Arbejdsark, analyse af modal harmonnik.docx
Du skal læse afsnit 5 i kompendiet der handler om hvordan man laver en harmonisk analyse af noget modal musik. Skriv i elev-feed-back hvis du på baggrund af det læste, mener at du kan lave en harmonisk analyse på egen hånd. Arbejd også videre med den
Omvendt_(2021), M2, MU 16.mscz
Øv dig i at klappe rytmerne (vedhæftet) og rangér dem på en skala fra pulsmarkerende til modrytmisk.Rytmer til praktisk øvelse med pulsmarkering og modrytmer.mscz Kig derefter på groovet nedenfor, øv dig på at dige-dage instrumenternes rytmer (tromme
Løs øvelse 2 samt øvelse 6 i arbejdsark om modal harmonisk analyse - udleveret på papir og ellers vedhæftet her: Arbejdsark, analyse af modal harmonnik.docx
I bedes installer To-faktor godkendelse til O365 i starten af lektionen ved hjælp af vedhæftede vejledning.
Alle grupper har fundet nummer, toneart og akkorder!! Øv dig minimum 30 min. Husk at få arbejdet på MU 16 (afleveres d. 28. sep.)
Brug minimum 30 min på MU 16 (elevtid) og øv dig på Spil Dansk
Alle grupper har øvet så de kan spille vers og omkvæd for mig.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Spil Dansk
Sammenspilsforløb i grupper hvor produktet skal være numre på dansk som vi kan spille i forbindelse med Spil Dansk i uge 44.
Udgangspunktet er 3 grupper med 8 i hver, men det finder vi ud af i fællesskab.
Numre:
Amor og den sidste pil
Træ
??
Indhold
Kernestof:
Lektien er at lave akkordlæsning og trinanalyse på papir (2 øvelser). Papiret findes i mit dueslag.
Løs den vedhæftede opgave i word og ved brug af funktionsfonten. Lektie til ufuldkommen dominant.docx
Færdiggør så mange af skalaerne i øv 3.1, 3.2, 3.3 og 3.4 som du kan på 30 min.
Arbejdsark, analyse af modal harmonnik.docx
Du skal læse afsnit 5 i kompendiet der handler om hvordan man laver en harmonisk analyse af noget modal musik. Skriv i elev-feed-back hvis du på baggrund af det læste, mener at du kan lave en harmonisk analyse på egen hånd. Arbejd også videre med den
Omvendt_(2021), M2, MU 16.mscz
Øv dig i at klappe rytmerne (vedhæftet) og rangér dem på en skala fra pulsmarkerende til modrytmisk.Rytmer til praktisk øvelse med pulsmarkering og modrytmer.mscz Kig derefter på groovet nedenfor, øv dig på at dige-dage instrumenternes rytmer (tromme
Løs øvelse 2 samt øvelse 6 i arbejdsark om modal harmonisk analyse - udleveret på papir og ellers vedhæftet her: Arbejdsark, analyse af modal harmonnik.docx
I bedes installer To-faktor godkendelse til O365 i starten af lektionen ved hjælp af vedhæftede vejledning.
Alle grupper har fundet nummer, toneart og akkorder!! Øv dig minimum 30 min. Husk at få arbejdet på MU 16 (afleveres d. 28. sep.)
Brug minimum 30 min på MU 16 (elevtid) og øv dig på Spil Dansk
Alle grupper har øvet så de kan spille vers og omkvæd for mig.
Tilladte links (dybe links):
Prøve, okt. 2024.zip
Læs op til pkt. 1, 2 og 3 vha. noter i OneNote/Materialer/M1-analysediscipliner. Her finder du også de opgaver og øvelser vi har arbejdet med.
Afsnit
Lektie til pop/rock: Læs afsnit 11.3-11.5 i Bastarden om kromatisk bas og dobbeltbevægelse. Prøv derefter at bruge begge teknikker på de første 8 takter i vedhæftede sang (vælg en rytme fra vores oversigt over 1-takts groove) Easy_Does_It_(2022), MU
Øv dig minimum 30 min på din rolle.
You_Are_My_Sunshine.mscz
Læs afsnit 17.1 i Bastarden om kvint- og oktavveksel. Brug teknikken på de første 4 takter af omk. af MU17 (husk at skifte groove fra vers).
Værelser og fordeling, 3b KBH.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Barok og wienerklassik
Et forløb der skal handle om kunstmusik/klassisk musik. Fokus er på historie, stilkendskab og intern musikalsk analyse.
Forløbet handler primært om perioderne barok og wienerklassik og nogle af de formtyper som kan knyttes til de perioder.
Forløbet bliver sammen med Beatles-forløbet de to forløb der kan stilles mundtlige eksamensspørgsmål i.
Vi skal arbejde med:
- overblik over den klassiske musiks historie
- hvordan analyseres kunstmusik
- musikhistorisk viden om barok og wienerklassik og komponisterne i de perioder
- viden og analyse af formtyperne rondo og menuet
Kernestof:
Generelt tager vores analyser udgangspunkt i den skabelon der præsenteres i Jakob Jensens "Analyse af klassisk musik":
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Klassisk_musik_analyse.html
Primær kilde for barokmusik er Jakob Jensens hjemmeside om barok:
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html
Barokperidoen suppeleres desuden med følgende sider fra Barokbogen (Jens Dalsgård): s. 118, 121, 124-26.
Primær kilde for viden om wienerklassik er afsnit fra Træk Af Den Vestlige Musiks Historie, s. 116-128, 146-48 samt musikhistorisk oversigt fra Jørgen Floris: Musikoplevelse, s 36, 72-75, 96-100, 133-135
NB! I forbindelse med repetitionen har vi lyttet og arbejdet med pointer fra de to podcasts "Sådan kan du høre det er Vivaldi" og "Sådan kan du høre det er Mozart":
https://www.dr.dk/lyd/p2/saadan-kan-du-hoere-det-er-1294952575000
Indhold
Kernestof:
Tilladte links (dybe links):
Prøve, okt. 2024.zip
Læs op til pkt. 1, 2 og 3 vha. noter i OneNote/Materialer/M1-analysediscipliner. Her finder du også de opgaver og øvelser vi har arbejdet med.
Afsnit
Lektie til pop/rock: Læs afsnit 11.3-11.5 i Bastarden om kromatisk bas og dobbeltbevægelse. Prøv derefter at bruge begge teknikker på de første 8 takter i vedhæftede sang (vælg en rytme fra vores oversigt over 1-takts groove) Easy_Does_It_(2022), MU
Øv dig minimum 30 min på din rolle.
You_Are_My_Sunshine.mscz
Læs afsnit 17.1 i Bastarden om kvint- og oktavveksel. Brug teknikken på de første 4 takter af omk. af MU17 (husk at skifte groove fra vers).
Værelser og fordeling, 3b KBH.docx
Øv øv øv!!!
Følgende tekst om barokken skal læses som udgangspunkt for et kommende arbejde med musik fra barokken. I din læsning bør du særligt lægge vægt på at forstå hvilke typer af musik der præger barokken samt dens kendetegn. Sidste afsnit om fuga skal kun
Send besked til mig i lectio med følgende:
Opg. d, rytmisk analyse.docx
194210_m1_opg_d_b2.mp3
2 dele i lektien
Vivaldi Concerto in E Major (Spring) violin sheet music
Lav intensiv lytning af Foråret - papir udleveret og vedhæftet (ligger i dueslaget til dem der ikke var til timen)
Tegn og symboler i nodeskriften | Musikipedia
Lav en melodisk analyse af de to temaer (ritornel 1 og 2) t. 1-3 samt t. 7-9. Hvad er de melodiske kendetegn? Læs desuden vedhæftede tekst Barokbogen (Jens Dalsgård), s. 118, 121, 124-126.pdf Læsespørgsmål
Overvej hvad du gerne vil spille som eksamensnummer i en gruppe (med mulighed for at det også er dit solonummer for nogle). Overvej også besætning (På timen laver vi et udgangspunkt for fordeling). Brug noget af de 5 elevtimer på MU 18 (Bas, trommer
Gør gruppens analyse af satsopbygning fra sidste baroktime færdig (satsopbygning: instrumenters roller i forskellige formled). Læs akkorder markeret med rød kasse i t. 1-3 og t. 7-9, analyser akkorderne ud fra tonearten (FKT-analyse) Hvad er tonalite
Tonalitet i Vivaldis Foråret.docx
Brug minimum 30 minutter på præsentationer af Vivaldi-sats. (forbered eventuelle spørgsmål til Lisbeth). Hav MU 18 (Easy Does It) klar til aflevering.
Færdiggør jeres mundtlige præsentation af Vivaldis Forår. M1-opgave klar til aflevering.
Læs følgende: s. 4-6 samt afsnit om menuet s. 8 i 002-Musikhistorieoversigt.pdf læs derudover s. 1-2 frem til "Den klassiske sonate" samt s. 4-7 i Mozart-MuHist-materiale.pdf
M1, terminsprøve, 5. feb. 2025, 3bMU, Paderrup Gymnasium.docx
Ingen (til gengæld flere til næste gang ;-)) Men tag jeres M1-kompendie med!
3 lektieopgaver! (Beregn ca. 1 times arbejde)
Alle grupper har fundet akkorder og tekst. Dem der skal spille akkorder kan dem + dem der skal spille figurer har fundet frem til det. Trommeslagere/Perc har et bud på rytme der skal spilles. Sangere har styr på teksten og formen.
Øv dig minimum 30 minutter
5xWhy, akk-skema + noder.pdf Never Enough, akk-skema og noder.pdf State Line, the Dip, akkordskema+ nodepapir.pdf
Scary pockets, Stayin alive
Rex Orange County - Never Enough Guitar Lesson
Forbered mulige spørgsmål til genaflevering af terminsprøve. Lav "helikopter"-analyse af M1 til MU 19 samt melodi til M2 i MU 19.
Lektie til at komme videre med MU 19 (læs nedenfor). Tænk lektien som at du bruger af de 5 elevtimer.
Læs om instrumentering og om tonal udvikling i menuetter i menuetter under noten '!Mozart-menuet, symfoni nr. 35 (KV385)' i vores OneNote. Vurdér/svar derefter på
Mozart-MuHist-materiale.pdf
Lav en analyse af den tonale udvikling i "vores" menuet - skriv i din node. Følger udviklingen den typiske for menuetter? Opskrift er skrevet nederst i OneNote (!Mozart-menuet, symfoni nr. 35)
Færdiggør din præsentation af menuet-analyse. Husk at pointer skal holdes op mod generelle karakteristika for menuetter (s. 22 i menuet-kompendiet) Læs s. 8 i vedhæftede pdf om Mozart Mozart-MuHist-materiale.pdf Repetér wienerklassikkens kendetegn
Menuet, analyseskabelon og vejledning.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Øvrig musikudøvelse
Ikke et egentligt samlet forløb, men dele eller hele lektioner i løbet af året hvor vi arbejder praktisk med musik og øvelser. Der vil være forskellige sange, sang- og stemmetræning, korting, rytmeøvelser mv.
Indhold
Kernestof:
Følgende tekst om barokken skal læses som udgangspunkt for et kommende arbejde med musik fra barokken. I din læsning bør du særligt lægge vægt på at forstå hvilke typer af musik der præger barokken samt dens kendetegn. Sidste afsnit om fuga skal kun
Send besked til mig i lectio med følgende:
Opg. d, rytmisk analyse.docx
194210_m1_opg_d_b2.mp3
2 dele i lektien
Vivaldi Concerto in E Major (Spring) violin sheet music
Lav intensiv lytning af Foråret - papir udleveret og vedhæftet (ligger i dueslaget til dem der ikke var til timen)
Tegn og symboler i nodeskriften | Musikipedia
Lav en melodisk analyse af de to temaer (ritornel 1 og 2) t. 1-3 samt t. 7-9. Hvad er de melodiske kendetegn? Læs desuden vedhæftede tekst Barokbogen (Jens Dalsgård), s. 118, 121, 124-126.pdf Læsespørgsmål
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Eksamensnumre
Der skal dannes sammenspilsgrupper og findes numre, som skal øves. Numrene skal bruges til eksamen og til forårskoncert.
Når grupperne skal dannes, skal alle have fokus på at man enten i sin solo-del eller i gruppedelen demonstrere noget vokalt (sang/rap/spoken word)
Indhold
Kernestof:
Overvej hvad du gerne vil spille som eksamensnummer i en gruppe (med mulighed for at det også er dit solonummer for nogle). Overvej også besætning (På timen laver vi et udgangspunkt for fordeling). Brug noget af de 5 elevtimer på MU 18 (Bas, trommer
Gør gruppens analyse af satsopbygning fra sidste baroktime færdig (satsopbygning: instrumenters roller i forskellige formled). Læs akkorder markeret med rød kasse i t. 1-3 og t. 7-9, analyser akkorderne ud fra tonearten (FKT-analyse) Hvad er tonalite
Tonalitet i Vivaldis Foråret.docx
Brug minimum 30 minutter på præsentationer af Vivaldi-sats. (forbered eventuelle spørgsmål til Lisbeth). Hav MU 18 (Easy Does It) klar til aflevering.
Færdiggør jeres mundtlige præsentation af Vivaldis Forår. M1-opgave klar til aflevering.
Læs følgende: s. 4-6 samt afsnit om menuet s. 8 i 002-Musikhistorieoversigt.pdf læs derudover s. 1-2 frem til "Den klassiske sonate" samt s. 4-7 i Mozart-MuHist-materiale.pdf
M1, terminsprøve, 5. feb. 2025, 3bMU, Paderrup Gymnasium.docx
Ingen (til gengæld flere til næste gang ;-)) Men tag jeres M1-kompendie med!
3 lektieopgaver! (Beregn ca. 1 times arbejde)
Alle grupper har fundet akkorder og tekst. Dem der skal spille akkorder kan dem + dem der skal spille figurer har fundet frem til det. Trommeslagere/Perc har et bud på rytme der skal spilles. Sangere har styr på teksten og formen.
Øv dig minimum 30 minutter
5xWhy, akk-skema + noder.pdf Never Enough, akk-skema og noder.pdf State Line, the Dip, akkordskema+ nodepapir.pdf
Scary pockets, Stayin alive
Rex Orange County - Never Enough Guitar Lesson
Forbered mulige spørgsmål til genaflevering af terminsprøve. Lav "helikopter"-analyse af M1 til MU 19 samt melodi til M2 i MU 19.
Lektie til at komme videre med MU 19 (læs nedenfor). Tænk lektien som at du bruger af de 5 elevtimer.
Læs om instrumentering og om tonal udvikling i menuetter i menuetter under noten '!Mozart-menuet, symfoni nr. 35 (KV385)' i vores OneNote. Vurdér/svar derefter på
Mozart-MuHist-materiale.pdf
Lav en analyse af den tonale udvikling i "vores" menuet - skriv i din node. Følger udviklingen den typiske for menuetter? Opskrift er skrevet nederst i OneNote (!Mozart-menuet, symfoni nr. 35)
Færdiggør din præsentation af menuet-analyse. Husk at pointer skal holdes op mod generelle karakteristika for menuetter (s. 22 i menuet-kompendiet) Læs s. 8 i vedhæftede pdf om Mozart Mozart-MuHist-materiale.pdf Repetér wienerklassikkens kendetegn
Menuet, analyseskabelon og vejledning.pdf
Øv dig;-)
Lyt til denne podcast (link nedenfor). Hvilke 3 kendetegn er det man kan gå efter, når man skal genkende Mozart?
Sådan kan du høre det er | Mozart | DR LYD
2-Symf18-3sats.mp3
Øv dig
Opgaver
Vandring til forårsfestival, oversigt.docx
Vivaldi - Efteråret, 1. sats.wma
Vejledning til analyse af Vivaldi, efteråret.pdf
Lyt til denne podcast (link nedenfor). Hvilke 3 kendetegn er det man kan gå efter, når man skal genkende Vivaldi?
Læs vedhæftede pdf grundigt. Opstil de forskellige perioder i The Beatles udvikling og find 2-3 væsentlige kendetegn for de forskellige perioder. Stiloversigt-Beatles-2019.pdf
Lav melodisk analyse af Norwegian Wood (skriv i din node). Prøv at knytte teksten til det du analyserer dig frem til. Lav også analyse af instrumenternes rolle (sound + groove) i formafsnittene. Du kan skrive i vedhæftede formoversigt eller notere i
Gode råd til mundtlig musik-eksamen.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition
Repetition af emnerne The Beatles og Barok/Wienerklaasik i forhold til en evt. mundtlig eksamen i musik.
I får mulighed for at se hvordan eksamensspørgsmål kan se ud og hvordan man arbejder hensigtsmæssigt for at kunne lave en musikalsk analyse på 60 minutter som skal præsenteres efterfølgende.
Indhold
Kernestof:
Øv dig minimum 30 minutter
Lyt til denne podcast (link nedenfor). Hvilke 3 kendetegn er det man kan gå efter, når man skal genkende Mozart?
Sådan kan du høre det er | Mozart | DR LYD
2-Symf18-3sats.mp3
Øv dig
Opgaver
Vandring til forårsfestival, oversigt.docx
Vivaldi - Efteråret, 1. sats.wma
Vejledning til analyse af Vivaldi, efteråret.pdf
Lyt til denne podcast (link nedenfor). Hvilke 3 kendetegn er det man kan gå efter, når man skal genkende Vivaldi?
Læs vedhæftede pdf grundigt. Opstil de forskellige perioder i The Beatles udvikling og find 2-3 væsentlige kendetegn for de forskellige perioder. Stiloversigt-Beatles-2019.pdf
Lav melodisk analyse af Norwegian Wood (skriv i din node). Prøv at knytte teksten til det du analyserer dig frem til. Lav også analyse af instrumenternes rolle (sound + groove) i formafsnittene. Du kan skrive i vedhæftede formoversigt eller notere i
Gode råd til mundtlig musik-eksamen.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682498602", "T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682498602", "H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682498602" }