Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Paderup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
Anette Høj, Tine Meyer Holm
|
Hold
|
2022 BT/x (1x BT, 1x BT øv, 2x BT, 2x BT øv, 3x BT, 3x BT øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Den fantastiske celle
I dette forløb har vi arbejdet med celletyper og de væsentligste forskelle på pro- og eukaryote celler.
Vi har dyrket bakterier og gær og set på de fire vækstfaser og også set lidt på antibiotikaresistens.
Vi har set på transportmekanismer over cellemembranen.
Derudover grundlæggende kemi om ioner, molekyler, polaritet og mængdeberegning.
Animationer:
1. Introduction to cells: https://www.youtube.com/watch?v=8IlzKri08kk.
Øvelser:
1. Dyrkning af bakterier på fast vækstmedie.
2. Det kommer an på størrelsen (diffusion).
3. Dyrkning af gær i flydende vækstmedie (spektrofotometri).
4. Gærcellers ethanolgæring.
Dokumentarer:
1. Cellernes gådefulde verden
2. Jagten på de resistente bakterier
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se videoen: Introduction to Cells: The Grand Cell Tour
-
Yubio A 2022; sider: 10-20, 37-42, 45-56
-
Mygind, Helge, Nielsen, Ole V., Axelsen, Vibeke: BASISKEMI C, Haase & Søns Forlag; sider: 41-44, 46-47, 67-75, 83-88
-
Opløselighed og fældningsreaktioner
-
Navngivning af molekylforbindelser
-
Molekylers opbygning
-
Opgave om navngivning af molekyler (Lektie).docx
-
Polære og upolære bindinger
-
Hvad er mol, molarmasse og masse?
-
Læs s. 1-4 + s. 7 (fra spalte 2) - 8 i vedhæftede pdf om gær.
-
Hvordan regner man på en kemisk reaktion?
-
Øvelse Ethanolgæring og vækst.docx
-
Hvorfor bliver bakterier antibiotika-resistente, og hvad kan vi gøre ved det?
-
Derfor er antibiotikaresistens en alvorlig trussel mod folkesundheden
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Kost og Sundhed
I dette forløb har vi arbejdet med næringsstofferne i vores kost, deres opbygning og funktion. Herunder arbejder vi med carbonhydriderne, alkaner, alkener og alkyner, samt de reaktionstyper, indgår i (substitution, addition, forbrændingsreaktion). Fedtstoffer, deres opbygning, samt kemiske og fysiske egenskaber.
Beregning af energiprocentfordeling i kosten og måling af energibalance.
Vurdering af sundhed ud fra simple sundhedsmål.
Simpel hormonregulering med fokus på regulering af blodsukkerniveauet. Diabetes.
Der er arbejdet med kulhydrater, deres opbygning og egenskaber. Herunder hydrolyse og kondensationsreaktion.
Øvelser:
1. En tur på McDonalds.
2. Måling af sundhedsparametre.
3. Organiske reaktionstyper
4. Fedtstoffer i maden.
5. Måling af blodsukker.
6. Test af kulhydrater med Fehlings test
Dokumentar:
1. Hvad er værst - sukker eller fedt? (DR2, 2014)
2. Viden om: diabetes – fremtidens største dræber.
Animation:
1. Hva skjer med blodsukkeret... (https://www.youtube.com/watch?v=K4iuM1SfXbs)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio A 2022; sider: 159-174, 197-202, 204-207, 211-214, 307-316, 320-328
-
Mygind, Helge, Nielsen, Ole V., Axelsen, Vibeke: BASISKEMI C, Haase & Søns Forlag; sider: 127-132
-
Bioteknologi A, Carbonhydrider.pdf
-
Kend Kemien 1 - Fedtstoffer.docx
-
Læs s. 11-17 i Kost og Ernæring pdf
-
Læs i samme pdf som sidst (Kost og ernæring), s. 17(nederst) - 27
-
Blodsukker og glykæmisk index 1x BT 2023.docx
-
Blodsukkermålinger1X BT 2023.xlsx
-
Rapport Blodsukker og glykæmisk index 1x BT 2023.docx
-
Blodsukkermålinger1X BT 2023 opdateret.xlsx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gæringsforsøg
|
22-01-2023
|
En tur på McD
|
12-03-2023
|
Fedtstof i maden
|
12-03-2023
|
Prøve
|
18-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Mikrober på godt og ondt
I dette forløb har vi set på, hvordan vores viden fra mikrobernes verden kan bruges i bioteknologiske sammenhænge.
Først har vi genopfrisket og bygget videre på vores viden om bakterier og antibiotikaresistens fra forløb 1, samt set på virus opbygning og typiske livscyklus (særlig fokus på SARS-CoV-2).
Derefter har vi set på immunforsvarets reaktion på indtrængende mikrober, og hvordan den viden er overført til diagnostiske metoder, som bl.a. kan bruges til at bestemme, om man er smittet med en bestemt sygdom. F.eks. test for Covid-19 antistoffer i en blodprøve. ELISA-test. Desuden vaccinationer.
Syre-base kemi, herunder syrer og basers styrke, måling og beregning af pH. Optimering af mikrobernes miljø, når vi vil bruge dem bioteknologisk i f.eks. fødevarefremstilling.
Ydermere gennemgås intermolekylære bindinger og stofmængdekoncentration
Animation:
1. The evolution of bacteria (https://www.youtube.com/watch?v=plVk4NVIUh8)
2. Covid-19 (https://www.youtube.com/watch?v=SvA1s5S9rQ0).
3. Qualitative ELISA (https://www.youtube.com/watch?v=EXQBoYnJ4yk)
4. Smittespredning (https://vimeo.com/413058793)
Dokumentar:
1. Kærlighed, frygt og vacciner, DR2, 2017, 59 min.
Øvelser:
1. ELISA-test (test for Covid-19, kit).
2. Fremstilling af yoghurt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio A 2022; sider: 20-37, 68-71, 258-274, 280-288, 769-778
-
The Coronavirus Explained & What You Should Do
-
Video: Syrer, baser og syre-basereaktioner
-
Stærke og svage syrer og baser
-
Hvordan regner man koncentrationer ud?
-
Mygind, Helge, Nielsen, Ole V., Axelsen, Vibeke: BASISKEMI C, Haase & Søns Forlag; sider: 162-166
-
pH for stærke syrer og baser
-
Enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) - Animation
-
Intermolekylære bindinger
-
Teori til yoghurt.docx
-
Syrevaekkere.pdf
-
Læs øvelsesvejledningen: Yoghurt-fremstilling-bedømmelse-produkt (2).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Nervesystem og rusmidler
I dette forløb har vi gennemgået nervesystemets opbygning og funktion og set på forskellige rusmidler og mediciners virkning i synapsen.
Neuronets opbygning
Aktionspotentiale
Synapser - ionotrop og metabotrop.
Agonister og antagonisters virkning.
Organiske stofklasser: Alkohol, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer
Redoxkemi (Uorganisk + organisk)
Vi har endvidere deltaget i Biotekmesterskabet i Kalundborg med posters om fermentering - ølbrygning og yoghurtproduktion.
Videoer:
1. Enzymer: https://www.youtube.com/watch?v=N7alY4AlT20
2. How enzymes work: https://www.youtube.com/watch?v=yk14dOOvwMk&t=2s
3. Tildeling af oxidationstal: https://www.youtube.com/watch?v=_gNa8YCoeFE
4. Afstemning af redoxreaktioner: https://www.youtube.com/watch?v=WBIfqcLFpUk
5. Mouse Party: https://learn.genetics.utah.edu/content/addiction/mouse/
Øvelser:
1. Fælles øvelse. Bromelins (fra ananas) effekt på husblas.
2. Ølbrygning.
3. Alkohols effekt på cellemembranen (rødbeder som model)
Teoretisk øvelse om koffein
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio A 2022; sider: 393-414, 451-453, 769-778
-
Helge Mygind, Ole v. Nielsen, Vibeke Axelsen: BASISKEMI B, Haase & Søns forlag; sider: 143-151, 153-155, 158-159, 163-164, 314
-
Brain: Function and Anatomy, Conditions, and Health Tips
-
Redoxreaktioner.docx
-
Ølbrygning, den praktiske del
-
AN5 2016oelbryg.pdf
-
BioTEK_case_Fermentering.pdf
-
I skal høre podcasten om charcuteri.
-
Titel
-
Hvad er maelkesyrebakterier (1).pdf
-
Tildeling af oxidationstal
-
Læs om andre rusmidlers kemiske påvirkning af nervesystemet i vedhæftede dokumentFysiologibogen - Den påvirkede hjerne.pdf
-
Carboxylsyrer
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 3b: Sexologi og hormonforstyrrende stoffer
Miniforløb om kønsorganernes opbygning og funktion samt fosterudvikling.
Hormonfostyrrende stoffers effekt på den naturlige kønshormonregulering. Negativ og positiv feedback.
Videoer:
1. Ovulation & the menstrual cycle: https://www.youtube.com/watch?v=usEIVynA0Ck
Dokumentar:
1. Hvorfor plastik? - Mennesket som forsøgskanin
Nov. 2021, 53 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5A: DNA, gener og nedarvning
I dette forløb har vi koncentreret os om en grundlæggende forståelse af DNA, gener og nedarvning.
DNA, kromosomer, karyotyper, geners opbygning, genregulering.
Celledeling, replikation og proteinsyntese.
Mutationer, nedarvning og stamtavleanalyse.
Besøg på iNano i Aarhus. DNA origami.
Øvelser:
1. Isolering af DNA fra jordbær (øvelsen er lavet under NV i 1. g).
2. Blodtypebestemmelse.
Dokumentarer:
1. Enæggede tvillinger (2), DR1, 2011, 53 min. (de første 30 minutter)
2. En farlig arv ( 1 ), DR2, 2020 (22 min)
Videoer og animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=xvOll8rRQSg (mitose)
https://www.youtube.com/watch?v=EEeMCNwowJg (meiose)
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA (proteinsyntesen)
https://www.youtube.com/watch?v=OKlpmIiGWGY (genregulering prokaryoter)
https://www.youtube.com/watch?v=QygAdSe7EgM (genregulering eukaryoter)
https://www.youtube.com/watch?v=fsqwA9hU2UU (autosomal et-gens nedarvning)
https://www.youtube.com/watch?v=59qlbGoUcHE (stamtavleanalyse)
https://www.youtube.com/watch?v=wckwUSuz8uk (blodtypebestemmelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 5b: Ligevægte
Indhold:
Homogene ligevægt - forskydning af disse (Le Chateliers princip)
Beregning af pH for stærke og ikke stærke syrer og baser
Puffersystemer og bjerrumdiagrammer
Eksperimentelle metoder:
Titrering
Spektrofotometri
Kvalitative øvelser
ØVELSE: Indgreb i et ligevægtssystem, simulering af blodets CO2 indhold
ØVELSE: Titrering af ascorbinsyre
Evaluering: mundtligt, afleveringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 6: Grundlæggende økologi
Økosystemet.
Primær- og sekundær produktion.
Fødekæder og fødenet.
Lambert- Beers lov.
TLC og andre chromatografiske adskillelsesmetoder
Makromolekyler: farvede forbindelser
Teoretisk øvelse:
Mælkebøtters placering i økosystemet.
Væksteffektivitet hos melorm.
Øvelser:
Farvede pigmenter i planter vha. TLC
Betacaroten i planter vha. spektrofotometri
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mælkebøtten
|
23-04-2024
|
Aflevering 4
|
28-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 7: Sygdomsbehandling
Teori:
DNA-analyser (PCR, elektroforese, RFLP og STR, Sanger sekventering).
Genteknologier (GMO, virusbaseret DNA-overførsel, plasmidbaseret DNA-overførsel ved transformation og CRISPR/Cas9 (knock-in og knock-out)).
Genregulering (RNA-interferens (knock-down).
Stamceller.
Kloning.
Genteknologier og etik.
Organiske stofklasser: Ester, aminer, amider
Stereoisomeri
Kondensation og hydrolyse
Fordelingsforhold
Intermolekylære bindinger
Fremstilling af acetylsalicylsyre (kemisk syntese og oprensning)
Medicin: fremstilling og virkemåde samt historisk indblik i thalidomid-skandalen
ØVELSE: Fremstilling af acetylsalicylsyre
ØVELSE: Fordelingsforhold - projekt om paracetamol
ØVELSE: Test for PTC-genet.
ØVELSE: pGLO transformationsforsøg.
FILM: Thalidomid-affæren
DOKUMENTAR: Har Malou det dødelige gen? (DR2, 29 min)
DOKUMENTAR: CRISPR - vi fixer dine gener (DR2, 2019)
DOKUMENTAR: Stephen Hawkings univers: Stamceller
Projekt om acetylsalicylsyre - mængdeberegning, stofklasser, reaktionstyper, optagelse i kroppen.
Videoer og animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=rESHv7d7O88 (DNA-coctail).
https://www.youtube.com/watch?v=iQsu3Kz9NYo (PCR)
https://www.youtube.com/watch?v=DbR9xMXuK7c (DNA profil m. STR)
https://www.youtube.com/watch?v=wdS3j0TgbjM (Sangersekventering)
https://www.youtube.com/watch?v=7Ul9RVYG5CM (transformation)
https://www.youtube.com/watch?v=c40UudFIlGw (BIORAD transformationsforsøg)
https://www.youtube.com/watch?v=2pp17E4E-O8 (CRISPR/Cas9)
https://www.youtube.com/watch?v=MnYppmstxIs (CRISPR/Cas9)
https://www.youtube.com/watch?v=t5jroSCBBwk (Genesilencing by microRNA)
https://www.youtube.com/watch?v=cK-OGB1_ELE (RNA interference by iRNA)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 8 Katabolismen
TEORI
Reaktionshastighed (kvalitativ gennemgang)
Faktorer, der påvirker reaktionshastighed
Grundlæggende enzymkinetik
Michaelis-Menten kinetik
Kulhydraternes intermidiære stofskifte (kulhydratforbrænding)
Glykolysen
Oxidative decaboxylering
Krebs' cyklus
Elektrontransportkæden
Kort om fedtforbrænding og proteinforbrænding
Videoer og animationer:
https://www.youtube.com/watch?v=GPwaTDwAlrg (katabolismen på 5 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=N7alY4AlT20 (enzymer)
https://www.youtube.com/watch?v=yk14dOOvwMk&t=2s (enzymer)
https://www.youtube.com/watch?v=pSzLqL-WGNI (glykolysen)
https://www.youtube.com/watch?v=_cXVleFtzeE (Krebs' cyklus)
https://www.youtube.com/watch?v=xbJ0nbzt5Kw&list=PL44B161B3F290FC23 (elektrontransportkæden).
https://www.youtube.com/watch?v=3y1dO4nNaKY&list=PL44B161B3F290FC23&index=5 (ATP syntasen).
https://www.youtube.com/watch?v=W3KxU63gcF4 (ATP syntasen).
https://www.youtube.com/watch?v=XI8m6o0gXDY (ATP syntasen)
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/#1516015617378-f54a407d-2722.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genteknologi fra Bioteknologi A.pdf Læs s. 136-141.
-
Yubio A 2022; sider: 769-785, 790-821, 836-852, 1125-1128, 1245-1250
-
Verdens første transplantation af stamcelle-organ
-
Nethindeceller dyrket i et laboratorium giver håb for behandling af synsforstyrrelser
-
Genteknologi fra Bioteknologi A.pdf
-
Helge Mygind, Ole v. Nielsen, Vibeke Axelsen: BASISKEMI B, Haase & Søns forlag; sider: 7-14, 19-26
-
Aminer og amider - repetér de funktionelle grupper og deres egenskaber
-
Aminosyrer - repetér, hvad aminosyrer er og hvilke egenskaber, de besidder
-
Glykolysen.doc
-
Afsnit
-
Glykolyse - Cellulær respiration (1/3) - Dansk (Biokemi)
-
Cellular Respiration (Electron Transport Chain)
-
Gradients (ATP Synthases)
-
Overview of Fatty Acid Oxidation
-
Se eller gense videoen fra sidste uges arbejd-selv lektion:
-
Læs vedhæftede dokument - Uddrag af kapitel 1 i Bioteknologi A .pdf
-
Læs den vedhæftede øvelsesvejledning grundigt igennem
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 9: Bioteknologisk Bæredygtighed
TEORI
Bioinformatik og evolution. Alignment af sekvenser.
Drivhuseffekt
CO2-udledning (årsag og konsekvenser for miljøet)
Fremstilling af biobrændsler (processen)
Kulhydrater (repetition)
Fotosyntese - lys og mørkeproces.
Primær og sekundær vandforurening
Rensningsanlæggets opbygning og funktion
Nitrat og nitrogenkredsløbet
Fokus på FN's verdensmål, særligt nr. 13 og nr. 6
FILM: Klimakrisen - de hårde facts
FILM: Fremstilling af bioethanol hos DONG
FILM: Vand - en truet ressource i EU
Videoer og animationer:
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/ (fotosyntesens delprocesser).
https://www.youtube.com/watch?v=3cbVEfDsckI&t=9s (rensningsanlægget)
Inddragelse af diverse aktuelle podcasts og artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
Repetition ved mundtlige oplæg og opgavetræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682553070",
"T": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682553070",
"H": "/lectio/253/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682553070"
}